Onko kohtuullista pyytää murrosikäisen mummoa kertomaan reissuehdotuksista ensin äidille?
Kutsunut taas mökkireissuun siten, että lapselle pistänyt viestiä suoraan. Miten teillä?
Kommentit (36)
Vastaus riippuu varmaan siitä, millainen suhde perheellä muuten on mummoon. Jos mummo ohittaa vanhemmat valtataistelun takia, silloin asia ei ole ok. Jos taas mummolla on hyvä suhde murrosikäisen kanssa, ja ovat ennenkin tehneet yhteisellä sopimuksella asioita, niin silloin asia on toinen. Mutta: mummon pitää silti pyytää murkkua varmistamaan vanhemmilta, ettei näillä ole jotain muita suunnitelmia juuri samaan aikaan.
Juuri tämän takia toinen mun lasten mummuista ei ole saanut lasten puhelinnumeroita. Hän ei kunnioita minua lasteni äitinä eikä miestäni lasten isänä, vaan jollain Jumalan suomalla mummun oikeudella luulee voivansa hallinnoida meidän perhettä ja lasten menemisiä. Mummu asuu lähellä, joten yrittää houkutella milloin milläkin lahjuksella (yleensä herkuilla) lapsia mukaansa, ja painottaa aina, ettei vanhemmille tarvitse kertoa. Vielä eivät ole lähteneet, vaan ihmetelleet mulle ja isälleen, miksi pitäisi tehdä reissuja mummolaan salaa.
Ollaan sanottu lapsille, että mummu on vanhuudenhöperö, kun totuus tyrannimaisesta narsistista ei varmaan heille avaudu.
Se että nimenomaan murrosikäisen kanssa tietoisesti ja tahallaan murentaa vanhemman auktoriteettia on totaalisen sikamainen teko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää kysyä vanhemmilta ensin.
Ikuinen ongelma meilläkin.
Nytkin oli luvattu ties mitä vaikka meidän pitäisi olla menossa koko perheen kylään ja sitä ennen on kahdella perheenjäsenellä kaupungissa rokotus.
Mitä kamalaa tapahtuisi, jos te ette menisikään sinne koko perheenä, vaan teini saisi mennä mummolaan (tai mihin nyt onkaan isovanhempien tai tädin tai kenen tahansa kanssa haluamassa)? Pelkäätkö, että kyläpaikassa teitä pidetään epäonnistuneina vanhempina tai ettei teitä ikinä enää kutsuta kylään, jos kerrotte, että Jarkko on mummolassa, niin ei päässytkään nyt mukaan? Miksi teinin on pakko olla mukana, jos ja kun se muu meno ei ole sitä, että on jossain kavereiden kanssa dokaamassa?
Nyt ei muutenkaan ole viisasta kyläillä.
No jaa. Lähes kaikki ikääntyneet ihmiset ovat saaneet kaksi rokotetta.
Suurin osa vanhuksista saattaa ottaa mielellään riskin tartunnasta, sen sijaan, että viettää kaiken aikansa yksin, tapaamatta omia lapsiaan ja lapsen lapsiaan, vuositolkulla.
On myös leski vanhuksia, joiden elämä tavallistakin synkempää.
Iäkkäillä ei ole enää vuosikymmeniä jäljellä odottaaa, että korona joskus menisi ohi.
Juuri vanhusten tulee elää tässä ja nyt, koska kaikki tietävät, että se noutaja toispuoleiseen ei heillä kellään ole enää kaukana.
Tottahan he silloin haluavat nähdä kaikkia niitä läheisimpiään ja rakkaimpiaan, mitä heillä vielä jäljellä on.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia toinen mun lasten mummuista ei ole saanut lasten puhelinnumeroita. Hän ei kunnioita minua lasteni äitinä eikä miestäni lasten isänä, vaan jollain Jumalan suomalla mummun oikeudella luulee voivansa hallinnoida meidän perhettä ja lasten menemisiä. Mummu asuu lähellä, joten yrittää houkutella milloin milläkin lahjuksella (yleensä herkuilla) lapsia mukaansa, ja painottaa aina, ettei vanhemmille tarvitse kertoa. Vielä eivät ole lähteneet, vaan ihmetelleet mulle ja isälleen, miksi pitäisi tehdä reissuja mummolaan salaa.
Ollaan sanottu lapsille, että mummu on vanhuudenhöperö, kun totuus tyrannimaisesta narsistista ei varmaan heille avaudu.
Tämä kommentoija on narsistimainen ihminen, joka ei tule toimeen omien vanhempien kanssa ja vielä vähemmän appivanhempiensa kanssa.
Kommentoija näkee asiat vain yhdeltä puolen, omalta puoleltaan.
Hän vaikuttaa jotenkin itse mt-tapaukselta, melkein vainoharhaiselta.
Ja on törkeän ylimielinen.
Ylimielinen ihminen ei ota koskaan huomioon muita kuin itsensä. Ja ylimielisen mielestä kaikki muut ovat väärässä, ja hän on ainoa joka oikeassa.
Voimakas ylimielisyys on tietenkin myös jonkin asteinen mt-sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tämä ihminen täys hullu? Jotakin häikkää hänen henkisessä tilassaan taatusti on.
Normaali, itse henkisesti terve ihminen, ei tuollaista kirjoittelisi.
Mummu on kiimainen ja haluaa teiniä.
Olisiko mummu narsisti? Ymmärrän ap:ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää kysyä vanhemmilta ensin.
Ikuinen ongelma meilläkin.
Nytkin oli luvattu ties mitä vaikka meidän pitäisi olla menossa koko perheen kylään ja sitä ennen on kahdella perheenjäsenellä kaupungissa rokotus.
Mitä kamalaa tapahtuisi, jos te ette menisikään sinne koko perheenä, vaan teini saisi mennä mummolaan (tai mihin nyt onkaan isovanhempien tai tädin tai kenen tahansa kanssa haluamassa)? Pelkäätkö, että kyläpaikassa teitä pidetään epäonnistuneina vanhempina tai ettei teitä ikinä enää kutsuta kylään, jos kerrotte, että Jarkko on mummolassa, niin ei päässytkään nyt mukaan? Miksi teinin on pakko olla mukana, jos ja kun se muu meno ei ole sitä, että on jossain kavereiden kanssa dokaamassa?
Nyt ei muutenkaan ole viisasta kyläillä.
No jaa. Lähes kaikki ikääntyneet ihmiset ovat saaneet kaksi rokotetta.
Suurin osa vanhuksista saattaa ottaa mielellään riskin tartunnasta, sen sijaan, että viettää kaiken aikansa yksin, tapaamatta omia lapsiaan ja lapsen lapsiaan, vuositolkulla.
On myös leski vanhuksia, joiden elämä tavallistakin synkempää.
Iäkkäillä ei ole enää vuosikymmeniä jäljellä odottaaa, että korona joskus menisi ohi.
Juuri vanhusten tulee elää tässä ja nyt, koska kaikki tietävät, että se noutaja toispuoleiseen ei heillä kellään ole enää kaukana.
Tottahan he silloin haluavat nähdä kaikkia niitä läheisimpiään ja rakkaimpiaan, mitä heillä vielä jäljellä on.
Minä olen saanut vasta yhden rokotteen ja pidän mieluusti vielä toiseen rokotteeseen (+2 vkoa) saakka etäisyyttä joka paikassa pörrääviin vanhuksiin, jotka ei välitä tuon taivaallista siitä, että voivat tartuttaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi närkästyä siitä, että teini haluaa mennä mieluummin mummon kanssa mökille kuin jäädä yksin kotiin muun perheen reissun ajaksi? Eikö tilanne ole ihan win-win? Paitsi jos mummo = hullu anoppi.
No selkeästi ap halusi koiranvahdin. Eihän se teinin elämä tai toiveet kiinnosta yhtään.
Jos mummo on ollut osa lapsen elämää sillä tavalla, että hän on hoitanut lasta paljon pienempänä ja luonut oman kunnollisen suhteen häneen, ja lapsella ei ole mitään erityisiä haasteita, joita pitää ottaa huomioon, niin on ok. Se luottamus mummoon on myönnetty aiemmin, ja teinin pitää kuitenkin keskustella asia vanhempiensa kanssa ihan samalla tavalla kuin kaverinkin ehdottomat menot. Silläkin on merkitystä onko "teini" 13v vai 16v.
Jos mummoon on ollut etäiset välit ja luottamuspulaa on olemassa, niin on epäkohteliasta, mutta vaikeaa kieltää. Ihan samalla tavallahan moni muu saattaa teinille ehdottaa asioita, ja teinin pitää ne puhua vanhemman kanssa ensin läpi. Poikkeuksena ulkomaan matkat. Mielestäni niitä ei ole ok ehdottaa, ennen kuin on juteltu vanhemmille. Ihan sama onko kyseessä mummo vai teinin kaverin vanhemmat. Tai ok ja ok, itse en ehdottaisi kenenkään lapselle suoraan sellaista.
Toki täytyy mainita, että meillä on kehitysvamma diagnoosin omaava lapsi, ja kaikille sukulaisille on onneksi selvää, että aika pienetkin asiat sovitaan ensin meidän vanhempien kanssa. Sama tilanne olisi varmasti, jos olisi esimerkiksi autismikirjon häiriö, vaikea ADHD tai mikä tahansa muu lapsen arkeen paljon vaikuttava tilanne. Oikeasti olisi kyllä todella haastavaa ja kurjaa, jos joku ohittaisi meidät täysin ehdotuksissaan. Normaalisti kehittyneiden vanhemmat eivät tätä välttämättä ymmärrä, mutta erityistarpeisten kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentoija on narsistimainen ihminen, joka ei tule toimeen omien vanhempien kanssa ja vielä vähemmän appivanhempiensa kanssa.
Kommentoija näkee asiat vain yhdeltä puolen, omalta puoleltaan.
Hän vaikuttaa jotenkin itse mt-tapaukselta, melkein vainoharhaiselta.
Ja on törkeän ylimielinen.
Ylimielinen ihminen ei ota koskaan huomioon muita kuin itsensä. Ja ylimielisen mielestä kaikki muut ovat väärässä, ja hän on ainoa joka oikeassa.
Voimakas ylimielisyys on tietenkin myös jonkin asteinen mt-sairaus.
Meillä ei kyllä lapset saisi yhdenkään sellaisen aikuisen seurassa olla, joka houkuttelisi herkuilla jonnekin ja sanoisi, ettei saa vanhemmille kertoa. Ei mummon, ei papan, ei naapurin Irman eikä Petterin. Eipä olla kyllä tähän ilmiöön törmättyään, onneksi. Eikä se pointti ole, että on aina vaaraksi, mutta tuohon ei saa lasta opettaa. Siis pitämään lahjoittuna salaisuuksia vanhemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Jatka vain sen teinin pakottamista toimimaan oman mielesi mukaan, ja käytä vielä vähän lisää välikappaleena sinun ja anopin välisissä kiistoissa, niin voitkin parin vuoden kuluttua osallistua kokemusasiantuntijana tähän ketjuun: https://www.vauva.fi/keskustelu/4214505/jaha-en-saanut-kutsua-oman-tytt…
Kyllä tuossa tilanteessa oli ihan eri asiasta kyse kuin siltä, että vanhempi sanoo teinille ei johonkin menoon. Oikeastaan päinvastaisesta asiasta - välinpitämättömyydestä siitä mitä lapsi tekee ja miten hän voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tämä ihminen täys hullu? Jotakin häikkää hänen henkisessä tilassaan taatusti on.
Normaali, itse henkisesti terve ihminen, ei tuollaista kirjoittelisi.
Katselin samaa.. voisiko olla äitihullu??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi ilmeisesti haittaa sua syystä että?
No jos ollaan suunniteltu perheen kesken reissua tai niin että teini on kotona ja ruokkii koiran, mutta yhtäkkiä huikkaa eteisestä ette meneekin nyt mökille viikoksi.
Eikö teini voi ottaa koiraa mökille mukaan?
Hyvähän se vain, on että viettää mummon kanssa aikaa.
Kuka muka jättää teinin yksin kotiin koiran kanssa jos muu perhe lähtee matkalle? Teinihän voi järjestää bileet, jonne tulee huligaaneja ja huumenarkkareita, jotka laittavat koko kodin remonttiin.
Et siis ole ap? Miksi siis sotket ketjua jollain täysin erilaisella tilanteella? Ap:n tilanteessa teini nimenomaan itse halusi sinne mummolaan, mutta äidille ei sopinut. Jos sinun teinisi haluaa kylään eikä mummolaan, niin teini kertoo sen sitten mummolle. Asia selvä. Tässäkin tapauksessa siis se teini saa päättää, ei tarvitse äidin tai mummon pakottaa. Eri asia sitten, jos teini on tahtomassa Pera ja Maken kanssa dokubailuviikonloppua viettämään - siinä vaiheessa saa äiti pakottaa.