Onko normasl8a, että elämässä on niin kiire, että ei ole juuri yhtään vapaa-aikaa?
Vaativa työ, kouluiässä olevat harrastavat lapset ja ikääntyneet vanhemmat, jotka tarvitsevat apua. Kaikki arkipäivät aamusta iltaan ohjelmoituja. Viikonloppu menee kotitöihin ja nukkumiseen. Ja lasten harrastuksiin ja vanhempien asioiden hoitamiseen. Sitten ystävät ihmettelevät, kun en ehdi koskaan tavata. Mistä saisi lisää tunteja vuorokauteen? Onko muilla tällaista?
Kommentit (33)
Ihan itse olet kiireesi järjestänyt, tyhmä.
Tunteja et saa lisää, joten vaihtoehdot on ryhtyä karsimaan tehtäviä asioita, tekemään asiat vähemmän täydellisesti tai osallistamaan muita töihin.
On normaalia. Minulla on LA kin työpäivä. 50-60h viikossa. Ei tässä mihinkään viihteelle ehdi. Syön ja nukun kotona ja sitten lisää töitä. Su yleensä ainut vapaa. Silloin harrastan omia juttuja. M39
Kuulostaa ihanalta. Aina ennemmin kiireinen kuin pelkästään oleskelija. Tasapaino olisi optimaali.
Tekeekö lasten isä mitään? Onko sisaruksia, jotka auttaisivat vanhempien asioissa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se elämä on jokaisella sellainen kuin miksikä sen järjestää. On sulla varmaan ruuhkavuodet, mutta tietysti menee kiireiseksi, jos on työ, lapsilla paljon harrastuksia, hoidat kaikki kotityöt ja kuskaukset ja vielä vanhempiesi asiat.
pienet lapset niin kyllä se helpottaa parinkymmenen vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä luopuisit ensimmäisenä jos olisit minä? Ja tiedoksi, että mies hoitaa kyllä osansa kotitöistä ja lasten harrastuksista, mutta on osan viikosta matkatöissä, joten ei aina pysty. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä luopuisit ensimmäisenä jos olisit minä? Ja tiedoksi, että mies hoitaa kyllä osansa kotitöistä ja lasten harrastuksista, mutta on osan viikosta matkatöissä, joten ei aina pysty. Ap.
Miksi vanhempiesi asiat vaativat sinulta viikoittaista hoitamista?
Vierailija kirjoitti:
Työ/opiskelut, lapsia, harrastukset, vanhemmat alkaa olla jo iäkkäitä, auttaminen, kotityöt, ei ole vapaa-ajan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim kotityöt voi vaan päättää tehdä minimalistisesti. Jotkut ottavat paljon paineita esim millaista siivouksen tai ruuanlaiton pitää olla, tai silittävät vaatteet. Ja voi olla, että sulla menee tiedostamattomasti aikaa tosiasiallisesti esim netissä roikkumiseen tms paljon. Onko sulla harrastuksia?
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet kyllä se tyhmä, helpolla päässyt velliperse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo edellinen, mutta harrastusrumbaa pyrkisin helpottamaan esim. kimppakyydeillä ja miettisin, löytyisikö sellaisia harrastuksia, joihin kulkeminen sujuisi lapsilta itsenäisesti.
Olisiko mahdollista ostaa osa palveluista, esim. siivous, omaan kotiin tai sinne vanhemmille?
Ei ole tuollaista. Lapset eivät harrasta, eivätkä ala harrastaa, sellaisia harrastuksia jotka vaatisivat useampana päivänä viikossa kuskauksia. Paras jos bussilla itse pääsevät harrastuksiin.
Vanhempien asioita ei tarvitse hoitaa, ehkä kerran parissa kuukaudessa tarvitsee toiset ja kerran kahteen viikkoon tarvitsee toiset vanhemmat apuja. Joskus ei edes niin usein. Jos tarvitsevat apua niin arki-ilta on oikea aika hoitaa, viikonloppuja ei käytetä apuhommiin.
Illat yleensä on meillä ihan vapaita ja viikonloppuisin vietetään vapaa-aikaa esim mökkeilemällä.
Eli varmaan se kiire on ihan normaalia jos sellaiseksi elämänsä rakentaa, mutta yhtälailla kiireetön elämäkin on tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim kotityöt voi vaan päättää tehdä minimalistisesti. Jotkut ottavat paljon paineita esim millaista siivouksen tai ruuanlaiton pitää olla, tai silittävät vaatteet. Ja voi olla, että sulla menee tiedostamattomasti aikaa tosiasiallisesti esim netissä roikkumiseen tms paljon. Onko sulla harrastuksia?
Todellakin tehdään kotityöt ihan minimaalisesti. Se on se asia mistä on jo jouduttu tinkimään. En edes muista milloin meillä on viimeksi imuroitu kunnolla tai vaihdettu lakanat. Pyykit pestään ja ruokaa laitetaan ja kaupassa käydään. Vanhemmilla muistisairaus molemmilla, mutta ei vielä niin vakava että olisivat oikeuttuja yhteiskunnan apuun. Mutta tarvitsevat kuitenkin koko ajan apua asioiden hoidossa. Siivooja heillä kyllä käykin. Työ vie itselläni 9-9,5 tuntia päivässä matkoineen. Välillä pystyn tekemään etäpäiviä mutta en kovin usein. Ap.
Sinut opetetaan oravanpyörään lapsesta asti jotta osaat juosta siinä koko elämäsi. Juokset ja juokset kunnes huomaat että tässä se elämä sitten olikin. Ja taas omat lapsesi jatkavat samaa typerää laukkaa kunnes tulevat siihen ikään että huomaavat....kuinka turhaa onkaan ihmisen palvella rahaa ja kumarrella ympäriinsä vain kuollakseen pois. Sitten on niitä jotka ymmärtävät asian jo nuorena.
Jos olit niin hölmö että menit töihin, niin tuota se on. Eläkkeelle saakka. Jos pysyt siihen saakka hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo edellinen, mutta harrastusrumbaa pyrkisin helpottamaan esim. kimppakyydeillä ja miettisin, löytyisikö sellaisia harrastuksia, joihin kulkeminen sujuisi lapsilta itsenäisesti.
Olisiko mahdollista ostaa osa palveluista, esim. siivous, omaan kotiin tai sinne vanhemmille?
Omilla vanhemmilla käy siivooja. Itselle voisi kyllä harkita, se helpottaisi vähän, vaikka ei ratkaise kaikkea. Lasten harrastulsia ei hennoisi enää tässä vaiheessa vaihtaa tai rajoittaa, kun ne ovat heille tärkeitä ja siellä on kaverit ja ovat lajeissaan pärjänneetkin. Olisi pitänyt aiemmin miettiä mihin tämä kaikki johtaa, mutta eipä silloin tajunnut, joten nyt on vain elettävä tätä vaihetta. Ap.
Siis muistisairaat vanhemmat tarvitsevat koko ajan apua mutta eivät ole oikeutettuja kotihoitoon?
Onko palvelutarpeen arviointi koska tehty? Jos siinä kerrotaan että omaiset auttavat päivittäin niin silloin kotihoitoa ei tietenkään saa, eli arvioinnissa pitää korostaa, että omaiset eivät ehdi auttaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilla vanhemmilla käy siivooja. Itselle voisi kyllä harkita, se helpottaisi vähän, vaikka ei ratkaise kaikkea. Lasten harrastulsia ei hennoisi enää tässä vaiheessa vaihtaa tai rajoittaa, kun ne ovat heille tärkei
Jos lapsista kaavailee uusia selänteitä ja räikkösiä niin sitten pitää vain hyväksyä, että oma elämä pyörii lasten harrastusten ehdoilla.
Kyllähän se elämä on jokaisella sellainen kuin miksikä sen järjestää. On sulla varmaan ruuhkavuodet, mutta tietysti menee kiireiseksi, jos on työ, lapsilla paljon harrastuksia, hoidat kaikki kotityöt ja kuskaukset ja vielä vanhempiesi asiat.