Miten aloittaa säännöllinen koiraharrastus pk-seudulla?
Haluaisin aloittaa koirani kanssa säännöllisen ohjatun harrastuksen, mutta olen törmännyt pariin ongelmaan. Yksityisten koirakoulujen kurssit ovat todella kalliita! Monilla koirakouluilla yksi kurssikerta maksaa yli 20 euroa. Olemme pari lyhyttä kurssia käyneet, mutta ei niillä ole pitkälle pötkinyt. Tiedän, että kursseilla koulutetaan omistajaa kouluttamaan koiraansa, mutta noin lyhyillä kursseilla ei ehdi käymään kuin muutaman asian. Asiat käydään karkeasti läpi, mutta esim toko-liikkeiden hionta jää kokonaan uupumaan.
Olen myös tutustunut seurojen ja järjestöjen tarjontaan. Ainakin osa seuroista vaativat jäseniään osallistumaan talkootyöhön ennenkuin jäsenet pääsevät edes hakemaan kursseille. Talkootyö ei ole minulle ongelma, mutta jos en talkoista huolimatta mahdu harjoitusryhmiin, en halua tehdä ilmaistyötä. Kaiken lisäksi seurat tuntuvat vaativan jo aikamoista lähtötasoa ("pääsykokeita" aloittelijoille) ja tavoitteena aktiivinen kilpailu-ura. Kaikenlaista supervalmennusryhmää edistyneille kyllä olisi, mutta ei aloittelijoille. Voisin mahdollisesti kilpaillakin koirani kanssa jossain lajissa, mutta se ei ole minulle mikään päämäärä. Erään seuran sivuilla luki etteivät aloita mitään uusia ryhmiä tänä vuonna lainkaan. Ilmeisesti aiemmin aloittaneille ja edistyneemmille on omat ryhmänsä jo.
Eikö siis ole olemassa järjestöä/seuraa/ryhmää, jossa voisin harjoitella koirani kanssa vaikka agilitya tai tokoa omaksi iloksi?
Kommentit (11)
Nostan vielä.
Kai täällä koiraharrastajia on?
Minuakin kiinnostaa, vaikken ihan pk-seudulla asukaan :)
"Pääsykokeissa" mitataan yhteistyökykyä: pysyykö koira kontaktissa, osaaki luoksetulon jne. Jos näitä asioita haluaa hioa, voi ilmoittautua jonkun yhdistyksen arkitottelevaisuuteen. Arkijuttuja pidemmälle (tai ryhmiin) ei välttämättä pääse jos ei ole minkäänlaista kiinnostusta kisata. Pk-seudulla on tunkua treeneihin ja toki joukosta valitaan henkilöt, jotka ovat valmiita tekemään töitä ja kisaamaan. Hyvin menestyneet koirakot ovat hyvää mainosta yhdistyksille
Koiraharrastuksen alkuun pääseminen tuntuu olevan tosi vaikeaa. Itse hankin koiran reilu vuosi sitten silmälläpitäen sitä, että sen kanssa olisi kiva ehkä harrastellakin jotain. Koira on osoittanut omaavansa potentiaalia harrastuksiin (omistajan potentiaali on vielä kysymysmerkki), mutta jotenkin tuntuu nurinkuriselta, että aloittaakseen harrastuksen täytyisi osata jo melko paljon. Koira on vielä suht helppo koulia, mutta omistajan täytyisi jotenkin tietää, miten aloittaa.
Olemme nyt käyneet koirakouluttajalla yksityistunneilla saamassa koulutusta koiran perushallintaan, ja samalla saaneet ohjeita agilityn aloittamiseen. Saamme nyt ohjeiden kera käydä totuttelemassa kenttään omalla vuorolla ja lisäksi tulla seuraamaan koiran kera treenejä ensin sivusta (häiriöharjoitusta koiralle ja omistajalle tutustumista lajiin). Vähänhän mekin ollaan tulossa keittiönoven kautta harrastuksen pariin ja ihan halpaa lystiä ei ole, mutta tarina tämäkin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:04"]
"Pääsykokeissa" mitataan yhteistyökykyä: pysyykö koira kontaktissa, osaaki luoksetulon jne. Jos näitä asioita haluaa hioa, voi ilmoittautua jonkun yhdistyksen arkitottelevaisuuteen. Arkijuttuja pidemmälle (tai ryhmiin) ei välttämättä pääse jos ei ole minkäänlaista kiinnostusta kisata. Pk-seudulla on tunkua treeneihin ja toki joukosta valitaan henkilöt, jotka ovat valmiita tekemään töitä ja kisaamaan. Hyvin menestyneet koirakot ovat hyvää mainosta yhdistyksille
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Kisaaminen ei ole poissuljettua, mutta ensisijaisesti haluaisin mukavan harrastuksen. En tiedä miten pitkälle rahkeet edes riittäisivät, kun on ensimmäinen koira kyseessä. Päätavoitteena ei siis todellakaan ole Suomenmestaruus, vaan kisaaminen olisi ns sivutuote.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:21"]
Koiraharrastuksen alkuun pääseminen tuntuu olevan tosi vaikeaa. Itse hankin koiran reilu vuosi sitten silmälläpitäen sitä, että sen kanssa olisi kiva ehkä harrastellakin jotain. Koira on osoittanut omaavansa potentiaalia harrastuksiin (omistajan potentiaali on vielä kysymysmerkki), mutta jotenkin tuntuu nurinkuriselta, että aloittaakseen harrastuksen täytyisi osata jo melko paljon. Koira on vielä suht helppo koulia, mutta omistajan täytyisi jotenkin tietää, miten aloittaa.
Olemme nyt käyneet koirakouluttajalla yksityistunneilla saamassa koulutusta koiran perushallintaan, ja samalla saaneet ohjeita agilityn aloittamiseen. Saamme nyt ohjeiden kera käydä totuttelemassa kenttään omalla vuorolla ja lisäksi tulla seuraamaan koiran kera treenejä ensin sivusta (häiriöharjoitusta koiralle ja omistajalle tutustumista lajiin). Vähänhän mekin ollaan tulossa keittiönoven kautta harrastuksen pariin ja ihan halpaa lystiä ei ole, mutta tarina tämäkin.
[/quote]
Mukava kuulla, että joku toinenkin kokee näin. Itselläni on pelko, että pilaan koirani, jonka seurauksena emme ainakaan pääse mukaan toimintaan. Lähipiirissäni ei ole ketään aktiiviharrastajaa, jonka imussa voisin mennä johonkin yhdistykseen. Minulla ei myöskään ole resursseja hankkia myöhemmin toista koiraa "oikeaksi" harrastuskoiraksi. Kokeilen varmaan vielä jonkun koirakoulun kautta ja koitan sitä kautta saada vinkkejä jatkoon.
ap
Jos sinulla on auto käytössä, kannattaa suunnata katse kehyskuntiin: Kirkkonummi, Nurmijärvi, Tuusula, Järvenpää, Vihti, Lohja... Itselläni se oli ratkaisu ongelmaan. Helsinki-Espoo-Vantaa -akselilla tuntui olevan aivan mahdotonta päästä seuroihin mukaan, mutta Kirkkonummella ovi aukesi heti. Eikä matka kotoa treeneihin ole välttämättä sen pidempi kuin esim. Espoosta Vantaalle.
Mäkin kaipailisin neuvoja tähän... 12-13 vuotiaana kävin ensimmäisen koirani kanssa paljon näyttelyissä ja match show:issa ja muutamalla koirakoulujen kursseilla. Silloin jo haaveilin agilityn aloittamisesta, mutta se tuntui olevan todella hankalaa. Nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin minulle on tulossa toinen koira syksyllä ja kovasti toivoisin pääseväni harrastuksien pariin. Olen jo nyt etsinyt paljon tietoa eri mahdollisuuksista, mutta vaikealta vieläkin tuntuu. Minua kiinnostaa ihan aktiivinen kilpaileminen esim. agilityssä ja tokossa, riippuen tietenkin pennusta, että minkä luonteiseen päädyn. Seuroilla tosiaan on tosiaan korkeat vaatimukset eikä perus/alkeiskursseja ole hirveästi tarjolla... :( Lisäksi tällä hetkellä muuton takia aktiivisia koiraystäviä ei oikeastaan ole, keneltä saisi vinkkejä.
Harmittaa tosi paljon, kun halu harrastaa olisi kova :(
Kattelkaa kaikki nettisivut varsinkin oman rodun kohdalta läpi ja kyselkää neuvoja koulutukseen. Opiskelkaa siis vähän teoriaa sillä aikaa kun ovet eivät vielä avaudu. Ainakin omasta rodusta (eka koira vieläpä) on löytynyt juuri sen rotuseuran järjestämiä suht halpoja kursseja. Ja sittenhä näistä kaikista foorumeista voi kysellä lenkkiseuraa ja eiköhän siinä samalla tule jtkn ajatuksia, koulutusjuttuja sun muuta vaihdettua. Ja tosiaankin näitä yksityisiä (kalliita) on eritasoisia, että tutustukaa aina vähän että mihin ootte ittenne ja koiranne viemässä.
nostan