Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen asperger-nainen. Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
04.07.2014 |

Sain asperger-diagnoosin vuosikausia jatkuneiden ahdistus- ja masennusongelmien jälkeen ja moni lapsuuden vaivakin selvisi. Haluatko kysyä minulta jotain?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen juuri tällä hetkellä, se sujuu useimmiten ihan hyvin, mutta vaikeuksiakin on. En ole ollut kovinkaan paljoa vielä elämäni aikana töissä ja työpätkät ovat olleet lyhyitä, määräaikaisia. Töissä on mennyt hyvin jos olen pystynyt "eristäytymään" vapaa-ajalla niin etten juurikaan näe muita ihmisiä. Jos vapaa-ajallakin on paljon sosiaalista kanssakäymistä, loppuunpalamisen uhka on olemassa. Tiedän että on olemassa töitä, jotka sopivat juuri minunkaltaiselleni henkilölle, mutta vielä on vähän hakusessa että mikä se minun alani tarkalleen olisi.

Lapsuuteni oli kai melko normaali. Tai sanoisin että ongelmattomin aika elämässäni oli ennen kouluikää. En vielä silloin osannut ajatella olevani erilainen, paahdoin vain menemään ja tein omia juttujani. En tullut aina muiden lasten kanssa toimeen, mutta minulla oli muutama kaveri. Olin pikkuvanha ja hieman intensiivisemmin kiinnostunut asioista kuin ikätoverit. Leikin mielelläni yksin esim. päiväkodissa. Tykkäsin jutella aikuisten kanssa ja inhosin sitä kun minulle puhuttiin "kuin lapselle". Lomamatkoilla (ihan kotimaassa) olin usein sairas, luultavasti stressin vuoksi. Myös aistiherkkyyksiä oli, mutta niistä ei ollut vielä niin paljon haittaa.

Vierailija
22/28 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla muita diagnooseja kuin as?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nuorena diagnoosiksi masennusoireiden yms. takia ahdistuneisuushäiriön. Se on yleinen as:n virhediagnoosi ja as-oireet voivat myös aiheuttaa masennusta tai ahdistuneisuutta jos apua ei saa eikä osaa itse tehdä niille mitään.

Vierailija
24/28 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
25/28 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 10:46"]

Voi tarkoittaa molempia. Omassa tapauksessani hajuaistini on tarkempi kuin muiden ja huomaan usein ettei kukaan muu haista jotain minkä itse haistan selvästi. Hajuista tulee myös herkästi fyysisiä oireita, kuten pahoinvointia. Pahimmillaan vahva haju voi aiheuttaa pienen paniikin niin että tilanteesta on pakko päästä pois. Hajuherkkyys ei ole kuitenkaan mulla niin paha kuin tuntoherkkyys, joka aiheuttaa enemmän haittoja.

[/quote]

kiitos. Mietin vain, kun itselläni on as:a epäilty, että voisiko allergiataipumus yhdistyä tavallaan tuohon hajuherkkyyteen, koska oireet eivät muistuta tyypillisiä allergiaoireita.

Vierailija
26/28 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sulla vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa ja jos, niin millaisia?

Vierailija
27/28 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullaki on asperger tosin diagnosoitu jo kauan aikaa sitten. Miten saatko helposti kavereita tai onko sul paljon kavereita? Mitä haittaa aspergerista on ollu sulle

Vierailija
28/28 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee suorituspaineita tällaisista 'haluatko kysyä' -ketjuista.