Jäisitkö toistaiseksi voimassa olevalle työkyvyttömyyseläkkeelle, jos KELA sitä vapaaehtoisesti ehdottaisi?
Tähän varmaan kroonisesti sairaat vastaavat ”jaa”.
Mutta onko asia niin yksioikoinen?
Minä olen ollut neljä vuotta kuntoutustuella ja opiskellut samalla, hitaasti, mutta kuitenkin. Nyt keväällä haettiin taas vuodeksi kuntoutustukea, ja siihen KELA:n vastaus kuului näin:
”Olemme saaneet kuntoutustukesi jatkoa varten lääkärinlausunnon, jossa työkyvyttömyytesi on arvioitu jatkuvan 31.7.2022 saakka.
Olemme kuitenkin arvioineet, että sinulle voidaan myöntää työkyvyttömyyseläke ilman määräaikaa.
Ilmoita Kelaan, jos et halua työkyvyttömyyseläkettä ilman määräaikaa. Voit vastata tähän viestiin tai soittaa numeroon ********.
Vastaa viimeistään 15.7.2021.
Jos emme saa vastaustasi, myönnämme sinulle työkyvyttömyyseläkkeen ilman määräaikaa.”
Haluaisin ammatin ja haluaisin töihin. Haluaisin elää normaalia elämää. Olen kuitenkin opiskellut jo kahdeksan vuotta, eikä kandikaan ole vielä valmis. ”Tuleeko valmista?” No, ei taida tulla.
Kunnianhimoinen puoleni sanoo, että älä ota toistaiseksi voimassa olevaa eläkettä vastaan. Sairas ja väsynyt puoleni kuitenkin sanoo, että ota, siten olet turvassa.
Olen 33-vuotias ihminen, joten tulevaisuus on edessä. Vai onko sittenkään?
Mitään en ole lukion jälkeen saanut aikaan, paitsi noin sata ihan hyvän arvosanan opintopistettä (alalta, joka ei työllistä, kaiken lisäksi).
Mitä mieltä, arvon raati? Luovuttaako, vai puskeako menemään läpi harmaan kiven?
Kommentit (46)
No tykkäätkö harrastaa tota opiskelua?
Läheiseni sai vastaavantyyppisen ilmoituksen. Ei jäänyt eläkkeelle silloin. Nyt kaduttaa.
Vaikutat puolifiksulta ihmiseltä, joka voi vielä toteuttaa itseään, jos haluaa. Mitä kuntoutustoimia on kokeiltu? Oletko suorittaja vai elämänhaluinen ja -iloinen ihmistyyppi?
Työelämään sinusta ei sairaana suorittajana todennäköisesti ole, joten laske tuosta.
Totta kai jäisin. Eläkkeellähän saa opiskella ja jä jättää sitten eläkkeen maksun pois, jos työpaikka aukeaa. Itse opiskelen kuntoutustuella ja olisin helpottunut, jos saisin eläkkeen toistaiseksi. Eläke ei siis tarkoita, että olisi pakko olla loppuelämä eläkkeellä. Töihin saa mennä.
Kyllä sä voit työkyvyttömyyseläkkeellä opiskella
Ota selvää mikä on sallittua. Kai osa-aika duunikin on ookoo
Ota selvää miten tuon eläkkeen purkaminen sitten tapahtuu, sekä miten voi jatkaa eläkkeen aikana opiskelua. Jos noista ei tule ongelmia, ota ihmeessä eläke. Nyt muutaman vuoden eläkkeelle pääsyn jälkeen olen paremmassa kunnossa kuin koskaan, sillä minulla stressi pahentaa oireita paljon, en kyllä koskaan tule olemaan työkykyinen. Eläke tulee tasaisesti tilille, ei tarvitse täytellä mitään hakemuksia Kelalle, eikä jännittää, mitä taas keksivät jos yllättäen Kelassa päättävätkin työkyvyttömän olevan työkykyinen.
Taisin olla joku 35v kun pääsin eläkkeelle, eli suunnilleen samassa iässä kuin sinä. Yritä nähdä tuo mahdollisuutena, eläkkeestä on helpompi päästä eroon kuin stressistä.
Vierailija kirjoitti:
No tykkäätkö harrastaa tota opiskelua?
Tykkään. Ja tykkään hyvistä arvosanoista tai vaikka vain läpäistyistä tenteistä. Ala kiinnostaa minua, vaikka työllistääkin ilmeisesti huonosti. Olen hyvä tässä, mitä teen.
Ap
Tietenkin jäisin. Olisin helpottunut ja onnellinen. Ei kai eläke estä opiskelemasta tai harrastamasta omien voimien mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat puolifiksulta ihmiseltä, joka voi vielä toteuttaa itseään, jos haluaa. Mitä kuntoutustoimia on kokeiltu? Oletko suorittaja vai elämänhaluinen ja -iloinen ihmistyyppi?
Työelämään sinusta ei sairaana suorittajana todennäköisesti ole, joten laske tuosta.
On ”kokeiltu” psykoterapiaa ja ryhmäterapiamuotoja. Lisäksi opiskelua kuntoutuksen tukena.
Olen kuitenkin joutunut sairaalaan uudestaan ja uudestaan, jos olen yrittänyt suorittaa ns. tavoitevauhtia.
Olen suorittajatyyppi. Kunnianhimoinen, kuten sanoinkin. Kun elämä potkii päähän, otan sen henkilökohtaisesti.
Ap
Mitä ap opiskelet?
Samaa mieltä ykkösen kanssa. Diagnoosi sekä ala sen lisäksi vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap opiskelet?
Samaa mieltä ykkösen kanssa. Diagnoosi sekä ala sen lisäksi vaikuttavat.
En halua sanoa. Mielestäni nämä asiat eivät merkitse; paitsi ehkä alavalinta, josta voin sanoa sen verran, että opiskelen humanistista alaa (en kuitenkaan sukupuolentutkimusta, pakko lisätä palstan tuntien).
Ap
Kyllä itse jäisin jos olis oikeasti perusteet moiselle, ja varmasti onkin kerta Kela itse ehdottaa tollasta. En usko että ne hyvää hyvyyttään huvikseen ehdottaa kun muutenkin ovat niin tarkkoja perusteista joilla tukia yms. myöntävät. Ite oon pitkään ollut työtön muutenkin, niin ei se hirveästi tästä eroaisi. Tottakai olis ihanaa olla täysin yhteiskunnan mukainen kelpo ihminen joka ei täällä muiden verorahoilla loisisi mutta joskus asiat ei ole itsestä kiinni ja jos olis joku sairaus niin totta ihmeessä jäisin eläkkeelle. Toki, jos haluaa opiskella niin sehän on silloinkin mahdollista kuten tuola kirjoiteltiinkin, ja voit saada silti työtä. Tietty, jos se eläkeraha olis niin pieni ettei sillä pärjää niin sitten miettisin uudelleen.
Mitä valitat? Vastikkeetonta rahaa tulossa. Voit aivan hyvin jatkaa entiseen malliin. Eläkkeen saa myös lepäämään 2 vuoden ajaksi jos haluat olla työelämässä. Kun kuukauden on eläkkeellä, saa tehdä taas 2 vuotta töitä ilman että eläkeoikeus menee. Sitä voi tehdä vaikka eläkeikään asti. Siis oikeasti mikä sinun ongelma tässä on? Sinulle kirjaimellisesti annetaan valtion kultakortti että saat toteuttaa itseäsi aivan vapaasti.
Huomaa, että moni kommentoijista eivät ole työkyvyttömyyseläkkeellä ja/tai pitkäaikaissairaita.
Ymmärrän hyvin fiiliksesi, sillä itselläni on kolme vuotta työkyvyttömyyseläkettä takana. Etenkin tuollaisena ihmistyyppinä ei välttämättä ole kiva kuulla, että tarjotaan eläkettä ilman määräaikaa, sillä tottakai sitä toivoo kuntoutuvansa "normaaliksi" ja tuo voi tuntua jopa takapakilta - etenkin kun sen sanoo joku ulkopuolinen eikä se ollut oma toive.
Kuitenkin, suostuisin itse varmaan tuohon. Työkyvyttömyyseläkkeellä saa kuitenkin opiskella ja tehdä töitä (tietyillä ehdoilla) eivätkä ne siis sulje toisiaan pois. Eläkkeen voi myös keskeyttää, jos siltä tuntuu. Suostuisin tosoaan itse tuohon, koska voi olla, että joskus jos sille olisikin tarvetta, niin sitä ei myönnetäkään. Se olisi siis siellä ns. pohjalla sitten ja voisit siinä ohella jatkaa elämääsi niin kuin tähänkin mennessä. :-)
Tsemppiä!
”Ihanaa” että kirjoitit nyt. Olen N31 ja mullakaan ei ole vielä edes kandivaihe tehty ja olen kuntoutustuella. Voimat ihan loppu ja kaikki itsekunnioitus mennyt. Olen miettinyt vakavasti itsemurhaa kun tuntuu että olen ainut tässä tilanteessa eikä kukaan voi enää ikinä arvostaa minua eikä elämällä mitään tarjottavaa. Siitäkään ei ole siis takeita että saanko koskaan opiskeluja päätökseen.
Jäisin heti eläkkeelle jos sellaista tarjottaisi. Heti lottovoiton jälkeen toinen haave.
No nyt vaikuttaa diagnoosi.
Mikä on sairautesi? Ehkä sitten voimme jotenkin saada käsityksen ja antaa mielipiteen.