Tänään ravintolassa tapahtunutta..
Kävimme perheen kanssa syömässä ravintolassa. Seurueeseemme kuului 55-vuotias äitini, 60-vuotias isäni, 30-vuotias mieheni, minä (26v) ja 24-vuotias pikkusiskoni, hänen 25-vuotias miehensä ja heidän 1v2kk lapsensa. Noin kolmikymppinen tarjoilija teititteli isääni, äitiäni, miestäni ja sisareni miestä. Otti siis heiltä tilauksen asiallisesti vastaan. Istuimme siis sisareni kanssa vierekkäin, olemme todella saman näköiset ja tyyliset, meillä on samanlaiset hiukset jne. Ja mitäpä tarjoilija meidän kohdalla kysyikään.
"No, mitäs tytöt sitten ottaisi?"
Istuimme koko seurue lasta lukuunottamatta luukku auki. Eihän noin puhuta edes teineille? Siskoni vielä piteli omaa lastansa sylissä. Isäni sitten sanoi että ei taida nämä tytöt ei taida olla vielä valmiita tilaamaan, ja oiskohan meidän mahdollista saada toinen tarjoilija.
Huh huh!
Toinen tarjoilija oli kohtelias ja palvelu oli erinomaista, ruokakin oli hyvää. Mutta mistä hitosta näitä tarjoilijoita revitään?
Kommentit (196)
AP, kurjaahan tämä on, mutta yllättävän yleistä myös Helsingin fine dining -ravintoloissa. Asiakaspalvelun taso saattaa niissäkin vaihdella mielettömästi. Ravintola-ala on kuitenkin rankkaa, ja sille päätyy kuitenkin yleisesti aika värikkäitä tyyppejä, joten se, millaisen linjan johto ottaa palveluun, ratkaisee paljon. Pyrin itse suosimaan ravintoloita, joissa palvelu on kauttaaltaan asiallisen hyvää, joskus vähän ruuankin kustannuksella. Toisaalta, tämän #fuckyougranny -tyypin ravintoloissa en ole ennen kohuakaan syönyt omalla rahalla, koska suhtautuminen asiakkaisiin on ollut jopa business-illallisilla vähän tuota.
Joten seuraavalla kerralla, kun suunnittelette fine dining -perheateria, tee vaikka pieni googlekierros etukäteen. Varaa tai pyydä perheenjäsentä, joka varauksen tekee, katsomaan, että ravintola on erityisesti tunnettu hyvästä ja osaavasta asiakaspalvelusta. Tuo Parhaat Ravintolat -lista ei välttämättä kerro mitään, niitähän äänestävät ravintola-alan ammattilaiset, jotka saattavat tunteakin äänestämiensä ravintoloiden henkilökuntaa.
Mun mielestä teitittely on vanhanaikainen ja tympeä tapa, joka pitäisi lailla kieltää. Olen 40 vuotias, ja joka kerran kun joku teitittelee potuttaa. Minua olisi tuossa tilanteessa ennenkaikkea hävettänyt isän käytös, kun tekee tuollaisen numeron pikkuasiasta. Olisihan tarjoilijan toki pitänyt kohdella kaikkia seurueeseenne kuuluvia samalla tavalla, mutta hänelle nyt vain sattui arviointivirhe. Isä tässä oli nolo.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:38"]
No ehkäpä me sitten ollaan varsinaisia pönöttäjiä ja tosikkoja kun ollaan totuttu asialliseen käytökseen asiakaspalvelijan puolelta. Minusta tuollainen "reipas ja rento" puhe kuuluu ystävysten väliseen kanssakäymiseen, eikä todellakaan asiakaspalvelijan suuhun.
Ap
[/quote]
Riippuu niin ravintolasta. Jossain rossossa tuollaista voi odottaa, mutta ei laadukkaammassa ravintolassa
Tuossa oli törkeintä se, että samanikäisiä miehiä teitittelee mutta naisia tytöttelee. Minulle olisi ok jos sinuttelisi kaikkia, itse asiassa pidän enemmän sinuttelusta.
Kyllä on ihmisillä ongelmat. Ei voi kuin ihmetellä. :D
"Ne sano mua ravintolassa tytöksi". Sitten tullaan tänne vuodattamaan pahaa oloa ja voin nähdä kuinka ap on suu vaahdossa kaikille puhunut kuinka kauhea ravintolakokemus oli. Tämä on ihan komediaa koko palsta :D
Enemmän mua särähtää korvaan, kun mua (38v) teititellään. Hyi.
Tytötellä saa, ei mee päivä pilalle :D
No minulle käsi toisin päin; eli olen 40v ja ravintolassa 35v ja 33v ystävien kanssa. Oli aino jota tarjoilija teititteli ja se tuntui todella kammottavan loukkaavalta. Olin siis ikälopun näköinen kavereihin verrattuna! Naiselle tuo syö itsetuntoa.142
Nolo ei ollut tarjoilija. Vaan sinä, joka kitiset av-palstalla.
Mutta kaikista noloin oli isäsi. Olisin hävennyt seurueessanne tai naapuripöydässä silmät päästäni. Tosin heikko perimä selittää avautumisesi.
Kaksi vuotta vanha opas? Siinä ajassa on mennyt satoja ravintoloita konkurssiin, vaikka olisi kuinka hehkutettuja silloin.
Mikä oli oppaan nimi?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:10"]
No minulle käsi toisin päin; eli olen 40v ja ravintolassa 35v ja 33v ystävien kanssa. Oli aino jota tarjoilija teititteli ja se tuntui todella kammottavan loukkaavalta. Olin siis ikälopun näköinen kavereihin verrattuna! Naiselle tuo syö itsetuntoa.142
[/quote]
vilkaise peiliin? oletko kulahtanut?
Fine dining paikat on nykyään useimmiten varsin rentoja ja niissä on siksi miellyttävä käydä, mutta näköjään niihin vieläkin eksyy välillä varsin paskantärkeää porukkaa asiakkaiksi. Ja ei, monista kommenteista huolimatta isä ei toiminut hienosti, vaan todella moukkamaisesti. Vai että pitää arvon kuninkaallisten oikein saada vaihtaa tarjoilijaa, jos ei alle 3-kymppisiä ikiteinejä pokkuroida kuin jotain aristokraatteja.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:57"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:49"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:38"]
No ehkäpä me sitten ollaan varsinaisia pönöttäjiä ja tosikkoja kun ollaan totuttu asialliseen käytökseen asiakaspalvelijan puolelta. Minusta tuollainen "reipas ja rento" puhe kuuluu ystävysten väliseen kanssakäymiseen, eikä todellakaan asiakaspalvelijan suuhun.
Ap
[/quote]
Kuvailit itsesi täydellisesti. Ehkä jollain Englannin kuningattarella on varaa käyttäytyä tuolla lailla, paitsi että en usko, että sekään on noin tärkeilevä.
[/quote]
Joopa joo. Meitä ihmisiä on erilaisia. Asioidessani fine dining -ravintolassa oletan saavani asiallista ja asiantuntevaa palvelua.
Ap
[/quote]
Fine dine-ravintolaan ei mennä lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:57"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:49"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:38"]
Ap
[/quote]
Kuvailit itsesi täydellisesti. Ehkä jollain Englannin kuningattarella on varaa käyttäytyä tuolla lailla, paitsi että en usko, että sekään on noin tärkeilevä.
[/quote]
Joopa joo. Meitä ihmisiä on erilaisia. Asioidessani fine dining -ravintolassa oletan saavani asiallista ja asiantuntevaa palvelua.
Ap
[/quote]
Fine dine-ravintolaan ei mennä lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:36"]
Fine dining paikat on nykyään useimmiten varsin rentoja ja niissä on siksi miellyttävä käydä, mutta näköjään niihin vieläkin eksyy välillä varsin paskantärkeää porukkaa asiakkaiksi. Ja ei, monista kommenteista huolimatta isä ei toiminut hienosti, vaan todella moukkamaisesti. Vai että pitää arvon kuninkaallisten oikein saada vaihtaa tarjoilijaa, jos ei alle 3-kymppisiä ikiteinejä pokkuroida kuin jotain aristokraatteja.
[/quote]
asiaa!!!!
luulen edelleenkin tosin että ap oli provo,
ja käsitys "fine-diningista" on se fransmannin s-etu-korttiannos =)
Jos on niin rentoa, niin miksi teitittelee -miehiä-??
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:45"]
Jos on niin rentoa, niin miksi teitittelee -miehiä-??
[/quote]
oliko tarjoilija mies vai nainen?
ja taas löydettiin se mamma-palstan syyllinen.
se joka on sama kuin pohjoiskorea muulle maailmalle.
MIES. olisipa mammapalstan äityleiden elämä helppoa jos miehiä ei olisi ja jossain olisi sperma ja elaripankki yhditettynä sossuun ja kelaan.
Olisipa elämä sitten auvoisaa =)
tosin luulen että silloin naiset kirjaimellisesti repisivät silmät toisiltaan päästä,
toisaalta tekevät sitä jo nyt.
Ammattimielensäpahoittajat taas olleet ravintolassa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:57"]
Höh. Ap ja sisko saattavat olla vihdoinkin ne naiset jotka näyttävät 10-vuotta nuoremmilta kuin ovat ja tarjoilija erehtyi.
Täällä palstalla olen usein lukenut miten jotkut väittävät näyttävänsä huomattavasti nuoremmilta mut en ole oikeesti niihin juttuihin uskonut kun en tosielämässä ole tälläisiä naisia koskaan nähnyt mut jos ap;een juttu on tosi niin siinäpä selitys.
[/quote]
Ihan ohis, mutta kyllä niitä ikäänsä nuoremman näköisiä on olemassa, ja kyllä, tiedän kuuluvani heihin. Liekö sillä nyt sitten mitään merkitystä, mutta ihan kivaahan se on.
Mistäkö tiedän; no esimerkiksi siitä, että tutustuessani ihmisiin, saan aina selitellä lasteni ikää. He ovat siis jo aikuisia, ihmiset kyselevät olinko teiniäiti. No en ollut, esikoiseni sain ollessani 24 vuotias. Alkossa minulta kysyttiin paperit viimeksi ollessani 25 vuotias. Perinne jatkuu, tyttäreni joutui todistamaan aikuisuutensa alkossa viimeksi kolme vuotta sitten, tytär täyttää elokuussa 35 vuotta. Geenini olen perinyt nyt jo edesmenneeltä äidiltäni.
Appeni, joka on reilu yhdeksänkymppinen, käy kevyesti seitsenkymppisestä ulkonäöltään ja ketteryydeltään! MOT!
hävettävää on oma prinsessa-utopiasi ja isäsi käytös. ei mulla muuta.
Minunkin mielestä kolmas vaihtoehto käsittämätön ja varmaan jotain esiteinikieltä, eikä sitä pitäisi koskaan käyttää ravintola-alalla...