Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmisen arvo mitataan koulutuksella ja ammatilla?

Vierailija
02.07.2021 |

Sama juttu; valmistumisjuhlissa tai muissa korkea-arvoisissa juhlissa toisilleen tuntemattomat ihmiset ottavat esille sen että mitä ammatikseen tekee ja missä koulussa on. Joku nuori mies korjaa solmionsa asentoa rehennellen kuinka kouluttautuu lääkäriksi, joku nuori nainen räpyttelee silmiään arvovaltaisesti kouluttautuvansa terapeutiksi. Lukiossa valmistunut kilisyttää kuohuviinilasiaan itsestään tyytyväisen oloisena. En tiedä olenko kateellinen (voi olla) mutta minulla itselläni on ollut vaikeuksia koulussa, etenkin lukiosta selviytymisen kanssa ja olen hankkinut koulutuksen ammattikoulun kautta. Tunnen itseni täydeksi idiootiksi näiden ylempiarvoisten kanssa.

Yleensä joilla sitten on ns. paskaduuni joutuvat sitten sivussa luimistelemaan koska eihän he tee mitään ihmeellistä työtä, ehkä näiden korkeapalkkaisten mielestä vain jotain pohjasakkaa. Eniten ihmetyttää se kuilu joka on näiden ihmisten välillä. Voiko asialle tehdä jotain. Vai onko se luonnon valinta että nämä korkeasti koulutetut ovat vain todella tärkeitä ja arvokkaita ja mieleenpantavia. Heidän ei sentään tarvitse ikinä päivässä hiki niskassa jynssätä kymmeniä wc-pönttöjä päivittäin.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONKO KASSI ALMA SINUN MIELESTÄSI ARVOKKAAMPI KUIN LÄÄKÄRI. VIHREÄN SIIRTYMÄN MUKAAN EHKÄ. NO VIIMEISTÄÄN 3V SISÄLLÄ SUOMI PUHDISTAUTUU PAAAASSSKAT LOPETETATAAN

Vierailija
22/32 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MONTTUUN VAAN kirjoitti:

ONKO KASSI ALMA SINUN MIELESTÄSI ARVOKKAAMPI KUIN LÄÄKÄRI. VIHREÄN SIIRTYMÄN MUKAAN EHKÄ. NO VIIMEISTÄÄN 3V SISÄLLÄ SUOMI PUHDISTAUTUU PAAAASSSKAT LOPETETATAAN

Nyt korkki kiinni ja päiväunille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ihmisestä kertoo paljon mitä kykenee saavuttamaan ja on ihan täysi oikeus olla saavutuksistaan ylpeä. 

Kertoo myös paljon ihmisestä miten hän kohtelee muita ihmisiä.

T: Maisteri, joka ei ole sen arvokkaampi tai tärkeämpi ihminen kuin muutkaan.

Näin minunkin mielestäni.

Itse saan osakseni todella ristiriitaista ja halveksuvaa suhtautumista, olen kummallinen väliinputoaja, korkeakoulutettu pitkäaikaistyötön, joka ei kertakaikkiaan saa koko elämänsä aikana mitään työtä. Kun on siihen kuiluun kunnolla pudonnut, ei sieltä pääse/päästetä pois. Minulle kelpaisi hyvin vaikkapa siivoustyö, mutta kun ei huolita niin ei huolita. Olen kyllä ylpeä osaamisestani ja saavutuksistani opintojen osalta, ja siihen on oikeuskin (kai?), mutta muut eivät niitä tunnu arvostavan työttömänä ollessani. Lähden varmaan taas opiskelemaan, sitten minua kohdellaan kuin ihmistä, opintojen päättymiseen saakka. Sen jälkeen olen jälleen pohjasakkaa.

Vierailija
24/32 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvostan uran tehneitä muusikoita. Minä tiedän mitä se vaatii.

En koe kuuluvani yhteiskuntaan enää ollenkaan. Hierarkiat naurattavat.

Elän lähinnä perinnöllä. Pärjään itsenäisesti ja olen täysin ulkona.

Jännä asema tämäkin. Toisaalta hyvä.

Vierailija
25/32 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on taustalla vaikuttavista arvoista, monella asialla voi päteä jos kokee että ihmisen arvo on kiinni suorituksista. Itse ajattelen että jokaisella on täysin luovuttamaton ihmisarvo. Ja koen että kaikkia töitä tarvitaan.

Mitä kertoo ihmisestä se että arvottaa ihmisiä ammatin, palkan ja varallisuuden perusteella? Erityisesti ihmettelen jos joku lääkäri ajattelee niin, heidän ammatissaan on tärkeää omata empatiakykyä ja kykyä nähdä ihmiskohtaloita määrittävät syy-seuraussuhteet laajasti.

Ihmisten kohtaamisesta ja palvelemisestahan lääkärin ammatissa on pohjimmiltaan kyse. Ei siitä kenellä on korkein asema ja kuka saa eniten palkkaa.

Vierailija
26/32 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en arvosta koulutusta itsessään. Arvostan ihmisiä, jotka tekee sitä työtä mitä itse aidosti haluavat. Koulutus ei takaa älykkyyttä. Itse kävin amiksen, koska halusin kuljetusalalle. Tälläkin alalla on niin paljon erilaisia työtehtäviä, ettei ole tarvinnut hommiin kyllästyä. Mihinkään toimistoon minua ei saisi, tykkään että maisema vaihtuu, sekä vuorotyöstä. Rahkeita olisi kouluttautua enemmän, vaikka tällä omalla alallakin. Mutta nautin enemmän tästä vapaudesta kuin vaikka rahasta.

Vierailija
27/32 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kongnitiivisesti köyhä tai ihmiset, joilla ei ole elämänkokemusta, keskustelevat vain kouluista. Yleensä sellaisia kiinnostaa vain tittelit ja eriarvoisuuden kannattaminen, joka korostuu korkeammin koulutetuilla, aika ironista. Ihmiset elävät asenteellisesti alkukantaista aikaa ja se muuttuu hitaasti, koska matalan älykkyyden omaavilla  korkeakoulutetuillakin on rakenteellisesti valtaa ylläpitää sitä järjestelmää. 

Vierailija
28/32 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, mitä voit antaa yhteisölle. Lääkäri voi pelastaa henkesi, työstäkieltäytyjä ainoastaan kuluttaa yhteisön resursseja eli on tarpeeton tai jopa haitallinen.

Osaamattomuutta harvoin arvostetaan.

Aloituksessa ei puhuttu työstäkieltäytyjistä vaan ns. paskaduuneja tekevistä. He ovat todellakin hyödyksi yhteisölle.

Jos kukaan ei esim  kuljettaisi roskia pois, siivoaisi työpaikoilla tai pesisi potilaita sairaaloissa niin minkälainen yhteiskunta meillä olisi? 

Vierailija
29/32 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan niin merkonomia kuin ekonomia, mutta kaikenlainen ammatilla rehentely on aika noloa. Jos lisäksi katsoo alaspäin niitä, joilla on matalampi koulutus, niin ainakaan minulta ei saa arvostusta. 

Vierailija
30/32 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan niin merkonomia kuin ekonomia, mutta kaikenlainen ammatilla rehentely on aika noloa. Jos lisäksi katsoo alaspäin niitä, joilla on matalampi koulutus, niin ainakaan minulta ei saa arvostusta. 

Lisään vielä, että toki saa olla ylpeä ja iloinen työstään ja suorittamistaan opinnoista kunhan ei pidä itseään muita ylempiarvoisena.

Vierailija
31/32 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, mitä voit antaa yhteisölle. Lääkäri voi pelastaa henkesi,

-lähihoitajakin voi pelastaa henkesi, mut harvapa sitä tunnustaa arvostavansa 🤣..

Ja joo, itse en koe kuulevani tietäväni kuinka hyvä ihminen on tuntematta ihmistä oikeasti. Koulutukset ym työpaikka kertoo ihmisestä saman verran kun hiustenväri ja urheilullisuus, mutta mä en osaisi arvostaa sen enempää siivoojaa kun yliopiston käynyttä.

No niinpä, lähihoitaja voi pelastaa henkeni, joten miksi ihmeessä arvostaa lääkäriä. Näinhän se menee kouluttamattomien keskuudessa, osaaminen ei merkitse mitään, arvot ovat jossain ihan muussa.

Minä arvostan sitä, joka opiskelee vaikka 4 vuotta päätyäkseen insinööriksi. Kyse on kyvystä elää tavoitteellisesti. Toki voi mennä Temptation Islandille esittelemään itseään ja väittää, että juuri noin toimii yhteis

Joo, näiden kahden välillähän ei ole yhtään mitään! 

Minäkin muuten olen opiskellut "tavoitteellisesti" insinööriksi, mutta olen opiskellut myös ammattikoulututkinnon ja teen sitä vastaavaa työtä, koska sieltä löysin unelmieni alan. Olenko nyt siis arvoasteikolla arvokas vai arvoton ihminen? Arvotetaanko minut korkeamman vai matalamman koulutuksen mukaan, vai sen mukaan, mitä teen työkseni ja miten hyvä olen ammatissani?

Myös ammattikoulun käynyt on koulutettu.

Vierailija
32/32 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen Arvo on se miten kohtelee muita ja itseään, välittämättä saako kiitosta tai huomiota. Pyyteetön ihminen halua yleistä hyvää ja sanassa tarjoaa sitä myös muille. Ihmimillisyys in ihmisen paras mittari.