Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen yläkoulun opettaja. Haluatko kysyä jotakin?

Vierailija
01.07.2014 |

Näitä varmasti kysytään ekana:

- Opetan äidinkieltä ja S2:sta pk-seudulla.

- Olen alle 30-vuotias ja olen työskennellyt opena pari vuotta.

- Halusin opeksi mm. siksi, että minusta on kiva työskennellä nuorten kanssa, pidän koulumaailmasta ja olen kiinnostunut opettamastani aineesta. Palkka on kohtuullinen ja lomat hyvät.

Muuta?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jurppiiko kirkuvat kakarat?

Vierailija
2/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö yläkoulun opettaja piimästä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mitä tää "pidätkö piimästä" -juttu meinaa? Sähän oot varmaan hyvä kiertoilmaisuissa ym. Vai onkohan tolla kyselijällä vaan pakkomielle piimästä...

Vierailija
4/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla virka? Minäkin opetan yläkoulussa, olen vähän sinua vanhempi ja minulla on kahden aineen pätevyys työn alla, mutta se, jonka turvin saisin viran, puuttuu. Onneksi rehtori on pystynyt pitämään minut töissä jo useamman vuoden, mutta vähän tämä tilanne kyllä huolettaa. Nyt lapset on niin pieniä, että ei oikein löydy aikaa ja voimia opiskeluun. Mieskin joutuu tekemään töitä osittain toisessa kaupungissa. Joskus tekis mieli sanoa oppilaille, että älkää ainakaan näihin akateemisiin koukeroihin sotkeutuko :) No niin, tuli tilitys ennemmin kuin kysymys :) 

Vierailija
5/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 00:02"]Jurppiiko kirkuvat kakarat?

[/quote]

Kirkuvia kakaroita ei juuri yläkoulun puolella näy eli ei.

Vierailija
6/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuu tietää, että ne jotka eivät osaa, opettavat?

Vierailija
7/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 00:02"]Pitääkö yläkoulun opettaja piimästä?

[/quote]

Jos tämä on jokin kiertoilmaisu jollekin niin en tiedä, mitä tarkoittaa. Noin muuten en pidä.

Vierailija
8/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 00:05"]Onko sulla virka? Minäkin opetan yläkoulussa, olen vähän sinua vanhempi ja minulla on kahden aineen pätevyys työn alla, mutta se, jonka turvin saisin viran, puuttuu. Onneksi rehtori on pystynyt pitämään minut töissä jo useamman vuoden, mutta vähän tämä tilanne kyllä huolettaa. Nyt lapset on niin pieniä, että ei oikein löydy aikaa ja voimia opiskeluun. Mieskin joutuu tekemään töitä osittain toisessa kaupungissa. Joskus tekis mieli sanoa oppilaille, että älkää ainakaan näihin akateemisiin koukeroihin sotkeutuko :) No niin, tuli tilitys ennemmin kuin kysymys :) 

[/quote]

Ei ole virkaa vielä, olen ollut äitiysloman sijaisena ja määräaikaisena. Tulevaisuus tuntuu aika epävarmalta, vuosi kerrallaan... Onneksi ainakin pk-seudulla tuntuu vielä olevan töitä. Vähän huolestuttaa esim. lasten hankkimisen kannalta että miten se töihin palaaminen sitten onnistuisi. Ensi lukuvuodeksi on taas määräaikainen paperi. -ap

Myös aiemmat vastaukset minun, unohdin laittaa.

Vierailija
9/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 00:09"]Miltä tuntuu tietää, että ne jotka eivät osaa, opettavat?

[/quote]

En usko, että asia on näin. :) Tosin silloin tällöin kyllä tuntuu, että en itsekään osaa tarpeeksi. Näitä tilanteita erityisesti uuden tekniikan kanssa. Yritä nyt sitten opettaa, kun ei ole kukaan opettanut erilaisten ohjelmien käyttöä minullekaan eikä ole aikaa opetella. -ap

Vierailija
10/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta kommentoin seiskalle, että ihan hieno asia, että joku opettaa. Tiedolla, jonka panttaa vaan itsellään, ei ole kovin suurta merkitystä.

Ap:lle kysymys, oletko erikoistunut S2-opettajaksi vai oletko äidinkielenopettaja?

Vierailija
11/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joilla on oppimimisvaikeus, ymmärrätkö heitä oikeasti, tai onko vaikeaa käsittää sitä?

Onneksi oman lapseni kohdalle sattui ammattitaitoinen luokanvalvoja joka suositteli testeihin, jossa selkesi asioita, ja lapseni sai ammattitaitoista apua.

piti mennä yläkouluun saakka että asia otettiin tosissaan. 

ei oo helppoo leipää open hommat yläkoulussa, respect!

Vierailija
12/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla vinkkejä juuri valmistuneelle opettajalle, joka aloittaa määräaikaisen pestin yläkoulussa?

Vierailija
13/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettajat eivät puutu tehokkaasti koulukiusaamiseen?

Vierailija
14/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 00:18"]En ole ap, mutta kommentoin seiskalle, että ihan hieno asia, että joku opettaa. Tiedolla, jonka panttaa vaan itsellään, ei ole kovin suurta merkitystä.

Ap:lle kysymys, oletko erikoistunut S2-opettajaksi vai oletko äidinkielenopettaja?

[/quote]

En ole erikoistunut eli olen äidinkielen ja kirjallisuuden ope, mutta nykyisin sillä koulutuksella saa pätevyyden opettaa myös S2:sta. Aika huonot lähtökohdat tosin, en sanoisi kovin vahvaksi ammattitaitoani sillä puolella. Ainakin pk-seudulla se tuntuu olevan sellainen "pakollinen paha" kun mamuja on niin paljon. S2 on hyvin erilainen oppiaine ja vaatisi enemmän koulutusta sen opettaminen. -ap

Vierailija
15/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyitkö yläkoulussa oppilaana? Oletko hyvä pitämään oppilaat kurissa? Tuntuuko koskaan, että oppilaat kiusaavat sinua?

Vierailija
16/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 00:18"]Miten joilla on oppimimisvaikeus, ymmärrätkö heitä oikeasti, tai onko vaikeaa käsittää sitä?

Onneksi oman lapseni kohdalle sattui ammattitaitoinen luokanvalvoja joka suositteli testeihin, jossa selkesi asioita, ja lapseni sai ammattitaitoista apua.

[/quote][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 00:18"]Miten joilla on oppimimisvaikeus, ymmärrätkö heitä oikeasti, tai onko vaikeaa käsittää sitä?

[/quote]

Oppimisvaikeuksia on kyllä tosi monenlaisia. Sanoisin, että yritän ainakin ymmärtää parhaani mukaan. Joskus tuntuu kyllä siltä, että oppimisvaikeuksia "diagnosoidaan" aika helposti. Yritän eriyttää opetusta erilaisten oppijoiden mukaan, mutta siihenkään ei oikeastaan ole koulutettu mitenkään - toivottavasti kokemus auttaa tässä.

Useimmiten oppimisvaikeuksista kärsivät tarvitsisivat vaan enemmän aikaa ja huomiota ja apua tai jopa erkkaopea, mutta kun ei ole aikaa/resursseja/rahaa jne. -ap

Vierailija
17/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 00:19"]Onko sulla vinkkejä juuri valmistuneelle opettajalle, joka aloittaa määräaikaisen pestin yläkoulussa?

[/quote]

Paras vinkki olisi kai se, että ei kannata yrittää pyrkiä täydellisyyteen ja pitää olla itselleen armollinen. Lisäksi on aivan täysi mahdottomuus jo ajallisestikin pyrkiä samanlaisiin suorituksiin kuin pedagogisissa, joissa yhtö oppituntia sai valmistella monta tuntia. -ap

Vierailija
18/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 00:25"]Miksi opettajat eivät puutu tehokkaasti koulukiusaamiseen?

[/quote]

Minun mielestäni siksi on vaikea puuttua, että suurin vastuu omasta lapsestaan on vanhemmilla (jotkut vanhemmat eivät vaan saa lastaan kuriin tai eivät kykene puuttumaan asiaan tai eivät usko että lapsi kiusaa) ja toisaalta siksi, että suurin osa kiusaamisesta tapahtuu niin etteivät opettajat näe sitä. Joskus oppilasta voi puhuttaa moneen kertaan tuloksetta. Keinot ovat oikeasti aika rajalliset. Olen itse ollut luokanvalvojana turhautuneena siihen, että tiedän jotain oppilasta kiusattavan mutta en oikeastaan voi tehdä asialle enää enempää. -ap

Vierailija
19/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 00:28"]Viihdyitkö yläkoulussa oppilaana? Oletko hyvä pitämään oppilaat kurissa? Tuntuuko koskaan, että oppilaat kiusaavat sinua?

[/quote]

Itse viihdyin kyllä, varmaan siksi sinne oli mukava mennä takaisinkin.

Pystyn tarvittaessa pitämään kuria, mutta joskus kieltämättä se on vaikeaa. Tärkeintä on olla menettämättä hermoja. Tiukan paikan tullen voi hakea toisen open tai rehtorin.

Minusta ei ole tuntunut siltä, että oppilaat kiusaisivat - ehkä he testaavat joskus, mutta se kuuluu työhön. -ap

Vierailija
20/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 00:02"]Jurppiiko kirkuvat kakarat?

[/quote]

Kirkuvia kakaroita ei juuri yläkoulun puolella näy eli ei.

Entäs mököttäviä murkkuja?