Synnyttämisen hinta
Kun synnytin 90-luvulla, niin se oli ilmaista. Kun synnytin 2008 siitä meni asiakasmaksu. T. Ammattivalittaja
Kommentit (61)
Mun äiti myös muisti, että 90-luvun alussa oli ilmaista, mutta 2000 - luvulla tuli lasku.
Itse tiesin jo että jotain maksua tulee, mutta ensimmäisestä tulleeseen 600e en ollut varautunut. Onneksi sain lainaan rahaa mun vanhemmilta. Toisen kanssa lasku oli vain 125e, kun en ollut yli vuorokautta. Yön yli synnytys kuitenkin kesti, niin kahdelta päivältä laskuttivat.
Vierailija kirjoitti:
Muistatko väärin?
Itse sain esikoisen vuonna 1996 ja silloin lasku kyllä tuli ja suuruus oli joitain satoja markkoja.
En muista. Sillä paikkakunnalla, jossa silloin asuin sai kaikki synnyttää ilmaiseksi.
Millä paikkakunnalla sai synnyttää ilmaiseksi? 1990-luvulla oli vielä pieniä kunnallisia synnytyslaitoksia, joten en voi väittää vastaan, että ei missään olisi voinut olla ilmaista.
Esikoiseni syntyi 1991 keskussairaalassa. Synnyttäminen oli ilmaista silloinkin, mutta sairaalassa joutui olemaan, toiset vain muutaman päivän, toiset pitempään ja hinta määräytyi vuorokausien lukumäärän mukaan. Sairaalamaksu oli se, jonka jouduimme maksamaan, ei synnytysmaksu.
Aika monta kertaa joutui käymään myös äitiyspolilla, ja nekin käynnit olivat maksullisia.
Vierailija kirjoitti:
Millä paikkakunnalla sai synnyttää ilmaiseksi? 1990-luvulla oli vielä pieniä kunnallisia synnytyslaitoksia, joten en voi väittää vastaan, että ei missään olisi voinut olla ilmaista.
Esikoiseni syntyi 1991 keskussairaalassa. Synnyttäminen oli ilmaista silloinkin, mutta sairaalassa joutui olemaan, toiset vain muutaman päivän, toiset pitempään ja hinta määräytyi vuorokausien lukumäärän mukaan. Sairaalamaksu oli se, jonka jouduimme maksamaan, ei synnytysmaksu.
Aika monta kertaa joutui käymään myös äitiyspolilla, ja nekin käynnit olivat maksullisia.
Pienellä paikkakunnalla Varsinais-Suomessa. Ap
Eikös jossain kohtaa ekat kolme päivää ollut ilmaisia?
Esikoisen synnyttämisestä en muistaakseni maksanut mitään (syntyi 2012), mutta kuopuksen synnyttämisestä tuli sit jo lasku vaikka olin vain pari vuorokautta (2015).
Maassa joka kutsuu itseään hyvinvointivaltioksi ja on vauvakato, ja joka haluaa panostaa vastasyntyneiden ja heidän äitiensä hoitoon, pitäisi synnyttämisen kyllä olla ihan ilmaista sairaalassa. Ylipäätään outoa että maassa jossa lapsia syntyy liian vähän, niin sairaalassa on kuitenkin aina ruuhkaa synnytysosastoilla ja hyvä jos kätilöstä näkyy takaraivo parikertaa koko synnytyksen aikana. Tehokkaasti on leikattu resursseja sitä mukaa kun synnytysten määrä on laskenut..
Kyllä vielä 2000-luvun puolellakin oli ilmaista tietyissä kunnissa. Muistan kun 2005 menin Tyksissä maksamaan (maksettiin paikan päällä tuolloin) niin siellä oli lista kunnista jotka maksoivat synnytytyslaskun synnyttäjän puolesta. Maksimi oli yleensä 3-5 vrk, joku pikkukunta maksoi kyllä koko laskunkin vaikka olisi ollut viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti myös muisti, että 90-luvun alussa oli ilmaista, mutta 2000 - luvulla tuli lasku.
Itse tiesin jo että jotain maksua tulee, mutta ensimmäisestä tulleeseen 600e en ollut varautunut. Onneksi sain lainaan rahaa mun vanhemmilta. Toisen kanssa lasku oli vain 125e, kun en ollut yli vuorokautta. Yön yli synnytys kuitenkin kesti, niin kahdelta päivältä laskuttivat.
Missä sairaalapäivä maksaa yli 60 euroa?
Herää vain kysymys että kuinka paljon nuroia huvittaa lapsia tehdä (kun näyttää että heikosti), kun maksavat siitä vielä rahallisesti valtiolle 😂
Miten mä muistan, että meillä lasku olisi ollut jotain 400 e. Voin muistaa väärinkin. Siis synnytys kesti yli 20 h eli yön yli mentiin, ja 2 vrk synnyttäneiden osastolla.
Päivämaksun maksimi on 48,90 €/vrk.
Mulla meni 11 vrk itsestä + 7 vrk vauvasta eli liki 900 € yhteensä.
Aika kallistahan toi synnyttäminen siis on. Mutta ei kai siinä, pääasia että jaetaan ilmaisia koulukirjoja kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Miten mä muistan, että meillä lasku olisi ollut jotain 400 e. Voin muistaa väärinkin. Siis synnytys kesti yli 20 h eli yön yli mentiin, ja 2 vrk synnyttäneiden osastolla.
Ei voi olla, maksimi (2021) 48,90 €/vrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että muistan väärin, mutta meillä hintaa nosti perhehuone. Iskä tuli mukaan, koska olin synnytyksen jälkeen aika huonossa kunnossa.
Sen verran maksetaan veroja täällä että luulisi yhdet synnytykset kattavan ilman lisälaskuja julkisen sektorin puolella. Tanskassa esim. jossa vielä hieman korkeampi verotus katetaan kaikki terveyskulut veroista eikä mitään käyntimaksuja oteta erikseen.
Suomessa ei taida olla yksityisiä synnytyssairaaloita mikä on hieman outoa kun yksityisiä sairaaloita on muuten pilvin pimein. No ehkä tämä muuttuu kun sote tulee ja kohta joudumme maksamaan entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vuorokauden sairaalamaksu oli tuolloin noin 52€ + pieni toimistmaksu / laskutuslisä, mäkin maksoin kahdesta päivästä kun keskiviikkona menin ja torstaina lähdettiin kotiin. Euroiksi muutettuna maksoi noin 120€. Oli toki rahassa silloin enemmän suhteessa tuloihin mutta en nyt jaksa laskeskella mikä olisi tämän päivän validi arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että muistan väärin, mutta meillä hintaa nosti perhehuone. Iskä tuli mukaan, koska olin synnytyksen jälkeen aika huonossa kunnossa.
Joo, miehestä menee tosiaan eri maksu, jos haluaa yöpyä, mutta sitä nyt harvemmin lasketaan synnytyksen hintaan.
Muistatko väärin?
Itse sain esikoisen vuonna 1996 ja silloin lasku kyllä tuli ja suuruus oli joitain satoja markkoja.