Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tuossa Enbusken taideteos/siivooja -casessä nyt oikin kiihdyttää sakkia?

Vierailija
02.07.2021 |

Sanottakoon heti kättelyssä, että en pidä Enbuskesta. Hän on mielestäni arrogantti kokoomukselainen eli täysin erilainen tyyppi kuin mitä minä, vasemmistofeministi arvostan.

Mutta silti hämmästyttää se, miten tämä Iltasanomien juttu on tulkittu leuhkimiseksi ja siivoojan julkiseksi nöyryyttämiseksi. Siivoojan nimeä tai firmaahan ei edes kerrota, ja Enbuske irvistelee tviitissään OMALLE hienopierulle taidemaulleen, kutsuen sitä "postmoderniksi tekotaiteeksi".

https://www.is.fi/viihde/art-2000008098972.html

Myöhemmin hän tviiteissä kehuu siivoojaansa: "Haluan nyt vielä sanoa, että mun siivooja on mahtava tyyppi. Ja kuka tahansa täyspäinen ihminen olis nähnyt ton roskana, toisin kuin me taidefriikit. 😁
Aion myös sanoa maanantaina kun hän tulee, etten oikeasti ollut pahastunut, jos hän on ton lukenut. ❤️

https://t.co/oKg6drzyHt"

Toimittajana voin kertoa, että IS on ihan itse huomannut Enbusken tviitin, se on tyypillistä iltapäivälehtien toimintaa seurata julkkiksien tviittejä ja kysyä lisäkommentteja. Eli ei, Enbuske ei ole soitellut IS:iin, IS:n toimittaja on soittanut Enbuskelle.

Mielenkiintoiseksi tämän päivän aloitukset aiheesta tekee MOTIIVI niiden taustalla. Miksi joku haluaa väenväkisin tulkita hupaisesta sattumuksesta kertovat tviitit siivoojan kyykytykseksi?

Onko kyse julkkisvihasta yleensä vai Enbuskn vihaamisesta erityisesti? Vai onko aihe herkullinen koska modernia taidetta on trendikästä vihata?

Kertokaapa motiivinne, te aiheesta tänään melskanneet!

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tulkitsin itseironiseksi. Näinhän se alkuperäinen tviitti meni: "Siivooja oli heittämässä näitä mun Riiko Sakkisen taideteoksia roskiin. "Siis oliko nää kans menossa kierrätykseen?" Kerään siis selkeästi sitä kuuluisaa postmodernia tekotaidetta."

Jos hän (itsensä lisäksi) jotakuta pilkkaa, niin taiteilijaa, Uskon että aika moni ymmärtää siivoojaa tässä asiassa ja olisi voinut itsekin erehtyä. Enbuske varmaan tviittasi tapauksesta, koska sattumus oli hänestä hassu. Aihe on myös keskustelua herättävä, koska taidetta on vaikea määritellä. Voi käydä myös toisinpäin, että erehdyksessä luullaan taiteeksi jotain, mitä ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Näin juuri. Minustakin tuo herättää enemmänkin keskustelun siitä, onko taide taidetta tai ainakaan kovin hyvää, jos sitä ei edes tunnisteta taiteeksi.

Enpä minäkään noita olisi taiteeksi tunnistanut. Olisin ehkä luullut joksikin nuorisoelokuvien mainospläjäyksiksi, kun mäkkärihän laittaa niihin pakkauksiinsa mitä milloinkin. Tai sitten ihan vain ironiseksi tiimarisäläksi. 

Vierailija
62/71 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kertonut mt-ongelmista, jos taide tuo hänelle mielekkyyttä elämään ja onnellisuutta niin hyvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mun mielestä tarinana tällainen vanha ja kulunut ”kaupunkilegenda”. Ja jotenkin tosi ylimielinen ja tyhmä sellainen. Hirveä itsekehu paistaa ”orginellista mausta” jota tavalliset duunarit ja varsinkaan siivoojat ei tajua.

Ja olen nykytaiteen ystävä ja teos itsessään on ihan puhutteleva.

Vierailija
64/71 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet ärsyttävä jankkaaja.

Vierailija
65/71 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan vain tapahtui pieni väärinkäsitys.

En minä ainakaan mitään muuta tuosta miettinyt.

Vierailija
66/71 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua mikään kiihdytä. Naurattaa vain tuollainen pikkuporvarillisuudella terästetty julkisuudenhinku.

Vierailija
67/71 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteen ostaminen on ihanaa. Kerran menin galleriaan toppapukuisen, kaasupullon mittaisen, pojan kanssa. Käskin hänen valita oman huoneensa seinälle mieleisensä teoksen.

Kaupat tehtiin. Galleristi sanoi, että hänellä meni kylmät väreet.

Vierailija
68/71 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taiteen ostaminen on ihanaa. Kerran menin galleriaan toppapukuisen, kaasupullon mittaisen, pojan kanssa. Käskin hänen valita oman huoneensa seinälle mieleisensä teoksen.

Jatkan vielä. Galleristi oli valmis järjestämään pienen pojan ja taiteilijan tapaamisen.

Vierailija
69/71 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä. Galleristi oli valmis järjestämään pienen pojan ja taiteilijan tapaamisen.

Slow clap.

Vierailija
70/71 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet ärsyttävä jankkaaja.

Totta kai omassa aloituksessani puolustan kantaani, niin sinäkin oletettavasti olet tehnyt, et vain signeeraa kommenttejasi esimerkiksi ekan kommentin numerolla, kuten olisi asiallista.

Ap

Vierailija
71/71 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riiko Sakkinen voisi vertailun vuoksi tehdä vastaavanlaisen teoskokoelman kommunismista. Minkähänlaisia asioita sen Happy Meal -pakkauksiin laitettaisiin? Vai onko liian vaikeaa? Kapitalismi on helppo kohde kun elää vapaassa kapitalistisessa maassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan