Turvotusta perunasta?
Söin tänään kylässä uusia perunoita. Yleensä en syö perunaa, en pidä siitä.
Nyt vatsa on ihan palloksi turvonnut, pinkeä ja niin kipeä että suorassa on vaikea seisoa tai kävellä. Etenkin ylävatsa.
Kun makaa, ei satu mutta tuntuu inhottavalta. Vatsaa yhtään painaessa sattuu aivan kauheasti.
Aamulla vatsa oli vielä tavallisen litteä, ei kipeä tai mitenkään erikoinen.
Tiedän toki että jotkut sanovat perunan turvottavan, mutta oikeastiko näin paljon? Ja aiheuttaako vatsakipua (etenkin ylävatsaan sattuu)?
Onko tähän jotain taikakeinoja, millä häviäisi ja jos ei, häviääkö huomiseen mennessä itsestään?
Kohtalotovereita?
Kommentit (9)
Kyllä se vaan voi turvottaa. Kokeilepa juoda vettä, eiköhän aamuun mennessä tasaannu.
En syö perunaa enää ollenkaan samasta syystä. Päärynät, viinirypäleet, ruisleipä ja kaali aiheuttavat myös minulle ilmavaivoja, vatsanväänteitä ja turvotusta. Onneksi tiedän nyt miten pitää syödä, että voin hyvin.
Mulle tuli pari viikkoa sitten ihan samanlainen reaktio, ilmeisesti perunasta, kun mitään muuta normiruokavaliooni kuulumatonta en ollut syönyt. Mulla peruna saattaa turvottaa vähän muutenkin, mutta koskaan ennen ei ole ollut mitään vastaavaa. Epäilin vatsatautiakin, mutta ei kyllä yhtään tuntunut sellaiselta eikä ollut huono olo, oksettanut tms. Ruokakin olisi maistunut, mutta en pystynyt syömään mitään, koska kaikesta seurasi aivan armottomat vatsakivut ja entistä pahempi turpoaminen. Eikä muulla perheellä ollut mitään oireita, vatsatauti olisi varmasti tarttunut ainakin lapsiin.
Pahin turvotus ja kipu kesti pari päivää, mutta edelleen tuntuu että olen jotenkin epätavallisen turvoksissa. Ainoa mikä vähän auttoi, oli syömättä oleminen, mutta siitä taas tuli muuten huono olo. Olisinkohan voinut allergisoitua perunalle vai mistä ihmeestä tuollainen johtuu?
Todellakin turvottaa. Se tärkkelyshän on ihan järkyttävää liisteriä. Perunamuusin rippeet ei aina lähde edes pesukoneessa astoista ja kun miettii millä myrkyllä ne pestään...Peruna ei sovi ihmisen ruuaksi :/
Minäkin kerkesin jo miettiä vatsatautia, vaikkei kyllä ole maha sekaisin tai mitään. Tosin melkein jopa oksettaa, ehkä tämä kipu ja turvotus.
Ei ole kyllä koskaan mikään ruoka aiheuttanut tällaista, mutta tosiaan nuo perunat on sellainen mikä ei normaalisti ruokavaliooni kuulukaan.
Onkohan tähän niitä ihmeellisiä poppakonsteja? Tuntuu että lasillinen vettä jossa on lusikallinen ruokasoodaa auttaa melkein kaikkeen, auttaisikohan tähänkin :D
AP
Hiilihydraatit runsaina määrinä turvottavat.
Itse en ole voinut syödä uusia perunoita koskaan ilman vatsanväänteitä ja turvotusta, mutta reilu vuosi sitten alkoi ihan mikä tahansa perunalajike ärsyttää vatsaa ja ilmaa riittää. Vähän paremmin voin joskus syödä pienen määrän ranskalaisia. Olisiko sillä vaikutusta, että peruna on ensin pakastettu ja sitten kypsennetty.
Joku kertoi toisessa ketjussa, että jos perunat kuorii ja antaa olla yön vedessä jääkaapissa, niin ne eivät ärsyttäisi vatsaa niin paljon. Myös violetti perunalajike sopii jollekin.
Eniten harmittaa, että vegaanijuustoissa on perunaa ja maissia, jotka eivät kumpikaan mulle käy. Minulla on maitoproteiiniallergia, joten olen ollut ihan innoissani, että voin laittaa joihinkin ruokiin vegaanijuustoa, mutta nykyään jo pari viipaletta aiheuttaa vatsaoireita.
Up
Nyt niitä vinkkejä kehiin?