Kesätyöntekijä palautti palkkalapun LYIJYKYNÄLLÄ kirjoitettuna!
Heittäisitkö roskiin vai menisikö käsittelyyn nyt tämän kerran, koska ko. kesätyöläinen on sairaslomalla?
Kommentit (75)
Meidän pienen perheyrityksen pomo on ainakin sellanen mulkku et se saattais jopa muuttaa itselleen edulliseksi lyijykynällä täytetyn lapun.
Milläs joku nuori sinisilmäinen "lapsi" sit jälkeenpäin todistaa tehneensä niin ja niin monta työtuntia?
Luulin että meillä on aataminaikuista toimintaa (olen kunnalla töissä), mutta jopa täällä tehdään tuollaiset nykyisin sähköisesti. Ei tarvi kenenkään miettiä millä kynällä saa tehdä...
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:59"]
Sitä minäkin et mikä ihme on palkkalappu? Ei kai se nyt itse ole joutunut palkkaansa laskemaan?
[/quote]
Paperi, johon merkitään tehdyt työpäivät ja tuntityömäärä? Ei voi olla niin vaikea ymmärtää. Kunnallisella puolella ainakin käytössä.
[/quote]
Täällä yksi kuntatyöntekijä ja meillä ainakin kellokortilla seurataan työtunteja. Loma ym. anomukset täytetään tietokoneella ja joko sähköpostilla pomolle tai sitten tulostaa ja allekirjoittaa.
[/quote]
Meidän päiväkodissa ainakin annetaan tulostettu excel-lappu, johon laitetaan päivän x kohdalle monta tuntia on tuona päivänä työskennellyt ja mihin kellonaikaan. Kuun lopussa palautetaan
Ja tosiaan täytetään sinisellä kuulakärkikynällä.
Minuakin kiinnostaa, että millainen palkkalappu, ap hoi?
Ja olen itsekin palkkojen kanssa tekemisissä sen verran, että raportoin kuukausittain alaisteni tunnit eteenpäin palkkoja varten, mutta ainakin meillä se on esimies eli minä, joka kirjaa nuo tunnit, työntekijät eivät täyttele mitään lappuja.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:00"]
Meillä lentäis suoraan roskiin, ei saisi edes viedä tarkastaja käsittelijälle asti.
Meillä ei myöskään saa täyttää tuntilappuja tietokoneella, tätäkin moni harrastaa mutta ei ole sallittua.
[/quote]
Anteeksi kiroiluni, mutta miksi HELVETISSÄ ei saa täyttää tietokoneella? :D Idioottejako olette? Sadisteja? Nihilistejä? Natseja?
Etkö nyt voi vain ystävällisesti kertoa miten se kuuluu täyttää ja laittaa lapun eteenpäin. Pitääkö aina etsiä tilaisuuksia olla ilkeä jollekulle toiselle. Toki jotkut oikein nauttivat kun saavat kyykyttää kesätyöntekijöitä.
No, tämä henkilöstöpäällikkötäti ottaisi lapun vastaan ihan nätisti ja kertoisi ystävällisesti, miten asia tulee jatkossa hoitaa. Aivan niin kuin minullekin tehtiin vuonna Berliininmuuri, kun vein Ihan Ekan Päätökseni eteenpäin ja olin raapustanut nimeni nimenselvennyksen alapuolelle. Kunnioittavasti ja ystävällisesti tuli palaute.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:59"]Todellakin tehdään ja luultavasti hyvin monessa paikassa, missä menokohtia on paljon esim. kunnilla.
ei ap
[/quote]
Mä oon ollut kunnalla töissä ja muistan, että kaikki vakkareista kesäväkeen asti täytti ja allekirjoitti työajanseurannan lähes poikkeuksetta lyijykynällä. Ei siellä sosiaalitiloissa, missä nuo täytettiin, edes tainnut olla toimivia mustekyniä koko porukalle.
Ihan ongelmitta sieltä palkat tuli silti aina.
Myös kesätöissä mm. siivoojana ja henk koht avustajana alan yrityksissä kelpasi ihan millä tahansa kynällä täytetyt laput, kunhan muisti allekirjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:06"]
Ja olen itsekin palkkojen kanssa tekemisissä sen verran, että raportoin kuukausittain alaisteni tunnit eteenpäin palkkoja varten, mutta ainakin meillä se on esimies eli minä, joka kirjaa nuo tunnit, työntekijät eivät täyttele mitään lappuja.
[/quote]
Samanlainen mitä tässä ketjussa on muutaman kerran mainittu. Eli merkitään työpäivät ja sinä päivänä tehdyt työtunnit ja työaika.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:59"]
Miksi muuten viralliset paperit pitää kuolemantarkasti täyttää sillä sinisellä mustekynällä? :D
Miksi ei käy musta mustekynä tai vaikka se kauhistus - lyijykynä?
[/quote]
Mietipä välillä omilla aivoillasi
[/quote]
Lyijärin ymmärrän, koska periaatteessa on mahdollista muutella tietoja hyväksymisen jälkeen. Mutta miksi musta kynä tai valmiiksi tietokoneella täytetty ja allekirjoitettu paperi ei kelpaa. Anteeksi taidan sitten olla ihan idiootti, mutta meillä nuo hoituu sähköisenä kaikki niin ei ole tarvinnut päätä vaivata tuollaisilla.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:05"]
Meidän pienen perheyrityksen pomo on ainakin sellanen mulkku et se saattais jopa muuttaa itselleen edulliseksi lyijykynällä täytetyn lapun.
Milläs joku nuori sinisilmäinen "lapsi" sit jälkeenpäin todistaa tehneensä niin ja niin monta työtuntia?
[/quote]
Niistä työvuorolistoista, jotka sen mulkun pomon on tehtävä ja esitettävä julkisesti pari viikkoa ennen työvuoroa? No jos se on mulkku, niin tuskin se tekee niitäkään :)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:06"]
[/quote]
Samanlainen mitä tässä ketjussa on muutaman kerran mainittu. Eli merkitään työpäivät ja sinä päivänä tehdyt työtunnit ja työaika.
[/quote]
Joo mutta sen paperin nimi ei ole palkkalappu. Palkkalappu voisi olla esim se paperi jota virallisemmin kutsutaan palkkalaskelmaksi ja jossa kerrotaan paljonko maksetaan ja minne ja paljonko meni veroa jne.
Etkö nyt sitten osaa lukea palkkalappua ja ymmärrä mitä siinä lukee, vai missä vika?
Juuri tässä täyttelin sellaisen työlistan tunteineen ja päivämäärineen yms. Tässä työssä vakinaiset käyttävät mobiilia, mutta meille muille on tuo paperiversio. itsekin aikojen alussa palkanlaskijana sain eteeni kaikenlaisia lappusia ja usein juuri lyijykynällä täytettynä. koska asentajilla ei useinkaan ollut matkassa mustekynää. Palkat laskettiin ja maksettiin normaalisti. Roskiin en kenenkään lappua voinut heittää...
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:10"]
Miksi muuten viralliset paperit pitää kuolemantarkasti täyttää sillä sinisellä mustekynällä? :D
[/quote]
[/quote]
Lyijärin ymmärrän, koska periaatteessa on mahdollista muutella tietoja hyväksymisen jälkeen. Mutta miksi musta kynä tai valmiiksi tietokoneella täytetty ja allekirjoitettu paperi ei kelpaa. Anteeksi taidan sitten olla ihan idiootti, mutta meillä nuo hoituu sähköisenä kaikki niin ei ole tarvinnut päätä vaivata tuollaisilla.
[/quote]
Kerroin siitä vuokratyöfirmasta, niin siellä ainakin oli kolminkertaiset paperit eli sai itselleenkin kopion siitä, mitä oli täyttänyt :)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:58"]
Eräässä vuokratyöfirmassa ainakin haluttiin, että tuntilappu täytetään lyijykynällä..
[/quote]
Ja mikähän mahtaa olla syynä? Toivottavasti jokainen työntekijä ainakin ymmärtää ottaa kopion lyijykynällä tekemästään tuntilapusta.
Kyllä niitä lappuja edelleen täytetään monessa paikassa. Värillä ei ole väliä, olkoon vaikka vihreä tai semmoinen kosmoskynä, jonka jälkeä ei voi pyyhkiä ja muuttaa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:59"]
[/quote]
Jos kirjotat vaikka allekirjoituksen lyijykynällä, sen voi kuka tahansa pyyhkiä pois.
Itse myös olen törmännyt sellaiseen, että virallinen paperi tuodaan lyijykynällä allekirjoitettuna ja tämä henkilö myös oli ihan korkeakouluopiskelija! Olin minäkin hämmästynyt, kun mielestäni on niin itsestään selvä asia.
Kyllä meilläkin muutama vuosi sitten tuntikortit täytettiin aina lyijykynällä. Itse laskettiin siihen urakat ja peruspalkalla tehdyt työt. Helposti laskiessa tuli virheitä ja kuulakärkikynällä kirjoitettua ei olisi voinut korjata.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:59"]
[/quote]
[/quote]
Eli et tiedä.
Sitä minäkin et mikä ihme on palkkalappu? Ei kai se nyt itse ole joutunut palkkaansa laskemaan?
[/quote]
Paperi, johon merkitään tehdyt työpäivät ja tuntityömäärä? Ei voi olla niin vaikea ymmärtää. Kunnallisella puolella ainakin käytössä.
[/quote]
Täällä yksi kuntatyöntekijä ja meillä ainakin kellokortilla seurataan työtunteja. Loma ym. anomukset täytetään tietokoneella ja joko sähköpostilla pomolle tai sitten tulostaa ja allekirjoittaa.