Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koira jätetty helteellä yksin autoon. Miten toimia?

Vierailija
29.06.2021 |

Mitä te olette tehneet tällaisessa tilanteessa? Omistajaa ei missään näkyvillä.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Kurkin auton sisään ensin ja katson olisiko ilmaistointi päällä. Odottelen hetken omistajaa, jos ilmaistointi ei vaikuta olevan päällä. Sitten menen pyytämään kuulutusta, jos auto on parkissa kaupan ulkopuolella. Tai pikkukaupasta käyn itse huutelemassa. Hätänumeroon soitan aika pian, jos omistajaa ei kuulu ja toimin siten kuin sieltä neuvotaan.

Vierailija
22/110 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedetään onko se viilennetty auto vai ei, jos omistaja on poissa 5-10 minuuttia. Entä jos viilennys menee oikosulun vuoksi pois päältä – vaikka siinä olisi lappu viilennyksestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitto hätäkeskukseen eläinrääkkäyksestä.

Ikkunatkin voisi lyödä rikki.

Ja maksat tietenkin myös korjauksen, jos rikot toisen omaisuutta. Jos sisällä on tosiaan ilmastointi niin varmasti lasku tulee perässä.

Vierailija
24/110 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan heti soitella yhtään minnekään tai rikkoa mitään laseja. Olen käynyt kioskilla, reissu kesti ehkä kaksi minuuttia ja auto oli siinä kioskin edessä parkissa. Vähän aikaa sitten kävin hautausmaalla, olin autosta pois noin viisi minuuttia. Auto ei siinä ajassa paistu, jos siinä on koko ajomatkan ollut ilmastointi tosi viileällä ja sen jättää varjoon. Voi vähän katsella ympärilleen ensin, että tuleeko omistaja.

Minkä takia se koira pitää ottaa mukaan, jos joutuu jäämään kuumalla yksin autoon. Ei joku ohikulkija voi tietää missä omistaja on ja kuinka kauan viipyy. Edesvastuutonta tuo on.

No kun ei sitä koiraa olisi voinut jättää koko päiväksi yksin kotiinkaan. En todellakaan koe itseäni edesvastuuttomaksi. Tässä tapauksessa ohikulkija olisi kyllä tietänyt, kuka omistaja on. Minulla oli koko ajan näköyhteys autooni, ja olin siitä ensin parinkymmenen metrin päässä ja hautausmaalla ehkä viidenkymmenen. Ei tarvitse edes huutaa, voi ihan normaaliäänellä kysellä koiran omistajaa, kuuluu hyvin tällä etäisyydellä.

Vierailija
25/110 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan heti soitella yhtään minnekään tai rikkoa mitään laseja. Olen käynyt kioskilla, reissu kesti ehkä kaksi minuuttia ja auto oli siinä kioskin edessä parkissa. Vähän aikaa sitten kävin hautausmaalla, olin autosta pois noin viisi minuuttia. Auto ei siinä ajassa paistu, jos siinä on koko ajomatkan ollut ilmastointi tosi viileällä ja sen jättää varjoon. Voi vähän katsella ympärilleen ensin, että tuleeko omistaja.

Minkä takia se koira pitää ottaa mukaan, jos joutuu jäämään kuumalla yksin autoon. Ei joku ohikulkija voi tietää missä omistaja on ja kuinka kauan viipyy. Edesvastuutonta tuo on.

No kun ei sitä koiraa olisi voinut jättää koko päiväksi yksin kotiinkaan. En todellakaan koe itseäni edesvastuuttomaksi. Tässä tapauksessa ohikulkija olisi kyllä tietänyt, kuka omistaja on. Minulla oli koko ajan näköyhteys autooni, ja olin siitä ensin parinkymmenen metrin päässä ja hautausmaalla ehkä viidenkymmenen. Ei tarvitse edes huutaa, voi ihan normaaliäänellä kysellä koiran omistajaa, kuuluu hyvin tällä etäisyydellä.

Onko sinulla koira työpaikallakin mukana? Kyllä normaalisti koira pärjää yksin kotona esim juuri sen työpäivän ajan.

Vierailija
26/110 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta. Kurkin auton sisään ensin ja katson olisiko ilmaistointi päällä. Odottelen hetken omistajaa, jos ilmaistointi ei vaikuta olevan päällä. Sitten menen pyytämään kuulutusta, jos auto on parkissa kaupan ulkopuolella. Tai pikkukaupasta käyn itse huutelemassa. Hätänumeroon soitan aika pian, jos omistajaa ei kuulu ja toimin siten kuin sieltä neuvotaan.

Jos koira voi autossa hyvin niin mitä se sinulle kuuluu? Taidat olla melkoinen besserwisser, joka tunkee nenänsä joka paikkaan.

Vierailija
27/110 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla koira työpaikallakin mukana? Kyllä normaalisti koira pärjää yksin kotona esim juuri sen työpäivän ajan.

Ei ole työpaikalla, mutta tällä 16 tunnin reissulla toisessa kaupungissa oli. 

Vierailija
28/110 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puuttuisi asiaan. Ei kuulu minulle.

Vierailija
29/110 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koira voi autossa hyvin niin mitä se sinulle kuuluu? Taidat olla melkoinen besserwisser, joka tunkee nenänsä joka paikkaan.

Näillä helteillä sekä poliisi että eläinsuojelujärjestöt jatkuvasti muistuttavat, ettei eläimiä saa jättää yksin autoon. Eläinsuojelulaki velvoittaa auttamaan eläintä hädässä.

Vierailija
30/110 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia jäänkin tarkkailemaan ja odottamaan omistajaa. Ryhdyn jatkotoimiin vasta sitten, jos ei kuulu. Arvioin kokonaisuuden tietenkin eli mm. koiran kunto ja ajan kuluminen.

Vierailija
31/110 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sille mehujää...............kylläpäs täällä on järkyttäviä kommentteja, mulle on ihan sama jos yksi kirppusäkki saa lämpöhalvauksen........Suomessa on muutenkin liikaa näitä ympäristöä haittaamassa.

Aivan kuten sinäkin olet ympäristöä haittaamassa.

Vierailija
32/110 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei kuuluu poliisille vaan palokunnalle ja syyteet taisi mennä kyllä konstaapeleille jos rikkoivat ikkunat.

Vierailija
33/110 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia ei kuuluu poliisille vaan palokunnalle ja syyteet taisi mennä kyllä konstaapeleille jos rikkoivat ikkunat.

Ne ikkunat rikotaan, jos se on häken tai poliisin mielestä tarpeellista. Omin päin ei saa rikkoa, vaan tulee ensin soittaa hätänumeroon. Sieltä antavat luvan. Ei kannata jättää eläintä helteellä yksin autoon, jos ei halua ikkunoita rikottavan.

Vierailija
34/110 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain vuosia sitten sattui tuollainen tilanne. Kaupan pihalla autossa oli koira joka läähätti ihan hulluna. Ulkona oli muistaakseni jotain 26 lämmintä. Siihen mun luokse tuli joku mies joka myös kauhisteli tilannetta.

Soitin hätänumeroon, koska tajusin että tilanne on vakava. Meni kuitenkin aikaa ennen kuin kukaan tuli paikalle, en kyenny oottamaan joten sen miehen kans hajotettiin auton ikkuna.

Koira makoili penkillä vaikeasti hengittäen ja oli ihan nuutunu. Otettiin koira autosta ulos ja viilennettiin sitä, poliisit tuli sitten paikalle ja aika pian koiran omistaja. Omistaja alkoi itkemään ja panikoimaan. Koira onneksi selvisi.

Itkin itsekin, se oli ihan kamalaa. Mullakin on koiria.

Ps. Ei jouduttu korvaamaan ikkunaa. Omistaja kiitteli meitä ja oli selvästi äärettömän järkyttyny. Kyseessä vanhempi rouva, joka ei ilmeisesti ihan tajunnut että on OIKEASTI vaarallista jättää lemmikki edes hetkeksi kuumaan autoon 🙄🤦‍♀️

35/110 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ottako niitä koiria mihinkään autoon mukaan edes helteillä. Ja jos sitä ei voi jättää esim kaupassa käynnin ajaksi kotiin, ÄLKÄÄ OTTAKO KOIRAA. Tai muutakaan lemmikkiä.

Jos Sijaltainen nousisi.

Vierailija
36/110 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha lätistä mistään taukoilmastoinnista. Se on yhä vähemmistövaruste autoissa. Parempi siis kun kukaan ei oleta, että autossa sellainen olisi.

Ihmisillä on laillinen velvoite puuttua tilanteisiin, joissa eläin kärsii. Tilanteen seuraaminen, ilmoitus viereiseen kauppaan/kauppakeskukseen, soitto häkeen. Minusta on hienoa, että ihmiset puuttuvat näihin.

Jätän itse koirat autoon lähinnä 0-kelillä tai talvella jos piipahdan reissulla kaupassa (paksu turkki, eivät palele). Jos jättäisin kesäkuumalla, en pistäisi pahakseni jos joku kävisi autoni ikkunat poksauttamassa.

Vierailija
37/110 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha lätistä mistään taukoilmastoinnista. Se on yhä vähemmistövaruste autoissa. Parempi siis kun kukaan ei oleta, että autossa sellainen olisi.

Ihmisillä on laillinen velvoite puuttua tilanteisiin, joissa eläin kärsii. Tilanteen seuraaminen, ilmoitus viereiseen kauppaan/kauppakeskukseen, soitto häkeen. Minusta on hienoa, että ihmiset puuttuvat näihin.

Jätän itse koirat autoon lähinnä 0-kelillä tai talvella jos piipahdan reissulla kaupassa (paksu turkki, eivät palele). Jos jättäisin kesäkuumalla, en pistäisi pahakseni jos joku kävisi autoni ikkunat poksauttamassa.

Tämä. Ohikulkija ei mistään voi arvioida auton sisälämpötilaa. En voi käsittää miksi lemmikki pitää lämpimillä keleillä jättää yksin sinne autoon.

Vierailija
38/110 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sille mehujää...............kylläpäs täällä on järkyttäviä kommentteja, mulle on ihan sama jos yksi kirppusäkki saa lämpöhalvauksen........Suomessa on muutenkin liikaa näitä ympäristöä haittaamassa.

Maailmassa on myös paljon ihmisiä, joidenkin mielestä liikaa, mutta ei sinuakaan varmaan omasta mielestäsi sillä perusteella saa teljetä jonnekin nääntymään ilman ruokaa ja juomaa, liian kuumaan tai kylmään paikkaan? Maailman väkiluvussahan ei - logiikkaasi seuraillen - eroa juuri huomaisi.

Vierailija
39/110 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

heiluta rakille ja peräänny toisen auton läheisyydestä.

miksi kyttäät toisten autoihin?

Vierailija
40/110 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

heiluta rakille ja peräänny toisen auton läheisyydestä.

miksi kyttäät toisten autoihin?

Eipä siinä tarvitse kummemmin ”kytätä” kun toinen istuu naama ikkunalasia vasten yksin autossa kuumalla.

Miksi jätät lemmikkisi helteellä autoon?