Niskakyttyrä - mikä ammattilainen osaisi auttaa?
Minulla on aina ollut lievä niskakyttyrä, joka on viime vuoden aikana kasvanut, koska olen opiskelija ja tehnyt opintoja kotona huonoissa asennoissa. Katsoin itseäni viikko sitten peilistä ja järkytyin, en ollut huomannut että siitä oli tullut noin selvä. Kaikilla sukuni naisilla on tämä, joten se on varmaan perinnöllistä, mutta kai tälle voi jotain tehdä? Tuntuu kuin niskan nikamat olisivat jotenkin lukkiutuneet yhteen.
Kenelle varaan ensimmäisenä ajan? Fysioterapeutille vai osteopaatille? En ole koskaan käynyt millään ammattilaisella asian vuoksi, koska se ei ole vaivannut.
Kommentit (9)
Kokeile fysiota tai osteopaattia. Ryhtimuutoksia voidaan hoitaa manuaalisesti ja omatoimisella harjoittelulla. Ortopedia tuskin tarvitset.
Kaula- ja rintarangan välisessä nikamassa on alentunut liikkuvuus, alueelle kerääntyy kuona-aineita ja tuloksena on niskakyhmy. Varaa aika fysioterapeutille tai omt:lle. Saat mobilisointia ja liikkuvuusharjoituksia, sekä ergonomia- ja ryhtiohjausta. Jos sulla on motivaatiota, uskon, että pääset kyhmystä eroon. Oma kaverini pääsi niskakyhmystä kun aloitti crossfittaamaan -se parantaa niin konaisvaltaisesti lihastasapainoa, ryhtiä ja liikkuvuutta .
Kinosioteippaus!!ja jooga. Hitaasti mutta varmasti paranee ryhti ja katoaa kyhmy.
Kiitos vastauksista! Löysinkin omalta paikkakunnalta omt -fysioterapeutin, varmaan paras vaihtoehto jos vaikka eivät ole näin karmeaa kyttyrää ennen nähneet. ;)
Minulla/meidän suvun naisilla on sama kirous! Kiitos ketjun aloittamisesta! Olin jo alistunut kyttyräselkäiseen kohtalooni.
Minulla on hyvä hieroja, joka saa aina kyhmyn sulamaan!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 09:21"]
Minulla on hyvä hieroja, joka saa aina kyhmyn sulamaan!
[/quote]
Kerro ihmeessä nimi, mä varaan ajan heti!
Leskenpatti vanhalta nimeltään. Hanki sellainen lasten uimapötkylä, se lapojen väliin poikittain ja rullailua. Kunnon salireeeniä nyös, saat happea lihaksille ja rasvakudos häviää vähitellen. Pötköttele myös lattialla (polvet koukussa, jos alaselkä kiukuttelee). Muista myös vahvistaa niskarusettia eli päätä kannattelevia lihaksia (myös kaulan lihaksia). Ammattilainen neuvoo sulle oikean tekniikan, käy vaikka omt-fyssarilla, ovat erikoistuneet tules-vaivoihin. Ei hieroja tai akupunktiokaan pahaa tee, hemmottele itseäsi:) käy vaikka hierojaopiskelijalla, jos itselläsi opiskelijabudjetti! T. Ei vielä oleva mut tuleva fyssari
Ortopedille