Miksi muita häiritsee se jos mieheni elättää meidät?
Tuli aiemmasta ketjusta mieleeni.
Mieheni tienaa n.130 000-150 000e ja paikkakunnalla jossa asumme työllistymiseni olisi epätodennäköistä. Meillä on kaksi pientä lasta, iso talo ja piha, joissa riittää töitä jokaiselle päivälle. Vaikka välillä valitan siitä miten yksinäinen olen, niin tiedän olevani etuoikeutetussa asemassa ja olen onnellinen, että mieheni mahdollistaa tämän minulle/meille.
Tienasin ennen lasten saamista hyvin, mutta täällä jos menisin töihin joutuisin ottamaan jotain huonompaa työtä ja todennäköisesti työmatkani olisi 50-120km. Eli maksimi päivähoitomaksujen ja matkakulujen jälkeen käteen jäisi ehkä muutama satanen. Lisäksi joutuisimme hommaamaan hoitajan, sillä mieheni on paljon työmatkoilla eli mikäli tekisin 8h päivää, päivät venyisivät matkoineen 10-11tunnin päiviksi.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 08:55"]
Ihanan naiivia ap. Voi olla että miehesi on nyt sitä mieltä, että eron tullessa ei jättäisi sinua tyhjän päälle. Avioero vain on siitä kumma juttu, että se saa aika monesta esiin sen pahimman, ja tuollaiset lupaukset on kovin helppo unohtaa. Ja kun ei enää mistään muusta jaksa riidellä niin rahasta.
Toivottavasti liittonne kestää. Kannattaa kuitenkin ottaa ne pinkit lasit silmiltä ja miettiä asioita vähän pidemmällekin järjen kanssa. Rakkaus ja järjen käyttö eivät sulje toisiaan pois.
[/quote]
Minun taloudellinen tilanteeni samoin kuin eläke on turvattu täydellisesti, vaikka ero tulisikin. Ei me kaikki "miehen siivellä eläjät" olla naiveja. Itse en kahdehti tippaakaan äitejä, jotka kuskaavat lapsiaan vauvasta lähtien hoitoon, jotta saisivat rahaa asuntolainan maksamiseksi. Onneksi itse olen voinut valita toisin!
t. mamma ulkomailta
No löytyihän ne syyt, vaikka heti haluttiin leimata muut kateellisiksi. Oletko miettinyt, että ihmiset saattavat olla huolissaan sinun tilanteestasi tai ainakin pitää sinua erittäin sinisilmäisenä?
Siinä ei ole mitään vikaa, että toinen on kotona ja toinen tekee rahaa, usein se on jopa välttämätöntä jos toisen työ sisältää paljon matkoja ja epäsäännöllisiä työaikoja. Kunhan kyseessä on oikeasti yhteinen päätös, jonka seuraukset on mietitty molempien kannalta.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 09:32"]
No löytyihän ne syyt, vaikka heti haluttiin leimata muut kateellisiksi. Oletko miettinyt, että ihmiset saattavat olla huolissaan sinun tilanteestasi tai ainakin pitää sinua erittäin sinisilmäisenä?
Siinä ei ole mitään vikaa, että toinen on kotona ja toinen tekee rahaa, usein se on jopa välttämätöntä jos toisen työ sisältää paljon matkoja ja epäsäännöllisiä työaikoja. Kunhan kyseessä on oikeasti yhteinen päätös, jonka seuraukset on mietitty molempien kannalta.
[/quote]
Tätä minäkin ajattelin. Ei se minua millään tavalla häiritse, tuo on aivan tavallinen ja perinteinen tapa: mies hankkii rahaa (ja elää omaa elämäänsä) ja nainen huolehtii kodista (eikä hänellä mitään muuta aikaa ja elämää olekaan).
Miten tulevaisuutesi on turvattu siinä tapauksessa, että jostakin syystä se mies ei enää elätä sinua?
Niitä syitä voi huonommallakin mielikuvituksella keksiä aika paljon, mutta tässä nyt muutama näin aluksi: vakava sairaus tai kuolema, oman yrityksen tai työnantajan konkurssi -> työttömyys, uusi nainen ja perhe.
Siinä tilanteessa ajatellaankin paljon taloudellista reiluutta sinun kannaltasi kun mies löytääkin nuoremman ja vain rakastuu kato ihan tulisesti. Ihan kuten hän aikoinaan rakastui sinuun. Älä sitten tule rutisemaan niin kuin tällä palstallakin usein näkee: Viiskymppiä loppukuuksi, miten pärjään?
Lähinnä käy sääliksi se erakoituminen, 'syrjäytyminen' ja yksinkertaistuminen mitä naiselle tapahtuu. Kun elämä pyörii vuosikymmenenkin lähinnä siinä kotipiirissä, kyllä vain ajatusmaailma kapenee. Hyvin harva pystyy pitämään itsensä aktiivisena, sosiaalisena ja henkisesti virkeänä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 10:32"]
Lähinnä käy sääliksi se erakoituminen, 'syrjäytyminen' ja yksinkertaistuminen mitä naiselle tapahtuu. Kun elämä pyörii vuosikymmenenkin lähinnä siinä kotipiirissä, kyllä vain ajatusmaailma kapenee. Hyvin harva pystyy pitämään itsensä aktiivisena, sosiaalisena ja henkisesti virkeänä.
[/quote]
Hah! Onhan tämä av-palsta melkoinen henkireikä! :D
Mutta itse asiassa ihmisen luonteesta riippuu, miten sosiaalinen ja henkisesti vireä on.
Jotkut touhuavat vaikka mitä ja toimivat monenlaisissa ympyröissä, vaikka ovat kotiäitejä, toiset nyhjöttävät soffalla telkkaria katsellen.
Jotkut kehittävät itseään harrastuksissa, esim lukemalla paljon eri alojen tietoa eri lähteistä, toiset eivät viitsi lukea edes sanomalehtiä, muista aihepiireistä puhumattakaan!
Toiset matkustelevat perheenä, yksin tai puolisonsa mukana, toiset pysyvät kotona suppealla reviirillä.
Kotiäitinä monet voivat valita, jotkut eivät, ja siihenkin vaikuttavat mm se miehen työ ja palkka.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 08:30"]
Kannattaisi siinä kateuden lomassa miettiä, että mikä uhraus tämä on minulta. Ei paljon eläketuloa kerry, koska tästä ei tosiaan palkkaa makseta. Tienasin ennen lasten saamista 6000-10 000e/kk ja kun lapset menee kouluun saatan palata itsekin takaisin opiskelemaan,
ap
[/quote]
Olin ensin tavallaan puolellasi, mutta tämä "uhraus minulta" -kommentti laski pisteitäsi. Et taida oikeasti nauttia kotonaolosta?
Minua myös kiinnostaisi tietää, millaisella paikkakunnalla on niin hienoja työpaikkoja (miehellesi), että tienaa noin suuria summia, mutta sinulle ei mitään?
Ja jos sinullakin on ennen ollut kuuden tonnin työ (jollaisia ei myöskään normaalisti saa ilman kunnon koulutusta), niin miksi tarvitset lisäkoulutusta myöhemmin? Tai on ainakin vaikea uskoa, että tarvitsisit ihan uutta tutkintoa tms.
Sitäpaitsi monen muunkin työmatka on 50km++. Jos on auto, niin ei tuon kulkeminen kestä ainakaan kauemmin kuin monen Helsingissä asuvan ja joukkoliikennettä käyttävän.
Jos siis tapaat paljonkin ihmisiä, joita tilanteesi häiritsee, voi se johtua ihan omasta asenteestasi.