työttömyys vai puhelinmyynti?
kertokaas nyt sitte palstalaiset mielipiteenne. joo, eli elokuun alusta jään pitkäaikaisesta työpaikastani työttömäksi koska yritys lopettaa toimintansa. ajattelin ettei hätää, koska irtisanomisaika on puolivuotta niin luulin tyhmyyttäni sinä aikana työtä löytäväni. mutta toisin tuntuu käyvän koska enää kuukausi aikaa. no joo, puhelinmyyntityötä löytyy ja olen hakenut ja pääsisin työhön.
kysynkin nyt teidän mielipidettänne asiaan, koska työttömiä palstalla aina haukutaan laiskoiksi yhteiskunnan eläteiksi ja taas puhelinmyyjiä haukutaan melkein suoraan pas....si jotka häiritsevät ja kaikkea muuta ikävää. kumpikohan tilanteessani olisi nyt sitten parempi ratkaisu, ottaa puhelinmyyntityö vastaan vai jäädä kokonaan työttömäksi? kertokaahan mielipiteenne.
Kommentit (20)
Ole vain työtön. Puhelinmyyjän työ on ihan oikeasti kamalaa paskaa, jolla saat vain mielenterveysongelmia.
Hae henkilökohtaiseksi avustajaksi, jos haluat töitä?
No mä itse inhoan puhelinmyyjiä, mutta...
Kaverini jäi työttömäksi ja kouluttautuu nyt uudestaan. Ei ollut töitä, eikä täten rahaa eikä halunnut työkkäriin. Meni sitten puhelinmyyntiin noin kuukaus sitten ja sanoi, että kyllä sitä tekee, ihan sama mistä nyt rahansa saa, ei aio olla siellä loppuelämäänsä vaan juuri sen verran, että omaa duunia löytyy. Eli tässä mielessä uskon, että toi on oikea taktiikka.
Tsempit!
Kenenkään ei kuuluisi joutua puhelinmyyjäksi, varsinkaan provikalla. Koko paska tulisi kieltää.
Kannattaahan sitäkin kokeilla, jos ajatus ei tunnu ihan vastenmieliseltä. Kaikillehan se ala ei sovi. Mutta jos menestys jää niin heikoksi, että ansiot jää alle työttömyyspäivärahojen, niin sittenhän siinä ei ole mitään järkeä.
Mä olen ollut viikon puhelinmyyjänä. Sen viikon aikana sain vain muutaman myynnin ja paskaa niskaani enemmän kuin uskoisikaan.
Se oli jotain ihan helvettiä.
En suosittele vihamiehillenikää sitä.työtä, niin perseestä se vaan on!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:44"]Hae henkilökohtaiseksi avustajaksi, jos haluat töitä?
[/quote]
Tai siivoojaksi. Arvokkaampi työ kuin puhelinmyyjän työ.
Toisaalta muista, että jos et pärjää myyntihommissa pidemmän päälle (myynti ja tulot jäävät pieniksi), se vaikuttaa myös päivärahasi uudelleenlaskentaan uudelleen työttömäksi Ilmoittautuessa.
Been there, done that..
Puhelinmyyjä on tietenkin parempi kuin työtön. Saat arvokasta työkokemusta ja tulevaisuuden työnantajat arvostavat sisukkuuttasi ja sitä, että et vieroksy työtä. Lisäksi saat myyntikokemusta.
kiitos kaikille mielipiteistä! 11. pointti hyvä! enemmistö taitaa olla työttömyyden puolella ja pakko myöntää ettei puhelinmyynti itseänikään kovasti kiehdo. noh, täytyy katsoa viellä, mitä heinäkuu tuo tullessaan.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:39"]
kertokaas nyt sitte palstalaiset mielipiteenne. joo, eli elokuun alusta jään pitkäaikaisesta työpaikastani työttömäksi koska yritys lopettaa toimintansa. ajattelin ettei hätää, koska irtisanomisaika on puolivuotta niin luulin tyhmyyttäni sinä aikana työtä löytäväni. mutta toisin tuntuu käyvän koska enää kuukausi aikaa. no joo, puhelinmyyntityötä löytyy ja olen hakenut ja pääsisin työhön.
kysynkin nyt teidän mielipidettänne asiaan, koska työttömiä palstalla aina haukutaan laiskoiksi yhteiskunnan eläteiksi ja taas puhelinmyyjiä haukutaan melkein suoraan pas....si jotka häiritsevät ja kaikkea muuta ikävää. kumpikohan tilanteessani olisi nyt sitten parempi ratkaisu, ottaa puhelinmyyntityö vastaan vai jäädä kokonaan työttömäksi? kertokaahan mielipiteenne.
[/quote]
Kokeile. Itse kokeilin ja yritin kaikkeni, mutta en onnistunut d-vitamiineja pakkomyymällä elättämään perhettämme. Kokeilin sen jälkeen suosittujen aikakauslehtien myyntiä ja lopputulos oli sama. En ollut esimiesteni mukaan yhtään huonompi myyjä kuin myyjät keskimäärin, hekin vaan valittelivat että laman vuoksi ihmiset ovat tulleet pihimmiksi ja esim. lehtiä on tosi vaikeaa nykyisin saada myytyä.
Asiattomuuksia tulee paljon, pomo opastikin ennen töitä että noin kuudesosa päivän puheluista on haukkumista ja muuta törkyä. Niihin turtui muutamassa viikossa, mutta aluksi pahimmat huudot tulivat jopa uniin.
Uudelleenkoulutus tai työn perässä muuttaminen. Vaihtoehtoja on muitakin kuin nuo kaksi mainitsemasi.
no puhelinmyyntityön kokeneiden kokemukset ei ainakaan hääviltä kuulosta. joo toki tiedän et vaihtoehtoja on, otan kyllä mahdollisuuksien mukaan kaikki huomioon. ap
Mun avomies tienas puhelinmyyjänä 2500€ kun osas hommansa. Sinne pitää mennä MYYMÄÄN eikä istumaan ja miettimään, että "voi kun se palkka tulis kun tässä syön kynää". Se puhelin on otettava käteen ja vaikka tulis luuria korvaa niin jatkettava. Avomies teki 9.00-16.00, mutta joskus jos halusi tehdä enemmän rahaa oli myöhempäänkin. Se on ihan itsestä kiinni pärjääkö vai ei ;)
Itse kestin puhelinmyyntiä tasan yhden 8h vuoron. Syy: ilkeä pomo! Tuijotti kokoajan ja nauroi ja kuunteli puheluitani jonkun laitteen avulla :/ yritin kyllä ja on paljon myyntikokemusta ja täytin tavoitteet mutta pomo kyyläsi ja kokoajan pyysi puhutteluun ja oli ilkeä, mulkoili koko ajan ilkeästi jne. Itse työ oli mielestäni ihan jees, siinä vaan sitä myyntipuhetta ja ihmiset olivat oikeasti 98% oikein mukavia!
Ihan vaan pari tyyppiä oli jotenkin vihaisia minulle siellä langan päässä, muut oikein mukavia ja kiltisti kieltäytyivät tai jopa ostivat kun "Suostuttelin". Eli asiakkaat ja työ oli jees, mutta sen pomon takia lopetin. Mutta kannattaa toki kokeilla! :) itse työ oli oikeasti iloinen yllätys, ja eiköhän pomot ole yleensä mukavempia ja haluavat pitää työntekijän :D
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:43"]Puhelinmyyjänä et tienaa mitään.
[/quote]
Tämä ei pidä paikkaansa. Olin puhelinmyyjänä aikani ja peruspalkka oli noin 1800 kuukaudessa ja provisiot päälle. Itselläni noin 200-600. Huippumyyjillä paljon enemmän. Mutta inhottavaa paskatyötä se oli. Taisi yksi ihminen siitä.pitää
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:30"]
Mun avomies tienas puhelinmyyjänä 2500€ kun osas hommansa. Sinne pitää mennä MYYMÄÄN eikä istumaan ja miettimään, että "voi kun se palkka tulis kun tässä syön kynää". Se puhelin on otettava käteen ja vaikka tulis luuria korvaa niin jatkettava. Avomies teki 9.00-16.00, mutta joskus jos halusi tehdä enemmän rahaa oli myöhempäänkin. Se on ihan itsestä kiinni pärjääkö vai ei ;)
[/quote]
Älä kirjoittele paskaa. Se on ihan TUOTTEESTA kiinni myykö vai ei ja toinen asia on se saatko kiinteän pohjatulon, vai elätkö pelkällä provikalla.
Puhelinmyynnissä soittoja lasketaan ja tarkkaillaan koko ajan, joten ei ole edes mahdollista että viettäisit päivät soittamatta mihinkään.
Esim. d-vitamiinien ja muiden luontaistuotteiden myyjät eivät oikeasti pysty tienaamaan edes minimipalkkoja, heidän tuotteitaan on helvetin vaikeaa saada kaupaksi. Sama koskee sukka- ja alusvaatekerhojen puhelinmyyntiä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:30"]
[/quote]
mene kokeilemaan itse niin huomaat että puhelinmyynnissä laitetaan ensinnäkin automaattivalinta soitoissa heti päälle kun työvuorosi alkaa. Sun on PAKKO soittaa ja puhua taukoamatta ja puhelusi myös tallennetaan, usein esimiehet kuuntelevat niitä ihan suorana. Uusi puhelu lähtee heti kun entinen on päättynyt ja usein itsensä joutuu asiattoman puhelun jälkeen kokoamaan vain parissa sekunnissa. Se ei ole mitenkään helppoa silloin, kun vihainen kuluttaja on juuri edellisessä puhelussa kiroten matkinut ääntäsi ja huutanut asiattomuuksia.
Myyntiä tehdään avokonttoreissa, joissa kuulet myös kaikkien muiden myyjien puheet, takeltelut ja virheet. Työ vaikuttaa helpolta ja yksinkertaiselta tasan siihen hetkeen saakka kun mikki luureineen laitetaan sun omaan päähäsi ja ensimmäisen puhelun valintaääni lähtee käyntiin.
Vastuullinen pomo kertoo jo työhaastattelussa työn raadollisimmista puolista, eikä anna turhan ruusuista kuvaa helposta tienestistä, sillä sitä puhelinmyynti ei tarjoa.
t. alalla yli vuosikymmenen työskennellyt
Puhelinmyyjiä ei kukaan kaipaa.