voisitteko opettaa lapsillenne mitä keltainen rusettu koiran taluttimessa tarkoittaa?
On se kumma että edelleen vaikka taluttimessa on näkyvä keltainen rusetti niin edelleenkään ei saa harjoitella rauhassa..
Kommentit (177)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 07:32"]
Miksei voi sanoa ihan vaan: koiranulkoiluttaja? Tai koiran kanssa lenkkeilevä, koira ja omistaja, koiran kanssa liikkuva, tms? "Koirakko" kuulostaa aika hölmöltä, sorry :-)
[/quote]
on muuten ihan virallinen termi, sorry. kuten myös ratsukko, ja kuten vaikka lyhtypylväs, taulu ja hammasharja.
[/quote]
Kuka sen on virallistanut? Onko esim. Kielitoimiston sanakirjassa? Itse en nyt kotikoneelta pääse siihen, ja googlaamalla löytyi vain koiraihmisten sivuja. Et kai kuvittele, että joku harrastepiirin sana olisi kaikkien tuntema, vaikka te sitä yleisesti käyttäisittekin.
Ratsukon (näin ratsastajana) ymmärrän, koska hevonen ja ratsastaja on selvästi kokonaisuus, joka liikkuu yhdessä. Mutta ei meillä ole mitään nimitystä ihmiselle ja hevoselle, jota talutetaan.
[/quote]
Koirakko on nimenomaan verrannollinen ratsukkoon, koska esim. harrastus- ja koulutustilanteissa koira ja ihminen liikkuvat yhtenä kokonaisuutena.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:26"]
Olen 38-vuotias, tiedotusvälineitä paljon seuraava aikuinen, enkä ole koskaan kuullut keltaisesta rusetista taluttimessa.
[/quote]
Minä en ole ikinä kuullut minkään värisestä rusetusta missään vaikka olen vielä vanhempi. Jaa, olisikohan rusettu sitä väriä kalsareiden takaosassa, krapula-aamuina kauniisti kellertävää.
Minä en ala väistellä mitään koiria oli rusetti tai ei vaan kävelen omaa linjaani ohi. Ei mua ennenkään ole koirat kiinnostaneet niin että menisin taputtelemaan eikä nytkään mutta en todellakaan ala väistellä. Sille koiralle on syytä opettaa ettei lähesty mua jos kerran on hankala tapaus! Saman olen opettanut lapsilleni eli että vierasta koiraa ei lähestytä mutta en todellakaan neuvo lapsiani vaihtamaan kadun puoleta jos joku ihmeen rusettikoira tulee vastaan.
Pysyn kaukana kaikista koirista oikein mielelläni ja lapset myös. Ei tarvita mitään rusetteja. Koirat vielä menettelee mutta fanaattiset omistajat menevät yli hilseen.
Luin keltaisesta rusetista pari kk sitten ekan kerran. En ole kertaakaan täällä pk-seudulla niitä rusetteja nähnyt. En siis ihmettele ollenkaan, ettei niistä tiedetä, kun ei koiranomistajatkaan niitä kovinkaan paljoa käytä.
Opeta keltaisesta rusetista seuraavan kerran näin: Näet, että joku lähestyy sinua, niin sanot tiukasti "seis", jonka jälkeen kerrot, että miksi teillä on keltainen rusetti. Muistat myös sanoa, että kyseessä on ihan kansainvälinen merkki koirilla. Näin se sana leviää pikkuhiljaa, jolloin se otetaan Suomessakin paremmin vastaan. Epänormaalista saadaan normi, kun tietoa levitetään eteenpän.
Turha täällä tiuskia asiasta aloitukseen, etkä edes viitsi valistaa asiasta kirjoituksessasi. Idiootti.
Meillä ollu vuoden verran koira enkä ole vielä kertakaan isossa kaupungissa onnistunut törmäämään lapsiin jotka tulis ilman lupaa silittelemään meidän koiraa, aina ovat osanneet kysyä ensin. Ap en taida uskoa että tuo olis sullekaan iso ongelma.Kiva että selitit moisen rusetin tarkoituksen koska NEVÖ HÖÖD!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:24"]
Tanskasta alkunsa saanut Keltainen nauha -kampanja viestittää ohikulkijoille, milloin on syytä pysyä loitolla. Jos näet koiran, jolla on keltainen nauha tai rusetti hihnassaan, anna sille tilaa. Älä lähesty koiraa tai sen taluttajaa. Keltainen rusetti viestii, että liian lähelle ei ole asiaa.
Koiran elämässä on monesti tilanteita, jolloin vastaantulijoiden on hyvä ymmärtää väistää. Vastaan voi tulla pentu, joka vasta opettelee kohtaamisia, tai arka koira, joka totuttelee turvalliseen liikkumiseen toisten koirien läheisyydessä. Myös koulutettava, sairas tai aggressiivinen koira tarvitsee tilaa ja huomaavaisuutta.
Koirapiireihin rantautunut keltainen nauha on oivallinen tapa luoda ongelmallisista kohtaamistilanteista rauhallisia ja turvallisia molemmille osapuolille. Käytä tarvittaessa, kunnioita kohtaamistilanteissa!
En ole Ap, mutta tämän löysin Googlaamalla.
[/quote]
Kyllä se koitanomistaja saa kunnioitttaa mua ja pitää hullun rusettikoiransa syvällä metsän siimeksessä, pois mun ja lasteni reiteiltä!
[/quote]
Kätevä keino vapautua koiran koulutuksesta. Kun siitä sitten tulee luonnevikainen niin ei kun rusettu naruun, niin kaikkien tulee kiertää kaukaa.
En oo kuuölutkaan. Onko tämä vitsi. Keltainen rusetti.
Jos koiralla on sattenkaarilippis niiin silloin hän todennäisesti on sukupuolineutraalin reviirinmerkkauskäytännön kannalla.
Täällä tulee ihan ilman lupaa lapset ja mummot. Vaikka on se pirun rusetti vielä käytössä! Koira on tosi nuori, vasta 3,5kk ja yrittäisin kouluttaa siitä yhteiskuntakelpoista. Se vain olis helpompaa, jos lupaa kysymättä ei tultaisi palluttelemaan sitä. Se on söpö, se on pieni ja se on erittäin pörröinen ja näyttää ihan nallekarhulta ja vielä on niin awwww, kun se villiintyy kun joku tulee yhtäkkiä taputtamaan, mutta sitten kun se on 80 kiloinen se ei ole enää yhtään niin söpöä vaan vaarallista. Voin olla jonkun Pirkko-Irmelin äidin mielestä täysi natsi, kun en anna tulla luo kysymättä vaan komennan kauemmas, mutta se on perhana mun vastuulla se eläin. Jos se lupa kysytään annan sen lähes aina, koska tuon täytyy tottua myös ihmisiin. Pahimpia on ne, jotka tekee ohituksen JÄLKEEN sen käännöksen meidän luo ja rupeaa rapsuttamaan sitä mun selän takana. Näille tyypeille neuvon, että jos tuota tekee yhtään tätä bernin pentua isommalle siinä voi hyvin äkkiä olla tikattavana.
Eikös koiranomistajan tehtävä ole hallita eläintään? Miten vitussa jossain kaupungissa voi lähteä aina vaihtamaan toiselle puolelle katua, kun joku mielestään Jeesuksesta seuraava (ylöspäin) koiranomistaja on vaivautunut laittamaan ihan keltaisen rusetin? Keltainen rusetti siis tarkoittaa, että sumute käsille, epävakaa koira, omistaja tai molemmat tulossa.
Koira jolla on keltainen rusetti saa kiertää ihmiset kaukaa, eikä toisinpäin. Jos koira ei kestä muita, niin pysykää kaukana muista koirista ja ihmisistä. Kaikella tavalla sitä yritetäänkinb vastuuta kiertää.
Alkaa tosiaan pikkuhikjaa äärsyttämään, kun ei ole kuin sekopäisiä koiria. Meidän alueella huomaa, että koirat jotka pääsevät ulos usein ja pitkiä aikoja (enemän kuin se kolme pakollista) ovat rauhallisia ja fiksuja. Sitten on nämä sekopäät jotka päättöminä rynnyvät, kun kerrankin pääsevät ulos. Joo ja olen koirarakas.
Mun mielestä on itesestään selvää, ettei vieraita koiria lähestytä ollenkaan.
Samalla tavalla herkästi muita hevosia potkivalle hevoselle laitetaan punainen rusetti häntään ja tämä on erittäin yleinen käytäntö hevospiireissä. Ajatteletko 146 ettei tässä tapauksessa ratsastaja hallitse hevostaan? Entä jos jollekin tulee kodinvaihtajakoira joka on arka muita kohtaan. Tällöin on parempi muiden osata antaa etäisyyttä ja mikäs sen helpompi tapa kuin nähdä keltainen nauha tai rusetti.
En ole aloittaja, mutta haluan tosiaankin erottaa vain ohikulkevat ihmiset ja sellaiset ihmiset, jotka tulevat ilman lupaa silittämään koiraa. Ja kyllä se niin on, että oli nauhaa taikka ei, niin sitä koiraa ei lähestytä sosiaalisessa mielessä ollenkaan ilman ulkoiluttajan lupaa. Ainakin omassa ympäristössäni ihmiset vaihtavat ihan luontaisesti puolta, jos mikä tahansa tulee meitä vastaan. Kaipa se on jokin luontainen itsesuojeluvaisto, mene ja tiedä. Muutaman kerran on lapset kysyneet lupaa silitykseen ja aina olen sen antanut. Pyrin myös siihen, että kaikki ohitustilanteet tapahtuvat nopeasti ja huomaamatta. Vielä on tekemistä jos vastaan tulee ruokakasseja tai juoksunarttuja.
Henkilökohtaisesti ajattelen keltaisen nauhan olevan turha. Jokaisen pitäisi tietää, ettei vierasta elukkaa lähestytä kysymättä. Eihän kukaan tykkää siitäkään, että joku tulee vauvanvaunuihin mölisemään kesken unien. Tosin täältä olen lukenut, että sellaisiakin idiootteja on...
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:25"]Koira jolla on keltainen rusetti saa kiertää ihmiset kaukaa, eikä toisinpäin. Jos koira ei kestä muita, niin pysykää kaukana muista koirista ja ihmisistä. Kaikella tavalla sitä yritetäänkinb vastuuta kiertää.
Alkaa tosiaan pikkuhikjaa äärsyttämään, kun ei ole kuin sekopäisiä koiria. Meidän alueella huomaa, että koirat jotka pääsevät ulos usein ja pitkiä aikoja (enemän kuin se kolme pakollista) ovat rauhallisia ja fiksuja. Sitten on nämä sekopäät jotka päättöminä rynnyvät, kun kerrankin pääsevät ulos. Joo ja olen koirarakas.
[/quote]
Tuleehan niistä sekopäitä, kun ei anneta rauhassa kouluttaa. Munkin koiraa tultiin pentuna käpälöimään kesken koulutuksen. Varsinkin lapset rynni kohti ja pelotteli tuota. Onneksi se on niin pieni, että pystyin nostamaan takin alle turvaan. Lopulta nuo kersat uskoi, että mun on annettava kouluttaa sitä koiraa ja koirien luo EI juosta I K I N Ä. Hyvin käyttäytyvä koirakansalainen tuosta tuli, mutta sen verran vahinkoa ne päälle kiljuen tulevat kersat aiheutti, että selvästi tuo lapsia vähän varoo.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:33"]En ole aloittaja, mutta haluan tosiaankin erottaa vain ohikulkevat ihmiset ja sellaiset ihmiset, jotka tulevat ilman lupaa silittämään koiraa. Ja kyllä se niin on, että oli nauhaa taikka ei, niin sitä koiraa ei lähestytä sosiaalisessa mielessä ollenkaan ilman ulkoiluttajan lupaa. Ainakin omassa ympäristössäni ihmiset vaihtavat ihan luontaisesti puolta, jos mikä tahansa tulee meitä vastaan. Kaipa se on jokin luontainen itsesuojeluvaisto, mene ja tiedä. Muutaman kerran on lapset kysyneet lupaa silitykseen ja aina olen sen antanut. Pyrin myös siihen, että kaikki ohitustilanteet tapahtuvat nopeasti ja huomaamatta. Vielä on tekemistä jos vastaan tulee ruokakasseja tai juoksunarttuja.
Henkilökohtaisesti ajattelen keltaisen nauhan olevan turha. Jokaisen pitäisi tietää, ettei vierasta elukkaa lähestytä kysymättä. Eihän kukaan tykkää siitäkään, että joku tulee vauvanvaunuihin mölisemään kesken unien. Tosin täältä olen lukenut, että sellaisiakin idiootteja on...
[/quote]
Kertoo jotain, että sitä nauhaa tarvitaan. :/ Minä käytin myös pentuaikana, kun opeteltiin kulkemaan hihnassa perseilemättä.
Ei hitto täällä on idiootteja ihmisiä, toivon sydämestäni että olette provoja. Te, jotka täällä mesoatte:
"Sanokaa suoraan jos koiraanne ette halua koskettavan tai lähestyttävän!" Just joo, millastahan "vitun ylimielinen koiranomistaja"-shaissee sitä saa niskaansa jos sanoo ystävälliseen sävyyn että älä viitsi tulla koskemaan koiraan ilman lupaa...?
Ihan samalla lailla mäkään en mene kenenkää pentuja koskemaan ja härppimään, puhumattakaan jostain raskausmahoista - ei ne oo mun omaisuutta eikä mulla oo oikeutta mennä toisten räkänokkia lääppimään, ihan niinku en mee kenenkää koiriakaan taputtelemaan. Annetaan kaikille rauha kulkea omissa oloissaan, vaikkapa siinä keltaisessa rusetissa, ja kunnioitetaan toisten omaa tilaa. Mitä helvettiä se on teiltä pois, jos jotkut haluaa rauhassa kuljettaa koiraansa? Samalla lailla ne koiranomistajatki antaa teidän rauhassa olla teidän lasten kanssa.
T. Koiraton ja lapseton, tulevaisuudessa yhdistän nämä molemmat ja pidän kymmentä keltaista rusettia nii koiran ku lapsenki kaulassa :D
No on se kumma, kun minulle uskalletaan sanoa suoraan lenkeillä "älä tule koirasi kanssa lähelle, minun urokseni ei pidä muista koirista". Miksi tätä asiaa ei uskalleta sanoa sitten muille ihmisille?
Vai kuvitteleeko suurin osa koiranulkoiluttajista, että ilman koiraa kulkevat on niin vajaaälyisiä, ettei heihin edes puhe tehoa? Jos minulla olisi koira, joka ei tulisi toimeen vieraiden ihmisten/koirien kanssa, niin TOTTAKAI ilmottaisin asiasta heti, jos joku osottaisi suurempaa mielenkiintoa koiraani kohtaan.
Jos sanomisesta loukkaantuu, niin sitten varmaan kuuluu siihen ihmiskastiin, jotka saavat hermoromahduksen siitäkin, ku pyöräilijä soittaa kelloaan ohitustilanteissa.... Sitäkään ei soiteta vittuillakseen, vaan vain sen takia, että haluaa ilmoittaa tulevansa takaa, eikä halua aiheuttaa mitään ylimääräisiä kolareita.
Kodinvaihtaja koirallamme on rusetti. Hän on hyvin aggressiivinen lapsia kohtaan joten opeta ni mukulasi pysymään poissa! Koirasi myös! Minä en voi tilanteelle mitään jos koirani käy sinun koirasi kimppuun.
toiseksi jos koirasi juoksee vapaana pitkin kyliä niinkuin täällä e-pohjanmalla on tapana ei minulla ole korvausvelvollisuutta jos koirasi tulee yksin ystävällisesti tervehtimään ja lähtee raadeltuna