Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkärin tapaaminen - kuntakokeilun työntekijä (?) ja sosiaalityöntekijä

Vierailija
30.06.2021 |

Onko tällaiseen pakko mennä? Sos työntekijä sanoi että tapaaminen olisi todennäköisesti heinäkuun aikana. Minulla on sairauslomaa 30.9. asti joten vähän ihmetyttää miksi olisi pakko mennä sairausloman keskellä työkkärin aikana. Saan työmarkkinatukea, mutta olen b-lausunnolla hakenut sairauspäivärahaa. Sen takia en usko, että on laillista vähentää työttömyyspäivärahaa tässä tilanteessa (eikö siihen saata jotain vähennyksiä tulla, jos henkilö ei suostu työkkärin toimenpiteisiin?) Toki jos se tapaaminen laitetaan johonkin ensi kuulle, niin varmaan helpointa sanoa olevansa kipeä jolloin se siirtyy kauemmaksi, kuin alkaa väittelemään jostain.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö et ole kiinnostunut siitä voisiko sinulle löytyä töitä tai vaikka koulutusta?

Pah! Se on kuulustelu ja sitten kuntouttava työtoiminta. Duunin antaminen ei siihen kuulu.

Jos allekirjoitat paperin, jossa suostut kuntouttavaan, suostut samalla olemaan työkykyinen avoimille markkinoille eli sinussa on vikaa päässä. Tuo ei ole meriitti haettaessa mitään työtä! Koulutettuja työttömiä yritetään pakottaa kuntouttavaan vaikka ainoa puute on pula työpaikoista!! Sitä et työkkäristä etkä typistä saa. Niitä kiinnostaa pompotus ja oman perseen pitäminen työpaikassa kiinni.

Piti olla työkyvytön eikä työkykyinen. Kuntouttava on narkkien ja juoppojen hyysylä, johon pakotetaan yliopistotutkinnon suorittaneita työttömiä siirtämään kasoja paikasta toiseen karenssien ja tukien loppumisen uhalla mutta kukaan ei sinne voi väkisin viedä, jos et itse suostu.

Vierailija
102/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdistan tämän kommentin niille, jotka omasta tahdostaan ovat työttömiä ja venkoilevat kaikin keinoin ettei tarvitsisi mennä töihin, kouluun tai kursseille.

Kuka ketjussa on kieltäytynyt normaalista palkkatyöstä? Itse en huomannut ensimmäistäkään. Tempputyöllistäminen yhdeksällä eurolla päivä ei ole oikeaa työtä eikä ratkaise kenenkään työttömyydestä johtuvia ongelmia.

Kysynpä sinultakin, että mitä sitten pitäisi tehdä? Jos tuo "tempputyöllistäminen" siis on ainoa sillä hetkellä käytettävissä oleva työllistämisen keino. Pitäisikö te-palveluista vain todeta, että sori, nyt ei oo mitään, soittelemme kun jotain tulee. Sitten odotellaan kädet taskuissa. Kuluu kuukausia. Vihdoin löytyy yksi avoin duuni - mutta ohhoh, sinä olet tässä välissä kadottanut ne vähänkin oleelliset työelämän vaatimat taidot, koska olit vain syrjäytymässä kotona, niin pätevämmällehän se duuni tietysti meni. Ei muuta kuin takaisin kotiin syrjäytymään vielä muutamaksi lisäkuukaudeksi. Onko tosiaan "systeemi" se vihollinen, kun pyrkivät estämään tämän skenaarion tapahtumisen kuin se suinkin teidän kiittämättömien, asenneongelmaisten vastarannan kiiskien kanssa on mahdollista? Te-palvelut eivät voi taikoa työpaikkoja tyhjästä, mutta he voivat yrittää ylläpitää työkykyäsi. Kerro, miten tämä pitäisi sitten tehdä jos ei nykyinen malli kelpaa?

Jokainen hallitus vuorollaan on käyttänyt aikaa ja energiaa työttömyysturvan heikentämiseen ja kaiken maailman typpien ja kuntouttavuen lisäämiseen ja byrokratian kasvattamiseen. Ne eivät tuo työtä kuin byrokraateille itselleen. Koulutusta työttömille pidetään liian kalliina! No, älkää sitten ihmetelkö, miksi Suomessa on vaikea työllistyä ja vaihtaa työtä kun tarkoituksena on estää järkevät työllistämistoimet ja pitää työtön virkailijoiden pompotettavana luukulta toiselle!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdistan tämän kommentin niille, jotka omasta tahdostaan ovat työttömiä ja venkoilevat kaikin keinoin ettei tarvitsisi mennä töihin, kouluun tai kursseille.

Kuka ketjussa on kieltäytynyt normaalista palkkatyöstä? Itse en huomannut ensimmäistäkään. Tempputyöllistäminen yhdeksällä eurolla päivä ei ole oikeaa työtä eikä ratkaise kenenkään työttömyydestä johtuvia ongelmia.

Kysynpä sinultakin, että mitä sitten pitäisi tehdä? Jos tuo "tempputyöllistäminen" siis on ainoa sillä hetkellä käytettävissä oleva työllistämisen keino. Pitäisikö te-palveluista vain todeta, että sori, nyt ei oo mitään, soittelemme kun jotain tulee. Sitten odotellaan kädet taskuissa. Kuluu kuukausia. Vihdoin löytyy yksi avoin duuni - mutta ohhoh, sinä olet tässä välissä kadottanut ne vähänkin oleelliset työelämän vaatimat taidot, koska olit vain syrjäytymässä kotona, niin pätevämmällehän se duuni tietysti meni. Ei muuta kuin takaisin kotiin syrjäytymään vielä muutamaksi lisäkuukaudeksi. Onko tosiaan "systeemi" se vihollinen, kun pyrkivät estämään tämän skenaarion tapahtumisen kuin se suinkin teidän kiittämättömien, asenneongelmaisten vastarannan kiiskien kanssa on mahdollista? Te-palvelut eivät voi taikoa työpaikkoja tyhjästä, mutta he voivat yrittää ylläpitää työkykyäsi. Kerro, miten tämä pitäisi sitten tehdä jos ei nykyinen malli kelpaa?

Jokainen hallitus vuorollaan on käyttänyt aikaa ja energiaa työttömyysturvan heikentämiseen ja kaiken maailman typpien ja kuntouttavuen lisäämiseen ja byrokratian kasvattamiseen. Ne eivät tuo työtä kuin byrokraateille itselleen. Koulutusta työttömille pidetään liian kalliina! No, älkää sitten ihmetelkö, miksi Suomessa on vaikea työllistyä ja vaihtaa työtä kun tarkoituksena on estää järkevät työllistämistoimet ja pitää työtön virkailijoiden pompotettavana luukulta toiselle!!

Hyvin ja selkeästi kerrottu totuus. Ihme kun sitä ei ole poistettu jollain tekosyyllä. 

Vierailija
104/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silloinhan he ovat arvioineet, että pystyt tulemaan tapaamiseen sairaudesta huolimatta, joten mikset menisi?

Jos taas et kykene sairauden takia osallistumaan, sitten soitat sinne ja sovit paremman ajan.

Mikä ihme siinä on ettei osata järkevästi hoitaa omia asioita?[/quote]

Mielivaltaa käyttävien ihmisten kanssa asioiminen on välillä hankalaa. Kaikki mahdollinen tieto on sillon paikallaan.

Vierailija
105/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdistan tämän kommentin niille, jotka omasta tahdostaan ovat työttömiä ja venkoilevat kaikin keinoin ettei tarvitsisi mennä töihin, kouluun tai kursseille. Kuinka te oikeasti jaksatte pyöriä vuodesta toiseen tuossa systeemissä? Kela, työkkäri, TYP ruljanssissa. Kuukaudesta toiseen täytellä lippuja ja lappuja Kelaan ja taistella kaikemaailman virkamiesten kanssa vuodesta toiseen. Olin itse 6kk työtön ja sitten sain töitä. luojan kiitos ei tarvitse toivottavasti enää koskaan olla tuossa kuviossa mukana.

Entä jos minä vastaisin? Meinasin revetä tuohon kapakkaraha-komenttiisi ja tähän (oletan että sama kirjoittaja).

Koska minulla on eräs F.60 koodilla alkava haaste. En saa mielihyvää juuri mistään, eikä työstä saatava palkka merkitse minulle juuri mitään, koska tulen toimeen [ilman vastinetta saatavilla tulonsiirroilla]. Miksi minun pitäisi mennä jonnekin 8 tunniksi kärsimään vain saadakseni hieman ylimääräistä rahaa, jota en oikeastaan edes tarvitse? Työkkärin palveluiden kohteena oleminen on miellyttävää, sillä suurin osa työntekijöistä _ei_ ole [80 vuotta sitten vaikuttaneen tuhoisan maailmankatsomuksen kannttajia] toisin kuin mielikuvissa, vaan ymmärtäväisiä ja empaattisia. Varsinkin TYPin porukka. Työkokeilut tuovat rentoa rytmiä päivään, ja niiden kautta voi päästä paikkoihin joihin ei muuten olisi mitään asiaa, kuten vaikka päiväkotiin leikkimään lasten kanssa. Loput ajat voi [nauttia ilman vastinetta saatavista tulonsiirroista] ja välillä tehdä töitä pätkissä, jos haluaa vähän ekstrarahaa ja hetkeksi eroon työkkärin palveluista.

Ja älkää sitten ilmoittako tätä viestiä asiattomaksi. Se että joku ei kestä näitä viestejä, ei tee sen takana olevaa henkilöä yhtään vähemmän todelliseksi. Tämä ei ole peikko, vaan ihan aito elämänkohtalo. Kuten tästä huomataan, kannattaa ehdottomasti kirjoittaa väärin _aivan_ kaikki keskeiset sanat, jotta msg ei vahingossakaan juuttuisi harmoniaa suojelevaan koneeseen.

Vierailija
106/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmoniaa suojelevien henkilöiden osalta toivoisin että joku [maanviljelyssäkin käytetty termi][henkisistä ongelmista kärsivä] saisi tarpeekseen ja suorittaisi heille rujon kauneuskirurgisen toimenpiteen, jossa heidän tunnistettavin osansa muokattaisiin uuteen maailmankatsomukseen rystysten ympärille asetettavan metallikappaleen avulla. Sen jälkeen heidän leipää vastaanottavaan luukkuunsa työnnettäisiin metallinen projektiileja lähettävä esine, ja index fingeriä koukistettaisiin niin että cerebellum lentäisi pihalle. Sen jälkeen nämä hienojakoista kivijauhetta tietyssä paikassa kantavat [7700 kcal/kg][lieriön muotoiset säiliöt] työnnettäisiin lihan jauhamista varten tehtyyn myllyyn ja jauhettaisiin kg palasiksi, minkä jälkeen heidät syötettäisiin K-9:eille.

Kannattaa ehdottomasti käydä siellä palvelinhuoneessa nykäisemässä töpseli seinästä, niin syvälle tämä [maanviljelyssäkin käytetty termi] on vajonnut, ettei sitä enää voida pelastaa. Kannattaa myös kannella keskeiselle eurooppalaiselle toimielimelle siitä että joku saa vielä lukea uutisia ilmaiseksi, samalla kun omat palvelut muistuttavat päivä päivältä enemmän viemärissä virtaavaa liejua.

Vierailija
107/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos olet sairas, niin ilmoita oma asioinnissa, että et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Silloin ei tule mitään haastatteluja, saat 1+9 päivän omavastuun jälkeen sairauspäivärahaa.

Sairauspäivärahahakemus voidaan hylätä Kelassa, ja silloin on oikeus työttömyysetuuteen, jos on työttömänä työnhakijana TE-toimistossa. Joten missään nimessä työnhakua ei kannata katkaista. 

Tosin tt-tukea varmaan saa, jos oikeutta työkkärirahaan ei ole, mutta sieltäkin todennäköisesti käsketään mennä työttömäksi työnhakijaksi mitä pikimmin, koska tt-tuen saaminen edellyttää, että kaikki ensisijaiset tuet on haettu.

Oikeus työttömyysetuuteen katkeaa, jos ei saavu sovittuun tapaamiseen.

Luonnollisesti - ellei ole syytä olla menemättä, ja aina tietenkin pitää ilmoittaa ja sopia jatkosta.

Mutta mun vastaukseni olikin viestiin, jossa ehdotettiin ilmoittamaan työkkäriin, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, koska on sairas. Olen itse kantapään kautta oppinut, että niin ei kannata tehdä.

Kyllä niin kannattaa tehdä, jos ei halua mennä sovittuun tapaamiseen. Jos syynä on sairausloma, niin viimeistään silloin se lääkärintodistus tulee toimittaa tai jää ilman etuuksia.

No kyllähän sinne sovittuun tapaamiseen pitää mennä (tai ainakin ottaa yhteyttä ja sopia jostain).

Mun pointtini on koko ajan ollut se, että jos sairauspäiväraha evätään (ja se on täysin mahdollista) ja työttömyyskorvaustakaan ei tule (koska ei ole työnhakijana työkkärissä), niin mitään ns. ensisijaista tukea ei saa. Ja tt-tukea jos hakee, niin edellyttävät työkkäriin ilmoittautumista.

Mutta enhän minä tiedä, mikä ap:n rahatilanne on. Ehkä hänellä on säästöjä tai joku ns. elättää, jos rahaa ei mistään vähän aikaa tule.

Ihmiset ilmeisesti pitävät sairauspäivärahaa selviönä, jos on sairauslomalla ja lääkärintodistus. Mutta niinhän asianlaita ei ole - ainakaan jos siis hakee pidemmäksi aikaa sairauspäivärahaa tai jatkoa siihen lyhyen pätkän jälkeen. Se menee yleensä Kelan asiantuntijalääkäreiden arvioitavaksi ja hyvin usein sieltä tulee hylky.

Kun Kela ei maksa sairauspäivärahaa ja tt-tukea saadakseen pitää ilmoittautua työttömäksi, niin siitä seuraa se, että niihin työkkärin velvoittaviin tapaamisiin on mentävä. Silloin ei voi vedota siihen, että on sairas, jos ei esitä sairauslomalappua, pelkkä asian kertominen ei riitä. Jos tämä ei kelpaa, voi elellä ilman mitään tukia.

Vierailija
108/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärintodistusta ei tarvitse työkkärille ikinä toimittaa. Eikä kuntouttavaan työtoimintaan osallistua, olit sitten työkykyinen tai -kyvytön.

Vierailija
109/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli sairaslomallani varattu aika johonkin työllistymissuunnitelmantekoon, mutta en mennyt eikä siitä seurannut mitään. Itse asiassa olivat lähettäneet sen netpostiin, ja sain tietää asiasta vasta kuukausia tilaisuuden jälkeen kun en ollut ikinä mitään netpostia käyttänytkään, eikä siitä tullut mitään ilmoitusta minulle asti. Kuntoutustuki juoksi koko ajan.

Vierailija
110/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kuntouttava työtoiminta, onko siellä niitä pupuleikkejä vai oikeaa työtä? Entä ohjaajat, ovatko aivan täyspäisiä?

Oikeaa työtä esim. laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa tai toimistötyötä sairaalan arkistossa tai kansalaisopiston toimistossa, mutta työmarkkinatuella.

Vierailija
111/112 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin sinne ja sanoin, että minusta työkkärin tapaaminen olisi järkevää toteuttaa vasta silloin kun sairaslomani on loppumaisillaan. Sosiaalityöntekijä sanoi että jaa, hän ei nyt tosiaan tiedä koska se tulee. Sanoin uudelleen, että mielestäni sitä tapaamista ei ole järkeä pitää keskellä sairauslomaa vaan myöhemmin, jolloin hän sanoi että hän voi ottaa sen huomioon (tämähän ei välttämättä tarkoita mitään) ja ei vielä osaa sanoa, koska tapaaminen tulisi. En kylläkään usko, että siitä voidaan laillisesti laittaa mitään rangaistusta (tuenleikkausta) mikäli en silti menisi sinne ennen syksyä, sillä se sairausloma on voimassa.

Työkkärin sos.tt on ollut tähän asti mielin kielin kun on pyydellyt niitä lausuntojani sinne nähtäväksi. Nyt on alkanut äänensävy koventua kun en 3.:kaan kerralla ole halunnut lähettää papereita vieraiden ihmisten nähtäväksi sinne.

Vierailija
112/112 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tuoretta kokemusta tästä asiasta?

Luulis että alkavat nyt kunnolla kutsumaan työttömiä jutteluihin ja sitten laittavat kuntouttavaan tms?