Keskeytin koulun (AMK) kuinka pitkä karenssi?
keskeytin koulun kun ala ei tuntunut yhtään omalta. enkai nyt joudu ikuisesti karenssiin?
Kommentit (16)
21vuotta, olen ylioppilas, muuta koulutusta ei ole.
Tietoa on täällä:
Lainaus:
Menetät työttömyysetuuden toistaiseksi myös, jos ilman pätevää syytä kieltäydyt koulutuksesta tai keskeytät ammatillisia valmiuksia antavan koulutuksen.
Oikeutesi työttömyysetuuteen palautuu, kun jokin seuraavista täyttyy:
Olet suorittanut ammatillisen tutkinnon.
Olet ollut vähintään 21 kalenteriviikkoa työssäoloehtoon luettavassa työssä, osallistunut työllistymistä edistäviin palveluihin, opiskellut päätoimisesti tai työllistynyt päätoimisesti yrittäjänä tai omassa työssä.
Täytät 25 vuotta.
Voit saada myös työmarkkinatuen odotusajan, jonka jälkeen vasta saat työmarkkinatukea. Odotusajan kesto on enintään 21 viikkoa.
Jos olet menettänyt oikeuden työttömyyden aikaiseen etuuteen edellä kerrotulla tavalla, saat kuitenkin palvelun aikana työttömyysetuutta, jos osallistut
työkokeiluun
johonkin muuhun työllistymistä edistävään palveluun.
mahtavaa. olen ollut koulun keskeyttämisen jälkeen osa-aikatöissä kohta 5kk, mutta ilmeisesti osa-aikatöitä ei tuohon kelpuuteta. aikalailla siis tyhjän päälle jään kun kohta työt loppuu. ilmeisesti ei olisi siis edes kannattanut mennä kouluun alunperinkään.
21v, eli nuorisotakuu, eli loputon karenssi kunnes olet joko töissä, koulussa tai liian vanha nuorisotakuun piiriin. Tämä arvaus :)
Kai ymmärsit hakea keväällä uuteen koulutukseen?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:20"]
mahtavaa. olen ollut koulun keskeyttämisen jälkeen osa-aikatöissä kohta 5kk, mutta ilmeisesti osa-aikatöitä ei tuohon kelpuuteta. aikalailla siis tyhjän päälle jään kun kohta työt loppuu. ilmeisesti ei olisi siis edes kannattanut mennä kouluun alunperinkään.
[/quote]Täältä voit tarkistaa täyttyykö työssäoloehto: http://www.kela.fi/kenelle_tyossaoloehto
Eli siis osa-aikatyö kelpuutetaan jos työssäoloehto täyttyy.
Ja 6. kuten tuossa aiemmin lainasin TE-palveluiden sivuja, niin 21 kalenteriviikkoa esim. työkokeilua riittää kyllä työttömyysetuusoikeuden takaisin saamiseksi, mutta siihen voi tulla mahdollisesti päälle 21 viikkoa odotusaikaa. En ole varma kun en ole viranomainen :). Työkokeilun ja muiden 'toimenpiteiden' ajalta saa työttömyysetuutta, joten ihan ok diili jos löytää vaan järkevän paikan esim. työkokeiluun tai hyvän työvoimakoulutuksen. Noissa neuvovat työkkärin ihmiset.
Saathan sä päivärahaa, jos haet kouluun vaikket pääsisi. Eli haet itseäsi kiinnostavalle linjalle, joko pääset sinne tai saat päivärahaa.
keskeytit vai lopetit? Siinä kun on selkeä ero. Jos vain keskeytit, et ihan helpolla pääse työttömäksi.
Veikkaan, että ongelma tulee siitä. että itse on tuon keskeyttänyt ja toisaalta ei ole hakenut muualle kouluihin. Työkkärin ihmiset sitten kyllä kertovat, aattelin vaan että kannattaa varautua kohtalaiseen karenssiin. 3kk taitaisi olla minimi, veikkaan yli 6kk tai sitten toistaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:31"]
keskeytit vai lopetit? Siinä kun on selkeä ero. Jos vain keskeytit, et ihan helpolla pääse työttömäksi.
[/quote]
Mikä ero näillä on?
Keskeyttää voi myös määräajaksi ja pitää opiskelupaikan voimassa. Muistaakseni vuoden verran AMK:ssa. Lopetus=et säilytä opiskelupaikkaa vaan lopetit kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:31"]
[/quote]
Mikä ero näillä on?
[/quote]
Toinen on tauko opiskelussa (vuosi tai kaksi kait maksimi), toisessa saa todistuksen että ei ole enää opiskelija siinä koulussa. Eli kokonaan lopetus.
olen siis lopettanut koko koulun. en edes hakenut muualle opiskelemaan tänä vuonna, kun jahkailin vielä että jatkanko tuolla vai en. ainoa vaihtoehto taitaa siis olla sossu jos en saa muita töitä?
ja nimeni ei ala L-kirjaimella :D
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:07"]
olen siis lopettanut koko koulun. en edes hakenut muualle opiskelemaan tänä vuonna, kun jahkailin vielä että jatkanko tuolla vai en. ainoa vaihtoehto taitaa siis olla sossu jos en saa muita töitä?
ja nimeni ei ala L-kirjaimella :D
[/quote]
Pitää siellä työkkärissä ensin käydä joka tapauksessa, vaikka sitten se karenssilappu hakemassa.
Minkä ikäinen olet?
Onko sinulla aiempaa ammatillista tutkintoa?