Vituttaa olla nuori JA köyhä
Maailman paskin tilanne ku tili huutaa nollaa ja kelasta ei saa rahaa ennen ku oon esittäny mun tutkintotodistuksen. Harmi vaan että koulu ei oo lähettäny sitä VIELÄKÄÄN vaikka valmistuin keväällä. Lupasivat että olis tullu kaks viikkoo sit nii ei mitää, mulle ei vastata edes enää puhelimeen sieltä. Mietin että mitä tehdä. Koulukin on 200km päässä ja sitä ei niin vaan matkustella rahattomana.
Sitku kesällä on kaikkii tapahtumia ja asioita mihin haluais mennä, mut tilin saldo on jotain 60cnt. Kaverit on töissä niin tottakai ne käy paljon ulkona, ite voisin mennä vaa seuran vuoksi, mutta ei oo varaa bussiin/pyörään/sisäänpääsymaksuihin. Jotkut kaverit ei ymmärrä sitä, etten yksinkertaisesti voi vaan lähtä ku oon niin peeaa. Tuntuu ihan syrjäytyneeltä ja masentuneelta ku ei oo mitää sisältöö elämässä :| oon yrittäny keksii itsekseni kivaa, esim lainannu kirjastosta leffoja ja käyny puistossa lukemassa kirjaa, mutta se ei ole sama asia kuin ihmisten kanssa sosiaalisoituminen.
Ja kyllä, hain töitä n. 50 paikkaan, enkä saanut. Kelpaisi mikä vaan duuni paitsi huoraaminen. Anteeksi avautuminen mutta kyllä kyrsii.
Kommentit (52)
No ei se ole huono homma jos on se 2000 euroa sukanvarressa. Jokainen opiskelija tai muu saa sen kerättyä kasaan! Miettii mitä ostaa ja päihteet pois! Miksi säästäminen on vaikeaa? Itse olen 22-vuotias opiskelija ja puolet opintotuesta laitan aina säästöön. Ei rasita minua ja nopsaan on rahaa tilillä. :)
Miksi et ollut koululla valmistumispäivänäsi hakemassa todistustasi niin kuin toiset opiskelijat?
Vaikea uskoa todeksi etteikö todistusta olisi lähetetty.
Valmistuitko oikeasti? Jäikö kenties jotain kesken?
amisope
Soskuun mene heti huomenna. Ei kukaan ilman rahaa pärjää.
Hei amisope! Valmistuin viikkoa myöhemmin kuin muut opiskelijat joten siksi en saanut tutkintotodistusta ajoissa. Oli yhden näytön arviointi vielä saavuttamatta, mutta se hoitui sitten seuraavalla viikolla. Jokin niillä siellä kestää. En usko että sossusta saa tukea 'virkeystoimintaan' sillä ruokaa on ja katto pään päällä. Opintotuesta ja lainasta jäi kuussa noin 70 € elämiseen joten ei voinut säästää.
-ap-
Sossuun vaan hakemusta, kyllä ne siellä laskee paljonko pitää jäädä rahaa muuhunkin kuin vuokraan ja ruokaan.
Itsekin valmistuin toukokuun lopussa ja jouduin hakemaan sossusta rahaa kesäkuulle. Viimenen opintotuki tuli toukokuun alussa ja muutama päivä sitten sain ensimmäisen 2 viikon satsin työmarkkinatukea..vähän meinas jo nousta hiki otsalle että milläs makselen vuokrat ja ylipäätään ruokin itseni. Hyvin tässä kävi kuitenkin kun tajusin laittaa sossuun hakemuksen ajoissa :)
Että silleen..
etkö pitänyt valmistujaisjuhlia? Valmistujaisrahoilla pystyin ostaa liput Ilosaarirockiin, onpahan edes yksi kesäreissu tiedossa..muuhun ei ole varaa.
Mun suku on superpieni joten sain valmistujaisrahaa 60 € yhteensä. Kävin ravintolassa syömässä ja leffassa, ehkä paras ilta tässä kesässä oli se ! Asun siis porukoiden luona vielä. Muutan kun saan töitä. Tämän takia en usko että sossusta mitään irtoaa. Lähinnä ongelmani on se että kuolen tylsyyteen ja syrjäydyn kun ei ole mitään mitä tehdä, varsinkaan kavereiden kanssa ja ilmaseksi. Olis niiiin kiva päästä joskus vaikka leffaan. Ja en voi pyytää porukoilta mitään, sillä he ovat huonotuloisia. Saan juuri katon ja ruuan, se riittää porukoiden osalta. Taidan olla koko kesän ilman rahaa ja mököttää kotona :D
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:17"]No ei se ole huono homma jos on se 2000 euroa sukanvarressa. Jokainen opiskelija tai muu saa sen kerättyä kasaan! Miettii mitä ostaa ja päihteet pois! Miksi säästäminen on vaikeaa? Itse olen 22-vuotias opiskelija ja puolet opintotuesta laitan aina säästöön. Ei rasita minua ja nopsaan on rahaa tilillä. :)
[/quote]
millä sä maksoit vuokran ja elit jos opintotuesta meni puolet säästöön?
t. opiskelija, joka laittaisi mielellään rahaa säästöön sen sijaan että käyttäisi säästöt ruokaan ja laskuihin
Mukavahan se on tuokin, että pääsit edes vähän juhlistamaan valmistumista :)
Kyllä se aurinko paistaa vielä risukasaankin.. kunhan kelit lämpenee, voit lähteä vaikka biitsille uimaan ja vaan olemaan! Onko kaupungissasi mitään tapahtumia nyt kesäajalle? Monet oman kaupungin tapahtumista on ilmaisia. Leffailtaa kavereiden kanssa? Lautapelejä?
Yritän kovasti saada kavereita käymään mutta kaikki asuu tyyliin toisella puolella kaupunkia eikä siksi jaksa tulla :| yksi festari on tulossa, ajattelin että liftaan kyydin (10km) keskustaan silloin että pääsen edes jotain tekemään! Kiitti tsemppaavista kommenteista kaikille :')
Missä kaupungissa asut? Ite asun Espoossa et jos satut asuu jossain täällä niin voin hakee sut teiltä ja mennää bussilla leffaan, mää voin maksaa! Oon ite 22v nainen :) voidaan käydä yksilläkin sitte jos tahtoisit. Itellä on rahaa mutta yksinäistä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:56"]Mihin tuhlaat tt.tuen?
[/quote]
En saa sellaista, voit lukea ketjun niin asia selviää :)
Nro 22, kiitti tosi paljon! Mä harmikseni asun Oulussa, mutta tarjoukses lämmitti. Toivottavasti löytäisit ittelles kesäseuraa!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:57"]Keräätkö sieniä, marjoja?
[/quote]
En, sillä ei ole lähellä mitään paikkaa mistä kerätä. Paitsi lähimetsäntynkä jossa on koirien kusemia puolukoita ;D
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:58"]
Hei, me vanhempien sukupolvien nuoret ollaan oltu vielä köyhempiä. Ei ollut aina sitä ruokaakaan saati pesuaineita. Eihän tämä lohduta sinua mitenkään tietenkään, mutta toisko näkökulmaa?
[/quote]
Eikä asuttu kotona ja saatu syödä valmiissa pöydässä. Mutta ajat muuttuu ja vaatimukset.
Niin, on toki hyvä että on se katto ja ruokaa, mutta voisin olla vaikka pari päivää nälässä jos pääsisin täältä neljän seinän sisältä johonkin. Ei ole tervettä olla yksin ja ilman mitään tekemistä koko ajan, kyllähän siinä aikuinenkin ahdistuisi.
Hetken potkii päähän mut kyllä se siitä.
No mutta eihän sinun ole pakko siellä neljän seinän sisällä pysyä. Kaikkeen tässä elämässä ei tarvita rahaa. Onko taas uusavuttomuus kukassa? Mene vaikka lenkille. Vaikkei oliskaan niitä ihquja kamppeita.
Hain kaikkeen mahdolliseen. Kauppoihin, pikaruokaravintoloihin, makuuniim, siivoojaksi, huoltoasemille ja leiriohjaajaksi moniin paikkoihin. Täällä missä asun on vaan niin jumalaton tunku työpaikkoihin. Vein myös paljon avoimia hakemuksia.