Jäisitkö toistaiseksi voimassa olevalle työkyvyttömyyseläkkeelle, jos KELA sitä vapaaehtoisesti ehdottaisi?
Tähän varmaan kroonisesti sairaat vastaavat ”jaa”.
Mutta onko asia niin yksioikoinen?
Minä olen ollut neljä vuotta kuntoutustuella ja opiskellut samalla, hitaasti, mutta kuitenkin. Nyt keväällä haettiin taas vuodeksi kuntoutustukea, ja siihen KELA:n vastaus kuului näin:
”Olemme saaneet kuntoutustukesi jatkoa varten lääkärinlausunnon, jossa työkyvyttömyytesi on arvioitu jatkuvan 31.7.2022 saakka.
Olemme kuitenkin arvioineet, että sinulle voidaan myöntää työkyvyttömyyseläke ilman määräaikaa.
Ilmoita Kelaan, jos et halua työkyvyttömyyseläkettä ilman määräaikaa. Voit vastata tähän viestiin tai soittaa numeroon ********.
Vastaa viimeistään 15.7.2021.
Jos emme saa vastaustasi, myönnämme sinulle työkyvyttömyyseläkkeen ilman määräaikaa.”
Haluaisin ammatin ja haluaisin töihin. Haluaisin elää normaalia elämää. Olen kuitenkin opiskellut jo kahdeksan vuotta, eikä kandikaan ole vielä valmis. ”Tuleeko valmista?” No, ei taida tulla.
Kunnianhimoinen puoleni sanoo, että älä ota toistaiseksi voimassa olevaa eläkettä vastaan. Sairas ja väsynyt puoleni kuitenkin sanoo, että ota, siten olet turvassa.
Olen 33-vuotias ihminen, joten tulevaisuus on edessä. Vai onko sittenkään?
Mitään en ole lukion jälkeen saanut aikaan, paitsi noin sata ihan hyvän arvosanan opintopistettä (alalta, joka ei työllistä, kaiken lisäksi).
Mitä mieltä, arvon raati? Luovuttaako, vai puskeako menemään läpi harmaan kiven?
Kommentit (46)
Sain sen kuvan että AP sairastaa jotain masennusta tms. Luulisin että tuollainen varma vaikkakin niukka toimeentulo voisi helpottaa oloa. Olisi meinaan yksi huolenaihe vähemmän?
Sain työtapaturmasta eläkkeen nelikymppisenä. Kävin myös läpi nämä kuntoutustuet ja kaikenmaailman kurssit. Lääkäri oli kyllästynyt kirjoittamaan sairaslomaa, kysyi että mitä jos haettaisi eläkettä. 2vk niin tuli päätös ja kortti. Eläke on se ja se kunnes olisi oikea eläkeaika.
Tässä lähipiirissä lähes samanikäinen ihminen lähes vastaavassa tilanteessa, opintoja myöten. Hänellä ei ole mt-ongelmia, vaan fyysinen pitkäaikainen sairaus ja dysfasia, eli vaikeuksia ymmärtää kielellisiä ohjeita varsinkaan sanallisia. (saatoin tästä muuttaa jotain, ettei tunneta, joten ei tarvitse pelätä että tunnettaisiin, mutta mt-ongelmia ei tosiaan ole).
Pitkän harkinnan jälkeen hän päätti ottaa tarjouksen vastaan, koska eläkkeelläkin ollessa saa jaksamisen mukaan opiskella avoimessa yliopistossa, tehdä töitä tiettyyn rajaan tulosaakka tai tehdä vapaaehtoistöitä oman jaksamisen mukaan. Sekä se tärkein: eläkepäätöksenkin voi purkaa, jos kunto paranee. Eli vastaavassa tilanteessa tekisin samoin. Tämän läheisen kohdalla sairaus rajoittaa senkin, ettei voi mitä tahansa työtä tehdä, vaikka haluaisi ja työkkärin kirjoilla roikkuminen on sen takia riski. Hän voi kokeilla vielä työelämää jossain vaiheessa, tai opiskelua avoimen kautta.
Eläkkeellä voi opiskella. Ilman muuta kannattaa ottaa.
Sain vuoden elinaikaennusteen syövän vuoksi ja yhtä lyhyen aivoaneurysman vuoksi. Aivoaneurysma leikattiin ja toivuin, selvisin syövästä elinsiirron avulla. Minulla on ollut kolme aivoinfarktia hoitojen jälkeen.
Lääkärin mielestä olen terve ja työkykyinen.
Teen henkisesti erittäin raskasta työtä surkealla palkalla.
Jäisin oikein mielelläni eläkkeelle, mutta eipä onnistu, koska olen psyykkisesti terve.
Eläke turvaa tulevaisuutesi, joten sinuna ottaisin eläkkeen ja opiskelisin eläkeläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä voi opiskella. Ilman muuta kannattaa ottaa.
Voi toki, mutta kannattaa muistaa, että jos valmistuu uuteen ammattiin, voi menettää eläkeoikeuden, tässä lainaus Kelan työkyvyttömyyseläkkeen etuusohjeesta:
"Työkyvyttömyyseläkkeen aikana voi kouluttautua uuteen ammattiin. Jos uusi ammatti voi jatkossa turvata asiakkaalle kohtuullisen toimeentulon, kansaneläkelain mukainen työkyvyttömyys on arvioitava uudelleen. Pyydä asiakkaalta tarvittaessa lisätietoja, kuten esim. ajantasainen lääkärinlausunto terveydentilasta ja tiedot suoritetusta koulutuksesta. Koulutuksen tulee olla pidempikestoista, ammattiin valmistavaa koulutusta. Lyhyt, kurssityyppinen koulutus ei yleensä vaikuta eläkkeen jatkumiseen. Asiakkaan opiskelutietoja saa käsittelyjärjestelmän Opintotukeen vaikuttavat tiedot –kyselystä ja VIRTA-käyttöliittymästä (korkeakoulussa opiskelevat)"
Eläkkeen vastaanottaminen on kuitenkin suhteellisen varmaa tuloa eikä tarvitse ressata te-keskuksen säännöistä eikä täytellä -työtön lappuja.
Eläkkeen lisäksi voi opiskella,tehdä töitä ansaintarajan puitteissa (mulla reilut 2000€) sekä perustaa yrityksen missä voi nostaa verottomia kulukorvauksia ja päivärahoja sekä osinkoja(pääomatulot eivät vaikuta eläkkeeseen)
Köyhyysloukko = en. En halua jäädä myöskään toimettomana kotiin hämmästelemään, miten syrjäydyn ja tunnen itseni yhä turhemmaksi ja elämän yhä merkityksettömämmäksi.
jäisin mutta jatkaisin töissäni ja nostaisin eläkkeen ja palkan
jos tuo ei olisi mahdollista, jatkaisin töissä osa-aikaisena pimeästi
50- vuotiaana, nepsynä, masentelevana ja nivelvaivaisena toiminimiyrittäjänä kyllä kiljuen ottaisin eläkkeen.
Nykyehdoilla 65-vuotiaaksi pitää räähkästä, todennäköisesti ennen tuota eläkeikää siitäkin nostetaan.
Eläkkeeltä pääsee halutessaan aina pois mutta eläkkeelle pääseminen vaikeutuu koko ajan. Ei eläke sun opiskelua estä.
Eikä se ole kunniakysymys. Kyse on sun terveydestä.
Mun olo parani valtavasti kun pääsin sairaslomien kierteestä pysyvästi eläkkeelle. Varmat tulot ilman jatkuvaa hakemista. En parantunut mutta voin paremmin.
Veli teki 30 vuotta osa-aikatöitä työkyvyttömyyseläkkeellä. 2-3 tuntia päivässä. Vasta kuusikymppisenä tuli raja että.piti lopettaa kokonaan. Ei eläke ei pakota täyteen toimettomuuteen ha jis löydät töitä voit toistaiseksi voimassa olevankin eläkkeen lopettaa. Veljen työ oli kaupungin kiinteistöhuollossa, missä tuollainen työ oli mahdollista järjestää.
Minulta kysyttiin vakuutusyhtiön toimesta, että haluanko pysyvän eläkkeen, ja valinta oli aika helppo. Sairastan kroonista masennusta ja kyllä oli helpotus, kun pääsi eroon siitä jatkuvasta toimeentulostressistä vaikka eläke onkin pieni. Olen tosin jo viisikymppinen, joten voi olla, että nuorempana päätös olisi ollut vaikeampi. Mutta tk-eläkkeellähän tosiaan voi opiskella ja tehdä töitäkin - ja koko eläkkeen voi peruuttaakin, joten ei se mikään elinkautinen ole.
Todella ihmettelen, että näitä eläkkkeitä nuorille noin helposti myönnetään. Tiedän monta iäkästä oikeasti sairasta, jotka saaneet hylkäävän päätöksen kerta toisensa jälkeen.
Ota se eläke. Parin vuoden päästä niitä ei myönnetä enää kun rahat on Suomesta loppu ja kaikki kiristyy.
Jos Kela sitä ehdottaisi, luultavasti sairaus olisi sitä luokkaa etten työhön pystyisi. Joten kyllä.
Eräs tuttavani jäi eläkkeelle masennuksen takia, muutaman vuoden päästä työllistyi harrastuksensa kautta kehittämänsä yritystoiminnan myötä.
Eli suosittelisin ottamaan eläkkeen.
Mikä on työmarkkinatuen ja työkyvyttömyyseläkkeen rahallinen ero?
Minä olen pitkäaikaistyötön, eikä töihin pääsemisestä ole toiveita. Elän kokonaan tukien varassa. Eläkkeeni tulee olemaan erittäin pieni. Kelan virkailijan selityksistä en saa selville sitä, kannattaisiko työyvyttömyyseläkkeelle jääminen (jos se siis onnistuisi edes) vai onko parempi pitää kynsin hampain kiinni työmarkkinatuesta.
Olin itse pitkään määräaikaisella kuntoutustuella ja olisin sitä edelleen halunnut jatkaa, koska toiveenani oli kuntoutua, mutta lääkärini oli sitä mieltä, että koska kuntoutumista ei tosiasiassa tapahtunut, päinvastoin, oli riskinä, että saisin hylkäyksen, jos edelleen haettaisiin määräaikaista kuntoutustukea. Siksi mulle haettiinkin ja myös myönnettiin toistaiseksi voimassa olevaa työkyvyttömyyseläkettä, mikä taloudelliselta kannalta oli huojentavaa, koin vuosittaisen kuntoutustuen hakemisen niin stressaavana, koska lopputulos oli aina epävarmaa.
Voisi siis olla turvallisempaa ottaa vastaan toistaiseksi voimassa oleva työkyvyttömyyeläke, senhän voi aina laittaa tauolle tai lakkauttaa, jos tuletkin parempaan kuntoon, mutta sen saaminen on vaikeaa ja ehkä vielä vaikeampaa, jos sen nyt jättää ottamatta.
Kannattaa kuitenkin myös huomioida, että valmistuminen voi vaikuttaa toistaiseksi voimassa olevaan työkyvyttömyyseläkkeeseen, se tuli ainakin itselläni yllätyksenä, olin ajatellut, että nyt voisin tehdä pitkään todella hitaasti edenneet opinnot loppuun, kun toimeentulosta ei enää ole niin suurta huolta, mutta en nyt ehkä uskallakaan, koska en kuitenkaan ole todellakaan työkykyinen ja eläkkeen menettäminen olisi kohdallani siksi katastrofi. Kelan työkyvyttömyyseläkkeen etuusohjeessa on hyvin lisätietoa siitä, mitkä asiat voivat vaikuttaa työkyvyttömyyseläkkeeseen:
https://www.kela.fi/documents/10192/3241023/Ty%C3%B6kyvytt%C3%B6myysel%…