Loppuivatko opintotukesi?
Nytpä taitaa käydä niin, että opintotukeni tulevat loppumaan jo n. 1,5 vuotta ennen valmistumista, kun tulin vaihtaneeksi pääainetta. Sen verran olen asioita selvittänyt, että yleiseen asumistukeen ja toimeentulotukeen olisin oikeutettu (siinä vaiheessa kun opintolainatkin on nostettu), mutta kiinnostaisi nyt kuitenkin tietää muiden vastaavassa tilanteessa olleiden kokemuksia. Miten tulit taloudellisesti toimeen, miten asuit ja koitko tilanteen hankalaksi? Ja ennen kuin joku tulee sanomaan jotain työnteosta tukien varassa elämisen sijasta niin kerrottakoon, että opintojeni edetessä tulee töissä käyminen olemaan käytännössä mahdotonta mikäli haluaa valmistuakin. Osa-aikaisesti olen tähän mennessä töitä tehnyt, mutta se ei tule jossain vaiheessa enää luultavasti onnistumaan. Eli kokemuksia siis, kävikö elämäsi hankalaksi tukikuukausien loputtua? Ja tarkennuksena vielä, että asun itse tällä hetkellä yksin.
Kommentit (9)
Minulle tulee käymiin niin jossakin vaiheessa, jos onnistun vaihtamaan alaa.
Itsellä sellainen tilanne, että opintotukikuukaudet ovat lähitulevaisuudessa loppumassa, ja opintoja jäljellä about puolentoista vuoden verran, eli sama tilanne kuin ap:lla. Olen naimisissa, ja miehen tulot sen verran suuret, että yleiseen asumistukeen ja toimeentulotukeen ei ole mahdollisuutta. Eli mitään tukia en tule nykyisessä elämäntilanteessa saamaan, enkä näin ollen pysty maksamaan omaa osuuttani asumismenoista. Mies taas ei ole kovin halukas elättämään mua, minkä ymmärrän kyllä. Olen siis päättänyt, että muutan omaan asuntoon. Ja nyt jos joku ajattelee, että sossun elätiksi aion, niin olen kyllä töitä yrittänyt hakea, mutta en ole saanut, eli nuo yllä mainitut tuet tulevat näillä näkymin olemaan ne ainoat mahdolliset tulonlähteeni. Mutta olen päättänyt että opiskeluni haluan suorittaa loppuun saakka, joten näillä mennään.
Huh, nyt alan huolestua...
Asiahan olisi ratkennut jatkamalla aiemmat opinnot loppuun, mutta työllistymistä silmälläpitäen pääaineen vaihto on joskus järkevämpää. Ja tosiaan opintojen loppuun saattaminen tulee kyllä vaatimaan kaikki voimavarat, joten osa-aikatöiden tekeminen tuntuu melko mahdottomalta... Ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 17:29"]
Itsellä sellainen tilanne, että opintotukikuukaudet ovat lähitulevaisuudessa loppumassa, ja opintoja jäljellä about puolentoista vuoden verran, eli sama tilanne kuin ap:lla. Olen naimisissa, ja miehen tulot sen verran suuret, että yleiseen asumistukeen ja toimeentulotukeen ei ole mahdollisuutta. Eli mitään tukia en tule nykyisessä elämäntilanteessa saamaan, enkä näin ollen pysty maksamaan omaa osuuttani asumismenoista. Mies taas ei ole kovin halukas elättämään mua, minkä ymmärrän kyllä. Olen siis päättänyt, että muutan omaan asuntoon. Ja nyt jos joku ajattelee, että sossun elätiksi aion, niin olen kyllä töitä yrittänyt hakea, mutta en ole saanut, eli nuo yllä mainitut tuet tulevat näillä näkymin olemaan ne ainoat mahdolliset tulonlähteeni. Mutta olen päättänyt että opiskeluni haluan suorittaa loppuun saakka, joten näillä mennään.
[/quote]
No oletpa kyllä aika huonosti miehesi valinnut, jos hän ei voi puoltatoista vuotta elättää. Siis siinä tapauksessa, että se on mahdollista. Aviopuolisoiden kesken on kuitenkin elatusvelvollisuus ja voithan sinä myöhemmin töitä saatuasi maksaa isomman osan kuluista. Ihan älytöntä tuossa tilanteessa muuttaa erilleen ja olla yhteiskunnan elätettävänä. Enemmän siitä on kuluja. Minä pysyisin kotona ja jatkaisin siinä sivussa työnhakua. Jos miehelle ei sovi, niin sitten ottaisin eron.
Kyllä loppui. Tein itse sen valinnan, että menin töihin, koska en ole oikeutettu toimeentulotuleen (sossu käskisi minua myymään autoni ja tyhjentämään ASP-tilini). Oli rankkaa tehdä ensin kahdeksan tuntia töitä ja opiskella päälle kuusi ja nukkua viisi, mutta tulipahan tehtyä. Arvostan "paskaduuneja" tämän kokemuksen jälkeen, mutta en kaikkia niiden tekijöitä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 17:29"]
[/quote]
Pitääpä muistaa kiittää ja ylistää tuota miestä, joka ei näe ongelmaa siinä, että elän hänen siivellään. Toki teen isomman osan kotitöistä ja huolehdin, että ruoka on valmiina hänen tullessa kotiin mutta silti. Hän näkee opiskeluni panostuksena tulevaisuuteen ja tietää, etten ole kotona telkkaria katsomassa ja olutta kittaamassa. Muutenkin jaetaan elämä oman tulotason mukaan.
Saatko varmasti tukea elämiseen, jos muutat eri asuntoon?
Kelan sivuilla lukee: Jos aviopuolisoiden erillään asuminen johtuu muusta syystä kuin välien rikkoutumisesta, esimerkiksi puolison työstä tai opiskelusta toisella paikkakunnalla, Kela pitää heitä yhteistaloudessa asuvina. Näin on, vaikka erillään asuminen kestäisi useita vuosia.
Tiedä sitten miten varmistavat, että erilleen muuttaminen johtuu välien katkeamisesta...
Miksi meinaatte nostaa loppuvaiheessa opintolainaa? Älkää ihmeessä. Sitten kun opintotukikuukaudet loppuu niin saatte suoraan toimeentulotukea. Opintolaina on osa opintotukea ja sitä ei voi enää nostaa siinä vaiheessa kun tukikuukaudet ovat loppuneet, ja tällöin saatte suoraan tt-tukea.
Jos nostatte lainaa ja sitä on vielä jäljellä kun opintotukikuukaudet loppuvat, niin joudutte takautuvasti nostamaan niitä ja käyttämään opintolainarahat ennen kuin saatte tt-tukea.
Tulee loppumaan, koitan kyllä säästellä niitä mutta haastavaa on, kun kesätyötkään eivät ole kokoaikaisia. Onneksi on mies. Harkitsin kuitenkin opintolainan nostamista vielä, kun voin niitä nostaa. Lisäksi säästäisin niin paljon kuin mahdollista nyt, kun on edes jotain töitä.
Meillä tilanne siis sellainen, että olen vaihtamassa pääainetta ja osa-aikaisessa työssä huonolla palkalla. Avoliitossa ja mies käy töissä osa-aikaisesti lukuvuoden aikana ja kesällä täyspäiväisesti. Opiskelijasunto, jossa asumiskulut noin 700 e. Ilman miestä olisi todella tukalaa.