Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias poika vuorannut Lumokodeilta asunnon, vuokra yli 800 €!

Vierailija
29.06.2021 |

Poika alkoi hakea kaupungin vuokra-asuntoa heti 18 täytetyttyään ja olen moneen kertaan sanonut että odotellaan rauhassa että kyllä jossain vaiheessa sieltä asuntotarjous tulee. Vasta muutama kuukausi asuntoa haettu. Mutta ei, on nyt vuokrannut törkyhintaisen yksiön Lumolta. Millä aikoo tuollaisen vuokran maksaa? En ymmärrä mikä kiire on päästä asumaan kalliisti kun olisi hyvin voinut odottaa kaupungin asuntoa. Ja nyt kun on Lumon asunto niin ei ole mitään mahdollisutta kaupungin asuntoon kun ei ole asunnoton.

Kommentit (203)

Vierailija
61/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täysi-ikäinen tyttäreni sai Helsingin kaupungin asunnon kahdessa viikossa. Asunto on kiva yksiö. Asui siis minun kanssani ja on opiskelija. Olen kuullut muitakin vastaavia tapauksia.

Vierailija
62/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.nuorisosaatio.fi/ heillä on asuntoja , toinren on https://www.nalasunnot.fi/

Nuorisosäätiön tarjontaan kannattaa kylläkin suhtautua pienellä varauksella, säätiön toimintaa tutkitaan edelleen entisten toiminnanjohtajien ajoilta ja kiinteistöjä on viime vuosina myyty eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu vuokraa jostain lumolta tai satolta? Minä olen aina vuokrannut yksityiseltä. Nykyinenkin vuokrakaksio on noin 200e halvempi kuin vastaavat asunnot näiltä isoilta yhtiöiltä.

Vierailija
64/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun täysi-ikäinen tyttäreni sai Helsingin kaupungin asunnon kahdessa viikossa. Asunto on kiva yksiö. Asui siis minun kanssani ja on opiskelija. Olen kuullut muitakin vastaavia tapauksia.

Minkä ikäinen siis. Opiskelija kun voi olla vaikka 22v., mikä on ihan eri asia kuin 18v.

Vierailija
65/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala äiti niin pojalla kiire muuttaa pois kotoa

Vierailija
66/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliit oppirahat tulee maksettavaksi pojalle. Miten kuvitteli maksavansa asumisesta 800e/kk?

On kyllä mujee hinta. Edes töissäkäyvä yksineläjä ei tuollaista summaa maksa, jos ei ole ihan jossain todella hyväpalkkaisessa hommassa. Ja päälle sitten huonekalujen ostaminen, astioiden ostamiset, ja muu muuttoon liittyvä. Mistä rahat? No äitihän se maksaa, ei siinä muu auta.

Valitettavasti tuo on ihan tavallinen vuokra pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi Satolla olivat pienimmätkin asunnot tuota luokkaa kun viimeeksi etsin asuntoa.

Tämän takiahan meillä pääkaupunkiseudulla työskentelevillä matalapalkkatyöläisillä ei kohta ole varaa asua täällä. Minä asun sukulaiselta vuokratussa asunnossa josta maksan ihan oikeaa vuokraa, mutta huomattavasti pääkaupunkiseudun vuokratasoa halvempaa. En oikeasti tiedä, missä voisin kympin tuntipalkalla asua jos minulla ei olisi tätä mahdollisuutta. Kaupungin asuntoa en saisi ikinä.

Vierailija
67/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos ajatteli mennä töihin ja saahan tohon asumistukea

Asumistukea tuohon saa 300-400. Ei paljon auta. 

Asuminen maksetaan ihan itse tienatuilla rahoilla - ei muiden tienaamilla. 

Vinkki myös kaikille muille, joille yhteiskunta sponsoroi asumista. 

Vierailija
68/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa saattaa olla myös maksettavana se takuuvuokra noin (1kk vuokra), jota ei palauteta jos ei ole ollut vuotta vuokralaisena

Vierailija
69/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä loppu maksetaan tt-tukena

Edes teoriassa ei todellakaan makseta. Minulla on vuokra 650€ ja siitä huomioidaan tt-tuessa noin 550€. Lisäsatasen maksan perusosasta eli "ruokarahoista". 

Jos sinun ei ole mahdollista löytää halvempaa asuntoa niin toimeentulotuessa huomioidaan myös korkeampi vuokra. Sinun täytyy vain osoittaa että olet hakenut halvempaa asuntoa, täytyy olla kunnan vuokra-asuntoihin voimassaoleva hakemus.

Ei huomioida. Muutoinhan minäkin saisin koko 650€ sen perusosan päälle. Vaan en saa eikä ikinä ole Kela kysellyt olenko hakenut halvempaa vai en tai olenko jonossa jossain. 

Ei Kela kysele mitään, sinun täytyy itse olla aktiivinen. Olet ihan turhaan maksanut ylimääräistä!

"Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, sinua voidaan ohjata etsimään edullisempaa asuntoa. Ole yhteydessä kotikuntasi vuokra-asunnon tarjoajiin ja ilmoittaudu kunnan vuokra-asuntojonoon. Vuokra-asuntoa tulee hakea ilman perusteettomia rajauksia (esim. asuinalue tai mukavuustekijät). Vuokra-asuntoa tulee hakea myös yksityisiltä vuokra-asuntojen tarjoajilta. Sinulla on yleensä 3 kuukautta aikaa hakeutua edullisempaan asuntoon. Siihen saakka Kela huomioi asumismenot todellisten menojen mukaan.

Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset. Kela voi huomioida menot kokonaisuudessaan myös silloin, jos sinulla on erityinen ja perusteltu syy kohtuullista tasoa korkeammille kustannuksille."

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Etkö oikeasti tajua mikä ero on ilmaisulla "voi huomioida" ja "automaattisesti huomioi"? Nuo on aina tapauskohtaisia juttuja eikä tuo lainaamasi juttu päde kaikille. Joskus Kela VOI huomioida, mutta suurimmassa osassa tapauksista ei huomioi ylisuurtavuokraa, vaan ylimenevä osa maksetaan perusosasta. Ei ole vaikeaa, kun siitä ei sellaista tee.  

Kyllä ne huomioidaan kunhan asunto on muuten sopiva. Jos asuu yksin kolmiossa niin silloin asunto on yhdelle liian iso ja täytyy muuttaa pienempään jne. Tai jos asuu jossain 1500 euron asunnossa yksin niin ei tietenkään tuollaista vuokraa huomioida kokonaisuudessaan koska on mahdollisuus halvempaan asuntoon.

Kelaan vain yhteys jos maksaa ylisuuren osan itse. Moni ei tätä tiedä että Kelalla on velvollisuus huomioida myös ylisuuret asumismenot jos ei oikeasti ole mahdollisuutta muuttaa halvempaan. Ihan turhaan kiukuttelette että koskee vain osaa tapauksia, kyllä koskee ihan kaikkia joilla on kohtuullisen kokoinen asunto.

Toimeentulotukilaki:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412

Vierailija
70/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on vuokrannut? Jos verkkokaupasta eilen tai tänään, niin käsittääkseni sen voi vielä perua.

Vierailija
71/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin mene, että valitaan kallis asunto kelan kriteereille ja sitten vaaditaan lisää rahaa.

Vierailija
72/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliit oppirahat tulee maksettavaksi pojalle. Miten kuvitteli maksavansa asumisesta 800e/kk?

On kyllä mujee hinta. Edes töissäkäyvä yksineläjä ei tuollaista summaa maksa, jos ei ole ihan jossain todella hyväpalkkaisessa hommassa. Ja päälle sitten huonekalujen ostaminen, astioiden ostamiset, ja muu muuttoon liittyvä. Mistä rahat? No äitihän se maksaa, ei siinä muu auta.

Moni  pienipalkkainen maksaa vastaavaa vuokraa pk-seudulla yksin ja se pieni palkka on kuitenkin niin suuri ettei mitään tukia edes saa. Vuokra viejopa yli puolet nettopalkasta.

Vierailija
73/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa saattaa olla myös maksettavana se takuuvuokra noin (1kk vuokra), jota ei palauteta jos ei ole ollut vuotta vuokralaisena

Lumolla taitaa olla 6 kk määräaikaisuus nykyään.

Vierailija
74/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska on vuokrannut? Jos verkkokaupasta eilen tai tänään, niin käsittääkseni sen voi vielä perua.

Voi perua, jollei ole jo käynyt näytössä ja hyväksynyt asuntoa. Näyttöön asti ehdollinen.

Vierailija
75/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kaupungin asunnoissa kaikista kiireellisimmässä luokassa eli uskon että sieltä voi asunnon saada jos vain jaksaa odottaa. Hakemuksessa on mukana kaikki alueet, yksiöt ja kaksiot.

ap

Ei varmasti ole eikä tule saamaan kaupungin asuntoa. Kovat on kuvitelmat... 20 000 hakijaa edellä, teidän jukka-petteri ei nyt vaan ole niin spesiaali.

Vierailija
76/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä menee sitten kaikki rahat vain vuokraan ja vuoden päästä saa vasta irtisanoa, tai pitää maksaa sopimussakko. Nyt tuli kovat oppirahat pojalle. Sato on pahin kiristäjä vuokramarkkinoilla, vuokraa nostetaan vielä heti kun on päässyt muuttamaan.

Vierailija
77/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumolta voi ottaa asunnon jos on valmis lähtemään hieman kauemmas radan varteen, esim joku Hyvinkää. Silloin vuokra on edullisempi ja asunnon saa verkkokaupasta heti. Helsingissä asuminen on järkyttävän kallista ja Lumo yksi kalleimpia vaihtoehtoja!

Vierailija
78/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kaupungin asunnoissa kaikista kiireellisimmässä luokassa eli uskon että sieltä voi asunnon saada jos vain jaksaa odottaa. Hakemuksessa on mukana kaikki alueet, yksiöt ja kaksiot.

ap

Ei varmasti ole eikä tule saamaan kaupungin asuntoa. Kovat on kuvitelmat... 20 000 hakijaa edellä, teidän jukka-petteri ei nyt vaan ole niin spesiaali.

Mikä ihmeen oletus monella on ettei kaupungin vuokra-asuntoa voi saada? Hakijoita on paljon mutta joku silti aina asunnon saa. Ja pitää muistaa että moni hakee vain uudiskohteita, vain tiettyjä alueita jne. että hakijamäärä ei kerro kaikkea. Asuntoa ei ainakaan saa jos ei edes hae.

Vierailija
79/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipa se poika oman asuntonsa vuokran maksaa? Eli luulisi tuon ikäisen jo tietävän mihin rahkeet riittää?

Ei todellakaan 18v vielä tiedä tai ymmärrä asioista tarpeeksi. Siksi huoltajien pitäisi yrittää takoa järkeä päähän vaikka lapsi olisi kuinka täysi-ikäinen tahansa.

Tän ikäiset ihan yleisesti tekee lapsiakin. Siihen muka on kypsiä, miksei asunnon vuokraamiseen.

Vierailija
80/203 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä loppu maksetaan tt-tukena

Edes teoriassa ei todellakaan makseta. Minulla on vuokra 650€ ja siitä huomioidaan tt-tuessa noin 550€. Lisäsatasen maksan perusosasta eli "ruokarahoista". 

Jos sinun ei ole mahdollista löytää halvempaa asuntoa niin toimeentulotuessa huomioidaan myös korkeampi vuokra. Sinun täytyy vain osoittaa että olet hakenut halvempaa asuntoa, täytyy olla kunnan vuokra-asuntoihin voimassaoleva hakemus.

Ei huomioida. Muutoinhan minäkin saisin koko 650€ sen perusosan päälle. Vaan en saa eikä ikinä ole Kela kysellyt olenko hakenut halvempaa vai en tai olenko jonossa jossain. 

Ei Kela kysele mitään, sinun täytyy itse olla aktiivinen. Olet ihan turhaan maksanut ylimääräistä!

"Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, sinua voidaan ohjata etsimään edullisempaa asuntoa. Ole yhteydessä kotikuntasi vuokra-asunnon tarjoajiin ja ilmoittaudu kunnan vuokra-asuntojonoon. Vuokra-asuntoa tulee hakea ilman perusteettomia rajauksia (esim. asuinalue tai mukavuustekijät). Vuokra-asuntoa tulee hakea myös yksityisiltä vuokra-asuntojen tarjoajilta. Sinulla on yleensä 3 kuukautta aikaa hakeutua edullisempaan asuntoon. Siihen saakka Kela huomioi asumismenot todellisten menojen mukaan.

Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset. Kela voi huomioida menot kokonaisuudessaan myös silloin, jos sinulla on erityinen ja perusteltu syy kohtuullista tasoa korkeammille kustannuksille."

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Etkö oikeasti tajua mikä ero on ilmaisulla "voi huomioida" ja "automaattisesti huomioi"? Nuo on aina tapauskohtaisia juttuja eikä tuo lainaamasi juttu päde kaikille. Joskus Kela VOI huomioida, mutta suurimmassa osassa tapauksista ei huomioi ylisuurtavuokraa, vaan ylimenevä osa maksetaan perusosasta. Ei ole vaikeaa, kun siitä ei sellaista tee.  

Kyllä ne huomioidaan kunhan asunto on muuten sopiva. Jos asuu yksin kolmiossa niin silloin asunto on yhdelle liian iso ja täytyy muuttaa pienempään jne. Tai jos asuu jossain 1500 euron asunnossa yksin niin ei tietenkään tuollaista vuokraa huomioida kokonaisuudessaan koska on mahdollisuus halvempaan asuntoon.

Kelaan vain yhteys jos maksaa ylisuuren osan itse. Moni ei tätä tiedä että Kelalla on velvollisuus huomioida myös ylisuuret asumismenot jos ei oikeasti ole mahdollisuutta muuttaa halvempaan. Ihan turhaan kiukuttelette että koskee vain osaa tapauksia, kyllä koskee ihan kaikkia joilla on kohtuullisen kokoinen asunto.

Toimeentulotukilaki:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412

Miksi jankutat edelleen, kun et edes erota mitä eroa on ilmaisuilla "voidaan" ja "maksetaan"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän