Huoh, miksi oi miksi painon pudotus on niin vaikeata? :(
Eli terveisiä ikuiselta laihduttajalta, jonka alkaa jo kohta tehdä mieli itkeä kun ei mitään tapahdu.
Oon todella aktiivinen ihminen, liikun paljon. Tarkoittaa 4-5 x juoksulenkki viikossa, kestoltaan ja intensiteetiltään vaihtelevia. Talvisin harrastan luisteluhiihtoa juoksun sijaan / ohella, vaativassa maastossa. Juoksen muutaman puolimaratonin vuodessa. Lisäksi lenkkeilyä sun muuta ulkoilua ja touhua ison koiran kanssa lähes päivittäin (vuorotellaan puolison kanssa koiran aktiviteeteissa). Kävelen työmatkat (1,5 km / suunta). Käytän aina portaita hissin sijaan. Ynnä muuta hyötyliikuntaa mahdollisimman paljon. Kunto mulla onkin parempi kuin ikinä.
Syömisten suhteen yritän olla skarppi. Syön päivittäin 5 pientä ateriaa (aamupala, välipala, lounas, toinen ruoka, iltapala) ja katson tarkkaan mitä syön sekä pidän annoskoot kohtuullisina. Nälkää en näe, koska sitten en jaksaisi liikkua. Proteiinia ja hyviä hiilareita. Kaiken hötön olen jättänyt pois jo aikaa sitten, ihan aniharvoin syön jotain herkkuja. Limsaa, sipsejä, karkkia, alkoholia, jne en käytä laisinkaan. Syön myös hyvää rasvaa ja pähkinöitä päivittäin. Paljon kasviksia, varsinkin salaattia, kurkkua tomaattia. Välipaloina lähinnä hedelmä tai esim. maustamatonta jogurttia marjojen kera.
Lähtötilanteeni n. 4 vuotta sitten oli reilusti ylipainoinen sohvaperuna, eli siitä on kyllä tultu alas uusien elämäntapojen myötä.
Mutta nyt on reilu vuosi junnattu tasan paikallaan. Ja vieläkin olen ylipainoinen. Mitat nyt 165 cm / 72 kg. Alkutilanne oli siis 84 kg. Kroppa on kyllä kiinteytynyt, eikä kukaan usko, että mulla on ylipainoa :P. Mutta niin vaan on. Mua sitten ärsyttää suunnattomasti.
Mitä ihmettä voisin tehdä päästäkseni normaalipainoon? Olisi kevyempi juosta ja hiihtääkin, kun ei tarvitsisi raahata mukana ylimääräisiä kiloja.
Sekin potuttaa, että esim. yksi liikuntaa harrastamaton työkaveri, joka on ollut ns. luontaisesti laiha, on pulskistunut ja plössähtänyt huomattavasti viimeisten parin vuoden aikana. Mun silmiin hän näyttää paljon itseäni plösömmältä. Mutta kas, hän on silti yhä reilusti normaalipainon puolella. Tää on niin väärin ja epäreilua ;).
Mä tarttisin siis jotain kikkakolmosia ja vinkkejä, millä ihmeen ilveellä saisin vielä n. 4-5 kg pois?
Turhauttavaa tää tämmöinen on pidemmän päälle :(. Liikunnasta en silti luovu, mä rakastan liikkumista ja tulisin hulluksi, jos joutuisin jostain syystä jäämään sohvan pohjalle.
Kommentit (15)
Lihasmassa painaa enemmän kuin läski ja senhän jo tiesit. Olet kiinteytynyt ja läski lähtenyt.
Jätä vaakaan tuijottaminen ja nauti olostasi. Katso peilikuvaa ja ole tyytyväinen.
Paljon riippuu ruumiin luontaisesta rakenteesta millainen ihminen on painoltaan. On olemassa erilaisia vartalotyyppejä.
Kun olin nuori olin hoikka ja kaikki luulivat minua kymmenen kiloa kevyeämmäksi mitä olen. Olin normaalipainoinen. Ehkä sinä olet samantyyppinen, on kiloja mutta näytät pienemmältä kuin joku toinen samoilla kiloilla.
Onnea onnistuneesta elämäntaparemontista! Ole armollinen itsellesi!
Mulle lääkäri totesi, että älä missään nimessä yritä pudottaa painoa, kun valittelin ylipainoani. Käski unohtaa vaa'an ja luottaa mittanauhaan. Mittani ovat 167/75, mutta esim. Vyötärö vain 70cm. Minäkin treenaan paljon ja lihasta on reilusti.
Entäs jos vain hyväksyisit tuon nykyisen painosi? Paljonko sinulla edes on sitä "ylipainoa", varmaan puoli kiloa? Et maininnut ikääsi, sekin vaikuttaa asiaan. Hyvin nuorelle ihmiselle on luontevaa olla hoikka, mutta eläkeikää lähestyttäessä olisi parempi olla lievästi ylipainoinen, koska korkeampi paino ylläpitää lihaksia ja estää osteoporoosia.
Sinulla on liikunnan takia lihasmassaa reilusti enemmän kuin samanpainoisella liikuntaa harrastamattomalla, joten voi olla että nykyinen painosi on juuri sinulle ihannepaino. Jos "normaalipainoisen" työkaverisi ja sinun rasvaprosentit mitattaisiin, saattaisitte molemmat hämmästyä. Painoindeksiä ei kannata tuijottaa, se on vain laskennallinen tilastokäsite. Tiesitkö muuten, että alhaisin kuolleisuus on painoindeksillä 27?
Ei sitä voi pudottaa muuten kuin vähentämällä syömistä. Jos syöt nyt jo terveellisesti, vähennä määrä puoleen. Ihmiskeho laihtuu väistämättä jos ei saa ravintoa.
"Nälkää en näe, koska sitten en jaksaisi liikkua. "
Valitettavasti painoisellasi, jolla ylipainoa on vain vähän, usein laihtuminen vaatii sitä nälän näkemistä. Toisten onkin siksi helpompi laihtua ilman liikuntaa, koska miinuskalorien tuoma heikohko olo on helpompi kestää niin.
Eri asia sitten onko laihtuminen normaalipainoon vaivan arvoista. Minusta ei ole. Olet hyväkuntoinen ja aktiiivinen, syöt terveellisesti. Pienenpieni ylipainosi ei luultavasti ole juuri minkäänlainen terveysriski noiden asioiden takia. Ja vielä sanot ettet edes näytä ylipainoiselta, juuri kiinteyden ja lihaksikkuuden takia epäilemättä. Minä sinuna olisin tyytyväinen nykyiseen ja jättäisin sen normaalipainon tavoittelematta.
Lopputulos laihdutusyrityksistä kun voi olla hyvinkin kurja: voit päätyä esim. nälkäkuurien ja ahmimisten vuorotteluun. Itselläni aikoinaan puhkesi ahmimishäiriö kun pakkomielteisesti yritin normaalipainon sisällä laihduttaa...
Älä katso vaakaa, vaan mittanauhaa. Sulla tuskin on ylimääräistä läskiä, kun liikut noin paljon. Ja syömiset okei.
Tekosyy syömiselle. Jos tosissasi haluat vielä pudottaa painoa, sun on pudotettava myös syömistä. Tietenkin ymmärrät ettei ole muuta vaihtoehtoa? Ei se paino putoa jos jatkat samanlaista syömistä. Ja puppua myös se, ettei muka jaksa liikkua jos syö vähemmän. Ei tilapäinen ruuan vähentäminen sua niin veteläksi vie ettet pystyisi liikkumaan. Kas kun ne muut hoikat pystyy liikkumaan siitä huolimatta että syövät vähän. Vai onko sullakin joku kilpirauhanen tai muu "hyvä syy" siihen että on pakko syödä kahden tunnin välein?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:11"]
Tekosyy syömiselle. Jos tosissasi haluat vielä pudottaa painoa, sun on pudotettava myös syömistä.
[/quote]
Hohhoijaa, taas tätä. Ap:han ei ole missään kertonut, että kuinka monta kaloria syö/päivässä. Ja kun valitsee syötävänsä oikein, 1500 kalorillakin/päivä ei tarvitse nähdä nälkää.
alle 800 kaloria/päivä, niin kyllä laihtuu ne tarvittavat loput kilot. Osta nutrilet Starttipaketti, kestää kolme päivää, ja siitä voi jatkaa nutrileteillä tarpeen vaatiessa. Eikä näitä syödessä näe nälkää. Tämäkin on tahtoasia, niin kuin moni muukin asia.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:54"]
alle 800 kaloria/päivä, niin kyllä laihtuu ne tarvittavat loput kilot.
[/quote]
Joo, ja sitten kun nostaa kaloreita edes sinne 1500, lihoo väistämättä ja saa koko kropan sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:45"]
Tekosyy syömiselle. Jos tosissasi haluat vielä pudottaa painoa, sun on pudotettava myös syömistä.
[/quote]
Hohhoijaa, taas tätä. Ap:han ei ole missään kertonut, että kuinka monta kaloria syö/päivässä. Ja kun valitsee syötävänsä oikein, 1500 kalorillakin/päivä ei tarvitse nähdä nälkää.
[/quote]
Eli sitten pitäisi syödä vain 1200, jotta voisi laihtua.
Mulla on ihan sama juttu, bmi 27. Pituus 173, paino 80.5. Liikuntaa 5-6 kertaa viikko, työmatkat pyörällä. Olen laihduttanut 90 kilosta tähäk. Paino ei suostu millään keinolla tippua alle 80. Kahtena päivänä söin vähän enemmän ja paino nousi heti puoli kiloa, ei ole nestettä, koska paino ei vaan laske. Ihan kuin elimistö tietäisi, että haluan painaa alle 80 eikä sinnilläkään suostu sen alle menemään. Liikuntana mulla on salia 2-3 kertaa viikko ja 1-3 tunnin kävelylenkkejä sauvojen kanssa tai ilman 2-3 kertaa viikko plus työmatkat pyörällä, töissä erittäin paljon kävelyä. Laihduin kohtalaisen helposti tähän painoon, mutta tähän jäi. Syön 1400-1500 kcal päivä, enemmällä lihon. Mun itsetunto ei kestä tätä, naisen ei vaan kuulu painaa yli 70 kiloa. En tiedä onko ees lihasta, salillq käymisestä huolimatta koen olevani huonommassa kunnosss kuin sohvaperunat, jaksavat punnertaa tuosta vaan polvet irti lattiasta ja lankussa ollaan 2-4 minuuttia, itsellä polvet maassa ehkä max 25 punnerrusta, lankussq ehkä 60 sekuntia, kamalasta treenaamisesta huolimatta. Ikää on 40, vaikuttanee asiaan. En tiedä mitä supertreeniä tässä pitäisi vetää. Kun vedin kahta lenkkiä päivässä, aamuin illoin, ei mitään vaikutusta painoon. Olen painanut 79 vaan dokausillan jälkeisenä aamuna, seuraavana päivänä taas 80. Painoni saattaa vaihdella päivänkin aikana 1-2 kiloa. Useamman kerran. Vettä juon 2 litraa päivässä. Vatsa toimii vaan kerran 7-10 päivässä. En tajua.
Tekosyy syömiselle. Jos tosissasi haluat vielä pudottaa painoa, sun on pudotettava myös syömistä. Tietenkin ymmärrät ettei ole muuta vaihtoehtoa? Ei se paino putoa jos jatkat samanlaista syömistä. Ja puppua myös se, ettei muka jaksa liikkua jos syö vähemmän. Ei tilapäinen ruuan vähentäminen sua niin veteläksi vie ettet pystyisi liikkumaan. Kas kun ne muut hoikat pystyy liikkumaan siitä huolimatta että syövät vähän. Vai onko sullakin joku kilpirauhanen tai muu "hyvä syy" siihen että on pakko syödä kahden tunnin välein?
[/quote]
Äh, sivullisena mua ärsyttää tämä viisasteleva kommentti. Ap:han sanoo, että hän juoksee, vieläpä puolimaratoneja, joten harjoitellessakin pidempiä yli 15 km lenkkejä, joissa kaloreita kuluu. Juoksu on kuluttavaa, pitkää lenkkiä, jossa mennään jo rasvanpoltolle ei todellakaan jaksa millään Nutrilett-kitukuurilla, puhti loppuu täysin. Jossain punttisalilla voi vielä nälässä vääntääkin.
Olen itse hiukan samassa tilanteessa eikä ole viisasten kiveä, mutta muutama ajatus: Sanoisin muiden tavoin, että unohda vaaka ja keskity peilikuvaan. Olet hyväkuntoinen ja elät terveellisesti. Toinen vaihtoehto on pidentää lenkkiä ja treenata maratonille. :-) Siinä kuluu kaloreita. Itse juoksen yhden kokonaisen maran vuodessa ja keväällä kun lenkit pitenevät, saan aina kommentteja, että olen hoikistunut. Kiloista en tiedä, syömiset ihan samoja. Tosin pitkän lenkin jälkeen ja kovaa treenatessa ei herkkuja niin teekään mieli eikä alkoholia eikä mitään.
Tsemppiä ja onnea elämänmuutoksesta!
Voisitko kokeilla jättää jonkun ihan pikkujutun pois syömisistäni. Siis niin, että kalorit eivät laskisi kovin paljon (et näkisi nälkää), mutta söisit kuitenkin vähän vähemmän kuin nykyisin. Sillä tavalla todennäköisesti pystyisit vähentämään syömistäsi pysyvästi, jos nykyinen syöminen on nykyistä painoasi vastaavalla tasolla. Painonpudotushan on tuolla tavalla todella hidasta, mutta kun sinulla muuten tuntuu olevan kaikki kunnossa, näkisin olevan tärkeää päästä syömisissä mieluummin sinne tavoitepainon tasolle pikku hiljaa ilman mitään kuureja.
Käytätkö e-pillereitä?