Helppo mekon ohje? Tyttö haluaisi pitkän mekon enkä löydä mistään kaupasta.
Minulla on ompelukone joten haluaisin kokeilla. Tyttöni 7 v haluaa pitkän mekon, nilkkoihin asti olevan, missä on pyöreä pääntie ja hulmuava helma.
Tietääkö joku hyviä helppoja kaavoja?
En löydä mistään kaupasta tuollaista mekkoa.
Kommentit (5)
Kaikkein parhaiten löydät mallin ja kaavat, kun menet tyttäresi kanssa kirjastoon selaamaan muotilehtiä. Niissä on myös kaavat.
Kangaskaupoissakin kaavoja on, mutta suurimmat valikoimat lehdissä. Niiden kaavat pitää tosin siirtää itse kaavapaperille, mutta ovat muuten ilmaisia, siis kirjaston lehdissä.
Viskoosi rypistyy ja kutistuu. Itse tekisin laadukkaasta puuvillatrikoosta lapsen mekon. Kaavat kannattaa ostaa kangaskaupasta. Siellä henkilökunta osaa auttaa muutenkin.
Kiitos! Voin lainata myös saumuria. Voiko puuvillatrikoosta tehdä saumurilla mekon?
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 11:54"]
Kiitos! Voin lainata myös saumuria. Voiko puuvillatrikoosta tehdä saumurilla mekon?
Ap
[/quote]
Voi, ja kannattaakin jos vaan on mahdollista! Ompelukoneessa kannattaa ehdottomasti joustavien trikookankaiden kanssa aina käyttää jousto-ommelta. Etenkin päärmäyksessä (helma, pääntie, hihansuut) tavallinen suora ommel joko kiristää tai rypyttää reunat umasti ja lisäksi ommel katkeaa käytössä helposti. Eli jos haluat siistiä jälkeä -> saumuri + ompelukoneen jousto-ommel.
Trikoon kanssa ei ne kaavatkaan ole niin tarkkoja. Itse hurauttelen monesti lasten mekkoja summamutikassa :). Teen usein kaavoja itse vanhojen vaatteiden pohjalta.
Onko 100 % viskoosi hyvä mekkokangas?