Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, taaperon hampaanpesutaistelu

Vierailija
03.07.2014 |

1 v 5 kk ei millään haluaisi antaa auttaa hampaidenharjauksessa... Kuljeskelisi vaan harjan kanssa ja sitä pureskelisi mutta saa raivarit jos autetaan.

Onko teillä ollut pesuongelmia ja miten niistä selvittiin? Nla ehdotti lasten sähköharjaa, hammaslääkäri sanoi että ne on pestävä väkisin. Muita vinkkejä, vai onko pestävä nyt sitten kaksin voimin? Sähköhammasharjan voin tietysti ostaa mutta epäilen, että siitä katoaa uutuudenviehätys melko nopeasti.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Audiovisuaalinen turrutus, esim. Muumit. Musta ei kannata pakottaa, siitä tulee vain ikäviä mielleyhtymiä hammaspesuun.

Vierailija
2/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi lahjonta: onnistuneesta hampaidenpesusta sai tarran omaan tarrakirjaan. Paljon kivempi tehdä noin kuin tapella illalla viimeiseksi niin, että kaikki menee pahalla mielellä nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vokaalilaulu auttaa aika hyvin 1v8kk kanssa. Eli siis sanotaan eli vokaaleja yhtä aikaa tyyliin aaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiooooooooeeeeeeaaaauuuuu :D

Vierailija
4/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kerron miten meillä meni. Hampaidenpesu oli todella huonolla tolalla ja satunnaista, kun en viitsinyt siitä tapella. Omasta lapsuudestani muistin, että aloin itse pestä hampaita säännöllisesti vasta kolmannella luokalla. Eikä minulla kummemmin reikiä ollut, joten ajattelin, ettei se nyt niin vaarallista ole, jos ei koko ajan olla pesemässä. 

Sitten kun lapsi oli 3-vuotias, vein hänet hammaslääkäriin. Tuossa vaiheessa oli jo muutamia reikien alkuja. En pitänyt tästä ensimmäisen hammaslääkärin tavasta lässyttää lapselle ja etsin uuden, muutama kuukausi siinä välissä taisi vierähtää. Kun menimme tämän uuden lääkärin luokse, reikiä oli tullut jo hurjasti lisää. Hän selitti, että maitohampaat ovat todella helposti reikiintyviä ja ne reiät etenevät nopeasti. Jos olisimme tulleet puoli vuotta myöhemmin, osa hampaista olisi pitänyt jo poistaa :-(

Lapseltamme paikattiin nukutuksessa 13 reikää kun hän oli 3,5-vuotias. Lysti maksoi hieman yli 1000€. Et voi kuvitella miten kamalalta tuntui, kun oma pieni lapsi nukutettiin ja hän oli veltto ja eloton siinä sylissäni. Meidät ohjattiin huoneesta ulos, en ollut ollenkaan varautunut siihen, että emme saa jäädä katsomaan. Homma kesti useamman tunnin ja mies ehdotti, että mentäisiin pihviravintolaan, kun tällainen tilaisuus osui kohdalle. Edelisen kerran olimme olleet kahdestaan kaksi vuotta aiemmin. Menimme pihviravintolaan ja mies söi hyvällä ruokahalulla, mutta minulle ei pihvi maistunut. Tuntui kamalalta, että lapsi oli siellä nukutuksessa sen takia, kun en älynnyt miten tärkeää hampaidenhoito on.

Kun palasimme, lapsi oli heräämössä ja vielä aivan tokkurainen. Hänen kaula oli aivan verinaarmuilla, en edes tiedä mistä. Kurkku tuntui kuivalta ja hän oli pökkyrässä. Itse nukutuksesta hän ei muista mitään, hänen ensimmäinen muisto hammaslääkäristä on Koda-elokuva, jota hän katseli siellä heräillessään.

Tuon kamalan kokemuksen jälkeen minusta tuli varsinainen natsi, hampaat pestiin aamuin illoin, lapsi makasi selällään lattialla että näin kunnolla harjata. Todella monen vuoden ajan kävimme hammaslääkärissä 3kk välein, siitä tuli ikään kuin jonkinlainen harrastus. Luojan kiitos hammaslääkäri oli aivan mahtava tapaus ja tyttö kävi hänen luonaan mielellään. Jossain vaiheessa käynnit muuttuivat puolivuotisiksi, kun pahin tilanne oli ohi. Vasta 11-vuotiaana tyttö sai ensimmäistä kertaa luvan tulla hammaslääkäriin vuoden päästä.

Luojan kiitos ne olivat maitohampaita ja tytöstä on tullut todella tarkka hampaiden pesijä. Nyt kun hän on 13, kaikki reikäiset maitohampaat ovat vaihtuneet rautahampaisiin eikä suussa taida enää paikkoja olla. Hammaslääkäriharrastus jatkuu oikomahoidon merkeissä. Samalla hammaslääkärillä ollaan käyty jo kymmenen vuotta ja hänkin on selvästi iloinnut siitä, että noin huonosta alusta on päästy kuitenkin hyvään lopputulokseen. 

Tämä kauhutarina tiedoksi kaikille niille, jotka eivät tajua mitä voi hampaidenpesun laiminlyönnistä seurata.

Vierailija
5/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta voi tosissaan  houkutella ja lorutella pesemään mutta jos ei suostu niin sitten väkisin! Uhmaikäiselle ei tule antaa periksi pesemisen kanssa kun lapsi silloin oppii ettei homma ole pakollista ja saattaa käydä kuten aiemmassa kauhutarinassa! Väkisin pesun ei tarvitse kestää minuutti kaupalla vaan kunhan hieman saadaan harjattua hampaita ja lapsi huomaa ettei tästä tilanteesta luikerrella ulos! Kun lapsi kasvaa ja uhma helpottaa niin lapselle hampaiden pesu on sitten muodostunut jo rutiiniksi joka ei unohdu hevillä lomallakaan.                                                                                                              Eihän vanhemmat jätä lapselta kakkapyllyäkään pesemättä jos lapsi ei halua.....

Vierailija
6/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin hl sanoi, että pitää pestä vaikka väkisin. Ja niin ollaan tehty. Kuukauden kuluttua antoi jo pestä suosiolla. Sähköhammasharjaa pelkää.

Vierailija
7/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin suuhygienisti sanoi, että hampaiden pesusta ei sitten aleta neuvottelemaan lapsen kanssa. Eli muutamat kerrat pestiin väkisin, kyllähän se lapsi nopeasti tajuaa, että vanhemmat ovat tosissaan. Kerrottiin, että hammaspeikot tulevat puremaan, jos hampaita ei pese. Sen jälkeen peseminen on ollut helppoa.

Vanhemmilla pitää olla auktoriteettia eikä kaikista maailman asioista vain aleta neuvottelemaan ja kauppaa käymäään, vaan vanhemmat määräävät, piste.

Vierailija
8/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näytin omia paikkojani ja kerroin, miten ne on tehty ja miksi. Nyt saa jo harjata :) .

Vierailija
9/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkion kanssa. Harjauksen jälkeen xylitol-nappi suuhun.

Vierailija
10/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:50"]

Vanhemmilla pitää olla auktoriteettia eikä kaikista maailman asioista vain aleta neuvottelemaan ja kauppaa käymäään, vaan vanhemmat määräävät, piste.

[/quote]

Kyllä ne lapsen hampaat voi silti pestä fyysisesti pakottamatta väkisin ilman, että auktoriteetti siitä kärsii. On vanhemman tehtävä keksiä ne keinot, jotka omaa lasta parhaiten motivoi ilman, että tarvitsee sortua mihinkään suoranaisesti väkivalloin kiinni pitelemiseen tai sen puoleen kauheaan lahjontaankaan (joku xylitolpastilli nyt tietty ei oo sieltä pahimmasta päästä).

Oikeasti tuli itselleni kamala olo näistä selättämis- ja väkisinpesuista. Millainen vanhempi voi tehdä niin lapselleen, vaikka kuinka kyseessä olisi lapsen oma paras suuhygieniaa ajatellen? Ei sitä minun mielestä voi tuollaisella traumatisoivalla tavalla tehdä. Kyllä pitää sen verran viitseliäisyyttä olla, että saa lapsen perusasiat hoidettua ilman tuollaista läsiksi käumistä.

Ja ei, en ole mikään vapaan kasvatuksen kannattaja ja osaan pitää kuria ja vaatia lapsilta asioita, mutten silti koskaan joudu turvautumaan väkivaltaan.

Vierailija
11/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

* käsiksi käymistä, piti lukea.

Vierailija
12/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se ei ole väkivaltaa, jos lapselle sanotaan, mitä tehdään ja tarvittaessa pidetään käsistä kiinni, niin että lapsi ei saa revittyä hammasharjaa pois suusta. Näin on siis täytynyt tehdä ehkä kerran. En vaan käsitä sellaista, että joka asiasta neuvotellaan ja maanitellaan. Vanhempi määrää ja lapsi tottelee, erittäin yksinkertaista.

Vierailija
13/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ilmoitan potilailleni yksiselitteisesti (olen siis hml) että hampaat pestään tai itketään ja pestään. Näin myös omien lapsieni kohdalla. Nyt 7 ja 8 makaavat sohvalla kun hampaat harjataan :-D

Vierailija
14/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nuorempi joutunut 2krt lattialle istumaan, kunnes pesu onnistuu sovinnolla.

ei suostunut avaamaan suutaan.

eka kerta huutoa 1 tunti ja toisella kertaan.15 min.

sitten käveli vessaan ja avasi suun.

vanhemmat harjaa meillä ensin, sitten lapset.

vanhemmalla lapsella oli pienenä ns. Oma harja ja minulla oma.

lapselle on meillä lähes kunnia tehtävä, kun saa laittaa itse hammastahnaa.

Vierailija
15/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:43"]Minusta se ei ole väkivaltaa, jos lapselle sanotaan, mitä tehdään ja tarvittaessa pidetään käsistä kiinni, niin että lapsi ei saa revittyä hammasharjaa pois suusta. Näin on siis täytynyt tehdä ehkä kerran. En vaan käsitä sellaista, että joka asiasta neuvotellaan ja maanitellaan. Vanhempi määrää ja lapsi tottelee, erittäin yksinkertaista.

[/quote]

En tuolla aiemmalla viestilläni tällaista tarkottanutkaan väkivaltana. Vaan sitä kun jotkut kertovat selättävänsä lapsensa, pitelevänsä kiinni ja lapsen itkiessä ja huutaessa pesevän hampaat väkisin. Ihan sairaalta touhulta kuulostaa.

Eikä se vaadi maanitteluja ja neuvottelemista, jos tekee hampaiden harjauksesta mukavan hetken, jotta lapsi myös itse HALUAA pestä hampaansa. Olkoon se sitten yhdessä toistensa hampaiden harjaamista, peikkojen metsästystä, vuorotellen pesemistä tai vaikkapa lentokoneleikki hammasharjalla. En vaan tuollaista noin pitkälle menevää pakottamista ymmärrä. Miksi ehdoin tahdoin tehdä lapselle perushoitotilanteesta niin traumaattinen?

Vierailija
16/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäistä tietysti tuossa kohtaa enää, mutta meillä on saanut "minä ite" harjata vasta, kun aikuinen on harjannut ensin. Saattaisi parin illan huutokonsertilla onnistua teilläkin siirtyminen tuohon systeemiin.

Vierailija
17/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selätys ja hampaiden harjaus.. oikeastaan aika helppoa kun tenava karjuu suu ammollaan. Sitten kiukku ja harmi unohtuu kun tarjoan harjaa ja kehotan "harjaamaan loput itse" :)

Vierailija
18/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 12:33"]1 v 5 kk ei millään haluaisi antaa auttaa hampaidenharjauksessa... Kuljeskelisi vaan harjan kanssa ja sitä pureskelisi mutta saa raivarit jos autetaan.

Onko teillä ollut pesuongelmia ja miten niistä selvittiin? Nla ehdotti lasten sähköharjaa, hammaslääkäri sanoi että ne on pestävä väkisin. Muita vinkkejä, vai onko pestävä nyt sitten kaksin voimin? Sähköhammasharjan voin tietysti ostaa mutta epäilen, että siitä katoaa uutuudenviehätys melko nopeasti.

[/quote] Aika outo vinkki hammaslääkäriltä. Käytättekö ruuan jälkeen hammaspastirolleja? Jos ruokailu on säännöllistä eikä jatkuvaa napostelua, niin eiköhän ne hampaat sen kestä. Miksei lapsi voisi ensin pestä ja sitten sinä teet tarkastuspesun tai toisin päin. Miksi muuten lapsi saa kulkea harjan kanssa ympäriinsä? Eikö hampaat harjata kylppärissä.

En ostaisi tuon ikäiselle vielä sähköhammasharjaa, varsinkaan kun harjauksessa muutenkin ongelmia. Väkisin harjaaminen puistattaa. Jos kyse tahtojen taistosta tee selvät rajat. Missä harjataan, harjauksen tarkistaa aina aikuinen joka tekee vielä kunniakierroksen suussa jne. Tuon ikäiselle voisi mennä helposti joku leikkikin esim harja on hammaslääkärin apulainen ja haluaa tulla katsomaan kuinka kauniin valkoista suussa on ..

Vierailija
19/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan metsästetty hammaspeikkoja... lapsi harjaa ensin ja sitten avaa suun ja näyttää jäikö peikkoja, minä sitten harjaan loput.

Vierailija
20/34 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin lapsi taisteli vastaan. Ei vaan ollut vaihtoehtoa, minä päätin että pestään niin ne pestiin. Ole vaan jämäkkä, kyllä lapsi varmasti vastaan laittaa mutta oppii sitten ettei hampaidenpesusta neuvotella. Minä ainakin olen pitänyt lasta väkisin sylissä ja pessyt, helppo pestä kun toinen huutaa samalla. Nykyään 3v osaa istua ja nätisti kun pestään, kun ln pienempänä taistelut taisteltu. :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän