ohje hyvään perunamuussiin?
En saa muussista hyvän makusta. Maistuu mauttomalle. Sitten lisään voita ja suolaa ja kermaa ja lopulta se muussi ei maistukkaan kun voille ja suolalle ja kermalle. Miten ihmeessä saan muussista maukasta? Mitä mausteita siihen pitää laittaa?
Kommentit (31)
Keitä perunat suolatussa vedessä, kaada vesi pois, lisää iso köntti voita ja maitoa/kermaa niin että koostumus ei ole liian jämäkkä mutta ei löysäkään. Muussaa (käsisurvimella ehdottomasti) muussiksi ja maista tarvitaanko vielä suolaa tai voita.
Vittu mikä uusavuton! Et osaa edes muussia tehdä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 22:41"]
Vittu mikä uusavuton! Et osaa edes muussia tehdä.
[/quote]
Osaan tehdä muussia, en vaan saa siitä niin hyvää kun voisi olla. Miksi säkin täällä lueskelet muussi ohjeita, kerta ilmeisestikkin osaat jo tehdä hyvät muussit.ap.
Kuori ja lohko perunat. Keitä kypsiksi suolatussa vedessä.
Kaada vesi pois, kun perunat ovat kypsiä. Survo tai sähkövatkaimella.
Lämmitä täysmaito ja sulata voi. Pienin erin sekaan. Tarkista maku ja lisää suolaa tarvittaessa. Älä veivaa liikaa ettei tule liisteriä.
Sipuli antaa tosiaan hyvin makua, itse en lisää enää edes suolaa (voita tosin lisään pienen nokareen ja siitä tulee toki suolaa). Silputtu sipuli kannattaa hauduttaa kunnolla pehmeäksi pienessä määrässä maitoa. Kerman jättäisin kokonaan pois.
Sulla on huonoja perunoita. Yritä löytää parempilaatuisia ja maukkaita, lähituottajalta ja irtotavarasta valitset. Ei niitä hionneita pussiperunoita.
Sitten keitetään suolatussa vedessä ja valmiisiin pottuihin laitan kunnon rasvaista maitoa (kaikki muu paitsi rasvaton käy) ja noin kolmasosa nesteestä sitä maustettua keitinvettä. Lisäksi nokareita voita.
Jos ei noilla hyvä tuu, niin vika on perunoissa.
Minä laitan sekaan joskus porkkanaa, joskus pinaattia, joskus sipulia jne. Antaa makua.
Hieman suolaa, vähän voita, kuumaa maitoa.
Minunkin vinkki on tuo että survo, ei mitään sekoittimia/vatkaimia yms.
20 jatkaa, osa nesteestä keitinvetenä ja osa kuumana maitona. Ajatuskatkos edellistä kirjoittaessa.
Jos keitinvedessä on suolaa, kannattaa maistaa tarvitseeko edes lisätä suolaa enää. Yleensä ei.
Kyllä tulee vatkaimellakin hyvää, jos on hyvät jauhoiset perunat. Itse en laita sipulia vaan pelkkää maitoa, voita ja suolaa. En edes lämmitä maitoa ja silti muusi onnistuu aina.
Apua, oon käyttäny yleensä pirkka perunoita mitkä on pusseissa ja kuvitellu että menee siinä missä muutkin. Ne ei taida sitten olla hyviä muussin tekoon? ap.
Van Gogh on myös hyvä muusiperuna. Minä laitan myös pikkuisen sokeria muusiin.