Mitä olen tehnyt ansaitakseni kiusatuksi tulemisen?
Edellinen aihe poistui. Minua on kiusattu yläastella sekä sen jälkeen.
Olen reilu, muita kunnioittava, kohtelias, en puhu muiden selän takana enkä hauku ketään.
Minulla on muutama läheinen, sekä mies joiden kanssa vietän aikaa. Minkäänlaista draamaa en elämääni haua.
Jos olet sitä mieltä että kiusaaminen on kiusatun vika, mitä minä olen tehnyt ansaitakseni kiusaamisen??
Kyllä jokaisen aikuisen tulis tietää että se omahuono käytös on aina oma vika, on ihan turha ketään muuta syytellä.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Aha palstakiusaajalla pukkaa alter-egoa.
Sekoitat minut johonkin muuhun. Postaan täällä todella harvoin, enkä ole minkäänlainen kiusaaja.
Kukaan ei ole ansainnut huonoa kohtelua. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Niin pukkaa.
Olit edellisessä elämässäsi se kiusaaja. Siitäs sait.
Vierailija kirjoitti:
Kasva aikuiseksi ja opettele ottamaan vastuuta omasta käytöksestäsi.
Nin ei tarvitse satujen ja tekosyiden varjolla muita kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vain tämä yksi elämä. Käytä sinäkin se sillä tavalla että olet onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Olet äärettönän paska ihminen, mitäs kivaa me sinulle keksitään?
Et ole ansainnut, mutta olet ehkä sallinut sen olemalla liian kiltti etkä osaa oikein pitää puoliasi. Kiusaajat usein valitsevat kiltin ja heikon ihmisen kohteekseen, koska tämä saa kiusaajan tuntemaan itsensä vahvemmaksi. Sun pitää oppia nousemaan kiusaajia vastaan ja tiukasti sanomaan heille, että heidän käytöksensä ei ole hyväksyttävää.
Mulla sama kokemus. Tein sen ekan aloituksen tänään että onko kiusaaminen kiusatun oma vika. Itsellä se kokemus että lähipiiri syyllistää pöpipääksi ja vähättelee että ei sinua kiusattu.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Et ole ansainnut, mutta olet ehkä sallinut sen olemalla liian kiltti etkä osaa oikein pitää puoliasi. Kiusaajat usein valitsevat kiltin ja heikon ihmisen kohteekseen, koska tämä saa kiusaajan tuntemaan itsensä vahvemmaksi. Sun pitää oppia nousemaan kiusaajia vastaan ja tiukasti sanomaan heille, että heidän käytöksensä ei ole hyväksyttävää.
En halua käytää yhtään aikaani sellaisiin ihmisiin. Jokaisella on oikeus tulla jätetyksi rauhaan.
Nykyään se ei ole kiusaamista vaan provosointia. Näin minulle yhdessä työpaikan palaverissa sanottiin. Provosointi on sallittua.
Monet haluavat purkaa oman ahdistuksesta toisiin ja oikein odottavat koska se kiltti ja mukava ihminen räjähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua käytää yhtään aikaani sellaisiin ihmisiin. Jokaisella on oikeus tulla jätetyksi rauhaan.
Ei kiusaajiin tietenkään kannata haaskata aikaa, mutta joskus kiusaaja on esimerkiksi työpaikalla ja kohtaamisia kiusaajan kanssa ei voi välttää. Siksi on tärkeää, että oppii näyttämään kiusaajalle omat rajansa ja kertomaan hänelle, että hänen käytöksensä ei ole hyväksyttävää.
Kiusatuksi valikoitumiseen on varmasti monia syitä. Itse valikoiduin kiusatuksi taloyhtiössä ja pohdin paljon, miksi juuri minä.
Tarina lyhyesti:
Asuin Helsingin keskustassa kalliilla hienostoalueella. Ostin asuntoni keski- iässä ihan rahalla, eli en perinyt sitä tms. Taloyhtiössä oli vakiintuneet kuviot, sama hallitus vuodesta toiseen ja paljon ihmisiä, jotka oli syntyneet talossa tai korttelissa ja tunsivat asuinpaikkaansa kohtaan suurta intohimoa ja ylpeyttä.
Talossa monilla oli sama, muita ehkä ärsyttävä asia. Ainostaan minä jouduin kiusatuksi ja lopulta minut savustettiin myymään kotini.
Itse uskon, että syynä oli se, että olin yksien elävä nainen, jolla ei ollut miehen ja perheen turvaa ristiriitatilanteessa. Lisäksi en yrittänyt "hyvällä" tässä pitkäaikaisessa hyvä veli/sisko- verkostossa, vaan vetosin Suomen lakiin (olin kyseisessä asiassa oikeassa).
Kiusaaminen eteni parin pienehkön konfliktin jälkeen vuosia kestäneeksi kyttäämiseksi ja piinaksi. Myös ne ihmiset, joilla oli tämä sama "ongelma", olivat minua vastaan ja osallistuivat kiusaamiseen.
Mielenterveyteni ja elämänhaluni kärsi. Lopulta vain yhtenä päivänä erään haukkumisviestien ketjun saatuani taloyhtiön edustajalta kävelin lähimpään kiinteistönvälitykseen. Möin asunnon ja lähdin.
Koskaan, ennemmin tai myöhemmin, vastaavaa ei ole tapahtunut koulussa, työelämässä tai taloyhtiöissä. Raju kokemus. Opin silloin kuinka suojaton voi kiusaajia vastaan olla.
Et ole ansainnut kiusaamista. Jos joku kuvittelee että näin on, niin on jotenkin vinksahtanut. Sitä voi olla nyt vaikea hyväksyä että on joutunut täysin ilman mitään syytä kiusaamisen kohteeksi, mutta ehkä ajan myötä. Haluamme aina syyn sille, miksi jotain ikävää tapahtuu. Kiusaamisen tapauksessa uskon syyn olevan se, että kiusaajalla on jonkinlainen ongelma/käytöshäiriö. Sinä satuit vaan olemaan paikalla kun hän etsi kohdetta kiusaamiselle.
Tällä palstalla riittää, kun on eri mieltä.
"Sun pitää oppia nousemaan kiusaajia vastaan..."
Eli tulla samanlaiseksi kusipääksi kuin ne kiusaajatkin. Eikö pahuuden kierre pikemminkin jatku ja laajene näin menetellen?
"Kiusaamisen tapauksessa uskon syyn olevan se, että kiusaajalla on jonkinlainen ongelma/käytöshäiriö. Sinä satuit vaan olemaan paikalla kun hän etsi kohdetta kiusaamiselle."
Kauhean lohduttavaa...
Psykologiankin tulisi edistyä jo lapsenkengistään ja ottaa nuo kiusaajat kallonkutistukseen. Hehän näiden ongelmien juurisyitä ovat.
Helppoon kohteeseen upotetaan kynnet ja hampaat. Vinkujat ja vittuilijat etsii uuden kohteen kun terrorismi ei uppoa.
Miksi konttaat, mielistelet ja haet hyväksyntää sekopäiltä?