Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apuja tarvitaan. Kysymys lomatuurauksesta.

Vierailija
01.07.2021 |

Olen jäämässä ansaitulle kesälomalle. Työ sellaista, että jonkun on otettava tehtävät haltuunsa siksi aikaa. Esimieheni pyysi/käski hoitamaan tuuraajan itse itselleni. Voiko tämä todella mennä näin? Itse olen ihan "rivityöntekijä", eihän minulla ole valtuuksia määrätä ketään paikkaamaan loman ajaksi. Mitä tehdä tässä tilanteessa? Neuvoja pliis.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole sun tehtäväsi ellet nyt porvoossa satu asumaan,

Vierailija
2/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan töitäni kukaan lomalla tee. Monen työ on nykyisin sellaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun homma etsiä tuuraajaa.

Vierailija
4/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se tuurajan hommaaminen on pomon tehtävä.Itse kysyisin joko pomon pomolta et miten ku mulle sanottiin näin?Et ei mulla ole kokemusta hankkia sijaista.

Tai sit ottaisin luottamusmieheen yhteyttä.

Ja saattaisin kyllä ihan ekana kysyä pomolta et kai laskit leikkiä tästä asiasta?

Vierailija
5/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tämä ei ole Porvoon lento eikä Munsalan matka. Ihan todellinen akuutti ongelma. Tiedostan, että tämän pitäisi olla esimiehen tehtävä, mutta miten toimia ettei saisi "turpaansa"?

Vierailija
6/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittiko pomo tosiaan, että palkkaisit jonkun talon ulkopuolisen? Vai tarkoittiko, että sovit jonkun työkaverisi kanssa, että hän tuuraa sua lomasi ajan niissä asioissa, joita ei voi jättää hoidettavaksi loman jälkeen? Meillä sovitaan ihan kollegan kanssa, että turaa. Mutta tuuraa tosiaan vai välttämättömissä asioissa. 

Vierailija
7/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tämä ei ole Porvoon lento eikä Munsalan matka. Ihan todellinen akuutti ongelma. Tiedostan, että tämän pitäisi olla esimiehen tehtävä, mutta miten toimia ettei saisi "turpaansa"?

Ihan vain sanot pomollesi, ettei sinulla ole ammattitaitoa hoitaa rekryjä.

Vierailija
8/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö pysty vastaamaan esimiehelle, että sinulla ei ole tietoa työkavereidesi työtaakasta joten et voi tietää, kenen "kalenteriin" sinun tuurauksesi mahtuu? Olettaen siis, että osaamisen puolesta kaikki voisivat tuurata toisiaan. Hommahan menee astetta vaikeammaksi sitten, jos työntekijöiden osaamisalueet eroavat toisistaan, jolloin pitäisi tietää, kuka ylipäänsä voisi pystyä tuuraamaan.

Vierailija
9/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittiko pomo tosiaan, että palkkaisit jonkun talon ulkopuolisen? Vai tarkoittiko, että sovit jonkun työkaverisi kanssa, että hän tuuraa sua lomasi ajan niissä asioissa, joita ei voi jättää hoidettavaksi loman jälkeen? Meillä sovitaan ihan kollegan kanssa, että turaa. Mutta tuuraa tosiaan vai välttämättömissä asioissa. 

Tarkoitti, että sovin jonkun kollegan kanssa. Ymmärrän sen, että jonkun yhden päivän tuurauksen voi sopia näin , mutta siis viikkoja?

AP

Vierailija
10/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole saanut pitää lomaa 17 vuoteen, kun ei mistään saa pätevää tuuraajaa. Tämä eläkeläisen homma on todella vaativaa.

Vierailija
11/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässyti lää.

Vierailija
12/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle on kerrottu tähän mennessä ainakin  viesteissä 4,7 ja 8, miten sinun kuuluu toimia. Jos tiedät jonkun työssäolevan erityisen nohevaksi siinä työssä, jota sinä teet, ehdota häntä pomollesi. Tämä siis jo neljäs vaihtoehto.

On täysin sinun oma ongelmasi, jos et toimi tässä järkevästi vaan touhotat sellaista hommaa, joka ei kuulu sinulle vaan pomollesi.

Vierailija
13/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan laittaisin kaikille kollegoille ja pomolle yhteisen meilin, johon kirjoittaisin näin:

"Moi kaikki. X (pomon nimi tähän) käski hoitamaan tuuraajan kesälomani ajaksi töilleni. Joten nyt kysynkin teiltä olisiko joku halukas ja valmis tuuraamaan minua lomani ajan.

t. oma nimi"

Luultavasti kukaan ei vastaisi tähän meiliin, mutta olisinpahan yrittänyt tehdä mitä pomo käski ja siitä olisi kirjalliset todisteet.

Vierailija
14/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitti, että sovin jonkun kollegan kanssa. Ymmärrän sen, että jonkun yhden päivän tuurauksen voi sopia näin , mutta siis viikkoja?

AP

Kuinka paljon arviosi mukaan lomasi aikana pitäisi tehdä sun hommiasi? Meillä jokainen hoitaa ennen lomaansa hommat siihen malliin, että loman aikana ei pitäisi tulla mitään ja asiat, jotka ennen lomaa jää kesken, voi hoitaa loman jälkeenkin. Mikäli sulla on samankaltainen tilanne, niin kuka/ketkä työkavereistasi tekee samanlaisia hommia eli osaisi tuurata sua? Kysy heiltä. 

Vierailija
15/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista., näin hieman ajattelinkin, et ei oo mun homma. Entäs jos saan sovittua tuurauksen kollegan kanssa ja hän jättääkin kaikki "rästiin"? Tämä siis hypoteettinen tilanne, vaikkakin ehkä todennäköinen???

Ap

Vierailija
16/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita pomolle, että sinulla itselläsi ei ole työnjohto-oikeutta, pomolla on, joten hän huolehtii lomasi aikana tuuraamisesta joko itse tai siirtäen sen jollekin muulle tehtäväksi.

Vierailija
17/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista., näin hieman ajattelinkin, et ei oo mun homma. Entäs jos saan sovittua tuurauksen kollegan kanssa ja hän jättääkin kaikki "rästiin"? Tämä siis hypoteettinen tilanne, vaikkakin ehkä todennäköinen???

Ap

Suosittelen sua puhumaan työkavereidesi kanssa ja kysymään heiltä, miten he ovat hoitaneet asian omien lomiensa aikana. Olet ilmeisesti uusi työntekijä, koska vielä viime kesänä sulla ei ollut tätä ongelmaa. Hyvä esimies olisi toki kertonut tarkemmin, miten firmassa on tarkoitus hoitaa asia. Tuuraaja hoitaa en asiat, jotka on niin akuutteja, ettei niitä voi jättää odottamaan sun lomalta palaamistasi. Muut asiat taas saavat jäädä rästiin ja hoidat ne sitten palattuasi takaisin töihin. Mutta tosiaan jos työnkuvasi on sellaista, että sulla on joka päivä paljon asioita, jotka eivät voi odottaa eikä kukaan työkavereistasi ehdi niitä hoitamaan, kerrot pomolle kysyneesi työkavereiltasi eikä kukaan heistä ehdi. Silloin pomon olisi pitänyt palkata sulle sijainen, se ei missään tapauksessa ole sun tehtäväsi. 

Vierailija
18/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Kuinka paljon arviosi mukaan lomasi aikana pitäisi tehdä sun hommiasi? Meillä jokainen hoitaa ennen lomaansa hommat siihen malliin, että loman aikana ei pitäisi tulla mitään ja asiat, jotka ennen lomaa jää kesken, voi hoitaa loman jälkeenkin. Mikäli sulla on samankaltainen tilanne, niin kuka/ketkä työkavereistasi tekee samanlaisia hommia eli osaisi tuurata sua? Kysy heiltä. 

Ongelma on se, että n. 50,% tehtävistä on "elintärkeitä" yrityksen toiminnan kannalta ja entistä sijaista ei ole käytettävissä.

Ap

Vierailija
19/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ongelma on se, että n. 50,% tehtävistä on "elintärkeitä" yrityksen toiminnan kannalta ja entistä sijaista ei ole käytettävissä.

Ap

Eli aiemmin sulla oli lomiesi ajaksi sijainen, mutta tänä vuonna ei ole? Kysy työkavereiltasi, ehtiikö joku heistä ottaa niitä hommia. Jos ei ehdi, kerrot asian pomollesi ja pomosi tehtävä on järjestellä muiden töitä siten, että sun työsi tulee lomasi aikanakin hoidettua. Siis ne elintärkeät, jos kerran sijaisista on päätetty säästää.

Vierailija
20/22 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, aloin itse kysellä et mites nää mun työt loman aikana.

"Järjestä parhaalla katsomallasi tavalla". Eli etsin itse tuuraajan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi