Minttu Vettenterä Möllärimestari 2014
Möllärimestari 2014 arvostelu kirjasta Jaaron ja Merenneitojenmaan
prinsessat:
Kirja on upea nuorten fantasiaromaani. Päähenkilö, koulupoika Jaaron,
seikkailee normaalissa koti- ja kouluympäristössä, mutta myös
rinnakkaismaailman - Häivemaailman - tapahtumissa, joita hänen tulee itse
kirjoittaa. Kirjan tapahtumajuoni on sinänsä aika tavanomainen
seikkailujuoni, mutta seikkailuun päästään kirjoittajan loistavasti
kehittelemällä ja omaperäisellä tavalla. Kirjan tunnelma kasvaa tarinan
etenemisen myötä parhaaseen fantasiatyyliin ja etenee järkkymättömän
johdonmukaisesti loppuhuipentumaan saakka. Kuitenkin kirja jättää muutamia
avoimia kysymyksiä, jotka jäävät suorastaan kutkuttamaan lukijaa - ja
odottamaan kirjalle jatko-osia. Kirjoittaja ymppää tarinaan ovelasti niin
Potterin kuin Sormusten herrankin, mutta niin, että tämä teos ei millään
tavalla kopioi näitä eikä käytä samanlaisia fantasiakeinoja. Tunnelma ja
juonen eteneminen tuo eniten mieleen Stephen Kingin arvoituksellisen ja
tiivistunnelmaisen Musta torni-sarjan, mikä ei ole tavallinen kingimäinen
kauhutarina. Tämäkään teos ei sitä ole, mutta kirjan tunnelma on
käsinkosketeltavan tiivis ja pitää lukijan tiukasti otteessaan. Teoksen
juoni pysyy erinomaisesti koossa. - Jos haluaa etsiä kirjasta heikkouksia,
sellaisina voidaan pitää yhden tarinan henkilön murteellisiksi
tarkoitettuja (?) repliikkejä, jotka eivät kuitenkaan ole mitään murretta.
Ehkä toinen heikkous on tarinan hitaahko käynnistyminen, joka saattaa
ollakin paikallaan, mikäli - kuten odotan - kirjalle tulee ainakin
muutamia jatko-osia. Nämä eivät kuitenkaan millään tavalla heikennä kirjan
loistoa. Henkeäsalpaavan upea fantasiaromaani, jolla luulisi olevan
kansainvälistäkin kysyntää. Haluan ehdottomasti lukea tämän kirjan kaikki
kaksikymmentä jatko-osaa.
Miten nyt suu pannaan? Vieläkö kaikki mihin Vettenterä koskee on Paskaa?
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:04"]
Ja kuten aina, Minttu itse, ei voi mitenkään olla joku, joka hänet tuntee.
Yhdestä asiasta olen kanssanne samaa mieltä. Minttu teki virheen ja väärin. Kaikki muu onkin sitten...
[/quote]
Ketä muuta jaksaisi kiinnostaa Mintun julkisen kuvan kiillottaminen noin maanisesti ja yksityiskohtaisesti kuin häntä itseään? Ehkä mahdollisesti hänen äitiään, mutta on tosi vaikea kuvitella muuta, kuin että hän itse on näiden aloitusten ja monien kommenttien takana. Huomiohakuisuushan on ollut hänen toimintaansa leimaava tekijä.
[/quote]
Ei. En ole äiti.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:17"]"Pullantuoksuinen pörrösukkatyttö" :D Kuulostaa 12-vuotiaalta.
[/quote]
Muistelisin, että on miehen kommentti. Minttu käyttää nimittäin ainoastaan pörrösukkia:D.
[/quote]
Saatana, ei kyllä ole miehen kommentti. Tai, yhtä paljon kuin tää oli Mixun:
Mulle Minttis on aina selviytyjä. Mä en ollu niitä pahimpii kiusaajii, mut mä olin mukana. Mä tiedän, et Minttiksellä oli kovaa koulus ja kovaa sen jälkeenkin, mut nyt se loistaa. Mä oon tutustunu moneen Minttiksen kaveriin ja kaikki on samaa mieltä. Siinä on ihminen, jolle voi sanoo mitä tahansa ja se saa huonoimmanki päivän näyttämään paremmalta. Meistä jokaisella pitäs olla oma Minttis (mä tiedän Minttis, et sä murmutat siel nyt, se kuuluu tänne asti). Pistäkää nimi mieleen. Tästä tytöstä me tullaan vielä kuulemaan, iha niin ku Juha Tapio laulaa." Koetanpa löytää vielä linkinkin sinne...
[/quote]
Sä vissiin tunnet kaikki maailman miehet?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:26"]Tosi vaativaa kisata mm. oman tyttären kahden "omakustanteen" kanssa ja voittaa : )
[/quote]
Niin ja 131 muuta.
[/quote]
Ei, vaan oma, tyttären 2 ja 9 muuta. Lasten- ja nuortenkirjojen sarjassa oli 12 kirjaa.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:10"]
Mulle Minttis on aina selviytyjä. Mä en ollu niitä pahimpii kiusaajii, mut mä olin mukana. Mä tiedän, et Minttiksellä oli kovaa koulus ja kovaa sen jälkeenkin, mut nyt se loistaa. Mä oon tutustunu moneen Minttiksen kaveriin ja kaikki on samaa mieltä. Siinä on ihminen, jolle voi sanoo mitä tahansa ja se saa huonoimmanki päivän näyttämään paremmalta. Meistä jokaisella pitäs olla oma Minttis (mä tiedän Minttis, et sä murmutat siel nyt, se kuuluu tänne asti). Pistäkää nimi mieleen. Tästä tytöstä me tullaan vielä kuulemaan, iha niin ku Juha Tapio laulaa." Koetanpa löytää vielä linkinkin sinne...
[/quote]
Nämä "Mixun" Minttistä kehuvat kommentit sai aikaan myötähäpeän ekaa kertaa niitä lukiessani. Kun sitten selvisi, että Minttis itse oli ne kirjoittanut, meinasin hukkua myötähäpeän aaltoon.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:17"]"Pullantuoksuinen pörrösukkatyttö" :D Kuulostaa 12-vuotiaalta.
[/quote]
Muistelisin, että on miehen kommentti. Minttu käyttää nimittäin ainoastaan pörrösukkia:D.
[/quote]
[/quote]
Sä vissiin tunnet kaikki maailman miehet?
[/quote]
No ainakaan sä et tunne :D Luuletkin, että mies vois sanoa tuollaista pörrösukkajuttua! Niin, IHAN yhtä paljon kuin tuon, mitä "Mixu" (kiva nimi muuten kun on toi x! Ihan kuin silloin 80-luvulla. Oot hyvä keksimään.) sanoi. Sehän paljastui sun Minttu ITSESI kirjoittamaksi. Ahhah hahhah haa! Joten ei, ei mene pörrösukkajutut läpi :)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 21:29"]
[/quote]
Nämä "Mixun" Minttistä kehuvat kommentit sai aikaan myötähäpeän ekaa kertaa niitä lukiessani. Kun sitten selvisi, että Minttis itse oli ne kirjoittanut, meinasin hukkua myötähäpeän aaltoon.
[/quote]
:D Varmasti! Itse luin ne vasta Hesarin käräytettyä Mintun ja repesin kyllä aika totaalisesti. Kestämätöntä itsekehua nololla tavalla!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:28"]Möllärimestari 2014 arvostelu kirjasta Jaaron ja Merenneitojenmaan
prinsessat:
Kirja on upea nuorten fantasiaromaani. Päähenkilö, koulupoika Jaaron,
seikkailee normaalissa koti- ja kouluympäristössä, mutta myös
rinnakkaismaailman - Häivemaailman - tapahtumissa, joita hänen tulee itse
kirjoittaa. Kirjan tapahtumajuoni on sinänsä aika tavanomainen
seikkailujuoni, mutta seikkailuun päästään kirjoittajan loistavasti
kehittelemällä ja omaperäisellä tavalla. Kirjan tunnelma kasvaa tarinan
etenemisen myötä parhaaseen fantasiatyyliin ja etenee järkkymättömän
johdonmukaisesti loppuhuipentumaan saakka. Kuitenkin kirja jättää muutamia
avoimia kysymyksiä, jotka jäävät suorastaan kutkuttamaan lukijaa - ja
odottamaan kirjalle jatko-osia. Kirjoittaja ymppää tarinaan ovelasti niin
Potterin kuin Sormusten herrankin, mutta niin, että tämä teos ei millään
tavalla kopioi näitä eikä käytä samanlaisia fantasiakeinoja. Tunnelma ja
juonen eteneminen tuo eniten mieleen Stephen Kingin arvoituksellisen ja
tiivistunnelmaisen Musta torni-sarjan, mikä ei ole tavallinen kingimäinen
kauhutarina. Tämäkään teos ei sitä ole, mutta kirjan tunnelma on
käsinkosketeltavan tiivis ja pitää lukijan tiukasti otteessaan. Teoksen
juoni pysyy erinomaisesti koossa. - Jos haluaa etsiä kirjasta heikkouksia,
sellaisina voidaan pitää yhden tarinan henkilön murteellisiksi
tarkoitettuja (?) repliikkejä, jotka eivät kuitenkaan ole mitään murretta.
Ehkä toinen heikkous on tarinan hitaahko käynnistyminen, joka saattaa
ollakin paikallaan, mikäli - kuten odotan - kirjalle tulee ainakin
muutamia jatko-osia. Nämä eivät kuitenkaan millään tavalla heikennä kirjan
loistoa. Henkeäsalpaavan upea fantasiaromaani, jolla luulisi olevan
kansainvälistäkin kysyntää. Haluan ehdottomasti lukea tämän kirjan kaikki
kaksikymmentä jatko-osaa.
Miten nyt suu pannaan? Vieläkö kaikki mihin Vettenterä koskee on Paskaa?
[/quote]
Mene nyt *Minttis* mainostamasta itseäsi. Naamas olet jo menettänyt ja ihan omasta syystäs.
Onnea Möllärismestarin voitosta, Minttu! Luin joskus alkua Jaaron-käsikirjoituksestasi, ja se oli oikeasti hyvä ja koukuttava tarinanalku. Enkeli-Elisa oli sen sijaan surkeaa paskaa, siis myös kirjoitustyyliltään, ei pelkästään sen takia, että koko juttu oli ihmisten kusetusta.
Olen onnellinen, että olet päässyt tuosta yli ja että olet pystynyt kirjoittamaan palkitun kirjan. Vielä kun pyytäisit reilusti anteeksi aiempaa kieroiluasi. Enkeli-Elisa-jutussa moni kiusattu avaitui kokemuksistaan sinulle, ja sinä käytit niitä tarinoita vain oman asiasi ajamiseen. Rehti anteeksipyyntö olisi edelleen paikallaan.
Oletko muuten itse Minttu? Miten muutoin sinulla olisi käytettävissä Möllärimestari-kilpailun kirjalliset palkintoperusteet?
Tekstistä viis, mut mikä tää pirunsilmät juttu on?
Palkintoperustelut löytyy Päätaloinstituutin sivuilta.
Tää pyydä anteeksi-juttu on aika huvittava. Minttu on useammassa yhteydessä julkisesti pyytänyt anteeksi, mm. Jonakin päivänä kaduttaa kirjan nettisivuilla, mut mikäänhän ei riitä. Mintun pitäis vissiin tulla henkilökohtaisesti jokaiselle kotiin polvillaan anelemaan armoa?
Toiset ne vaan porskuttaa. Luin tämän Jaaronin alkua netistä, kun joku sen tänne linkkasi, ja pidin sitä kirjallisesti varsin heikkotasoisena. Voihan olla, että sitä on muokattu vielä ennen julkaisua, tai sitten tämä kertoo vain suomalaisten omakustanteiden yleisestä tasosta.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:16"]
Tää pyydä anteeksi-juttu on aika huvittava. Minttu on useammassa yhteydessä julkisesti pyytänyt anteeksi, mm. Jonakin päivänä kaduttaa kirjan nettisivuilla, mut mikäänhän ei riitä. Mintun pitäis vissiin tulla henkilökohtaisesti jokaiselle kotiin polvillaan anelemaan armoa?
[/quote]
Niin, ne anteeksipyynnöthän ovat olleet lajia "olen pahoillani jos joku pahoitti mielensä, mutta..."
Alku on osoitteessa www.jossainkaukana.net/jaaron/Jaaron_alku.pdf
Vettenterän sivujen mukaan PDF on pari päivää sitten päivitetty vastaamaan kirjan painopdfää.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:16"]
[/quote]
Niin, ne anteeksipyynnöthän ovat olleet lajia "olen pahoillani jos joku pahoitti mielensä, mutta..."
[/quote]
Tarkka lainaus JPK-sivulta: "En voi muuta kuin pyytää anteeksi kaikilta niiltä, jotka pahoittivat mielensä. "
Voiko asiaa selvemmin sanoa? Mut eihän Av-mammoille kelpaa tietty mikään. Tiedättekö muuten mitä? Läheskään kaikki eivät päättäneet vetää meloneja nenäänsä ja kantaa loppuelämänsä kaunaa Minttua kohtaan (mm. mä), multa ei tartte pyytää anteeksi mitään.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:16"]
[/quote]
[/quote]
Tarkka lainaus JPK-sivulta: "En voi muuta kuin pyytää anteeksi kaikilta niiltä, jotka pahoittivat mielensä. "
Voiko asiaa selvemmin sanoa? Mut eihän Av-mammoille kelpaa tietty mikään. Tiedättekö muuten mitä? Läheskään kaikki eivät päättäneet vetää meloneja nenäänsä ja kantaa loppuelämänsä kaunaa Minttua kohtaan (mm. mä), multa ei tartte pyytää anteeksi mitään.
[/quote]
Oho, ihan oikea anteeksipyyntö. Ikävää, että se tuli vasta kaiken sen vääntämisen ja venkoilun jälkeen, kun hyvin harva niistä joita huijaus todella loukkasi, jaksaa enää olla kiinnostunut Mintun sanomisista. Mutta koska se, miksi Vettenterän hanke loukkasi niin monia on jo niin monesti käsitelty, ei siitä sen enempää.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:37"]Mitkä pirunsilmät?
[/quote]
Kts. Vettenterän Faceprofiilikuva.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:47"]
[/quote]
[/quote]
Mulle Minttis on aina selviytyjä. Mä en ollu niitä pahimpii kiusaajii, mut mä olin mukana. Mä tiedän, et Minttiksellä oli kovaa koulus ja kovaa sen jälkeenkin, mut nyt se loistaa. Mä oon tutustunu moneen Minttiksen kaveriin ja kaikki on samaa mieltä. Siinä on ihminen, jolle voi sanoo mitä tahansa ja se saa huonoimmanki päivän näyttämään paremmalta. Meistä jokaisella pitäs olla oma Minttis
(mä tiedän Minttis, et sä murmutat siel nyt, se kuuluu tänne asti).
Pistäkää nimi mieleen. Tästä tytöstä me tullaan vielä kuulemaan, iha niin ku Juha Tapio laulaa." Koetanpa löytää vielä linkinkin sinne...
[/quote]
Ahhah, tää on aina niin paras...!
Aika pielessä muuten toi "Mixun" arvio, että "siinä on ihminen, jolle voi sanoo mitä tahansa" :)