Kokemuksia pesupähkinöistä
Ostin ensimmäistä kertaa kokeiluun pesupähkinöitä (Ekovista). Hassua miten niiden ansiosta tekikin mieli pitkästä aikaa pestä monta koneellista pyykkiä perä toisensa jälkeen :D Nyt kaikki kuivumassa enkä vielä itse oikein osaa juuta enkä jaata sanoa tuloksesta. No vähän oudolle tuoksahtivat koneesta tultuaan mutta kai siihen tottuu... häviääkö tuo tuoksahdus pyykin kuivuttua?
Paljonko laitatte pähkinöitä per koneellinen ja montako kertaa käytätte samoja? Murskaatteko ne, kannattaako se? Ja mielipiteitä yleisesti, kitoos :)
Kommentit (38)
Kyllä ne jättää pyykkiin omituisen hajun, moni mun kaveri pesee pyykkinsä pesupähkinöillä ja hyi hitto sitä hajua. Ne ei varmaan itse enää haista sitä kun ovat tottuneita.
Käytin pitkään pähkinöitä mutta meidän vaatteet ja lajanat alkoivat haista ajan mittaan. Sellainen eltaantunut, rasva tms? Ja lopulta vaatteet myös tuntuivat oudolta, ehkä rasvaisilta. Eikä niitä enää pelastanut tavallinen pesuaine. Siirryin takaisin normi aineisiin ja enää en ole ongelmaan törmännyt.
Minä käytän mantelimaitoa huuhteluaineena.
Todistettu huuhaaksi satoja kertoja. Anna yhteystietosi niin lähetän tilinumeroni johon voit maksaa.
Kysyisin,
Kun keitin pesupähkinöistä pesuainetta ja laitoin ne sen jälkeen pussiin. Ja huomasin että jäivät pesukoneen päälle. Meinasin laittaa pesukoneeseen mutta pussista pölähti musta pöly. Olivat ilmeisesti homehtuneet. Sormiin jäi musta tomu. Hritin menemään. En saanu netistä selville että oliko ne oikeestti homees vai mitä se musta oli. Ja taisin sitä hengittääkki samalla kun pussin aukasin.
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkentakaa tuo "outo haju"? Paha, voimakas, haisi vaatteen kuivuttuakin? Ei tuoksunut puhtaalle, ei tuoksunut millekään, haisi likaiselle/tunkkaiselle?
Outoa "hajussa" on ainoastaan se, että se ei haise millekään totutulle kemikaalille. Vaatteet haisevat/tuoksuvat märille vaatteille, kuivuttuaan eivät millekään.
Hämmentyny kirjoitti:
Kysyisin,
Kun keitin pesupähkinöistä pesuainetta ja laitoin ne sen jälkeen pussiin. Ja huomasin että jäivät pesukoneen päälle. Meinasin laittaa pesukoneeseen mutta pussista pölähti musta pöly. Olivat ilmeisesti homehtuneet. Sormiin jäi musta tomu. Hritin menemään. En saanu netistä selville että oliko ne oikeestti homees vai mitä se musta oli. Ja taisin sitä hengittääkki samalla kun pussin aukasin.
No kyllähän mikä tahansa orgaaninen kama homehtuu ja pilaantuu huoneenlämmössä, jos ovat jossain pussissa eikä pääse kuivumaan. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Voit kokeilla samaa vaikka sipulilla tai ruisleivällä. Homehtuu takuulla jos seisottaa kylppärissä märkänä pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Niin olen kuullutkin että haisee vähän tunkkaiselle, eli juurikin ehkä lämpimälle vedelle pyykkikoneessa. Ei käytännössä millekään muttei samalla tavalla raikkaalle kun pesuaineen kanssa on tottunut.
Mikähän olisi sitten paras vaihtoehto, jos haluaa pyykinpesuaineelta ekologisuutta, luonnollisuutta, hellävaraisuutta, mutta kuitenkin hyvän, raikkaan ja puhtaan tuoksuista (ei mikään voimakkaasti hajustettu!!) pyykkiä? Ehdotuksia?
En parhaasta vaihtoehdosta tiedä, mutta itse ostin viimeksi Nordic EcoCleanin pyykinpesuainetta ja olen ollut tosi tyytyväinen. Tuoksu on sitruksinen (on myös laventelinen vaihtoehto), mieto ja raikas. Citmarketista taisin ostaa. En löytänyt suomenkielisen purkin kuvaa mutta samannäköinen kuin tämä on, toki tekstit suomeksi siis: http://ecnordic.com/wp-content/uploads/2018/06/UK-laundry-familie-2.jpg
On tuolla Eco-cert-sertifikaatti (tanskalainen firma) mutta en tiedä mikä tuossa muuten oikein on niin ekologista sitten kun oikein katson... Mutta joka tapauksessa tuoksu päihittää perus-Omot 100-0. Kun pyykki on kuivunut, tuoksusta on jäljellä vain häivähdys.
Olen testannut, ei lähde vaatteet puhtaiksi. Eräs ekoluomupesupähkinäjnehörhö tuttava vannoo niiden nimeen, muttta on ilmeisesti niin turtunut omaansa ja perheensä haisemiseen, ettei tajua kuinka haisee metrien päähän pahalta. Etenkin, kun sen lapset oli pieniä, se kusen, pas kan ja puklun haju oli jotain aivan kammottavaa. Kestovaipatkin kun pestiin pesupähkinöillä, voi jestas.
Vierailija kirjoitti:
Olen testannut, ei lähde vaatteet puhtaiksi. Eräs ekoluomupesupähkinäjnehörhö tuttava vannoo niiden nimeen, muttta on ilmeisesti niin turtunut omaansa ja perheensä haisemiseen, ettei tajua kuinka haisee metrien päähän pahalta. Etenkin, kun sen lapset oli pieniä, se kusen, pas kan ja puklun haju oli jotain aivan kammottavaa. Kestovaipatkin kun pestiin pesupähkinöillä, voi jestas.
Saanko kysyä, että millaista töhnää sun vaatteissa oli kun ei lähtenyt puhtaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkentakaa tuo "outo haju"? Paha, voimakas, haisi vaatteen kuivuttuakin? Ei tuoksunut puhtaalle, ei tuoksunut millekään, haisi likaiselle/tunkkaiselle?
Outoa "hajussa" on ainoastaan se, että se ei haise millekään totutulle kemikaalille. Vaatteet haisevat/tuoksuvat märille vaatteille, kuivuttuaan eivät millekään.
Haju häipyy,kun käyttää huuhteluun etikkaa. Hajustehörhöt tietenkin erikoista pyykkietikkaa, me muut tavallista väkiviinaetikkaa.
Pesupähkinöitten laatu on epätasaista, eikä sille oikein mitään voi kun on luonnontuote. En minäkään ihmeisiin usko, eli käytän reippaasti vettä ja vähintään 60 astetta lämpöä pesupähkinäpyykissä, muuten käytän nestemäistä hajutonta, tai vaikka mäntynestesaippuaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin olen kuullutkin että haisee vähän tunkkaiselle, eli juurikin ehkä lämpimälle vedelle pyykkikoneessa. Ei käytännössä millekään muttei samalla tavalla raikkaalle kun pesuaineen kanssa on tottunut.
Mikähän olisi sitten paras vaihtoehto, jos haluaa pyykinpesuaineelta ekologisuutta, luonnollisuutta, hellävaraisuutta, mutta kuitenkin hyvän, raikkaan ja puhtaan tuoksuista (ei mikään voimakkaasti hajustettu!!) pyykkiä? Ehdotuksia?
Olen käyttänyt pesupähkinöitä jo parikymmentä vuotta. Laitan kaksi kuorenpuolikasta pikku siiviläpussiin pyykin sekaan. Samaa pähkinänkuorta käytän, kunnes se riekaloituu paloiksi ja pehmenee.
Eivät anna pyykkiin mitään hajua.
Jos pestyt vaatteet tuoksahtavat, syy on likaisessa koneessa tai vedessä.
Laitan myös kalkinpoistoainetta, sillä asuinpaikassani vesi on erittäin kovaa (ei Suomessa).
Jos haluaa miedosti tuoksuvaa pyykiiä, voi huuhtelulokeroon laittaa ruusu- tai appelsiininkukkavettä tai mistä tuoksusta nyt itse tykkää.
35 lisää vielä, että pyykit yleensä +40 asteessa ja pähkinöillä pesutulos on hyvä. Ehkä kuumempi vesi/pidempi pesuohjelma vähentää samojen pähkinöiden käyttökertojen määrää.
Jos on oikein likaista ulkotyövaatetta, missä tahroja, voin lisätä normipesuainetta, esim. valkaisevaa tai entsyymipitoista, pyykin laadusta riippuen.
Nostan ketjua...
Montako kertaa yleensä pesette samoilla pähkinöillä?
En ole pessyt yleensä kahta kertaa enempää. Vaihdanko liian tiuhaan?
Pesen pähkinöillä vain silloin tällöin, enimmäkseen Serton nestemäiset pesuaineet käytössä, koska minulla on paljon elastaania sisältäviä vaatteita. Pähkinöitä on kuitenkin jemmassa vielä reilusti, niin niitäkin käyttelen "pois".
Minä käytän samoja pähkinöitä myös vain 2-3 koneelliseen varsinkin jos täynnä pyykkiä. Ei haise millekään. 60 asteessa pesen. Pyykki ja pesukone haisevat, jos ei koskaan pese kuumassa, pesuaine ei siihen vaikuta. Tomaattitahrat saa parhaiten pois auringonvalossa!
Hei, hyppään mukaan ketjuun.
Olen allergisoitunut vähän sillesuntälle ja lisäksi atoopikko. Nyt on työn alla vaihtaa pesuaineet jne. parempiin vaihtoehtoihin ja kaipaisin vinkkejä!
Pesupähkinät ovat nuoruudesta tuttu juttu, mutta entä valkaisutuotteet? Muu kodin siisteyteen liittyvä? Olen yliherkkä monille e-koodeille, joten...
Ei pesupähkinät kaipaa huuhteluainetta, vaatteet jäävät pehmeiksi ilmankin. Hassu haju haihtuu kyllä, eikä sitä tule kuin ensimmäisellä käyttökerralla.
Voi olla, että ei puhdista kunnolla siksi, että koneessa on liian vähän vettä. Eihän niistä mitään liukene, jos eivät edes kunnolla kastu. Sama vika pesujauheissa, eli vedensäästökoneissa ei toimi kuin nestemäiset.