Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen asperger-nainen. Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
04.07.2014 |

Sain asperger-diagnoosin vuosikausia jatkuneiden ahdistus- ja masennusongelmien jälkeen ja moni lapsuuden vaivakin selvisi. Haluatko kysyä minulta jotain?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tarkoittaa molempia. Omassa tapauksessani hajuaistini on tarkempi kuin muiden ja huomaan usein ettei kukaan muu haista jotain minkä itse haistan selvästi. Hajuista tulee myös herkästi fyysisiä oireita, kuten pahoinvointia. Pahimmillaan vahva haju voi aiheuttaa pienen paniikin niin että tilanteesta on pakko päästä pois. Hajuherkkyys ei ole kuitenkaan mulla niin paha kuin tuntoherkkyys, joka aiheuttaa enemmän haittoja.

Vierailija
2/28 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein unohdin vastata kun en eilen käynyt koneella. :) Tuo edellinen en siis ollut minä.

Sosiaalisissa tilanteissa on ongelmia, mutta ne ovat nykyään vähän lievempiä kuin ennen. Tulen paremmin toimeen sellaisten ihmisten kanssa, joilla on jotain mielenterveydellisiä tms. ongelmia. Ehkä heillä riittää enemmän ymmärrystä? Ongelmat liittyvät usein siihen, että olen aika jäykkä ja joustamaton ja minulle on vaikeaa olla spontaani. Niinpä muutokset saavat aikaan stressiä ja monet ihmiset ovat sellaisia, etteivät juuri suunnittele etukäteen asioita. Yhteisissä illanvietoissa voi tulla siksi ongelmia Lisäksi minun on vaikea lukea muiden ihmisten tunnetiloja kehonkielen tai ilmeiden perusteella ellei kyseessä ole joku todella selvä tapaus (itku, nauru tms.). Joskus minua pidetään tylynä, vaikka en tarkoita olla. Olen lisäksi vähän liiankin rehellinen, vaikka osaan nykyään kertoa valkoisia valheita. Olen kehonkieleltäni vähän levoton, mikä aiheuttaa väärinkäsityksiä. Ilmaisen omia tunteitani yleensä korostetun voimakkaasti, ehkä siksi kun en tiedä miten omia tunteita voisi näyttää hienovaraisesti (kun en muidenkaan hienovaraisia tunteita osaa lukea). Itken melko helposti ja minun on vaikea piilotella ärtymystäni kun asiat eivät suju.

Aloin huomata oman erilaisuuteni noin 10-vuotiaana. Sitä ennen en juurikaan ajatellut asiaa. Olen kuullut että esim. värisokeat eivät välttämättä tajua näkevänsä värejä eri tavoin ennen kuin joku kertoo sen heille. He pitävät itse näkemäänsä maailmaa sinä ainoana oikeana eivätkä voi kuvitella miltä tuntuisi olla sellainen kuin muut. En itsekään tiennyt ymmärtäväni asioita eri tavalla ennen kuin aloin konkreettisesti huomata sen tuossa iässä.

Kavereiden saaminen on vaikeaa ja hidasta, menee vuosia tutustumisesta ennen kuin voin sanoa jotain kaveriksi - jos nyt tutustumisen jälkeen näen ihmistä vielä suht säännöllisesti vaikkapa koulussa. Minulla on aika vähän yhteisiä kiinnostuksenkohteita ja harrastuksia muiden kanssa ja vaikea löytää puheenaiheita jotka kiinnostaisivat molempia osapuolia. Monet pitävät minun kiinnostuksenkohteitani tylsinä ja liian vakavina. Tällä hetkellä sanoisin että minulla on mieheni lisäksi vain pari ihmistä joita pidän oikeasti kavereina ja joiden kanssa voin olla edes suunnilleen oma itseni.

Aspergerista on ollut elämäni eri vaiheissa monenkinlaista haittaa. En ala luettelemaan kaikkea, koska siinä menisi aikaa, mutta jos haluat kysyä vähän tarkemmin niin vastaan mielelläni. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävikö jompikumpi vanhempasi tai joku muu kanssasi tutkimuksissa? (Kysyn koska minulla epäiltiin/epäillään aspergeria, ja lääkäri antoi ymmärtää että diagnoosi on hyvin vaikea tehdä ilman vanhemman tai vaikka sisaruksen apua.)

Vierailija
4/28 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että vanhempia usein pyydetään mukaan haastateltavaksi, mutta minun tapauksessani niin ei käynyt. Se johtui luultavasti siitä, että minulla oli useita psykologin ja lääkärin lausuntoja niistä ongelmista (ahdistuneisuus, masennus) joita minulla oli lapsena ja teini-ikäisenä ja muistin itsekin asioita niin hyvin. Neuropsykologisissa tutkimuksissa asperger-piirteet näkyivät selvästi ja aspergeriin ja autismiin erikoistunut neuropsykologi oli sitä mieltä että olen hyvin tyypillinen assi (hän ei siis kuitenkaan tehnyt diagnoosia vaan antoi ainoastaan oman näkemyksensä testien perusteella).

Vierailija
5/28 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystytkö käymään töissä? millainen lapsuutesi oli?

Vierailija
6/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinkku? Mitä lääkkeitä syöt?

Vierailija
7/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sinkku, asun avoliitossa. Ongelmia on, mutta moni niistäkin on diagnoosin myötä helpottunut kun kumpikin tietää millaisista asioista on kyse.

En syö mitään lääkkeitä. Aiemmin sain masennukseen parikin eri reseptilääkettä, mutta mikään ei auttanut.

Vierailija
8/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko hankkia lapsia?

Vierailija
9/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla aistiherkkyyttä? Jos, miten selviät? Käytätkö esim korvatulppia, hajusteettomia pesuaineita tms.?

Vierailija
10/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen as-nainen. Minkä ikäinen olet? Onko teillä lapsia?

Vierailija
11/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä hankinko koskaan lapsia. Tavallaan haluaisin, tavallaan en. Ei ole mikään kiire vielä päättää, olen vasta 25-vuotias.

Olen herkkä hajuille ja myös tunto on yliherkkä, erityisesti lämpötilan vaihteluille. Hikoilu ja kuumuus on monesti sietämätöntä, siksi en mielellään tee mitään aktiivista esim. kesähelteillä. Saunassa olen oppinut käymään siedättämällä. Käytän mieluiten hajusteettomia pesuaineita sun muita, joskus häiritsee kun muut käyttävät vahvoja hajuvesiä. Aika harvoin hajuherkkyydestä on kuitenkaan mitään konkreettista haittaa, se on vain todella epämukavaa.

Vierailija
12/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia painopeitosta? 

T. Asperger, 22v.

Vierailija
13/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olet koulutukseltasi?

Vierailija
14/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painopeitosta ei ole kokemuksia. Miten se liittyy aspergeriin?

Opiskelen yhä, korkeakoulussa ja kulttuurialaa. En halua sanoa tarkemmin. Diagnoosin myötä olen alkanut miettiä opiskeluasioita uusiksi ja voi olla että koulutusala vielä vaihtuu.

Vierailija
15/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja epäilen itselläni Asperger-oireyhtymää. Minulla ei ole kyllä hajuherkkyyttä. Mitkä ovat oireet, joilla Asperger diagnosoidaan?

t. Epäilevä A

Vierailija
16/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:17"]

Painopeitosta ei ole kokemuksia. Miten se liittyy aspergeriin?

[/quote]

Painopeiton pitäis ainakin teoriassa rauhoittaa oloa, varsinkin jos on häikkää aistien kanssa. :) Pohdin oman hankintaa ja tahtoisin saada aikuisilta asseilta kokemuksia! :) 

Vierailija
17/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö aspalsta.netistä ja milloin se on taas käytössä?

Vierailija
18/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilevä A, aspergerin oireyhtymän diagnostiset kriteerit löytyvät mm. täältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtym%C3%A4#Diagnostiset_kriteerit

Itse prosessi meni itselläni näin: hakeuduin terveyskeskuslääkärille koska epäilin lukemani perusteella että minulla voi olla as. Sieltä sain lähetteen mielenterveyspuolelle, jossa kävin keskustelemassa muutaman kerran, siellä puhuttiin niistä oireista joita olen havainnut, lapsuudesta yms. On kuulemma mahdollista että haastatellaan myös vanhempia. Sitten sain lähetteen neuropsykologisiin tutkimuksiin. Tutkimusten tulos tuki sitä, millaisista ongelmista olin kertonut. Sain ajan lääkärille ja diagnoosi tehtiin.

Tiedän aspalstasta, mutta en tiedä milloin se alkaa taas toimia, jos koskaan.

Vierailija
19/28 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä saa kysyä. :)

Vierailija
20/28 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa hajuherkkyys, sitä että havaitsee hajut herkästi vai fyysisiä oireita?