työhöntulotarkastus + intiimitietojen utelu
Siis miksi ihmeessä työhöntulotarkastuksessa kysellään papakoetta ja muita gynekologisia tietoja? En halua lähteä näitä vieraalle ihmiselle avaamaan, minulla on kuitenkin hoitosuhde gynekologiin, jolla nimenomaan haluan käydä. Voidaanko työterveydessä painostaa menemään gynelle jos edellisestä gynen käynnistä on aikaa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on niin, että gynekologiset sairaudet eivät ole mitenkään maagisesti erotettuja muun kehon terveydentilasta. Voit tietenkin sanoa, että olet hoitosuhteessa muualla, mutta tietämäsi diagnoosit olisi hyvä jakaa. Ihan vaan ettei mahdollisia poikkeavia löydöksiä esim verikoikeissa tai muissa testeissä lähdetä tutkimaan turhaan uudelleen, koska hoitavalla lääkärillä ei ole kaikkia tietoja saatavillaan.
Gyn sairauteni ei näy verikokeisssa enkä aio käydä missään verikokeissa työterveydessä tai muutenkaan hoidattaa itseäni siellä, joten pelkoa turhista tutkimuksista ei ole. ap
Mitäs jos sairastut ja tarvitset sairaslomaa, työnantaja yleensä vaatii sairaslomatodistuksen työterveydestä, terveyskeskuksen todistus ei välttämättä kelpaa?
Harvoin olen kipeä. Jos tosiaan tulee esim kova flunssa, niin ei siinä ole väliä työnteon kannalta, että olenko naimisissa tai koska olen käynyt viimeksi gynellä. Vai muuttuuko sairauslomalappu maagisesti erilaiseksi naimttomalla ja naimisissa olevalla? ap
Ei ollut nyt kysymys siviilisäädystäsi tai intiimivaivoistasi vaan siitä että olet nyt jo etukäteen päättänyt ettet tule käyttämään työterveyspalveluita. Jos sairastut flunssaan, mahatautiin tai ihan mihin hyvänsä, joudut tekemisiin työterveyden kanssa saadaksesi sairaslomatodistuksen.
Aivan mutta minun ei ole mitään järkeä mahataudin tai flunssan takia alkaa kertomaan kaikkia intiimiasioitani tai siviilisäätyäni. En hoidata terveyttäni työterveydessä. JOS tarvisin sairauslomalapun, voisin sen hakea, mutta siihen se jää. Ja silloin ei muulla terveydelläni ole väliä. ap
Älä ota tuollaista stressiä. Tuntuu, että olet jo ennakkoon päättänyt, että kaikki menee huonosti. Usko nyt jo, että kukaan ei katso alapäätäsi, eikä utele intiimiasioistasi. Olen ollut 10 vuotta nykyisessä työpaikassani ja työterveyden vakioasiakas. Yhtäkään kertaa ei ole kysytty siviilisäädystäni tai gynen käynneistä. Gynekäynnit tulivat puheeksi vain silloin, kun selviteltiin vaikean anemian syytä. Silloinkaan ei tehty alapään tutkimuksia, koska meillä niitä ei tehdä työterveydessä. Lääkäri pyysi tilamaan ajan toisesta paikasta.
Voi kun meilläkin saisi käyttää työterveyspalveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on niin, että gynekologiset sairaudet eivät ole mitenkään maagisesti erotettuja muun kehon terveydentilasta. Voit tietenkin sanoa, että olet hoitosuhteessa muualla, mutta tietämäsi diagnoosit olisi hyvä jakaa. Ihan vaan ettei mahdollisia poikkeavia löydöksiä esim verikoikeissa tai muissa testeissä lähdetä tutkimaan turhaan uudelleen, koska hoitavalla lääkärillä ei ole kaikkia tietoja saatavillaan.
Gyn sairauteni ei näy verikokeisssa enkä aio käydä missään verikokeissa työterveydessä tai muutenkaan hoidattaa itseäni siellä, joten pelkoa turhista tutkimuksista ei ole. ap
Mitäs jos sairastut ja tarvitset sairaslomaa, työnantaja yleensä vaatii sairaslomatodistuksen työterveydestä, terveyskeskuksen todistus ei välttämättä kelpaa?
Harvoin olen kipeä. Jos tosiaan tulee esim kova flunssa, niin ei siinä ole väliä työnteon kannalta, että olenko naimisissa tai koska olen käynyt viimeksi gynellä. Vai muuttuuko sairauslomalappu maagisesti erilaiseksi naimttomalla ja naimisissa olevalla? ap
Ei ollut nyt kysymys siviilisäädystäsi tai intiimivaivoistasi vaan siitä että olet nyt jo etukäteen päättänyt ettet tule käyttämään työterveyspalveluita. Jos sairastut flunssaan, mahatautiin tai ihan mihin hyvänsä, joudut tekemisiin työterveyden kanssa saadaksesi sairaslomatodistuksen.
Aivan mutta minun ei ole mitään järkeä mahataudin tai flunssan takia alkaa kertomaan kaikkia intiimiasioitani tai siviilisäätyäni. En hoidata terveyttäni työterveydessä. JOS tarvisin sairauslomalapun, voisin sen hakea, mutta siihen se jää. Ja silloin ei muulla terveydelläni ole väliä. ap
Oletko ottanut skitsotessasi huomioon, että kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse vastata, jos ei halua? Ei vaan tarvitse. Teet ihan suotta numeron tästä.
Vierailija kirjoitti:
Johtajille tehdään myös peräsuolen tähystys, naisille mammot ja kaikki mahdolliset tutkimukset työhöntulotarkastuksessa, siitä kuitenkaan taida olla kyse.
Meillä on niin pieni työyhteisö, ja työterveyslaskuissa näkyy "henkilöstö"ryhmä joita on useita, muutaman hklö per ryhmä, joten pomo pystyy siitä päättelemään täysin kuka mitäkin palveluita käyttää. Kannattaa pitää mielessä jos on yt herkkää alaa ja käytte jatkustavasti työterveydessä, luulleen ettei sitä tiedä kuka on käynyt.
Miksi firma tarjoaa vapaaehtoisesti palveluita, joita ei toivo käytettävän?