Oletko vahingossa ajanut eläimien päälle autolla, miten toivuit?
Olen ajanut kissan, koiran, jäniksen ja ehkä suden päälle.
Kissa ja susi oli surullisimmat. Kissa siksi kun se kolisi pahasti auton alla ja juoksi sellaiseen siltarumpuun piiloon.
Jouduin kissan vilinää kuunnellen odottamaan yli tunnin että metsästäjä tulee ja ampuu ja ymmärsin kyllä että tuli tosi nopeasti.
Yritin jutella kissalle, lopulta metsästäjä tuli mutta hänen koiransa syöksyi rumpuun ja toi pahasti puettuna ulos. Silloin oksensin.
Tuo susi oli pohjois-norjassa. Saattoi olla iso koirakin mutta ajattelin että susi. Oli valtavan kokoinen ja täysin kuollut, ajoin isolla Volvolla, silloin ei ollut kameroita kännyköissä. Soitin silloin hätänumeroon mutta en jäänyt odottamaan kun se oli aika outoa. Minua pyydettiin vaan varmistamaan että on kuollut niin heitin sitä autosta päähän ruotsalaisella oluttölkillä eikä se siitä liikkunut joten odotin puolisen tuntia ja sain luvan jatkaa matkaa. Aamulla hätäkeskuksesta soitettiin että olinko siirtänyt tai rqahannut sutta. Myös oluttölkin merkkiä kysyttiin. Täysi tölkki oli löytynyt ja raahausjäljet mutta sutta ei. Hätäkeskus maili tuota yhtä naapumaata ja heidän sotilaita että kulkevat niiden maalla, antoi ymmärtää että mahtava juttu jos olen listinyt venäläisen partiokoiran joka viety kotimaahan tai ainakin haudattu kunnioittavasti.
Itse en ollut samaa mieltä kun valtavan vahvan näköinen kaunis elukka ja putkilla piti yrittää herätellä, toki ensin tööttäilin ja muuta.
Tänään ajoin Variksen pojan päälle ja tuntui inhottavalta, vielä näin kun sen emo laskeutui siihen tie vierelle kun kävin tarkistamassa että voisiko vielä auttaa, en voinut ja se emo aivan lähelle laskeutui kummallisesti äännellen. Tuntui inhottavalta mutta maailma!
Kommentit (32)
Mun entinen poikaystävä ajoi kerran siilin yli.
Totesi vaan, että nyt tömpsähti siihen malliin, että siili jäi alle. Minua harmitti. Reaktio oli laimea.
Mielenkiintoista, että minun sammakon ja oravan päälle ajo oli näistä pahinta ja piti poistaa. Kuitenkin melko luomnnollista, että niin käy liikenteessä.
Tälläisten hysteerikkojen ei kannata mennä ratin taakse ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette sen tilanteen jälkeen, jos jänis kituu maassa, eikä osaa lopettaa kokemattomana niin ettei eläin kärsi lisää. Soitto mihin?
Kannattaa pitää esim. rautalapiota takakontissa. Sillä lyödään pahoin loukkaantuneen eläimen kallo rikki. On varmistettava, että eläin pysyy paikoillaan. Tällaisen ohjeen sain loukkaantuneen linnun kohdalla. Mitä isompi eläin, niin sen järeämmät aseet tarvitaan. On hyvä varmistaa oikea toimintatapa eläimen koon mukaan.
Päivystävä eläinlääkäri, poliisi, riistavastaava tai vaikka kunta osaa neuvoa kuinka toimia ja antaa yhteyshenkilöiden nimiä.
Kauheaa. Osa miehistä hakkaa varmaan rautalapiolla, mutta eläin voi silti kitua /pelätä /sattuu vielä pahemmin ja jää henkiin joksikin aikaa jos virkoaa tajuttomuudesta. Joskus ulkomailla uutisoidaan eläimistä jotka ovatkin olleet tuon jälkeen vielä elossa. Ihmiset kuvittelevat että tuo olisi oikea lopetuskeino, mutta eläimellä on paksu kallo. Eihän ihmisellekään tehdä eutanasiaa rautalapiolla, eikö se kuulosta epävarmalta tavalta. Muita ideoita?
Tuossahan sanottiin, että ko. ohje oli loukkaantuneelle linnulle. Tietysti strutsin tai albatrossin kallo voi olla paksumpi kuin variksen, mutta linnun tai vastaavan eläimen kallon pitäisi murskaantua kun tarpeeksi lujaa hujauttaa.
Viestissä käsketään vielä varmistaa oikea toimintatapa eläimen koon mukaan, joten mitä et viestissä ymmärtänyt?
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette sen tilanteen jälkeen, jos jänis kituu maassa, eikä osaa lopettaa kokemattomana niin ettei eläin kärsi lisää.
Miksi ei kannattaisi hankkia sitä kokemusta jo etukäteen? Mieti miten eläin tulisi lopettaa ja pidä siihen sopivaa välinettä mukana autossa.
Olen muutaman kerran ajanut elukan päälle. Mulla on yleensä jalassa korkeakorkoiset saappaat, joilla pikkueläimet voi talloa kuoliaaksi. Muutaman jäniksen, supin sekä lintupoikueen olen liiskannut saappaillani. Onhan se vähän julmaa, mutta pakko on ollut jatkaa matkaa
Oravan päältä olen vain ajanut ja eihän se kopina lokasuojassa kauhean mukavalta kuulostanut. Väistämään en kuitenkaan viitsinyt alkaa tai ruumiita olisi saattanut tulla useampiakin, ei auttanut kuin vähän irvistellä.
Saappaalla pään murskaaminen on hyvä keino lopettaa pikkueläimet. Tyttöystäväni talloi kerran rotan saappaillani.
Vierailija wrote:
Mitä teette sen tilanteen jälkeen, jos jänis kituu maassa, eikä osaa lopettaa kokemattomana niin ettei eläin kärsi lisää. Soitto mihin?
Man har inte sådana problem. Om ett djur lider avlivar man det på plats.
Kyllä muutama vuosi takaperin kävi semmoinen vahinko. Tuli niin yllättäen eteen, ettei kerinnyt edes jarruttaa.
Ei ole toipunut vieläkään, eikä maha koskaan toipuakkasn. Fasaani raiska.
Eläintä voi todellakin sattua väärä lopetustapa ja joskus lopettamattomuus. Saapas on outo idea ja lisäyliajo kuulostaa siltä että ei osu eläimeen, osuu väärään kohtaan tai jos osuu kokonaan, niin jää silti eloon. Koskaan ei tiedä, ellei joku fiksu, osaava hoida nämä.