Ärsyttää maalaiskyläläisten asenteet kesämökkiläisiä kohtaan
Jo nyt viikon loman aikana olen huomannut kaikenlaista.
Ensinnäkin sosiaalisuus noin yleensä. Ollaan niin sisäänpäin olevia että. Kauppaan kun menee käymään, tulee ainakin viisi ihmistä tiedustelemaan, milläs asioilla täällä ollaan, mistäs kaupungista ja mikä oli vanhempien nimi, oma nimi ja ammatti. Iloisesti kun tervehtii, saa vastaukseksi tuhahduksen. hetken päästä voi hyllyjen välissä kuulla miten öskeinen tuhinanokka purkaa mieltään toiselle, miten ne laupunkilaiset tänne tunkee, pysyisivät kerrostaloissaan.
Toinen juttu on liikkuminen. Kylän halki kulke yksi ainoa päätie, siitä lähtee yksityistie, jonka varrella loma-asuntomme on. Muualla ei ilmeisesti "saa" kulkea. Ainakin joka saakelin soratien alussa on "läpikulku kielletty"-kyltti. Tarkoittaako se vain moottoriajoneuvoja, vai kaikkia? Kartasta katsottuna on kaiken maailman pikkuteitä. ympäri metsiä, mutta eihän niille uskallaudu.
Seuraava juttu on meidän mökkiläisten yksityisyys. Jännä juttu, että vakiasukkaat niin kovasti vaalivat omien peltojensa ja tilojensa ja metsiensä käyttöä, mutta heistä on ilmeisesti aivan ookoo soutaa meidän rantaan, ankkuroida veneensä laiturin viereen ja kävellä pihan läpi. Tarvii kuulemma päästä "mettätilalle" ja siitä on lyhyempi matka, kun muu reitti on kinttupolkua. Mennessä muistettiin toki nauraa, miten typerää on mm. pitää riippukeinua pihassa, rakentaa pihaan grillikatos ja istuttaa kukkia. Koska eihän kuulemma mökki laiskotteluun ole.
Kommentit (46)
Tervetuloa maalle ; ) kyllä me teistä ollaan kiinnostuneita, ettekä yleensä ole häiriöksi, mutta katsellaan nyt joku vuosi ensin millaista porukkaa sieltä kaupungista tulee.....
maalaiset lämpiää tosi hitaasti, kun on ne omat rutiinit jota ei saa rikkoa ; )
No jos sulle on tärkeää, oletko veemäinen maalainen vai veemäinen kaupunkilainen, niin onneksi olkoon, olet jälkimmäinen!
En kaipaa mitään mökkiläisiä tänne meille. Eilen juuri kaupalla kuuntelin kun kaksi mökkipariskuntaa suorastaan kilpaa kailottavat, miten monta vuotta on täällä mökkeiltynja jopa ihan syksylläkin käydään ja vaikka mitä. Oikeesti ne ei yhtään kuunnelleet toisiaan, mitä nyt vaan halusivat puhua itsestään. Kukaan muu ei ollut mitään ja kaikkien oli pakko kuunnella.
Mökit ja mökkiläiset ovat syvältä sieltä itsestään.
Kyllä mökkiläisissä on aika outoa porukkaa myös. Yksi lokakuun tuulinen päivä olin kalassa 200 m päässä rannasta, lähempänä vastarantaa, kun nainen tuli huutamaan ja huiskuttamaan laiturille. Luulin, että on joku hätätilanne ja menin selvittämään. Olin kuulemma liian lähellä heidän rantaansa. Oli varmaan ostanut koko järven mustasta pörssistä, sillä en tiennyt järven olleen myynnissä, vaikka olen osakas minäkin.
Tää on vain vastaisku sille toiselle ketjulle :)