Jäisitkö toistaiseksi voimassa olevalle työkyvyttömyyseläkkeelle, jos KELA sitä vapaaehtoisesti ehdottaisi?
Tähän varmaan kroonisesti sairaat vastaavat ”jaa”.
Mutta onko asia niin yksioikoinen?
Minä olen ollut neljä vuotta kuntoutustuella ja opiskellut samalla, hitaasti, mutta kuitenkin. Nyt keväällä haettiin taas vuodeksi kuntoutustukea, ja siihen KELA:n vastaus kuului näin:
”Olemme saaneet kuntoutustukesi jatkoa varten lääkärinlausunnon, jossa työkyvyttömyytesi on arvioitu jatkuvan 31.7.2022 saakka.
Olemme kuitenkin arvioineet, että sinulle voidaan myöntää työkyvyttömyyseläke ilman määräaikaa.
Ilmoita Kelaan, jos et halua työkyvyttömyyseläkettä ilman määräaikaa. Voit vastata tähän viestiin tai soittaa numeroon ********.
Vastaa viimeistään 15.7.2021.
Jos emme saa vastaustasi, myönnämme sinulle työkyvyttömyyseläkkeen ilman määräaikaa.”
Haluaisin ammatin ja haluaisin töihin. Haluaisin elää normaalia elämää. Olen kuitenkin opiskellut jo kahdeksan vuotta, eikä kandikaan ole vielä valmis. ”Tuleeko valmista?” No, ei taida tulla.
Kunnianhimoinen puoleni sanoo, että älä ota toistaiseksi voimassa olevaa eläkettä vastaan. Sairas ja väsynyt puoleni kuitenkin sanoo, että ota, siten olet turvassa.
Olen 33-vuotias ihminen, joten tulevaisuus on edessä. Vai onko sittenkään?
Mitään en ole lukion jälkeen saanut aikaan, paitsi noin sata ihan hyvän arvosanan opintopistettä (alalta, joka ei työllistä, kaiken lisäksi).
Mitä mieltä, arvon raati? Luovuttaako, vai puskeako menemään läpi harmaan kiven?
Kommentit (46)
Eikä tarvitse stressata YT-neuvotteluista, eläke tulee kuin "manulle illallinen" vielä ainakin toistaiseksi :)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on työmarkkinatuen ja työkyvyttömyyseläkkeen rahallinen ero?
Minä olen pitkäaikaistyötön, eikä töihin pääsemisestä ole toiveita. Elän kokonaan tukien varassa. Eläkkeeni tulee olemaan erittäin pieni. Kelan virkailijan selityksistä en saa selville sitä, kannattaisiko työyvyttömyyseläkkeelle jääminen (jos se siis onnistuisi edes) vai onko parempi pitää kynsin hampain kiinni työmarkkinatuesta.
Takuueläke on 885,63 €, mikäli et saa muuta eläkettä. Takuueläkkeestä ei makseta veroa.
Tuo eläkeiän nosto on seuraavan hallituksen listalla.
Eläkeiän nostosta ei juurikaan poliitikot puhu ennen vaaleja koska se ei ole oikein seksikästä eikä kannatus nouse kyseisen puolueen osalta.
70v eläkeikä on tavoitteena duunarille.
Lisäksi tulee eläkemaksujen nosto...
Vanha ketju mutta itsekkin olen eläkkeellä. Toki osa aikaisella mutta lopulta pysyvällä. Sairaus sellainen että ei tule häviämään mihinkään. On hyviä ja huonoja kausia mutta häiritsevässä määrin niitä huonoja. Ei ole ollut helppoa omalla kohdalla kela byrokratian kanssa. Sairaslomalla, työttömyysturvalla välillä toimeentulo tuella välillä jopa asunnottomana koska kela kussut hakemukset ja en ole saanut vuokraa maksettua. Ja tuosta on turha inttää hain jopa diagonista apua silloin mutta heiltä sain vain ruoka apua.
Mulla oli laskelmat perseelleen tuolloin kela kyllä korjasi lopulta mutta siinä vaiheessa asuin jo kadulla.
Nykyään tilanne edes vähän parempi toki ramppaan silti lääkärillä 6kk välein välillä tiukemmin hakemassa lausunnon.
Jäisin. Turhauttaa tuo 4 työhakemusta/kk pelleily. Eiköhän tekoäly jo blokkaa minun ikäiset pois saman tien, kun olen painanut lähetä-nappia.
M54
Keskustan Katri Kulmuni ollessaan valtiovarainministerinä ennakoi ja vihjaili jo eläkeiän nostoa vuonna 2019 mikä on ilmeisesti seuraavan hallituksen tehtävä.
Eläkeiän nosto 65v -> 68v
Itse jäin työkyvyttömyyseläkkeelle koska en viitsi kuolla saappaat jalassa ja kerkeää saamaan maksettuja eläkemaksuja takaisinpäin.