Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työhöntulotarkastus + intiimitietojen utelu

Vierailija
02.07.2021 |

Siis miksi ihmeessä työhöntulotarkastuksessa kysellään papakoetta ja muita gynekologisia tietoja? En halua lähteä näitä vieraalle ihmiselle avaamaan, minulla on kuitenkin hoitosuhde gynekologiin, jolla nimenomaan haluan käydä. Voidaanko työterveydessä painostaa menemään gynelle jos edellisestä gynen käynnistä on aikaa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin työterveyteen yleislääkärille gynekologisen vaivan takia. Omaan työterveyssopimukseeni ei gynekologi kuulu, joten sain lähetteen sairaalan naistentautien polille, jolloin hoitosuhde siirtyi sairaalalle ja kaikki tähän vaivaan liittyvä hoidetaan sairaalassa eikä työterveys ole tämän perään sen jälkeen kysellyt. Kerran kysyin omalta työterveyslääkäriltä mielipidettä tähän vaivaan liittyen, eikä hän halunnut edes kommentoida koska hoitosuhde oli sairaalalla eikä työterveydellä.

Vierailija
22/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se gynejuttu ja papa nyt erityisesti työterveyttä kiinnostaa? Tai mammografiat? Katsotaanko ihokin läpi, onko epäilyttäviä luomia? Tehdäänkö keuhkoröntgen tai kysytäänkö, milloin on viimeksi tehty? Entä hammastarkastukset? Tai onko suolistosyöpäseulonta tehty? Eikö riittäisi, että juuri kyseiseen työhön liittyvät terveysasiat kysellään? Onneksi mulla ei ollut työhöntulotarkastusta ollenkaan eikä myöhempiinkään terveystarkastuksiin ole pakotettu. Eikä pomokaan muistanut ilmoittaa työterveyteen, kun jäin pitkälle saikulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuollossa kysytään kaikki terveystiedot sinulta.

Naisilla gynekologin vuositarkastukset ja mammografia kuuluvat perustsekkauksiin..

Ei niitä tietoja tietenkään työnantajallesi kerrota, kuten ei mitään muitakaan terveystietojasi.

Työterveydessä on myös vaitiolovelvollisuus.

Tst:ssä kysytään myös esim. hammastarkastus, näkötarkastus, tulesvaivat yms.

T. Tth

Ai, mulle on muutamaltakin th:n taholta sanottu, ettei siellä gynellä tarvitse käydä, jos ei ole mitään vaivoja. Siis ollenkaan käydä. Aikaa varatessanikin olen tuon vastauksen saanut.

Vierailija
24/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siitä ihmiselle itselleen ole mitään hyötyä, että antaa nuo tiedot työterveydelle.

Mahdollisimman vähän vaan.

Vierailija
25/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ihmetyttää että joissakin lapuissa kysellään siviilisäätyä! Entä jos en halua kertoa, että olenko naimisissa vai en? Mitä ihmettä se työkykyyn vaikuttaa??

Tuo on aivan perustieto ihmisestä.

Verrattavissa syntymäaikaan. Ja puhelinroon.

Vierailija
26/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on niin, että gynekologiset sairaudet eivät ole mitenkään maagisesti erotettuja muun kehon terveydentilasta. Voit tietenkin sanoa, että olet hoitosuhteessa muualla, mutta tietämäsi diagnoosit olisi hyvä jakaa. Ihan vaan ettei mahdollisia poikkeavia löydöksiä esim verikoikeissa tai muissa testeissä lähdetä tutkimaan turhaan uudelleen, koska hoitavalla lääkärillä ei ole kaikkia tietoja saatavillaan.

Vierailija
27/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on saamassa mahtavat työterveysedut, mutta luulee että pomo kysyy onko sillä tippuria. Mulle kelpais lennosta kaikki mahdollinen hoito ja tutkimukset, vaan kun työterveys on mallia verenkuva 10 vuoden välein.

Meillä sentään joku UKK tai vastaava kävelytesti reilu 10v sitten. Ei mitään muuta.

Vierailija
28/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin some-aikana kun koko elämä jaetaan faceen ja instaan, on jotenkin surkuhupaisaa että ihmiset vauhkoontuu kun terveydenhoitaja kysyy koska viimeksi olet käynyt lääkärissä.

Vierailija
29/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla gynekologin vuositarkastukset ja mammografia kuuluvat perustsekkauksiin..

Ei niitä tietoja tietenkään työnantajallesi kerrota, kuten ei mitään muitakaan terveystietojasi.

T. Tth

Mutta en halua kertoa papakoetuloksia, enkä suostu muun gynen tukittavaksi kuin omani. Miten ihmeessä työterveydessä voitaisiin pakottaa nainen johonkin gynen vuositarkastukseen? Tuohan on jo raiskaus, jos pakotetaan gynen tutkimukseen. Eikä se todellakaan kuulu jollekin vieraalle hoitajalle tai lääkärille, missä ja koska olen käynyt viimeksi gynellä ja kenellä gynellä. Eihän kaikki naiset muutenkaan käy missään vuositarkastuksessa. En myöskään aio kertoa, missä hoidan gynen asiani, koska nämä ovat henk koht tietoja. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää? Ei minua se pelota, että tiedot menisivät työnantajalle vaan en aio jakaa intiimejä asioita työterveyden kanssa enkä myöskään aio mennä työterveyden ronkittavaksi intiimiasioissa. AP

Ei sua mihinkään sisätutkimuksiin pakoteta vaan kartoitetaan sun terveydentilaa.

Älä kerro jos et halua.

Ihme skitso.

Vierailija
30/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajille tehdään myös peräsuolen tähystys, naisille mammot ja kaikki mahdolliset tutkimukset työhöntulotarkastuksessa, siitä kuitenkaan taida olla kyse. 

Meillä on niin pieni työyhteisö, ja työterveyslaskuissa näkyy "henkilöstö"ryhmä joita on useita, muutaman hklö per ryhmä,  joten pomo pystyy siitä päättelemään täysin kuka mitäkin palveluita käyttää. Kannattaa pitää mielessä jos on yt herkkää alaa ja käytte jatkustavasti työterveydessä, luulleen ettei sitä tiedä kuka on käynyt. 

Vierailija
31/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri ei todellakaan tee sinulle gynekologista tarkastusta!

Mistä ihmeestä niin olet edes päätellyt?

Terveystiedot ovat tärkeät työterveyshuollon taustatiedot, samoin esim. se siviilisääty.

Ette uskokaan, kuinka paljon esim. sairauslomia on parisuhdeongelmien vuoksi. Ja toisaalta, jos vaikka sairastut vakavasti työterveyshuolto seuraa terveyttäsi ja esim. kela vaatii pitkällä sairauslomalla työterveyshuollon B-lausunnon, että saat sieltä rahaa!

Vierailija
32/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Tth

Mutta en halua kertoa papakoetuloksia, enkä suostu muun gynen tukittavaksi kuin omani. Miten ihmeessä työterveydessä voitaisiin pakottaa nainen johonkin gynen vuositarkastukseen? Tuohan on jo raiskaus, jos pakotetaan gynen tutkimukseen. Eikä se todellakaan kuulu jollekin vieraalle hoitajalle tai lääkärille, missä ja koska olen käynyt viimeksi gynellä ja kenellä gynellä. Eihän kaikki naiset muutenkaan käy missään vuositarkastuksessa. En myöskään aio kertoa, missä hoidan gynen asiani, koska nämä ovat henk koht tietoja. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää? Ei minua se pelota, että tiedot menisivät työnantajalle vaan en aio jakaa intiimejä asioita työterveyden kanssa enkä myöskään aio mennä työterveyden ronkittavaksi intiimiasioissa. AP

Onko työhöntulotarkastus sama kuin lääkärintarkastus? Kuka kyselee ja mitä? Ei kai tällaiset gynen tarkastukset ja mammografikuvaukset kuuluu työnantajalle. Eikö voi vain vastata, että asiat ovat henkilökohtaisia ja itse hoitaa ne parhaalla katsomallaan tavalla.

Vierailija
33/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ihmetyttää että joissakin lapuissa kysellään siviilisäätyä! Entä jos en halua kertoa, että olenko naimisissa vai en? Mitä ihmettä se työkykyyn vaikuttaa??

Tuo on aivan perustieto ihmisestä.

Verrattavissa syntymäaikaan. Ja puhelinroon.

Siis mutta miten ihmeessä se liittyy työkykyyn? Saako kielteiden lausunnon, jos ei suostu kertomaan, että onko naimisissa vai ei?

Vierailija
34/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on niin, että gynekologiset sairaudet eivät ole mitenkään maagisesti erotettuja muun kehon terveydentilasta. Voit tietenkin sanoa, että olet hoitosuhteessa muualla, mutta tietämäsi diagnoosit olisi hyvä jakaa. Ihan vaan ettei mahdollisia poikkeavia löydöksiä esim verikoikeissa tai muissa testeissä lähdetä tutkimaan turhaan uudelleen, koska hoitavalla lääkärillä ei ole kaikkia tietoja saatavillaan.

Gyn sairauteni ei näy verikokeisssa enkä aio käydä missään verikokeissa työterveydessä tai muutenkaan hoidattaa itseäni siellä, joten pelkoa turhista tutkimuksista ei ole. ap

Vierailija
35/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin some-aikana kun koko elämä jaetaan faceen ja instaan, on jotenkin surkuhupaisaa että ihmiset vauhkoontuu kun terveydenhoitaja kysyy koska viimeksi olet käynyt lääkärissä.

No minä en jaa henk koht tietojani myöskään faceen... ap

Vierailija
36/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyslääkäri ei todellakaan tee sinulle gynekologista tarkastusta!

Mistä ihmeestä niin olet edes päätellyt?

Terveystiedot ovat tärkeät työterveyshuollon taustatiedot, samoin esim. se siviilisääty.

Ette uskokaan, kuinka paljon esim. sairauslomia on parisuhdeongelmien vuoksi. Ja toisaalta, jos vaikka sairastut vakavasti työterveyshuolto seuraa terveyttäsi ja esim. kela vaatii pitkällä sairauslomalla työterveyshuollon B-lausunnon, että saat sieltä rahaa!

No voihan ihminen olla parisuhteessa vaikka olisi siviilisäädyltään naimaton. Ja elämässä on muitakin kriisejä. Ei tosiaan kuulu työterveydelle, mikä ihmisen siviilisääty on ja onko hän edes parisuhteessa. ap

Vierailija
37/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveystarkastuksesta työnantaja saa ainoastaan tiedon että oletko terveydentilasi puolesta kykenevä työhösi, ei lääkäri/hoitaja sun genitaalitietojasi tai muitakaan terveystietojasi eteenpäin anna. En ymmärrä ihmisten negatiivista suhtautumista näihin työterveystarkastuksiin, jos yhdellä käyntikerralla voidaan kartoittaa kaikki hoidontarpeet, labrakokeet yms, niin mikä siinä on niin kauheaa?

Kauheaa on se, että en halua työterveydessä keskustella intiimiterveydestäni, sillä se ei liity työhön mitenkään. Minulla on hoitosuhde gynen puoleen muualla enkä aio kertoa intiimiasioita muille kuin omalla gynelleni. Toinen asia on se, että en halua, että kukaan muu kuin oma gyneni tekee minulle gynen tutkimuksen. Haluan itse päättää, kenelle henkilölle kerrron intiimiasioita. ap

Mikä siinä on niin kauheaa? Ihan yhtä lailla ne työterveydessä ovat vaitiolovelvollisia kuin omakin gynesi. On vain hyvä, että heillä on mahdollisimman kattava kuva terveydentilastasi. 

Miksi se olisi hyvä asia? En aio asioida työterveydessä.  En myöskään kerro intiimiasioitani kuin tietyille henkilöille. Valitsen siis itse henkilön, jolle kerron intiimiterveyteen liittyviä yksityiskohtia. Ei kyse ole vaitolovelvollisuudesta vaan siitä, että en halua jakaa noita asioita monen kanssa. Mikä on vaikeaa ymmärtää? Ihminen saa pitää intiimit asiat itsellään. ap

Vierailija
38/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gyn sairauteni ei näy verikokeisssa enkä aio käydä missään verikokeissa työterveydessä tai muutenkaan hoidattaa itseäni siellä, joten pelkoa turhista tutkimuksista ei ole. ap

Mitäs jos sairastut ja tarvitset sairaslomaa, työnantaja yleensä vaatii sairaslomatodistuksen työterveydestä, terveyskeskuksen todistus ei välttämättä kelpaa?

Vierailija
39/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos sairastut ja tarvitset sairaslomaa, työnantaja yleensä vaatii sairaslomatodistuksen työterveydestä, terveyskeskuksen todistus ei välttämättä kelpaa?

Harvoin olen kipeä. Jos tosiaan tulee esim kova flunssa, niin ei siinä ole väliä työnteon kannalta, että olenko naimisissa tai koska olen käynyt viimeksi gynellä. Vai muuttuuko sairauslomalappu maagisesti erilaiseksi naimttomalla ja naimisissa olevalla? ap

Vierailija
40/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Tth

Onpa teillä laajat työterveyspalvelut, yleensä nuo on leikattu pois ajat sitten työterveyspuolelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi