Onko teinin seksielämä yksityisasia?
Onko teinin seksielämä aina yksityisasia, vai onko vanhemmalla oikeus tietää miten pitkälle on menty?
Kommentit (39)
No ei minulta vanhemmat aikoinaan mitään kyselleet ja jos olisivat, olisin kyllä lähtenyt ovet paukkuen.. oman tyttären teini-ikään on vielä aikaa mutta toivon meidän olevan siinä vaiheessa sen verran läheisiä että uskaltaa kysyä esim. E-pillereistä ja muusta ehkäisystä
On. Antaisin teinille kondomeja. Vaikka toivoisin, ettei teininä alkaisi säheltää.
On yksityisasia. Jos on hyvät välit teiniin, niin voi koittaa puhua tälle jtn ehkäisystä, mutta suurin osa meistä on oppinu sen jo netistä.
t. teini
En mä ainakaan koe tarpeelliseksi tietää 16- vuotiaan tyttäreni ja hänen poikaystävänsä seksielämästä mitään. Fritsuista kaulassa olen sanonut, että ei ole toivottavaa näkyville paikoille. Esim. isovanhemmat ei katso hyvällä, kun näkevät tytärtäni. Normijuttelut ehkäisystä yms. on käyty.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 16:16"]On yksityisasia. Jos on hyvät välit teiniin, niin voi koittaa puhua tälle jtn ehkäisystä, mutta suurin osa meistä on oppinu sen jo netistä.
t. teini
[/quote]
Teineillä on yleensä tietoa, mutta sitten jokin asennevamma tai huono itsetunto johtaa ongelmiin seksin suhteen.
Mä jäin miettimään että miten se tapahtuu jos kerran röntgenissä kysytään raskauden mahdollisuudesta 12-vuotiailtakin?
Ajetaanko vanhempi ulos, selittääkö se hoitaja siellä mitä tarkoittaa raskauden mahdollisuus, vai kysyykö ne vain onko harrastanut seksiä...
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 16:20"]Mä jäin miettimään että miten se tapahtuu jos kerran röntgenissä kysytään raskauden mahdollisuudesta 12-vuotiailtakin?
Ajetaanko vanhempi ulos, selittääkö se hoitaja siellä mitä tarkoittaa raskauden mahdollisuus, vai kysyykö ne vain onko harrastanut seksiä...
[/quote]
uskomatonta! Tehdäänkö näin 12-vuotiaiden kohdalla? :o
No ehdottomasti seksielämä on yksityisasia, ehkäsyhän nyt tietty liittyy siihen, mutta vanhempi voi siitä sen verran sanoa että muistuttaa ajoissa sen tärkeydestä. Eikä niinkään kysele vaan kertoo asiasta, minun nuori on ihan sujuvasti aina kuunnellu.
jos hoitaa itse ehkäisyn, niin on oma asia. Välillä näkee töissä näitä isiä jotka hakevat tyttärilleen pillereitä ja aina olen miettinyt, että tietääköhän isä mitä on hakemassa. Enkä kyllä itse olisi ikinä kehdannut laittaa omaa isääni hakemaan e-pillereitäni :D
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 16:16"]On yksityisasia. Jos on hyvät välit teiniin, niin voi koittaa puhua tälle jtn ehkäisystä, mutta suurin osa meistä on oppinu sen jo netistä.
t. teini
[/quote]
Teineillä on yleensä tietoa, mutta sitten jokin asennevamma tai huono itsetunto johtaa ongelmiin seksin suhteen.
[/quote]
Näinkin voi olla, mukaan voidaan laskea myös seksuaaliset häirinnät/lähentelyt, jotka ovat jääneet kaivamaan nuorta.
Jos on oikeasti huolissaan teinistä, epäilee hyväksikäyttöä tms, niin silloin on ok jutella teinin kanssa (miks tää kuulostaa joltain "näin käsittelet teiniä-käsikirjalta? :D )
Ja jos teini tulee pyytää rahaa ehkäisyyn/kysymään lupaa e-pillereihin, niin se räjähtäminen ja kotiarestiin laittaminen ei ehkä ole mikään paras lähestymiskeino.
Kun mut yritettiin raiskata ja pyysin äitiäni hakemaan raskaustestin ihan varmuuden vuoks (raiskaus ei mennyt suoraan yhdyntään asti, mutta siinä tapahtu vähän kaikkee ja kuukautiset jäi pois kait kropan shokkitilan vuoksi jne) nii oon vieläkin kiitollinen siitä, ettei äiti järjestänyt mitään kohtausta, vaikkei vielä raskaustestin hakemisen aikaan tiennyt mitä on käynyt. Tuki mua, muttei kyselly asiasta, vaan odotti ja anto mun ottaa asia itte esille ku oon valmis.
t. teini
Ei minusta teinin seksielämä juurikaan vanhemille kuulu. Vanhemmat tietysti voivat kertoa asioista jne. mutta ei tentata ja kysellä että missä mennään. Tosin itse otin seksin puheeksi äitini kanssa ollessani 17, koska halusin e-pillerit. Jos lapsella (tytöllä) on vakituinen poikaystävä voihan sitä kysäistä onko pillereille tarvetta
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 16:24"]jos hoitaa itse ehkäisyn, niin on oma asia. Välillä näkee töissä näitä isiä jotka hakevat tyttärilleen pillereitä ja aina olen miettinyt, että tietääköhän isä mitä on hakemassa. Enkä kyllä itse olisi ikinä kehdannut laittaa omaa isääni hakemaan e-pillereitäni :D
[/quote]
E-pillereitähän määrätään myös mm aknen ja kivuliaiden kuukautisten hoitoon, ei pelkkään ehkäksyyn.
nimim. otan e-pilleritä dysmenorrean hoitoon
Joo, jos ehkäisy on kunnossa (ja se on molempien asia, ei vain tytön pillereiden muodossa) niin on todella vain teinien oma asia. Mutta jos on aistittavissa hällä väliä- asennetta (esim. raskaustestejä sun muuta nähdään huoneessa) niin ala-ikäistä voi minusta kannustaa käyttämään pillereitä tai ohjata rhkäisyneuvolaan.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 16:24"]jos hoitaa itse ehkäisyn, niin on oma asia. Välillä näkee töissä näitä isiä jotka hakevat tyttärilleen pillereitä ja aina olen miettinyt, että tietääköhän isä mitä on hakemassa. Enkä kyllä itse olisi ikinä kehdannut laittaa omaa isääni hakemaan e-pillereitäni :D
[/quote]
E-pillereitähän määrätään myös mm aknen ja kivuliaiden kuukautisten hoitoon, ei pelkkään ehkäksyyn.
nimim. otan e-pilleritä dysmenorrean hoitoon
[/quote]
Ja apteekissa työskentelevänä tiedän tämän kyllä, silloin lääkäri yleensä valitsee merkin josta asiakkaan on mahdollista saada kela-korvaus ja e-pilleri on määrätty sairauden hoitoon. Kun e-pilleri on raskauden ehkäisyyn, se ei myöskään ole merkitty reseptiin sairauden hoidoksi. Nykyäänhän resepteissä tosin pitäisi aina lukea, mihin lääke on tarkoitettu.
Onko sinun seksielämä yksityisasia? Niinpä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 16:36"]
Onko sinun seksielämä yksityisasia? Niinpä.
[/quote]
No en minäkään tietysti odota teiniltä raporttia, että kuinka monta kertaa, missä asennossa ja miten kauan :D Ja pakkohan teininkin on tietää, että vanhemmat seksiä harrastaa ei muuten olisi teiniäkään
On se yksityisasia, jollei ole syytä epäillä jotain hälyttävää. Utelu, saati tivaaminen ei kannata, mutta teiniltä voi sopivassa kohtaa kysyä rauhalliseen sävyyn, haluaako hän kertoa jotain. Jos ei halua, niin sitten ei udella, mutta näin voi antaa hänen tietää, että vanhemmalle voi kertoa, jos on jotain ahdistavaa. Meillä toimii hienosti, ja ihmeellisen avoimesti teini puhuukin asioistaan.
Teinin seksielämä lain mukaan ei ole yksityisasia. Alaikäinen on vanhempien vastuulla. Teinin ei tietenkään tarvitse kertoa noloja juttuja tai milloin ja mitä tekee tuolla rintamalla mutta jos tilanteessa on jotain vanhempaa häiritsevää niin on oikeus kysyä ja myös ottaa yhteyttä viranomaisiin, sossuun tai jopa terveyskeskukseen jos tarve vaatii.
Joskus aikanaan kun lopetin lukion olin vielä 17v enkä millään olisi jaksanut mennä ilmoittautumaan työkkäriin (en osannut valita heti mihin olisin halunnut opiskelemaan niin isäni soitti työkkäriin ja kysyi että olenko ilmoittautunut sinne ja milloin. Hänen tarvitsi puhelimessa kertoa vain oma nimensä, että on mun isä ja mun sos.turvatunnus. Onneksi olin toimertunut ennen sitä. Vanhempi saa tietää muissakin tapauksissa alaikäisen asioita kun tietää asian ja paikan mistä kysyä.
Siihen saakka yksityisasia, kun ei ole kuvioissa hyväksikäyttäjiä