Työkkärin tapaaminen - kuntakokeilun työntekijä (?) ja sosiaalityöntekijä
Onko tällaiseen pakko mennä? Sos työntekijä sanoi että tapaaminen olisi todennäköisesti heinäkuun aikana. Minulla on sairauslomaa 30.9. asti joten vähän ihmetyttää miksi olisi pakko mennä sairausloman keskellä työkkärin aikana. Saan työmarkkinatukea, mutta olen b-lausunnolla hakenut sairauspäivärahaa. Sen takia en usko, että on laillista vähentää työttömyyspäivärahaa tässä tilanteessa (eikö siihen saata jotain vähennyksiä tulla, jos henkilö ei suostu työkkärin toimenpiteisiin?) Toki jos se tapaaminen laitetaan johonkin ensi kuulle, niin varmaan helpointa sanoa olevansa kipeä jolloin se siirtyy kauemmaksi, kuin alkaa väittelemään jostain.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä työvoimatoimiston asiakkailla on huono maine. Jos sairautesi ei estä liikkumasta ja aiheuta huomattavaa kärsimystä, menisin tapaamiseen. Työtähän he haluavat sinulle järjestää, sellaista jota osaat tehdä.
Hei, älä viitsi naurattaa ja kirjoitella baskaa. Tiedät sen hyvin itsekin, ette TE-toimisto tarjoa mitään työtä, jolla elättää itsensä ja perheensä. Hitto, että vielä 2021 on tällaisia hiton älypäitä, jotka uskovat ihan mitä vaan heille syötetään. Ota pillerisi ja poistu takavasemmalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä työvoimatoimiston asiakkailla on huono maine. Jos sairautesi ei estä liikkumasta ja aiheuta huomattavaa kärsimystä, menisin tapaamiseen. Työtähän he haluavat sinulle järjestää, sellaista jota osaat tehdä.
Ehei ne töitä tarjoa. Tiedän tuollainen joukkopainostus on 9 euron orjuuksia. Siihen riittää pelkästään pitkittinyt työttömyys.
Siis minulla on pysyvä sairaus joka aiheuttaa fyysisiä rajoitteita. Tässäkin kuussa on ollut fysioterapiaa 9tuntia ja ihan arkiseen pärjäämiseenkin menee paljon aikaa. Sitä sairautta ilman hakisin mieluummin vaikka jotain tehdastöitä kuin olisin kotona ja työkkärin kanssa tekemisissä. Sosiaalityöntekijä yrittänyt jo puhelimitse painostaa, että lähettäisin sinne b-lausuntoni, että voisivat "auttaa" paremmin. En ole suostunut, koska se auttaminen voi olla sitä, että lääkärin sanomisista etsitään jotain mainintaa, minkä perusteella voitaisiin taas kuntouttavaan työtoimintaan painostaa. Ja itse osaan kyllä sanoa terveydentilastani paremminkin kuin lääkäri, että jos eivät voi pelkästään asiakkaan sanaan luottaa niin enpä sille mitään voi.
Niihin kuntouttaviinhan ei lain mukaan ole pakko mennä, enkä usko että siitä kohdallani olisi iloa. Olen kyllä yrittänyt miettiä, mistä alkaisin saada rahaa, eli jos keksin vaikka jonkun koulutuksen mihin yrittäisin mennä, niin siinä kohtaa työkkäristä voisi olla hyötyäkin ehkä. ApTäähän on helppo juttu: ei lääkärintodistusta, ei rajoitteita. Ei sinulla ole mitään syytä olla menemättä tapaamiseen ja vaikka työkokeiluun, koska järjestelmässä ei ole kirjattu tietoja alentuneesta työkyvystä.
Onhan minulla lääkärintodistus, vaikka en sitä heille näytä. Työkokeiluun ei voi pistää sairausloman aikana, näytin papereitani sinne tai en. Ap
Onneksi etuudenmaksu voidaan lopettaa samantien, koska sinua ei katsota työttömäksi. Työnhakusi voimassaolo lakkaa, kun et esitä työvoimaviranomaiselle sen pyytämiä selvityksiä työkyvystäsi eli tässä tapauksessa lääkärintodistusta.
Voijeesusnyttaaskerran....
Ap. Sulla on se sossu mukana sen takia että sulla on jotain juttuja jotka EHKÄ estää sua hakemasta tai menemästä töihin tai kouluun, ja kuten sanoit sulla on pysyvä sairaus.
Kuntouttava työtoiminta on niille henkilöille jotka eivät pysty osallistumaan mihinkään muuhun työkkärin työllistämistoimeen kuten kursseille tai vaikka työkokeiluun, ei pysty myöskään hakemaan töitä tai koulutusta. Eli käytännössä olet typin asiakas jolle katsotaan jotain apua, esim. sitä kuntouttavaa työtoimintaa, tai sitten autetaan hakemaan sairaseläkettä tms. ja nimenomaan sinne pitää olla ne lääkärinlausunnot että on virallinen kanta että kuinka sairas olet. Ei ne sossut tai työkkärin/kuntakokeilun ihmiset ole sairaanhoidon ammattilaisia jotka sitä sun terveyttä tai sairautta voisivat itse määritellä, eikä sitä määritä myöskään se mitä sinä sanot, muutenhan kaikki sanoisi että joo, olen tosi sairas, haetaan mulle sairaseläkettä.
Soita kuntakokeiluun tai sossulle että sulla on sairaslomatodistus syyskuulle asti, ja toimitat sen sitten sinne, koska se on virallinen paperi. Ja toimita hyvä ihminen myös se lääkärinlausunto!
Sosiaalityöntekijä on läsnä tapaamisessa sen vuoksi, että hän voi muistiinpanoihinsa nojaten käyttää kaikkea mitä sanot sinua vastaan, joten kannattaa miettiä mitä aikoo sanoa, koeta keksiä vedenpitäviä pitkiä tarinoita, pyöritä ne ympäri, pallota ne pelistä pois, kieputa ne pihalle, valehtele, ole säälimätön, ole baskiainen, NIIN HEKIN OVAT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö et ole kiinnostunut siitä voisiko sinulle löytyä töitä tai vaikka koulutusta?
No olen sairauslomalla, joten en voi koulutukseen tai töihin kumminkaan mennä ennen kuin 1.10. aikaisintaan. Ap
Saatko siis nyt työttömyyskorvausta vaiko sairaspäivärahaa?
Vierailija kirjoitti:
No eipä sitä mitään kannata järjestää, ennenkuin on sairausloman kesto ja työkyvyn aikataulu tiedossa. Sairauslomalla ei olla työnhakijoina, joten ei tapaamista tuohon liittyen ellei kyse ole lääkärin pyytämästä työkyvyn arvioista sairauloman/työkyvöttömyyseläkkeen jatkoa ajatellen tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehei ne töitä tarjoa. Tiedän tuollainen joukkopainostus on 9 euron orjuuksia. Siihen riittää pelkästään pitkittinyt työttömyys.
Siis minulla on pysyvä sairaus joka aiheuttaa fyysisiä rajoitteita. Tässäkin kuussa on ollut fysioterapiaa 9tuntia ja ihan arkiseen pärjäämiseenkin menee paljon aikaa. Sitä sairautta ilman hakisin mieluummin vaikka jotain tehdastöitä kuin olisin kotona ja työkkärin kanssa tekemisissä. Sosiaalityöntekijä yrittänyt jo puhelimitse painostaa, että lähettäisin sinne b-lausuntoni, että voisivat "auttaa" paremmin. En ole suostunut, koska se auttaminen voi olla sitä, että lääkärin sanomisista etsitään jotain mainintaa, minkä perusteella voitaisiin taas kuntouttavaan työtoimintaan painostaa. Ja itse osaan kyllä sanoa terveydentilastani paremminkin kuin lääkäri, että jos eivät voi pelkästään asiakkaan sanaan luottaa niin enpä sille mitään voi.
Niihin kuntouttaviinhan ei lain mukaan ole pakko mennä, enkä usko että siitä kohdallani olisi iloa. Olen kyllä yrittänyt miettiä, mistä alkaisin saada rahaa, eli jos keksin vaikka jonkun koulutuksen mihin yrittäisin mennä, niin siinä kohtaa työkkäristä voisi olla hyötyäkin ehkä. Ap
Kaikilla meillä on rajoitteita
Mikä ihmeen työkkärin tapaaminen, jos olet menossa kuntakokeilun väkeä tapaamaan. Et edes näköjään tiedä, kuka sinulle tapaamiset määrää.
sillä sossulla on varmaan satoja asiakkaita. Luuletko että pystyy vaihteleen niitä aikoja miten vaan ?
Vierailija kirjoitti:
Voijeesusnyttaaskerran....
Ap. Sulla on se sossu mukana sen takia että sulla on jotain juttuja jotka EHKÄ estää sua hakemasta tai menemästä töihin tai kouluun, ja kuten sanoit sulla on pysyvä sairaus.
Kuntouttava työtoiminta on niille henkilöille jotka eivät pysty osallistumaan mihinkään muuhun työkkärin työllistämistoimeen kuten kursseille tai vaikka työkokeiluun, ei pysty myöskään hakemaan töitä tai koulutusta. Eli käytännössä olet typin asiakas jolle katsotaan jotain apua, esim. sitä kuntouttavaa työtoimintaa, tai sitten autetaan hakemaan sairaseläkettä tms. ja nimenomaan sinne pitää olla ne lääkärinlausunnot että on virallinen kanta että kuinka sairas olet. Ei ne sossut tai työkkärin/kuntakokeilun ihmiset ole sairaanhoidon ammattilaisia jotka sitä sun terveyttä tai sairautta voisivat itse määritellä, eikä sitä määritä myöskään se mitä sinä sanot, muutenhan kaikki sanoisi että joo, olen tosi sairas, haetaan mulle sairaseläkettä.
Soita kuntakokeiluun tai sossulle että sulla on sairaslomatodistus syyskuulle asti, ja toimitat sen sitten sinne, koska se on virallinen paperi. Ja toimita hyvä ihminen myös se lääkärinlausunto!
Mutta ap:n kannattaa muistaa, että jos ei katkaise työnhakua, niin tuolla lääkärintodistuksella ei ole mitään merkitystä palveluihin määrämiselle. Edelleen on mentävä työkokeiluun tai vaikka osaamiskartoitukseen, koska kun työnhaku on voimassa, niin saa työttömyysetuutta ja silloin toimitaan työllisyyteen liittyvien säädösten edellyttämällä tavalla. Jos ilmoittaa, että on lääkärintodistus, niin työnhaun katkaisu tarkoittaa 10 korvauksetonta päivää ja vasta sen jälkeen alkaa saada sairauspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, älä viitsi naurattaa ja kirjoitella baskaa. Tiedät sen hyvin itsekin, ette TE-toimisto tarjoa mitään työtä, jolla elättää itsensä ja perheensä. Hitto, että vielä 2021 on tällaisia hiton älypäitä, jotka uskovat ihan mitä vaan heille syötetään. Ota pillerisi ja poistu takavasemmalle!
Miksi se tarjoaisi työtä, kun edes lain mukaan moinen ei ole sen tehtävä. Teetkö sinä itse töitä, jotka kuuluvat vaikka VR:lle?
Sairauspäiväraha on huono,se pienin sille kukaan halua jäädä.Olen pahoilla ollut tykkäsin ekalla olla.Sitten pidin sisäilma tilat hyi,taas sairastuin,sain karenssi 2kk,vaikka kaksi lääkärin lausuntoa erikseen kirj.Tein valituksen niin turhaa..Muita tukia en saa,olen keuhkojen kanssa vajaakuntoisten.Omaan terv.kesk.turha mennä..tulkoon mitä tulee.Ei jaksa enää..
Vierailija kirjoitti:
jos olet sairas, niin ilmoita oma asioinnissa, että et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Silloin ei tule mitään haastatteluja, saat 1+9 päivän omavastuun jälkeen sairauspäivärahaa.
Sairauspäivärahahakemus voidaan hylätä Kelassa, ja silloin on oikeus työttömyysetuuteen, jos on työttömänä työnhakijana TE-toimistossa. Joten missään nimessä työnhakua ei kannata katkaista.
Tosin tt-tukea varmaan saa, jos oikeutta työkkärirahaan ei ole, mutta sieltäkin todennäköisesti käsketään mennä työttömäksi työnhakijaksi mitä pikimmin, koska tt-tuen saaminen edellyttää, että kaikki ensisijaiset tuet on haettu.
Vierailija kirjoitti:
Kauniin naiivi ja hellyttävän auktoriteettiuskovainen ajatus. Ei TE- toimisto pyri järjestämään palkkatyötä. Luultavasti haarukoivat voisivatko laittaa kuntouttavaan työtoimintaan "elämänhallinnan ja työllistymisen edistymiseksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä sitä mitään kannata järjestää, ennenkuin on sairausloman kesto ja työkyvyn aikataulu tiedossa. Sairauslomalla ei olla työnhakijoina, joten ei tapaamista tuohon liittyen ellei kyse ole lääkärin pyytämästä työkyvyn arvioista sairauloman/työkyvöttömyyseläkkeen jatkoa ajatellen tmv.
Sairauslomalla voi hyvinkin olla työnhakijana. Minäkin olen sairauslomalla 30.9. asti ( en ole ap), mutta sairauspäivärahahakemus on hylätty, joten työttömänä työnhakijana ja työmamarkkinatuella ollaan.
Kannattaa mennä. Luulen, että kannattaa suostua kaikkeen mitä tarjotaan.
Sossun täti on mukana vain, koska olet ollut niin kauan työttömänä. Mihinkään ei kannata suostua. Kysyt vain miten esim. Kuntouttavatyötoiminta edistää sinun työnsaantiasia? Jos sinulla ei ole mitään päihde/sosiaali/ elämänhallinta ongelmia sinua aivan turha laittaa mihinkää pupukurssille. Todennäköisesti siellä tehdään työllistämissuunnitelma. Sossun täti mukana, koska laki tämän määrään, jos on pitkään työttömänä. Soittaisin sinne ja siirtäisin tapaamisen kunnes saikku loppuu. Jos vaativat s. todistuksen. Otat kuvan b lausunnosta vain siitä osasta missä näkyy sairasolo aika. Asiallinen, mutta tiukka noiden kanssa pitää olla. Onhan noista ainakin kaksi eduskunnaoikeusasiamiehen päätöstä, jossa pakototettu pupukurssille työtön. Ei ollut mennyt niin karenssi. Oikeusasiamies totesi karenssi laittomiksi. Mutta tiukkana saa olla. Itselläkin vakia sairauksia ollut ja työttömyys pitkittynyt. Korona vielä tähän päälle, joka vaikeuttaa työnsaantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se tarjoaisi työtä, kun edes lain mukaan moinen ei ole sen tehtävä. Teetkö sinä itse töitä, jotka kuuluvat vaikka VR:lle?
On sääli, että sinun kaltaiset Monnit tulevat näkemyksineen häpäisemään kaikki asiaan kommentoineet. Mikä TE-toimiston lainmukainen tehtävä on, loihtia työttömyyttäkö, toimiston tehtävä on lain mukaan EDISTÄÄ HAKIJAN PÄÄSYÄ TYÖMARKKINOILLE TAHI MUULLA TAVOIN EDISTÄÄ JA ESITTÄÄ HENKILÖLLE AVOINNA OLEVIA TYÖPAIKKOJA. Tajusitko TYÖPAIKKOJA, vielä kerran, otin rautalankakelan pöydän alle, näetkö, miten hiton pitkälle se sinulle piti kelata, TYÖPAIKKOJA. Vielä kerran, TYÖPAIKKOJA. TYÖPAIKKOJA TE-TOIMISTON ON ESITETTÄVÄ tai koulutusta. Vieläkö?
ei sinua sinne väkisin laiteta, voit itse valita menetkö kunt.työtoim. tai johonkin muuhun. kuntouttava on parempi, et menetä muita tukia.