Mistä apua astmaoireisiin lääkkeiden lisäksi
Kertokaa menetelmiä joilla pidätte sairauden kurissa
Kommentit (22)
Mulla toimii aika hyvin pelkästään kaikenlaisten hajusteiden ja tupakanhajun välttely.
Olikos se suolapiippukin hyvä. Tai suolahuone. Onko niillä eroa?
J-P
Tämmöiset mulla käytössä:
- lääkkeet kunnossa (astma, allergia, kortisoninenäsuihke (astma voi levitä myös nenään), pahaan aikaan myös keuhkoahtaumalääke ja kortisoni)
- makkarissa ilmanputsari
- ei mattoja kotona
- siitepölykaudella riisutaan kaikki ulkona olleet vaatteet jo eteiseen
- ei syödä ristiinreagoivia kasviksia, esim. ei porkkanaa tai omenaa raakana keväällä
- ikkunoissa on siitepölysuojat
- ilmastointilaite viilentää helteillä
- pakkaskuntoiluun on Jonas ilmanlämmitin
- autossa ilmastointi ja raikasilmansuodatin
- ei ulkoilua siitepölykaudella
- ei homeisissa tiloissa oleilua
- D-vitamiinia 50-60 µg/vrk talvisin, ihan kesällä vain 25-30 µg
- liikuntaa sään sallimissa rajoissa (ei alle -6 astetta, eikä helteellä ollenkaan)
- pyykit kuivataan 95% kuivausrummussa
- pyykit pestään Erisanin pesuaineilla (kotimainen, ei sisällä fosfaattia eikä zeoliittia)
- astianpesuaineena Tolu:n aloevera (fairy aiheuttaa oireita)
- koko perheen dödöt tarkistan minä - ei tarvitse olla hajuttomia, mutta nenä karsii osan pois
- en värjää hiuksia tai käytä juuri meikkiä
- kodin siivousaineet haistan myös itse kaupassa
- en halua muuttaa ihan uuteen asuntoon, sillä ne haisee, itse jos remontoin, niin käytän M1 remonttituotteita
- otan aina influenssarokotuksen vuosittain
- olen ottanut pneumokokkirokotuksen omakustanteisesti, se pitäisi kai nyt 5 v päästä uusia
Mulla siis vaikea astma.
Puhdas sisäilma on ihan ehdottoman tärkeää, astmaatikko ei voi oleilla paikoissa joissa on esimerkiksi hometta tai puutteellinen ilmanvaihto.
Minulla on vaikea astma, näillä pystyn elämään suunnilleen normaalia elämää vaikka jokainen infektio pitkittyykin aina:
-Homeeton koti
-Hyvä imuri, imurointi ja pintojen pyykiminen kostealla rätillä vähintään kerran viikossa. Imurissa oltava mikrokuituinen pölypussi.
-Jos on todettu allergioita jotka pahentavat astmaa, niin allergeeneja pitää välttää
-Syön antihistamiineja läpi vuoden, astmalääkitys on vahva eikä ainuttakaan annosta saa unohtaa, lääkkeet aina kaikkialla mukana
-Säännölliinen liikunta, liikkua voi kun lämmittelee huolella ja ottaa avaavaa hyvissä ajoin ennen rasitusta. Itse en harrasta talvella ulkoliikuntaa ollenkaan, ei keuhkot kestä, myös helteellä on levättävä.
-Kaikkien hajusteiden ja muiden ylimääräisten kemikaalien välttely.
-Syön kasvisruokaa, puoli kiloa rehuja päivässä, hyviä rasvoja, kesällä tuoreita marjoja ja talvella sitten pakastimesta. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio hoitaa tulehdusta sisältäpäin
-Maitohappobakteerit
-D-vitamiinia isolla annoksella läpi vuoden, minulla tarkkaillaan myös d-vitamiinitasoja säännöllisesti
-Influenssarokote joka vuosi, astmaatikko voi mennä influenssasta sellaiseen kuntoon että maataan teho-osastolla
-Kortisoninenäsuihke ja nenäkannu
-Suolahuonetta kannattaa kokeilla jos on flunssa
-Suodattimet tuuletusikkunoihin katupölyaikaan
-Kannattaa välttää ulkoilua katupölyaikaan, muutenkin yritän harrastaa ulkoliikuntaa jos on sadetta tai kostea maa niin ei ärsytä pöly ja allergeenit niin paljoa
-Pyykin kuivaus muualla kuin omassa asunnossa, jos ei ole kuivausrumpua. Pyykinpesuaine allergia- ja astmaliiton hyväksymä.
-Vältä tupakansavua kuin ruttoa!
-Pese kädet aina ensimmäisenä kun tulet kotiin, ennen syömistä tai ruoanvalmistusta. Yritä välttää flunssaisia. Jos tästä huolimatta sairastut, niin hoitavan lääkityksen tuplaaminen heti ensioireiden iskiessä, mene ajoissa päivystykseen jos on huono ja hengästynyt olo. Pahenemisvaiheet pitää oppia tunnistamaan heti, eikä sitten kun koko keuhkot on täynnä tulehdusta eikä henki kulje enää ollenkaan.
-Jos astma ei meinaa pysyä hoitotasapainossa, yritä saada lähete erikoissairaanhoitoon.
Niin ja tämä on ihan ehdottoman tärkeä: pep-pullo! Laittaa liman liikkeelle, tällä olen varmasti monelta antibioottikuurilta välttynyt. Puhaltelu tuntuu tosi häijylle kun henkeä oikein ahdistaa, mutta se kannattaa silti sitkeästi tehdä, sillä saa räkää keuhkoista pois. Ensin otan aina lyhytkestoisesti vaikuttavaa avaavaa, sitten sen jälkeen puhaltelua.
Yksi parhaimmista ohjeista joka minulle auttoi oli liikunta kuntosalilla ryhmäliikuntatunnit nyt hyvässä kunnossa oireita tosi harvoin ja jos on ylipainoa se pois auttaa myös hengittämiseen.
Mun astma helpottui radikaalisti kun laihdutin bmi 30 bmi 23. Eli kyllä ylipaino pahensi oireita. Nykyään liikun säännöllisesti ja pystyn jopa juoksulenkkeihin
En tiedä oliko jo jossain, mainittu, mutta minulla kaikki maitoa sisältävä pois ruokavaliosta auttoi hengitysteiden kuntoon tosi paljon.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:59"]
En tiedä oliko jo jossain, mainittu, mutta minulla kaikki maitoa sisältävä pois ruokavaliosta auttoi hengitysteiden kuntoon tosi paljon.
[/quote]
Millä korvasit sen?
Minulla limaneritys on vähentynyt gluteiinittomalla, maidottomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla. En ole 100% tiukasti näillä, koska valinta ei perustu esim keliakiaan tai maitoallergiaan, mutta pääosin välttelen. Kauraa käytän, kauramaitoa juo ja joskus käytän makeutusainetta. Ei 100% terveellistä, mutta ainainen limanyskintä on vähentynyt selkeästi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:53"]
Miten tuollaista maidotonta voi noudattaa?
[/quote]
Googlaa lehmänmaidottomat ruokaohjeet/reseptit. Lehmänmaito lisää räkäisyyttä.
Mikä tuo pep-pullo on?
Näitä lukiessa tajusin, että mä en hoida astmaani mitenkään muuten kuin ottamalla aamulla ja illalla lääkkeen. Ei se ihmekään, ettei henki koskaan kulje normaalisti ja limaa nousee vähän väliä... Olen sairastanut astmaa reilu 15v. Nyt vuoden aikana olen käynyt pari kertaa lääkärissä valittamassa, kun hengitys ei ole ikinä normaalia. Eipä sieltä ole apua tai neuvoja saanut...
Miten tuollaista maidotonta voi noudattaa?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:45"]Mun astma helpottui radikaalisti kun laihdutin bmi 30 bmi 23. Eli kyllä ylipaino pahensi oireita. Nykyään liikun säännöllisesti ja pystyn jopa juoksulenkkeihin
[/quote]Tätä samaa olin tulossa sanomaan, itsellä tosin oli 27-> 22. Se voi olla pienestä kiinni! :)
Kuinka paljon D-vitamiinia ja mistä sitä saa
Mistä johtuu kun hellekausi loppui kuin seinään ja sen jälkeen alkoi astma vaivaamaan? Onko muilla sama? Ilma ei kule kunnolla ja tuntuu kuin keuhkoja "polttelisi tai kuumottaisi" kurkkukin tuntuu kuivalta, nenän takaakin tuntuu kuin olisi jotkin röörit ruvella ja sellaista paksua tahmeeta räkää saa köhiä??
Vituttaa ajatellakin talvea pitkine kuivine kylmine kausineen.
Astma ollut syntymästä saakka -75, mulla on ongelmana että parempina kausina unohtuu aina lääkkeiden ottaminen symbicort vaikka lääkitys pitäisi olla jatkuva.
Liikkua pitäisi mutta ei kyllä huvita lenkille lähteä kun ilma ei kulje, enkä muista että tällaista olisi ollut vuosiin.
No ekaks tietty pitää tarkistaa että lääkitys on kunnossa, inhalaatiotekniikka oikea ja tarvittaessa näin allergia-aikaan lääkitystä täytyy tukea allergialääkkein ja paikallishoitovalmistein. Yleensä lääkitys ei ole riittävä, jos täytyy käyttää jotain lisäkonsteja...
Mutta mun normaalielämässä:
- ilmanpuhdistin käytöön, kerää tajuttoman määrän pölyä ja siitepölyä ja siten helpottaa oloa (Meillä Elixair-merkkinen puhdistin)
- pyykit kuivataan kuivausrummussa ja lakanat mankeloidaan
- säännöllinen siivous mikrokuituliinojen avulla, ei haisevia puhdistusaineita
- hajusteeton Allegro-pyykinpesuaine
- kosmetiikka ja ihonhoitotuotteet sekä pesuaineet neutraalia apteekkitavaraa ilman hajusteita. Ihon huolellinen rasvaaminen.
- kotiruokaa, paljon kasviksia (niitä mille ei ole allerginen, ja aina oiretilanteen salliessa niitä jotka muuten aiheuttaa oireita)
- säännöllistä liikuntaa reilulla aerobisella osuudella
- nenän huuhtelu sarvikuono-kannulla
- pullopuhallukset heti jos on vähänkään flunssaa
- tuhti annos D-vitamiinia (50 mcg/vrk)
- vyöhyketerapia hillitsee mulla astmaoireilua
Näillä mennään, mulla melkoisen kova lääkitys käytössä mutta näin eläen olen käytännössä oireeton suuremman osan aikaa. Tosin kääntöpuolena on, että kun se kohtaus sitten iskee se tuntuu aina yhtä häijyltä kun ei ole "tottunut" siihen että henkeä ahdistaa... Onneksi noita kohtauksia tulee nykyään tosi harvoin, noin 2-3 krt/vuosi.
T: astmaa 34 vuotta sairastanut