Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kaikki mammat apuun - omilleen muuttava opiskelija pulassa!

Vierailija
29.06.2014 |

Eli, olen lukiolainen ja tarkoituksenani on ollut jo pitkään omilleen muutto. Olen etsinyt sopivan hintaista kämppää alkuvuodesta saakka ilman tuloksia, mikä on alkanut turhauttaa hirveästi. Nyt löytyi kuitenkin tilava yksiö aivan unelmasijainnilla, mutta hintaa on enemmän kuin mitä on ollut tarkoitus etsiä. Vuokra vesimaksuineen jää himpun verran alle 500 euron. Kysymys kuuluu: onko tällaisen lukiolaisen mahdollista selvitä tuon hintaisesta vuokrasta käymättä töissä ja ilman sen suurempaa vanhempien rahallista tukea (saattaisivat maksaa ruuat silloin tällöin)? Eli käytännössä elää tuilla nyt tämä opiskeluaika, maksetaanko niitä noin paljoa? Vai täytyisikö minun ottaa opintolainaa, tai onko parasta haudata haaveet tuosta unelma-asunnosta kokonaan? 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu voit unohtaa.

Vierailija
2/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet täysaikainen opiskelija, niin olet oikeutettu asumislisään joka on max. 80% asunnon vuokrasta, kuitenkin niin että suurin Kelan maksama summa on muistaakseni 201,60e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:49"]

Juu voit unohtaa.

[/quote]

Selvä. Minkä hintaisen vuokran kanssa pärjäisin? -Ap

Vierailija
4/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet alaikäinen niin vanhempienhan pitäisi tukea. Mutta ei se opintotuki taida riittää, katso Kelan sivuilta laskuri.

Vierailija
5/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että et saisi juuri mitään. Yli 18 v opiskelijan maksimi asumistuki on n. 200 e. Et varmaan saisi sitä koska vanhempiesi tulot varmaan otettaisiin huomioon ( katso tarkemmin kelan sivuilta tai varaa sieltä soittoaika). En usko että onnistuu. Asu lukio kotona ja mieti sitten.

Vierailija
6/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet täysaikainen opiskelija, niin olet oikeutettu asumislisään joka on max. 80% asunnon vuokrasta, kuitenkin niin että suurin Kelan maksama summa on muistaakseni 201,60e.

[/quote]

Kiitos viestistäsi! Olen täysi-ikäinen. Eli tuo 200 euroa olisi ehkä mahdollista saada Kelalta, ja loput 300e täytyisi sitten ottaa ilmeisesti opintolainaa. Vuodelta 3600e, ei nyt niin mahdottoman paha... -Ap

Vierailija
7/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakouluopiskelijana saat 460 e Kelalta per kuukausi +  halutessasi 300 e opintolainaa kuussa. Tuo on siis maksimisumma, enempää ei tipu eikä lirise jos et ota vanhemmilta vastaan tai käy töissä. Toisen asteen summa on vielä pienempi.

Lukioikäisenä taitavat vanhempiesi tulotkin vielä vaikuttaa. Asu nyt vielä siellä kotona, ehdit kyllä yksiksesi asua ja kirota köyhyyttä sitten korkeakoulussakin. Jos kotonasi on jotain ongelmia niin ota yhteys sosiaalipalveluihin.

Vierailija
8/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:53"]

Luulen että et saisi juuri mitään. Yli 18 v opiskelijan maksimi asumistuki on n. 200 e. Et varmaan saisi sitä koska vanhempiesi tulot varmaan otettaisiin huomioon ( katso tarkemmin kelan sivuilta tai varaa sieltä soittoaika). En usko että onnistuu. Asu lukio kotona ja mieti sitten.

[/quote]

Kotona sietämättömät olot + vanhempien, tai siis vanhemman, tulot hyvin pienet. -Ap

Vierailija
9/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:49"]

Juu voit unohtaa.

[/quote]

Selvä. Minkä hintaisen vuokran kanssa pärjäisin? -Ap

[/quote]

kantsii katsoa kelan sivuilta, paljonko tukea saisit. Mutta koska vanhempiesi tulot vaikuttavat vielä, niin et kovinkaan paljoa yleisen asumistuen lisäksi. Opintotukesi ja asumistukesi ei yhdessä riitä kattamaan vuokraasi.

Vierailija
10/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tulot otetaan kai huomioon 18-vuotiaallakin. Ainakin ennen oli näin. Liekö muuttunut?

Vierailija
11/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Joo eli 80% 252e vuokrasta. Itsenäisesti asuvan toisen asteen opiskelijan opintotuen määrään vaikuttaa käsittääkseni ikä ja vanhempien tulot. Tuskin se on enempää kuin 246 e missään tapauksessa. Voit ehkä saada sossusta tukea vaikka koulukirjoihin yms., jos vanhemmat pienituloisia.

Vierailija
12/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omillaan asuessa on paljon myös muita kuluja kuin vuokra.

Vierailija
13/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija on oikeutettu asumislisään, opintotukeen (johon alle 20-vuotiaalla vaikuttavat vanhemman/vanhempien tulot) sekä opintolainaan. Itse muutin viitisen vuotta sitten 18-vuotiaana pois kotoa ja asumislisän sain täysmääräisenä, n. 200e, ja opintotukea 26e/kk, koska vanhempieni tulot tosiaan vaikuttivat. Tämän lisäksi otin opintolainaa kuukausittain ja kesät olin töissä.

Vierailija
14/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:53"]

[/quote]

Kiitos viestistäsi! Olen täysi-ikäinen. Eli tuo 200 euroa olisi ehkä mahdollista saada Kelalta, ja loput 300e täytyisi sitten ottaa ilmeisesti opintolainaa. Vuodelta 3600e, ei nyt niin mahdottoman paha... -Ap

[/quote]

Saathan sinä siihen lisäksi vielä opintorahan, muistaakseni joku 240e tai vähän päälle. Siis jos vanhempiesi tuloraja ei ylity. Saatko nyt opintorahaa? Ja mikä ylipäänsä on syy muuttaa omilleen? Mietin vain, että luultavasti tulet tarvitsemaan opintolainaa vielä jatko-opinnoissakin, niin kannattaako velkaantua ihan vain huvikseen...

Vierailija
15/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 21v ja opiskelijana on mahdotonta pärjätä omillaan jos ei ole töissä samalla. Pelkkä vuokra veden kanssa minulla on 400e. Opiskelijana tukia sain n. 400e ja ennen kuin 20 täytin niin 200e koska vanhempien tulot vaikuttivat eivätkä he "isoista tuloista" huolimatta kyenneet auttamaan minua vaikka halusivat. Alkuun menin opintolainalla, mutta ei sekään turhan pitkään auta. 3000e kolmeksi vuodeksi +opinto ja asumis tuki. Niin ja kesällähän ei saa edes opintotukea eli silloin on pakko olla töissä ja jos ei saa töitä niin mitäs sitten?

Valitettavasti en siis itse ole vielä kyennyt taloudellisista syistä ammattia tai muutakaan koulutusta hankkimaan.

Nyt kuitenkin joudun toimeentulotuella ja asumistuella elämään. Olen raskaana ja monesta syystä toistaiseksi työkyvytön. Lapsen ollessa hieman vanhempi ja puolisoni (minua muutaman vuoden nuorempi) käytyä armeijan annan hänelle mahdollisuuden opiskella ammattikorkeakoulussa ja olla huolehtimatta suuremmin raha-asioista ja hankin itse sitten vaikka jotain ei niin mieluista työtä kunnes hän valmistuu ja saa mahdollisesti töitä. Sillon aijon opiskella viimeistään itselleni ammatin.

Näin tiivistettynä siis:

- opiskelija ei pärjää ilman opintolainaa jos silläkään ellei käy töissä opintojen ohella.

- työtön ja "sossupummit" saavat paremmin avustusta kuin opiskelijat...epäreilua? Todellakin!

T. Nainen -93

Halukas opiskelemaan, mutta opiskelijoita ei tueta taloudellisesti.

Vierailija
16/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleehan sulla muitakin kuluja kuin vuokra. Sähkö, netti etc. Ja kai sä jotain syötkin. Aivan liian kallis vuokra tuo on yksin maksaa opintotuella ja pysyä hengissä...

Vierailija
17/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviithan sä paljon muutakin tuloja kuin pelkän vuokran kattamisen. Jos saat täydet tuet Kelalta niin voit arvioida sen olevan vähän yli 400e verojen jälkeen. Et mitenkään voi muuttaa niin että tuet riittää just ja just vuokraan! Sinuna kävisin paitsi Kelassa niin myös sosiaalitoimessa juttelemassa, jos vanhemmat tosiaan on pienituloisia ja koet että kotoa täytyy muuttaa. Jos asut yliopistopaikkakunnalla niin tiedä vaikka sieltä löytyisi joku halpa yksiö. 500e yksiö on kallis kuin mikä!

Vierailija
18/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien vähävaraisuuden/pienituloisuuden perusteella tukea voidaan myös korottaa, katso kelan sivuilta laskurilla, paljonko voisit saada. 

Vierailija
19/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina nousi juuri eli elokuusta alkaen se on 400€ kuussa jonka voi nostaa. Voithan aikuisena hakea myös toimeentulotukea mut sitä saadaksesi sun täytyy nostaa laina.

Sinuna otttaisin asunnon koska toihan on halpa. Et varmasti asu Helsingissä?

Vierailija
20/38 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et meinaa tehdä edes viikonlopputöitä niin voit unohtaa muuttamisen kokonaan... ellet sitten pääse kaupungin opiskelijakämppään 200e vuokralla, niihin ymmärtääkseni otetaan ensisijaisesti muualta muuttaneita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän