Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnyttämisen hinta

Vierailija
02.07.2021 |

Kun synnytin 90-luvulla, niin se oli ilmaista. Kun synnytin 2008 siitä meni asiakasmaksu. T. Ammattivalittaja

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys yli vuorokauden ja kaksi vuorokautta perhehuoneessa maksoi yli 400e, vuosi 2019. Vähän yllätyin laskusta.

Vierailija
22/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytys yli vuorokauden ja kaksi vuorokautta perhehuoneessa maksoi yli 400e, vuosi 2019. Vähän yllätyin laskusta.

Samaa minäkin muistelin. Meillä tämä oli vuonna 2013.

Kuopuksesta pääsin halvemmalla, koska synnytys oli nopeampi ja osastolla jaoin huoneen toisen synnyttäneen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhehuone on oma valinta, silloin maksetaan myös isän ylläpito. Ei sinne ole pakko mennä.

Vierailija
24/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhehuone on oma valinta, silloin maksetaan myös isän ylläpito. Ei sinne ole pakko mennä.

Mulla ei ole koskaan ollut perhehuonetta. Isät ovat olleet vain synnytyksissä mukana. Ap

Vierailija
25/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te laskette synnytyslaskuun jotain isän kuluja? Nehän on täysin ylimääräistä luksusta.

Hoitopäivämaksu on aina alle 50 € sairaalasta riippumatta. Tyypillisesti synnytys maksaa 2-3 x hoitopäivämaksu eli n. 100-150 €.

Vierailija
26/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tuo synnyttäminen aika tyyristä sitten suhteessa kun ajattelee että neuvolakäynnit vuosien ajan kuitenkin ilmaisia.

Vierailija
27/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo hinta sitten muodostui, 4 x hoitopäivämaksu kummaltakin vanhemmalta? Tosin ei siltikään menisi yli 400.

Vierailija
28/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi Anna Puu on niin iloinen siitä että sai maksaa synnytyksestä. Suomen kaltaisessa maassa alhaisine synnytyslukuineen ja korkealla verotuksella on aikamoinen häpeä että siitä pitää yleensä maksaa. Tämä epäkohta pitäisi ennemmin nostaa esille.

Vierailija
29/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä paikkakunnalla sai synnyttää ilmaiseksi? 1990-luvulla oli vielä pieniä kunnallisia synnytyslaitoksia, joten en voi väittää vastaan, että ei missään olisi voinut olla ilmaista.

Esikoiseni syntyi 1991 keskussairaalassa. Synnyttäminen oli ilmaista silloinkin, mutta sairaalassa joutui olemaan, toiset vain muutaman päivän, toiset pitempään ja hinta määräytyi vuorokausien lukumäärän mukaan. Sairaalamaksu oli se, jonka jouduimme maksamaan, ei synnytysmaksu.

Aika monta kertaa joutui käymään myös äitiyspolilla, ja nekin käynnit olivat maksullisia.

Vuorokauden sairaalamaksu oli tuolloin noin 52€ + pieni toimistmaksu / laskutuslisä, mäkin maksoin kahdesta päivästä kun keskiviikkona menin ja torstaina lähdettiin kotiin. Euroiksi muutettuna maksoi noin 120€. Oli toki rahassa silloin enemmän suhteessa tuloihin mutta en nyt jaksa laskeskella mikä olisi tämän päivän validi arvo.

Ei varmasti ollut isompi maksu kuin nyt.

Vierailija
30/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eka synnytys v. 2003. Joka kerta on ollut maksullista. Nuorena varattomana maksu tuntui tosi isolta, varsinkin, kun äitiyspolikäyntejä tuli lukuisia, ja jokaisesta meni maksu.

Nyt muutama satanen ei tunnu enää missään. Esim. Yhdysvalloissa synnyttäminen maksaa ilmeisesti kymppitonneja, ellei ole vakuutusta.

Mutta siinä on kyllä epäkohta, että sairaala/polikäynnin matkan omavastuu on 25 euroa/sivu! Tuolla omavastuuosuudella olisivat nuorempana jääneet käynnit käymättä täällä pitkien etäisyyksien alueella. Nyt en edes hae matkakorvausta, kun en tarvitse. Vertailun tähän vielä se, että sossuelätit saavat matkarahankin sossusta, omillaan pärjäävät jättävät käynnit väliin hinnan vuoksi.

Vierailija
31/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää vain kysymys että kuinka paljon nuroia huvittaa lapsia tehdä (kun näyttää että heikosti), kun maksavat siitä vielä rahallisesti valtiolle 😂

Ja vittuilut päälle keskosten osastolla jos et pääse joka päivä käymään autottomana ihmisenä 55 km.n päästä.

Vierailija
32/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti myös muisti, että 90-luvun alussa oli ilmaista, mutta 2000 - luvulla tuli lasku.

Itse tiesin jo että jotain maksua tulee, mutta ensimmäisestä tulleeseen 600e en ollut varautunut. Onneksi sain lainaan rahaa mun vanhemmilta. Toisen kanssa lasku oli vain 125e, kun en ollut yli vuorokautta. Yön yli synnytys kuitenkin kesti, niin kahdelta päivältä laskuttivat.

Missä sairaalapäivä maksaa yli 60 euroa?

En tiedä. Mä maksoin sekä mun että vauvan olosta sairaalassa. Esikoisessa olin useamman päivän ja siihen laskuun tuli myös jotain toimenpidemaksuja.

Vierailija
33/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei ole missään määrin maksuton maa, vaikka näin tätä ihanata valtiotamme mainostetaan. Lukiokirjojen maksullisuudesta(2000€/lukuvuosi) ei mainita sanallakaan, kunhan vaan olet menevinäsi sinne, sitten ne kelle pappa tai mamma ei betala, pohtivat, mistä saisi rahat edes kirjoihin, vuokrasta(oma soppi oma oppimisrauha, puhumattakaan).

Vierailija
34/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen pitäisi olla ilmaista?

Vierailija
35/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ilmaista terveydenhuolto aina ylistetään ja onhan se halpa jos vertaa esim USA. Mutta olen järkyttynyt, miten lähes kaikissa Euroopan maissa on oikeasti ilmainen tai halvempi laadukas terveydenhuolto ja pienemmät verot. Mihin ne suomalaisten maksamat verot häviää, jos edes synnyttäminen ei ole ilmaista! Totta, että jos kaikki menee hyvin niin synnytys ei hirveästi maksa, mutta jos joutuu olemaan pidempään niin summa on melkoinen! Lapsen saaminen maksaa muutenkin niin paljon, kun pitää hankkia paljon tavaraa ja olla töistä pois. Kyllä Suomeen olisi aika saada oikeasti ilmainen terveydenhuolto. Tunnen monia vanhuksia ja pitkäaikaissairaita, jotka ei uskalla mennä sairaalaan ettei joudu jäämään sinne, kun päivämaksut vie jo muutenkin vähäiset rahat. Juuri oli uutinen, kuinka hirveästi terveydenhuollon maksuja on ulosotossa. Jos verovarat johonkin pitää käyttää niin terveydenhuoltoon eikä minkään Yli-Viikarin ja kaltaistensa elättämiseen.

Vierailija
36/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkurahoja siihen verrattuna mitä lapsi tulee maksamaan.

Ei köyhien kannata alkaa sellaiseen.

Vierailija
37/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin 1990-luvulla kolme lasta Espoossa, ja joka kerrasta meni maksu. Mutta muistan kyllä silloin kuulleeni, että jotkut kunnat eivät perineet synnytyksestä maksua. Saattoi jopa olla, että Helsinki kuului näiden kuntien joukkoon.

Itse en ole koskaan maksusta valittanut. Se on kuitenkin tosi pieni siihen verrattuna, että joutuisi itse maksamaan todelliset kustannukset.p

Vierailija
38/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin Briteissä (kiireellinen sektio). Oli täysin ilmaista, niinkuin kaikki neuvola- ja terveyskeskuspalvelut muutenkin.

Vierailija
39/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä synnytin 1990-luvulla kolme lasta Espoossa, ja joka kerrasta meni maksu. Mutta muistan kyllä silloin kuulleeni, että jotkut kunnat eivät perineet synnytyksestä maksua. Saattoi jopa olla, että Helsinki kuului näiden kuntien joukkoon.

Itse en ole koskaan maksusta valittanut. Se on kuitenkin tosi pieni siihen verrattuna, että joutuisi itse maksamaan todelliset kustannukset.p

Kyllä noin. Kustannus yhteiskunnalle on 1500 -  2000 euroa normaali alatiesynnytys (sektio 4500) ja hoitopäivä noin 500 euroa.

Vierailija
40/61 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttämisestä pitäisi maksaa synnyttäjälle. Itse valitsin joka kerralla sektion, koska en kärsi kipua ilmaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä