Kuinka paljon annatte rahaa 17 vuotiaalle?
Mitä nuori joutuu kustantamaan itse tuosta rahasta, joutuuko tekemään jotain sen eteen ja mitkä menot maksatte lisäksi?
Kommentit (9)
No tietenkin kustannetaan nuoren perusmenot. Meillä ei ole mitään mopoa tms. joten nuoren vapaa-ajan menot ei hirveästi ole maksaneet, varsinkaan nyt korona-aikana. Hankinnoista aina neuvotellaan, maksaako nuori omista säästöistään vai maksetaanko me. Kesätöitä ei tälle kesälle saanut. Ei siis saa mitään kuukausirahaa tms. kotitöiden perusteella, koska meillä ei makseta kotitöistä kenellekään. Rahaa saa yleensä pyytäessään, mutta meillä se tosiaan ei ole niin suuria summia, että aiheuttaisi mietintää
Meidän perheessä kuukausiraha on teinille 700 euroa. Tähän olemme päätyneet, koska merkkivaatteet ja meikit sekä muut kaunistautumisjutut maksavat varsin paljon. Tuon 700 euron lisäksi maksamme säännöllisesti salikäynnit ja ratsastustunnit. Omaa hevosta emme toki hankkineet. Siinä menee raja.
Perus kk-raha on 50 e, tuon saamisen ehtona on vain oman huoneen siivoaminen. Lisäksi saa 20 e ekstraa /kk kylppäreiden siistinä pidosta.
Ostetaan vaatteet, pääsääntöisesti harrastusvälineet ja muu perushuolto. Tuo kk-raha on siis käytännössä omaan hupiin tai säästää uusiin tietokoneen osiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä kuukausiraha on teinille 700 euroa. Tähän olemme päätyneet, koska merkkivaatteet ja meikit sekä muut kaunistautumisjutut maksavat varsin paljon. Tuon 700 euron lisäksi maksamme säännöllisesti salikäynnit ja ratsastustunnit. Omaa hevosta emme toki hankkineet. Siinä menee raja.
Saako kysyä paljon tienaatte itse?
200 € josta maksaa itse huvittelut, mopon bensat ja pienet vaateostokset. Isommat vaate- ja kenkähankinnat maksetaan me. KuukausiMaksullisia harrastuksia ei ole.
500€/kk. Tuo on juuri se ikä, kun raha on kaikkein arvokkainta.
En mitään koska tuossa iässä ollaan jo kesätöissä.
Tietenkin siis asuminen, ruokailu yms. on lapselle talon puolesta. Käyttörahat kuuluu kuitenkin ansaita itse.
Onneksi mun 17-vuotias ei lue näitä ketjuja. Hän saa rahaa neuvottelemalla, kun tarvitsee, jos sattuu olemaan.
Annan 50e/kk. Kaikki vaatteet ym ja maksan. Tuo hömpöttelyraha on herkkuihin ja pikkuostoksiin.