Millä korvaan leivän, jos vähennän viljojen syöntiä?
Varsinaisissa ruokailuissa ei ongelmaa, esim. pastaa syödään tosi vähän ja yleensä aina riisiä tai perunaa. Isolla ruoalla ei yleensä syödä ollenkaan leipää.
Mutta syön aina aamulla leipää ja se tuntuu olevan ainoa, mikä pitää nälän lounaaseen asti. Puurokaan ei pidä mulla nälkää. Joku jugurtti ei sitäkään vähää. Tarvitsen aika tuhdin aamupalan, kun ehdin lounaalle vasta viiden tunnin kuluttua aamiaisesta. Muutenkin päivä lähtee mulla leivällä käyntiin. :D
Millä siis korvaan ruispalani? Hyviä vinkkejä kiitos! :)
Niin ja kun joku kuitenkin kysyy, kokeilen vähentää huomattavasti etenkin vehnän käyttöä vatsavaivojen ja vatsan jatkuvan ja huomattavan turvotuksen takia.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 07:39"]
Marja/hedelmäsmoothie rasvattomaan gefiluspiimään (n 3dl) tai -rahka tai munakas on ainoat mikä mulla pitää nälän 06-11! Leipä, puuro, normijugurtti pitää ehkä tunnin nälkää! Lisäksi mulla on aina parapähkinöitä työpöydän laatikossa, 1-2 pähkinää riittää ip välipalaksi hyvin.
Iltapalaa syön hyvin harvoin mutta silloin otan ruisleipäsiivun ja hyvää juustoa tai hedelmärahkan (onneksi rakastan rahkoja!)
Leipää kaipaa tosi harvoin, ruuan kanssa ei juuri koskaan - hernekeiton kanssa voilla sivelty näkkäri on ainoa:) Ja noi karppileivät on ihan hyviä mutta vähän vaivalloisia kun ne ei kestä säillytystä vaan pitää syödä vastaleivottuina
[/quote]
Ja vielä - tuossa mun smoothiessa on 67-150 kaloria...
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 08:41"]
Ite syön riisikakkuja ja jogurttia aamupalaksi.
[/quote]
Ja parin tunnin jälkeen on nälkä taas?
Mitä vikaa on pastan, perunan ja leivän syönnissä?
Syö välipalavoileivän tilalla vaikka banaani tai päärynä. Ruuan kanssa leipää ei kannatakkaan sydä, otat kauhallisen enemmän pottumuusia.
Itse vihaan karpaamista, mutta leivän pois jättäminen ei olisi mikään onglema. Nyt syön leipää siksi että se on aika kätevä mukaan otettava lounas omaalle työpaikalle ja siitähän saa hyvin kuituja.
Rasvaa lisää aamupalaan jos haluaa siitä tuhdimman, turha sitä leipää on jättää pois. Oma suosikkini on kaksi paria ruispaloja, pari kannanmunaa ja pekonia, ehkä vielä suikaleinapaisetettuna iso sipuli.
Kun en käytä maitotuotteita, niin laitan hedelmistä tekemääni aamusmoothieen sen verran siemeniä (chia/auringonkukka) mantelia ja/tai hamppuproteiinia että siinä on noin 30 g proteiinia. Pähkinöiden maku tökkii aamulla, mutten voisi käyttää niitäkin. Pitää hyvin nälkää, valmista smoothieta on semmoinen 7 dl. Harmi kyllä, yosa-kauravalmisteen maustamatonta versiota ei ole nyt vähään aikaan enää löytynyt kaupoista, olen joutunut käyttämään sen sijaan maustamatonta soijajugurttia.
Oletko kokeillut jättää laktoosia pois? Rasvaton maito ruokajuomana on kaikkein pahin. Pierettää ja turvottaa niin perkeleesti.
Muna ja siihen rasvakahvi eli keität kahvin, lisäät siihen rkl voita ja kookosöljyä ja tehosekoittimessa sekaisin (niin ei erotu). Pitää taatusti 5h nälkää ja lisäksi laihduttaa. Jos mietityttää katso enemmän googlesta. Ps. Thl suosituksiin ei ole luottamista
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 08:59"]
Muna ja siihen rasvakahvi eli keität kahvin, lisäät siihen rkl voita ja kookosöljyä ja tehosekoittimessa sekaisin (niin ei erotu). Pitää taatusti 5h nälkää ja lisäksi laihduttaa. Jos mietityttää katso enemmän googlesta. Ps. Thl suosituksiin ei ole luottamista
[/quote]
En olekaan munaa koskaan laittanut, vain kermaa ja öljyä. Munaa ja kermaa olen kyllä sekoittanut.
:D 30, en mä meinannut että sitä munaa sinne kahviin laitetaan vaan ihan paistetaan, tai keitetään. :)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 09:03"]
:D 30, en mä meinannut että sitä munaa sinne kahviin laitetaan vaan ihan paistetaan, tai keitetään. :)
[/quote]
Ai, jaa käsitin väärin. Mutta ei kai se huono ideakaan ole?
Jos haluat kokeeksi jättää kotimaiset viljat pois käytöstä, niin vain jätät. Ei leipää tarvi "korvata" millään, syöt vaan jotain muuta. Välipaloina hedelmiä tai vaikka viiliä yms. Ruuan kanssa otat enemmän perunaa tai riisiä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 07:49"]
Jos riisi olisi huono vaihtoehto, Intiassa ja koko kaakkois-Aasiassa olisi vain lihavia...
[/quote]
En sinänsä lähde väittelemään riisin hyvyydestä, mutta uskokaa tai älkää - lopulta lihominen johtuu ennen kaikkea kaloreiden ja kulututuksen välisestä suhteesta. Kyllä ihminen pysyy hoikkana vaikka söisi pelkkää sokeria, kunhan syö sitä riittävän vähän.
Täysin toinen asia taas on se, miten terveenä ihminen pysyy. Moni aasialainenkin kärsii laadullista nälkää, joten ei se hoikkuus hirveästi ilahduta, jos näkö lähtee. (Tämä siis siitä, että syödään riisiä vaan siitä, että syödään liian vähän muuta).
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 07:49"]
Jos riisi olisi huono vaihtoehto, Intiassa ja koko kaakkois-Aasiassa olisi vain lihavia...
[/quote]
En sinänsä lähde väittelemään riisin hyvyydestä, mutta uskokaa tai älkää - lopulta lihominen johtuu ennen kaikkea kaloreiden ja kulututuksen välisestä suhteesta. Kyllä ihminen pysyy hoikkana vaikka söisi pelkkää sokeria, kunhan syö sitä riittävän vähän.
Täysin toinen asia taas on se, miten terveenä ihminen pysyy. Moni aasialainenkin kärsii laadullista nälkää, joten ei se hoikkuus hirveästi ilahduta, jos näkö lähtee. (Tämä siis siitä, että syödään riisiä vaan siitä, että syödään liian vähän muuta).
[/quote]
Kyllä sillä on väliä,mistä ne kalorit tulee.
Ite syön riisikakkuja ja jogurttia aamupalaksi.