Näemmekö kaiken kuin peilin kautta, toisin päin? LUE TÄMÄ!
Olin kävelemässä lenkillä naapurimme talon ohi, jossa asui suht. kohta eläkkeelle menevä mies. Hän on todella ystävällinen ja sivistynyt.
Ja kuuntelin häntä jopa 1 tunnin, aihe oli erittäin mielenkiintoinen. Ensin piti miettiä kerran pari, mutta kun ymmärsin, kaikki oli ihan erilain kun luulin:
Ihminen ei ole opetettu kaikille asioille, mitkä meillä tapahtuu tai mitä me "tapahdutamme" eli teemme. Esimerkkinä voi käyttää myös eläimiä, esimerkkinä leijonat. Kun leijonat vaanivat jotain muuta eläintä, ja odottaa, leijona tietää milloin iskeä, ja odottaa. Kun oikea aika koittaa, leijona lähtee täyttä päätä miettimättä kyseisen eläimen kimppuun, ja saa sen saalikseen. Sama on meillä ihmisillä! Jos on vaaratilanne tai jonkun toisen ihmisen henki on vaarassa, jotkin asiat tapahtuvat kuin luotuina. Jos talo palaa, ja täytyy pelastautua, niin juokset pois - jos kaveri on tippumaisillaan rotkoon, otat kädestä ja vedät - tätä se tarkoittaa. Ihminen tekee monia asioita automaattisesti, miettimättä. Ja joskus se on hyvä asia! Eihän kaikki jopa onnistuisikaan, jos kaikki tehtäisiin järjellä, eikö? Mutta miksi, ja miten olemme sen oppineet? Sekin on seuraava asia.
Tässä on toinen esimerkki. Nykyaikoina näkee nuoria kaduilla heittelemässä roskia. Ja talojen asukkaat eivät pidä niistä roskista, ja ovat vihaisia. Mutta jos oikein miettii, eihän se roska ole se ongelma, vaan se, että nuoret eivät opi, eikö? Siinä sitä roskaa voi käyttää mm. sen mahdollisuuden sijalla, sen opin sijalla. Eli kun nuori heittää roskan jonnekin maahan, hän tavallaan heittää itsestään osan pois! Sen uskon, sen mahdollisuuden, sen opin oppia heittää se roskikseen. Mutta tämä on vain pientä. Aikuisena tehdyt tämänkaltaiset virheet voivat tuottaa myös haittaa, eikö? Se, ettei nuorena laittanut roskiin vaan heitti muualle (eli toiseen paikkaan, väärään paikkaan) voi tarkoittaa aikuisena paljon isompia virheitä, eikö?
Ihan niinkuin pianonsoitossa, on aika, jolloin sitä kosketinta pitää painaa. Pitää pysyä rytmissä, ei saa mennä liian nopeasti, muttei liian hitaastikaan! Sama pätee muissakin asioissa, eikö? Ei 200km matkaa pääse 2 tunnissa jollei mene hyvää nopeutta? Ei vesipisara tipahda oikeaan aikaan lehdelle, jollei lehteä alla ole?
Kun rupesin miettimään, nuita sanoja mitä se viisas ihminen minulle kertoi, ymmärsin. Sitä ei kerralla ymmärrä. Mitä mieltä olette nuista sanoista? Itse olen nähnyt kaiken tästlähin eritavoin, kuin ennen. En peilin kautta.
Kommentit (36)
Carlos Castanedan teokset saattais upota suhun aika hyvin! ;)
Esimerkeillä tarkoitetaan kielikuvia? Onko sulla nyt ihan kaikki inkkarit kanootissa?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 13:25"]
On tuossa järkeä, jonka mies on pukenut kielikuviin. Hän puhuu mm. ajankäytöstä, oppimisesta ja sen haaskaamisesta.
Älä tuijota sokeana yksittäisiä sanoja, vaan katso kokonaisuutta. Ehkä sitten ymmärrät.
[/quote] No mikähän se viisaus oli mikä tuossa jaettiin? Ei mitään, se että itsestäänselvyyksiä on käännetty kielikuviksi ei tee siitä suurta viisautta, kun tuosta puuttuu pointti. "Ei vesipisara tipahda oikeaan aikaan lehdelle, jollei lehteä alla ole". Voi hyvän tähen, unohtui vain "Jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, kuuluuko ääni".
Joo- joo... tätäpä voimme miettiä seuraavat kaksi vuotta av:lla tässä ketjussa vaikkapa, niin meistä tulee valaistuneita.
Enhän sanonut muuta kuin, että siinä on järkeä. En julistanut hulluksi, kuten jotkut täällä tekevät.
Ja syvällisen merkityksen, sen
itsestäänselvyyden, kiteytinkin jo yhteen lauseeseen.
Kaikki on täältä luettavissa mihin oikeasti pitäisi puuttua. Mutta ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu.
Luin tämän ja ihmettelen negatiivisia kommentteja. Oikeasti tossa on ideaa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 14:09"]
Enhän sanonut muuta kuin, että siinä on järkeä. En julistanut hulluksi, kuten jotkut täällä tekevät.
Ja syvällisen merkityksen, sen
itsestäänselvyyden, kiteytinkin jo yhteen lauseeseen.
Kaikki on täältä luettavissa mihin oikeasti pitäisi puuttua. Mutta ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu.
[/quote]Minä puhuin mielenterveysongelmasta, koska se vaan taitaa olla niin että jos kovasti alkaa tällaisia asioita julistaa ja pitää syvällisinä viisauksina, niin ihan omaksi parhaakseen voisi mennä lääkäriin, tai toimittaa sen läheisen.
Ja kuten sanoin, itsellänikin on mielenterveysongelma, erilainen vain. Kovasti olen vastaavista viisauksista niitä yrittänyt sitä pointtia hakea, mutta pakko myöntää etten ole löytänyt. Jos se sitten on niin että olen vain liian tyhmä, niin mieluummin valitsen olla niin tyhmä.
[/quote]Niin mikä idea? Käännäpä se tyhmän av-mamman kielelle?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 14:21"]
[/quote]
totta! tuossa on ideaa. ihmiset eivät vaan ajattele asiaa kolmiulotteisesti, vaan litteänä pannukakkuna. nyt kuorrutusta sekaan! :)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 13:03"]
Luulin löytäväni tekstistä jonkun pointin. Eipä löytynyt.
[/quote]
Voi ei! Piti yläpeukuttaa eikä alapeukuttaa. Mokoma ipad...
Ettäkö ihan tunnin seisoskelit ja kuuntelit jonkun höppänän jorinoita?
Tästä ei taida ymmärtää tai saada irti mitään muut kuin xNxx:t, joita on väestöstä varmaan alle 30 %.
en noihin muihin filosofioihin ala puuttua, mutta itse otsikkoon liittyen on tehtyä tutkimuksia jossa ihminen käyttää "ylösalas" laseja tietyn aikaa eli kaikki näkyy ylösalaisin, ja viikon parin päästä aivot mukautuvat tähän ja kaikki alkaa näkyä oikein päin. ja sit kun lasit otetaan pois näkyy kaikki ylösalasin taas joitakin päiviä. tämä todistaa sen että ei ole merkitystä miten päin silmät näkevät, vaan aivot vasta muokkaavat kuvan. silmä on vain ns. tyhmä sensori, ja itse prosessointi tapahtuu pääkopassa. siksipä hallusinaatiot ja muut harhakuvat voivat olla täysin aidon oloisia. mutta mikään tästä ei viittaa että näkisimme maailman peilin kautta. enemmänkin näemme maailman omien mielikuvien ja aikaisempien kokemuksien mukaan.
sori en lukenut tekstiä joten kommenttini taisi mennä idean ohi kun mietin näköaistia enkä vertauskuvia tms. oli sen verran paksua ettei viittinyt vaivautua
Leijona näkee saaliin ja hyökkää epäröimättä kimppuun. Talo palaa, juokset pois. Kaveri on putoamassa rotkoon, otat kädestä kiinni. Ihan ristiriitaistahan tämä on! Jos pelastat kaverin, et myöskään juokse palavasta talosta pois vaan yrität pelastaa siellä olevat, tai jos juokset pois, olet myös valmis antamaan putoavan kaverin pudota rauhassa ja vain varmistat, ettet putoa mukana itse.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 13:25"]
On tuossa järkeä, jonka mies on pukenut kielikuviin. Hän puhuu mm. ajankäytöstä, oppimisesta ja sen haaskaamisesta.
Älä tuijota sokeana yksittäisiä sanoja, vaan katso kokonaisuutta. Ehkä sitten ymmärrät.
[/quote]
Totta, edes kerran joku ymmärtää! :) itsekin luulin alussa: "mitä tuo ukko höpöttää?" mutta kun pääsin miettimään illalla asiaa, itsekin ymmärsin!
Älkää katsoko sanoja, vaan niiden kokonaisuutta! Nuilla esimerkeillä tarkoitetaan kielikuvia :)
t. -AP