Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkärin tapaaminen - kuntakokeilun työntekijä (?) ja sosiaalityöntekijä

Vierailija
30.06.2021 |

Onko tällaiseen pakko mennä? Sos työntekijä sanoi että tapaaminen olisi todennäköisesti heinäkuun aikana. Minulla on sairauslomaa 30.9. asti joten vähän ihmetyttää miksi olisi pakko mennä sairausloman keskellä työkkärin aikana. Saan työmarkkinatukea, mutta olen b-lausunnolla hakenut sairauspäivärahaa. Sen takia en usko, että on laillista vähentää työttömyyspäivärahaa tässä tilanteessa (eikö siihen saata jotain vähennyksiä tulla, jos henkilö ei suostu työkkärin toimenpiteisiin?) Toki jos se tapaaminen laitetaan johonkin ensi kuulle, niin varmaan helpointa sanoa olevansa kipeä jolloin se siirtyy kauemmaksi, kuin alkaa väittelemään jostain.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnvälitystoimistot muualla SIVISYTYSMAISSA antavat työpaikan sitä haluaville. Eli mitä kauemmin työttömänä sitä suurempi tarve työllistyä. Tuet pois jos ei työ maistu.

Täälläkin pitäisi antaa suoraan työpaikka työkkärin kautta, koska työnantaja ei pitkäikaistyötöntä suosi, vaikka työhaluja ja kokemustakin löytyisi. Lisäksi ikärasismi rehottaa. Jälleen kerran muualla maailmassa siitä ei ole usein tietoakaan, ihmisiä kunnioitetaan työkokemuksen ja ikänsä sekä elämänkokemuksen puolesta. Tämä koskee niin duunareita, huippulääkäreitä kuin vaikkapa luovan työn tekijöitä.

Jos työpaikka ei kelpaisi niin siitä sitten "rankkariksi" 9 euron orjatöihin.

Suomessa ei ole työnvälitystoimistoa eikä taida olla kovin monessa maassa muuallakaan. Ei Tanskassa tai Saksassa työkkäri määrää, kenet on palkattava, miksi Suomessa valtio päättäisi, kenelle yrittäjä maksaa palkkaa?

Irtisanomisaika vaan minimiin. Ei aiheuttaisi kovin suurta haittaa.

Vierailija
82/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysetuudet eivät ole tarkoitettu korvaamaan sairauspäivärahoja. Eli jos olet saanut sairauspäivärahakemuksestasi hylkäävän päätöksen ja olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon, on sinun oltava kokoaikatyöhön tai työkyvyllesi sopivaan kokoaikatyöhön käytettävissä. Eli jos TE-toimistosta tarjotaan palveluita, olet velvollinen ottamaan niitä vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset haluavat juuri oikeisiin töihin. Eivät orjiksi. 

Ymmärrän kyllä. Itse tosin lähdin vapaaehtoisesti ”orjaksi”. Tämän takia sain kuuden vuoden pätkätyön ja sen jälkeen vakituisen paikan. Joten minulle tuo ”orjuus” oli oikein sopivaa.

Vierailija
84/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdistan tämän kommentin niille, jotka omasta tahdostaan ovat työttömiä ja venkoilevat kaikin keinoin ettei tarvitsisi mennä töihin, kouluun tai kursseille.

Kuka ketjussa on kieltäytynyt normaalista palkkatyöstä? Itse en huomannut ensimmäistäkään. Tempputyöllistäminen yhdeksällä eurolla päivä ei ole oikeaa työtä eikä ratkaise kenenkään työttömyydestä johtuvia ongelmia.

Tosielämässä todella moni kieltäytyy työstä, koska se on vääränlaista, väärässä paikassa, väärään aikaan tai muuten vain sellaista, että sitä ei voi tehdä, koska menettää tuet. Mutta jos ei ole kunnollista koulutusta ja työkokemusta, niin on hankala päästä 4000 e/kk palkalla tekemään kevyttä toimistotyötä kivaan ja dynaamiseen työyhteisöön.

Vierailija
85/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdistan tämän kommentin niille, jotka omasta tahdostaan ovat työttömiä ja venkoilevat kaikin keinoin ettei tarvitsisi mennä töihin, kouluun tai kursseille. Kuinka te oikeasti jaksatte pyöriä vuodesta toiseen tuossa systeemissä? Kela, työkkäri, TYP ruljanssissa. Kuukaudesta toiseen täytellä lippuja ja lappuja Kelaan ja taistella kaikemaailman virkamiesten kanssa vuodesta toiseen. Olin itse 6kk työtön ja sitten sain töitä. luojan kiitos ei tarvitse toivottavasti enää koskaan olla tuossa kuviossa mukana.

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Jatkuvasti saa olla selittelemässä ja tekemässä tiliä omasta elämästään eri viranomaisille. Onneksi on töitä ja aito vapaus omassa elämässä.

Tsemppiä toivotan kaikille niille, jotka haluavat töihin ja tuskailevat nykyisessä tilanteessa.

Vierailija
86/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita että sinulla on delta viruksen kaltaisia oireita, tuskin haluavat mihinkään tapaamiseen enää.

Vierailija
87/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta on suurimpia ellei suurin mielenterveysongelmien aiheuttaja. Terveet työnhakijat kyykytetään sairaiksi ja pelokkaiksi ihmisraunioiksi. Sitten on hyvä jättää ne fyysiset rempatkin hoitamatta.

Vierailija
88/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdistan tämän kommentin niille, jotka omasta tahdostaan ovat työttömiä ja venkoilevat kaikin keinoin ettei tarvitsisi mennä töihin, kouluun tai kursseille.

Kuka ketjussa on kieltäytynyt normaalista palkkatyöstä? Itse en huomannut ensimmäistäkään. Tempputyöllistäminen yhdeksällä eurolla päivä ei ole oikeaa työtä eikä ratkaise kenenkään työttömyydestä johtuvia ongelmia.

Tosielämässä todella moni kieltäytyy työstä, koska se on vääränlaista, väärässä paikassa, väärään aikaan tai muuten vain sellaista, että sitä ei voi tehdä, koska menettää tuet. Mutta jos ei ole kunnollista koulutusta ja työkokemusta, niin on hankala päästä 4000 e/kk palkalla tekemään kevyttä toimistotyötä kivaan ja dynaamiseen työyhteisöön.

'

Jaaha, minä lopetin te-toimistossa käymisen kun sieltä ei tosiaan tarjottu mitään mitä voisi hakea paitsi vapaaehtois/harjottelupaikkoja nälkäpalkalla. En olettanut saavani mitään 4000e palkkaa, vaan peruspalkan edes. Virkailija käski etsiä työharjottelupaikkoja itsenäisesti kansiosta, nyt korona-aikana en todellakaan enää menisi te-toimistoon suurten joukkojen sekaan selaamaan tuhansien selaamaa kansiota, kuinkakohan moni edes pesee käsiään. Ne harjottelupaikat olivat tyyliin ilmainen työharjoittelija kirpputorilla varmaan nälkäpalkalla, virkailija ei kertonut mitä siitä hyvästä saisi vai oliko se vapaaehtoistyö. En hakenut, vihaan kirpputoreja ja saan allergiaa. Ihmetyttää kun osa virkailijoista ei edes aio tarjota mitään mitä hakisi, paitsi käskivät katsella harjottelupaikkoja ilmaiseksi. Ihmettelin mistä se virkailija sai oman palkkansa, varmaan työpaikalla istumisesta.

Vierailija
89/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Jaaha, minä lopetin te-toimistossa käymisen kun sieltä ei tosiaan tarjottu mitään mitä voisi hakea paitsi vapaaehtois/harjottelupaikkoja nälkäpalkalla. En olettanut saavani mitään 4000e palkkaa, vaan peruspalkan edes. Virkailija käski etsiä työharjottelupaikkoja itsenäisesti kansiosta, nyt korona-aikana en todellakaan enää menisi te-toimistoon suurten joukkojen sekaan selaamaan tuhansien selaamaa kansiota, kuinkakohan moni edes pesee käsiään. Ne harjottelupaikat olivat tyyliin ilmainen työharjoittelija kirpputorilla varmaan nälkäpalkalla, virkailija ei kertonut mitä siitä hyvästä saisi vai oliko se vapaaehtoistyö. En hakenut, vihaan kirpputoreja ja saan allergiaa. Ihmetyttää kun osa virkailijoista ei edes aio tarjota mitään mitä hakisi, paitsi käskivät katsella harjottelupaikkoja ilmaiseksi. Ihmettelin mistä se virkailija sai oman palkkansa, varmaan työpaikalla istumisesta.

Et varmaan nosta sitten työttömyysetuuksiakaan?

Vierailija
90/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kuntouttava työtoiminta, onko siellä niitä pupuleikkejä vai oikeaa työtä? Entä ohjaajat, ovatko aivan täyspäisiä?

Vierailija
91/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin oli työkkäriin tapaaminen kesälomalla ja sitten vielä piti päivittää aktivointisuunnitelmaa.

Ja olen siis vuosilomalla töistä.

Vierailija
92/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Jaha, sieltä heräsi 1990-luku. Työharjoittelua ei ole ollut vuoden 2002 jälkeen eikä työkokeilupaikkoja mistään kansioista etsitä, ne on netissä. TE-toimiston tehtävänä ei ole tarjota sinulle työpaikkoja, ihan itse joudut etsimisen vaivan kokemaan.  Moni työtön oikeasti kuvittelee, että muut etsivät heille työpaikat, he vain valitsevat mieluisimman.

Vierailija
93/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikin oli työkkäriin tapaaminen kesälomalla ja sitten vielä piti päivittää aktivointisuunnitelmaa.

Ja olen siis vuosilomalla töistä.

Kun pitää työnhaun voimassa, niin käy noin.

Vierailija
94/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos olet sairas, niin ilmoita oma asioinnissa, että et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Silloin ei tule mitään haastatteluja, saat 1+9 päivän omavastuun jälkeen sairauspäivärahaa.

Sairauspäivärahahakemus voidaan hylätä Kelassa, ja silloin on oikeus työttömyysetuuteen, jos on työttömänä työnhakijana TE-toimistossa. Joten missään nimessä työnhakua ei kannata katkaista. 

Tosin tt-tukea varmaan saa, jos oikeutta työkkärirahaan ei ole, mutta sieltäkin todennäköisesti käsketään mennä työttömäksi työnhakijaksi mitä pikimmin, koska tt-tuen saaminen edellyttää, että kaikki ensisijaiset tuet on haettu.

Oikeus työttömyysetuuteen katkeaa, jos ei saavu sovittuun tapaamiseen.

Luonnollisesti - ellei ole syytä olla menemättä, ja aina tietenkin pitää ilmoittaa ja sopia jatkosta.

Mutta mun vastaukseni olikin viestiin, jossa ehdotettiin ilmoittamaan työkkäriin, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, koska on sairas. Olen itse kantapään kautta oppinut, että niin ei kannata tehdä.

Kyllä niin kannattaa tehdä, jos ei halua mennä sovittuun tapaamiseen. Jos syynä on sairausloma, niin viimeistään silloin se lääkärintodistus tulee toimittaa tai jää ilman etuuksia.

No kyllähän sinne sovittuun tapaamiseen pitää mennä (tai ainakin ottaa yhteyttä ja sopia jostain).

Mun pointtini on koko ajan ollut se, että jos sairauspäiväraha evätään (ja se on täysin mahdollista) ja työttömyyskorvaustakaan ei tule (koska ei ole työnhakijana työkkärissä), niin mitään ns. ensisijaista tukea ei saa. Ja tt-tukea jos hakee, niin edellyttävät työkkäriin ilmoittautumista.

Mutta enhän minä tiedä, mikä ap:n rahatilanne on. Ehkä hänellä on säästöjä tai joku ns. elättää, jos rahaa ei mistään vähän aikaa tule.

Ihmiset ilmeisesti pitävät sairauspäivärahaa selviönä, jos on sairauslomalla ja lääkärintodistus. Mutta niinhän asianlaita ei ole - ainakaan jos siis hakee pidemmäksi aikaa sairauspäivärahaa tai jatkoa siihen lyhyen pätkän jälkeen. Se menee yleensä Kelan asiantuntijalääkäreiden arvioitavaksi ja hyvin usein sieltä tulee hylky.

Vierailija
95/112 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kuntouttava työtoiminta, onko siellä niitä pupuleikkejä vai oikeaa työtä? Entä ohjaajat, ovatko aivan täyspäisiä?

Huonosti kohteleva ohjaaja oli ainakin minulla ja samoin toisessa paikassa eräällä tuttavallani. Paikasta riippuen pelkkää istuskelua tai sitten laitetaan oikeisiin töihin. 

Vierailija
96/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat työttömyystukea, et ole sairas. Jos saat sairaspäivärahaa, olet sairas ja voit laittaa työvoimatoimiston asiakkuuden jäähylle.

Vierailija
97/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat työttömyystukea, et ole sairas. Jos saat sairaspäivärahaa, olet sairas ja voit laittaa työvoimatoimiston asiakkuuden jäähylle.

Eli sinuna laittaisin heti työvoimatoimiston asiakkuuden pois, kun.saisin tietää kelan maksavan minulle sairausajalta. Ei työkkärille kuulu mitä asiakas tekee sairaana, mutta silloin kuuluu, jos saa työttömyystukea.

Vierailija
98/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kirjoitin viestin, mutta eihän se mene läpi. Turha täällä on mistään oikeasti keskustella. Turhista turhin palsta.

Vierailija
99/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

San0man naurettava sen5üüri poistaa kaikki sanat joita on varmaan puolet Suomen kielen sanoista. Pitää siis _aivan_ kaikki olennaisimmat sanat muistaa kirjoittaa  väärin jos tänne mitään kirjoittaa..

Vierailija
100/112 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö et ole kiinnostunut siitä voisiko sinulle löytyä töitä tai vaikka koulutusta?

Pah! Se on kuulustelu ja sitten kuntouttava työtoiminta. Duunin antaminen ei siihen kuulu.

Jos allekirjoitat paperin, jossa suostut kuntouttavaan, suostut samalla olemaan työkykyinen avoimille markkinoille eli sinussa on vikaa päässä. Tuo ei ole meriitti haettaessa mitään työtä! Koulutettuja työttömiä yritetään pakottaa kuntouttavaan vaikka ainoa puute on pula työpaikoista!! Sitä et työkkäristä etkä typistä saa. Niitä kiinnostaa pompotus ja oman perseen pitäminen työpaikassa kiinni.