työhöntulotarkastus + intiimitietojen utelu
Siis miksi ihmeessä työhöntulotarkastuksessa kysellään papakoetta ja muita gynekologisia tietoja? En halua lähteä näitä vieraalle ihmiselle avaamaan, minulla on kuitenkin hoitosuhde gynekologiin, jolla nimenomaan haluan käydä. Voidaanko työterveydessä painostaa menemään gynelle jos edellisestä gynen käynnistä on aikaa?
Kommentit (47)
No jos sun työnantaja on niin tyhmä, että tarjoaa nuo työterveyspalveluna, niin toki työterveys haluaa tietää, voitaisiinko tuostakin laskuttaa.
Ihan toimistohommiin. En minäkään ymmärrä, että miksi kysytään esim viimeisintä gynen käyntiä tai papakoetta? Eikö nämä jo vähän ole niinkuin yksityisasioita. ap
Työterveystarkastuksesta työnantaja saa ainoastaan tiedon että oletko terveydentilasi puolesta kykenevä työhösi, ei lääkäri/hoitaja sun genitaalitietojasi tai muitakaan terveystietojasi eteenpäin anna. En ymmärrä ihmisten negatiivista suhtautumista näihin työterveystarkastuksiin, jos yhdellä käyntikerralla voidaan kartoittaa kaikki hoidontarpeet, labrakokeet yms, niin mikä siinä on niin kauheaa?
Vierailija kirjoitti:
Työterveystarkastuksesta työnantaja saa ainoastaan tiedon että oletko terveydentilasi puolesta kykenevä työhösi, ei lääkäri/hoitaja sun genitaalitietojasi tai muitakaan terveystietojasi eteenpäin anna. En ymmärrä ihmisten negatiivista suhtautumista näihin työterveystarkastuksiin, jos yhdellä käyntikerralla voidaan kartoittaa kaikki hoidontarpeet, labrakokeet yms, niin mikä siinä on niin kauheaa?
Kauheaa on se, että en halua työterveydessä keskustella intiimiterveydestäni, sillä se ei liity työhön mitenkään. Minulla on hoitosuhde gynen puoleen muualla enkä aio kertoa intiimiasioita muille kuin omalla gynelleni. Toinen asia on se, että en halua, että kukaan muu kuin oma gyneni tekee minulle gynen tutkimuksen. Haluan itse päättää, kenelle henkilölle kerrron intiimiasioita. ap
Multa kysyttiin työterveystarkastuksessa miten parisuhde jaksaa. Sanoin, että ihan hyvin. Oikeasti menee ihan päin pe.settä, mutta ei mun mielestäni kuulu työterveydelle lainkaan. Meillä ei kuitenkaan sopimukseen kuulu mikään pariterapia.
Jos olet elintarvike alalla niin ihan hyvä vaan että kysellään. En itse ainakaan halua miettiä tuleeko ruuan mukana joku tauti
Minua taas ihmetyttää että joissakin lapuissa kysellään siviilisäätyä! Entä jos en halua kertoa, että olenko naimisissa vai en? Mitä ihmettä se työkykyyn vaikuttaa??
No vastaat sitten että sinulla on hoitosuhde lääkärin x kanssa ja että hoidat papa-kokeesi sitä kautta. Ei ne niitä tuloksia tai intiimitietojasi kärky, vaan sitä että oletko säännöllisesti käynyt lääkärissä ja kokeissa, jottei ole mitään hoitamatonta tai piilevää sairautta.
Työterveyshuollossa kysytään kaikki terveystiedot sinulta.
Naisilla gynekologin vuositarkastukset ja mammografia kuuluvat perustsekkauksiin..
Ei niitä tietoja tietenkään työnantajallesi kerrota, kuten ei mitään muitakaan terveystietojasi.
Työterveydessä on myös vaitiolovelvollisuus.
Tst:ssä kysytään myös esim. hammastarkastus, näkötarkastus, tulesvaivat yms.
T. Tth
Ap on saamassa mahtavat työterveysedut, mutta luulee että pomo kysyy onko sillä tippuria. Mulle kelpais lennosta kaikki mahdollinen hoito ja tutkimukset, vaan kun työterveys on mallia verenkuva 10 vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuollossa kysytään kaikki terveystiedot sinulta.
Naisilla gynekologin vuositarkastukset ja mammografia kuuluvat perustsekkauksiin..
Ei niitä tietoja tietenkään työnantajallesi kerrota, kuten ei mitään muitakaan terveystietojasi.
Työterveydessä on myös vaitiolovelvollisuus.
Tst:ssä kysytään myös esim. hammastarkastus, näkötarkastus, tulesvaivat yms.
T. Tth
Mutta en halua kertoa papakoetuloksia, enkä suostu muun gynen tukittavaksi kuin omani. Miten ihmeessä työterveydessä voitaisiin pakottaa nainen johonkin gynen vuositarkastukseen? Tuohan on jo raiskaus, jos pakotetaan gynen tutkimukseen. Eikä se todellakaan kuulu jollekin vieraalle hoitajalle tai lääkärille, missä ja koska olen käynyt viimeksi gynellä ja kenellä gynellä. Eihän kaikki naiset muutenkaan käy missään vuositarkastuksessa. En myöskään aio kertoa, missä hoidan gynen asiani, koska nämä ovat henk koht tietoja. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää? Ei minua se pelota, että tiedot menisivät työnantajalle vaan en aio jakaa intiimejä asioita työterveyden kanssa enkä myöskään aio mennä työterveyden ronkittavaksi intiimiasioissa. AP
Jos sun työpaikka tarjoaa laajan työterveyden esim. Mehiläisestä, niin tottakai Mehiläisen työntekijät haluaa tarjota sulle kaikkia palveluita heiltä, jotta he saavat siitä laskuttaa sun työnantajaa. Ei niitä sun työterveyden tietoja anneta sun työnantajalle vaan kyse on ihan normaaleista lääkärikäynneistä, joista laskutetaan vaan sun työnantajaa. En usko, että siellä oli tarkoitus mitenkään udella vaan halusivat vaan tarkota omia palveluitaan. Voit hyvin kieltäytyä ja sanoa, että kiitos ei ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sun työpaikka tarjoaa laajan työterveyden esim. Mehiläisestä, niin tottakai Mehiläisen työntekijät haluaa tarjota sulle kaikkia palveluita heiltä, jotta he saavat siitä laskuttaa sun työnantajaa. Ei niitä sun työterveyden tietoja anneta sun työnantajalle vaan kyse on ihan normaaleista lääkärikäynneistä, joista laskutetaan vaan sun työnantajaa. En usko, että siellä oli tarkoitus mitenkään udella vaan halusivat vaan tarkota omia palveluitaan. Voit hyvin kieltäytyä ja sanoa, että kiitos ei ole tarvetta.
Juu, en pelkää että tiedot menisivät työnantajalle, mutta en todellakaan suostu mihinkään pakkogynentutkimukseen tai siihen, että kysellään, koska ja missä käy gynellä. Aion sanoa, että gynen asiat on hoidossa ja se saa luvan riittää. ap
Kuka nyt on väittänyt että sinua oltaisiin pakottamassa gynegologin tarkastukseen? Rauhoitu hyvä ihminen. Vastaat kysymyksiin ettei sinulla ole mitään gynekolgisia vaivoja/sairauksia, olet säännöllisesti käynyt lääkärissä ja kokeissa ja se hoitsu luultavasti kehuu sinua, että hienosti hoidettu, lyö rastin ruutuun ja siirtyy seuraavaan kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt on väittänyt että sinua oltaisiin pakottamassa gynegologin tarkastukseen? Rauhoitu hyvä ihminen. Vastaat kysymyksiin ettei sinulla ole mitään gynekolgisia vaivoja/sairauksia, olet säännöllisesti käynyt lääkärissä ja kokeissa ja se hoitsu luultavasti kehuu sinua, että hienosti hoidettu, lyö rastin ruutuun ja siirtyy seuraavaan kysymykseen.
Minulla on gynekologinen sairaus, jonka aion kertoa, mutta en aio kertoa papan vastausta enkä myöskään kerro, koska olen viimeksi käynyt gynellä ja missä. En myöskään aio hoidattaa tuota gyn sairautta työterveydessä vaan ihan omalla gynellä. ap
No ei kukaan sinua pakota näyttämään alapäätäsi työterveydessä, ei pomo eikä lääkäri. Vaikka et olisi koskaan käynyt gynen tarkastuksessa, sinua ei pakoteta siihen. Sellainen ei edes kuulu työterveystarkastukseen. Kysyttäessä vastaat käyväsi säännöllisesti tarkastuksissa ja siinä se. Ihan turhaa ottaa tuollainen stressi ja ahdistus yhdestä työterveystarkastuksesta, että puhut jo raiskauksesta.
No ei sua mihinkään pakoteta. Kysytään asiasta johon voit vastata, että käyt tutulla gynellä hoitamassa nämä asiat. Älä keksi ongelmia.
Rauhoitu nyt jo. Yhdessäkään työterveystarkastuksessa ei tehdä gynen tutkimuksia. Lääkäriä ei kiinnosta gynen nimi tai käyttämäsi lääkärikeskus. Sinun ei ole pakko käydä minkään vaivan takia työterveydessä. Oletko menossa ensimmäistä kertaa työelämään?
Ei minulta vaan ole koskaan kysytty mitään tuollaista.
Mihin ihmeen hommiin oot hakemassa? Ei kuulu työnantajalle eikä voida edellyttää, koska kyseessä ei ole sellainen asia, mikä vaikuttaisi normaalin työn hoitamiseen.