Tiedättekö historiallisia kirjoja, joissa romantiikkaa ja jopa erotiikkaakin?
Catherine Cooksonit olen jo vuosia sitten lukenut kaikki. Varsinkin Englannin historiasta kertovat kiinnostavat, mutta myös muu Eurooppa käy. Ei kuitenkaan suomalaiset.
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:10"]Austen on kirjoittanut kirjansa 1800-luvun puolella ja ne kertovat Napoleonin sotien ajasta. Ja niissä kirjoissa ON erotiikkaa, jos niitä osaa sillä silmällä lukea, mutta koodikieli on tietysti tunnistettava ensin.
[/quote]
Ylpeys ja ennakkoluulo ainakin kirjoitettu 1700luvulla. Ilmestyi toki myöhemmin. Ja olen samaa mieltä erotiikasta. Sitä oikein tihkuu rivien välistä!
Philippa Gregoryn kirjat (esim. juuri nyt tv:ssä pyörii hänen kirjojensa pohjalta tehty sarja 'Valkoinen kuningatar'). En ole lukenut niitä, mutta ovat ilmeisen suosittuja.
Alison Weir kirjoittaa myös historiallista fiktioita (olen itse lukenut häneltä vain faktaa/elämäkertoja).
Nuo mainitsemani naiskirjailijat keskittyvät nimenoman Englannin kuninkaallisiin :) Kannattaa tutustua.
-25-
Untinen-Auelit luettu myös. Hyviä olivat aikoinaan.
ap
En ole ap mutta kiitokset Diane Gabaldon -vinkeistä, luin aikoinaan muutaman kirjan, tuli tauko enkä sitten enää muistanut kirjailijan tai kirjojen nimiä. Nyt pääsen jatkamaan!
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:50"]
Ei Utriossa sinänsä vikaa ole, mutta ei ole vain sellainen fiilis, että Suomen historia nyt innostaisi.
ap
[/quote]
Siispä suosittelisin Utriolta kolmiosaista tiiliskivisarjaa Vaskilintu, Tuulihaukka ja Yksisarvinen. Kaksi ensimmäistä kyllä lähtevät liikkeelle Suomesta, mutta muuten liikutaan muilla mailla, myös kuninkaallisten seurassa Englannissa, vaikka enimmäkseen kylläkin Välimeren rannoilla.
Daphne du Maurier kirjoitti joitakin historiallisia romaaneja, niitä on tosin vaikeampi löytää kirjastoista kuin Rebekkaa, joka on ainoa lukemani romaani kirjailijalta (erittäin suositeltava romaani kyllä, mutta ei siis historiallinen).
Jos tykkää Utriosta, niin taatusti tykkää myös Kristiina Vuoren kirjoista. Ihanaa pakoa keskiaikaan! Tosin tapahtumapaikat keskittyvät Suomeen ja Ruotsiin.
Kirsti Loukolan Kiljukotka ja Buharan satakieli kertovat Suomen ja Aasian historiasta ja ovat todella hyviä molemmat.
Z. Topelius - Välskärin kertomukset
(suomentanut Juhani Aho & kuvittanut Albert Edelfelt ja Carl Larsson, sivumäärä 1123) Löytyy omasta kirjahyllystä, viides painos vuodelta 1952.
On myös äänikirjana YLE Areenasta.
Jude Deveraux ja Judith McNaught kirjoittavat romanttisia, historiallisia kirjoja. Olen myös tykännyt Juliette Benzonin kirjoittamista Catherine, Marianne ja Sumujen Haukka-kirjoista. Ovat hieman Angelika-tyylisiä luettavia. Kaikki ihania!
herra jackin ihmeelinen huone tulee mieleen
Vierailija kirjoitti:
Austen on kirjoittanut kirjansa 1800-luvun puolella ja ne kertovat Napoleonin sotien ajasta. Ja niissä kirjoissa ON erotiikkaa, jos niitä osaa sillä silmällä lukea, mutta koodikieli on tietysti tunnistettava ensin.
Ensimmäiset on kirjoitettu 1790-luvulla vaikka ne julkaistiin vasta 1810-luvulla. Sori ohis, mutta on tuossa Austenin elämänkerta yöpöydällä.
Angelikat olenkin lukenut aiemmin. Kiitos lisävinkeistä. Näillä pääsee jo pitkälle.
ap