Minttu Vettenterä Möllärimestari 2014
Möllärimestari 2014 arvostelu kirjasta Jaaron ja Merenneitojenmaan
prinsessat:
Kirja on upea nuorten fantasiaromaani. Päähenkilö, koulupoika Jaaron,
seikkailee normaalissa koti- ja kouluympäristössä, mutta myös
rinnakkaismaailman - Häivemaailman - tapahtumissa, joita hänen tulee itse
kirjoittaa. Kirjan tapahtumajuoni on sinänsä aika tavanomainen
seikkailujuoni, mutta seikkailuun päästään kirjoittajan loistavasti
kehittelemällä ja omaperäisellä tavalla. Kirjan tunnelma kasvaa tarinan
etenemisen myötä parhaaseen fantasiatyyliin ja etenee järkkymättömän
johdonmukaisesti loppuhuipentumaan saakka. Kuitenkin kirja jättää muutamia
avoimia kysymyksiä, jotka jäävät suorastaan kutkuttamaan lukijaa - ja
odottamaan kirjalle jatko-osia. Kirjoittaja ymppää tarinaan ovelasti niin
Potterin kuin Sormusten herrankin, mutta niin, että tämä teos ei millään
tavalla kopioi näitä eikä käytä samanlaisia fantasiakeinoja. Tunnelma ja
juonen eteneminen tuo eniten mieleen Stephen Kingin arvoituksellisen ja
tiivistunnelmaisen Musta torni-sarjan, mikä ei ole tavallinen kingimäinen
kauhutarina. Tämäkään teos ei sitä ole, mutta kirjan tunnelma on
käsinkosketeltavan tiivis ja pitää lukijan tiukasti otteessaan. Teoksen
juoni pysyy erinomaisesti koossa. - Jos haluaa etsiä kirjasta heikkouksia,
sellaisina voidaan pitää yhden tarinan henkilön murteellisiksi
tarkoitettuja (?) repliikkejä, jotka eivät kuitenkaan ole mitään murretta.
Ehkä toinen heikkous on tarinan hitaahko käynnistyminen, joka saattaa
ollakin paikallaan, mikäli - kuten odotan - kirjalle tulee ainakin
muutamia jatko-osia. Nämä eivät kuitenkaan millään tavalla heikennä kirjan
loistoa. Henkeäsalpaavan upea fantasiaromaani, jolla luulisi olevan
kansainvälistäkin kysyntää. Haluan ehdottomasti lukea tämän kirjan kaikki
kaksikymmentä jatko-osaa.
Miten nyt suu pannaan? Vieläkö kaikki mihin Vettenterä koskee on Paskaa?
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:28"]
Möllärimestari 2014 arvostelu kirjasta Jaaron ja Merenneitojenmaan
prinsessat:
- - -
Miten nyt suu pannaan? Vieläkö kaikki mihin Vettenterä koskee on Paskaa?
[/quote]
Todellakin on ja henkilö itse eteenkin.
Paskamestari 2014. Mä luulin otsikosta, että Minttu on voittanut jonkun kotikorttelinsa mökllykisan.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:49"]Paskamestari 2014. Mä luulin otsikosta, että Minttu on voittanut jonkun kotikorttelinsa mökllykisan.
[/quote]
Tolla oikeenkirjoituksellahan sitä kandee arvostella.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:49"]Paskamestari 2014. Mä luulin otsikosta, että Minttu on voittanut jonkun kotikorttelinsa mökllykisan.
[/quote]
Kovin helposti tuomitset ihmisen, jota et tunne. Onneksi et ole itse koskaan tehnyt virheitä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:51"]
[/quote]
Tolla oikeenkirjoituksellahan sitä kandee arvostella.
[/quote]
Varmaan palstailet pöytäkoneella.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:52"]
[/quote]
Kovin helposti tuomitset ihmisen, jota et tunne. Onneksi et ole itse koskaan tehnyt virheitä.
[/quote]
Tunnen sen, mitä toissa(?) kesänä hänen kommentointiaan luin ja vertasin sitä asiallisesti tehtyyn HS:n Kuukausiliitteen artikkeliin, jossa paljastettiin Minttu huijariksi.
Olen itsekin tehnyt kyllä mokia ja virheitä, MUTTA niihin ei kuulu se, että toisten sanoessa niistä JATKAN valehtelua suut ja silmät täyteen. Sekin on anteeksiantamatonta, kuten alkuperäinen huijauskin. Siis anteeksiantamatonta jos sitä ei pyydetä anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:16"]
Tää pyydä anteeksi-juttu on aika huvittava. Minttu on useammassa yhteydessä julkisesti pyytänyt anteeksi, mm. Jonakin päivänä kaduttaa kirjan nettisivuilla, mut mikäänhän ei riitä. Mintun pitäis vissiin tulla henkilökohtaisesti jokaiselle kotiin polvillaan anelemaan armoa?
[/quote]
Niin, ne anteeksipyynnöthän ovat olleet lajia "olen pahoillani jos joku pahoitti mielensä, mutta..."
[/quote]
Tarkka lainaus JPK-sivulta: "En voi muuta kuin pyytää anteeksi kaikilta niiltä, jotka pahoittivat mielensä. "
Voiko asiaa selvemmin sanoa? Mut eihän Av-mammoille kelpaa tietty mikään. Tiedättekö muuten mitä? Läheskään kaikki eivät päättäneet vetää meloneja nenäänsä ja kantaa loppuelämänsä kaunaa Minttua kohtaan (mm. mä), multa ei tartte pyytää anteeksi mitään.
[/quote]
Sä et sitten ilmeisesti jakanut huijauksen yhteydessä omia kipeitä kiusaamiskokemuksiasi, tai muistoja läheisen itsemurhasta?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:16"]
Tää pyydä anteeksi-juttu on aika huvittava. Minttu on useammassa yhteydessä julkisesti pyytänyt anteeksi, mm. Jonakin päivänä kaduttaa kirjan nettisivuilla, mut mikäänhän ei riitä. Mintun pitäis vissiin tulla henkilökohtaisesti jokaiselle kotiin polvillaan anelemaan armoa?
[/quote]
Niin, ne anteeksipyynnöthän ovat olleet lajia "olen pahoillani jos joku pahoitti mielensä, mutta..."
[/quote]
Tarkka lainaus JPK-sivulta: "En voi muuta kuin pyytää anteeksi kaikilta niiltä, jotka pahoittivat mielensä. "
Voiko asiaa selvemmin sanoa? Mut eihän Av-mammoille kelpaa tietty mikään. Tiedättekö muuten mitä? Läheskään kaikki eivät päättäneet vetää meloneja nenäänsä ja kantaa loppuelämänsä kaunaa Minttua kohtaan (mm. mä), multa ei tartte pyytää anteeksi mitään.
[/quote]
Sä et sitten ilmeisesti jakanut huijauksen yhteydessä omia kipeitä kiusaamiskokemuksiasi, tai muistoja läheisen itsemurhasta?
[/quote]
Kyllä jaoin. Kerroin Mintulle siskostani, joka teki itsemurhan ja hänen koulukiusaamisestaan.
Näytti olevan lapsikin jo kirjatehtailija.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä jaoin. Kerroin Mintulle siskostani, joka teki itsemurhan ja hänen koulukiusaamisestaan.
[/quote]
Ja olet asiaan täysin ulkopuolinen? Et joku Mintun tuttava tms? Tai peräti... Mintun keksimä mielikuvitushahmo?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No onnea, olet ilmeisesti sitten paljon parempi ihminen kuin he jotka eivät voi antaa Mintulle anteeksi. Tai eivät edes tiedä hänen pyytäneen anteeksi.
Osanotton siskosi puolesta, kaikesta huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:20"]
Toiset ne vaan porskuttaa. Luin tämän Jaaronin alkua netistä, kun joku sen tänne linkkasi, ja pidin sitä kirjallisesti varsin heikkotasoisena. Voihan olla, että sitä on muokattu vielä ennen julkaisua, tai sitten tämä kertoo vain suomalaisten omakustanteiden yleisestä tasosta.
[/quote]
Niinpä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja olet asiaan täysin ulkopuolinen? Et joku Mintun tuttava tms? Tai peräti... Mintun keksimä mielikuvitushahmo?
[/quote]
Niinhän kaikki Minttua puolustavat ovat. En tuntenut Minttua ennen EE:aa.
Minttu, mee nukkumaan. Älä ainakaan nosta näitä ketjuja. Kukaan ei ole enää kiinnostunut sinusta ja hyvä niin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:23"]Näytti olevan lapsikin jo kirjatehtailija.
[/quote]
Tyypillistä Av-kamaa. Kun Ei muuta keksitä niin aletaan arvostella 10-vuotiasta.
Mikähän saa teidät kuvittelemaan, että Minttu on sellainen itse saatana, jota kukaan ei voi/halua puolustaa? Mä olen nyt kaksi vuotta lukenut tätä paskamyrskyä ja pakko sanoa, et mä tunnen aika eri ihmisen kuin media esittää.
Jahas, tämä siis on Vettenterän tai jonkun hänen tuttunsa ketju. Luultiin, että jollain "Möllärimestarin" arvolla av-palsta liittyisi Vettenterän tukijoihin. Ei se nyt vain mene niin. Kirjoittajana Vettenterän taso on edelleenkin silmin nähden huono, vaikka saisikin jotain tuollaisisa vähemmän tunnettuja palkintoja. Palataan asiaan, jos saa Finlandian.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:26"]Tosi vaativaa kisata mm. oman tyttären kahden "omakustanteen" kanssa ja voittaa : )
[/quote]
Niin ja 131 muuta.
[/quote]
Ei, vaan oma, tyttären 2 ja 9 muuta. Lasten- ja nuortenkirjojen sarjassa oli 12 kirjaa.
[/quote]
Jäikö sulta ymmärtämättä, että kirja oli KOKO kisan paras? Ei vain sarjavoittaja?
Minttu on valehtelija, enkä tule enää edes miettineeksi kahta kertaa uskonko mitään mitä hän sanoo kirjoittajana ja kirjoittamisestaan. Skippaan kaiken suoralta kädeltä valheiden roskakoriin, mitä hän suoltaakaan.