Olen 21, tyttäreni on 4v - Saan jatkuvasti arvostelua niskaani
Tulin 16-vuotiaana raskaaksi ehkäisystä huolimatta. Abortti olisi ollut varmasti se helpoin ratkaisu sillä minä ja poikaystäväni olimme molemmat todella nuoria. Pitkän pohdinnan ja lukuisten keskustelujen jälkeen päätimme kuitenkin pitää lapsen. Tiesimme jo silloin että jatkossa kaikki tulisi olemaan toisin ja ennen kaikkea vaikeampaa.
Vähän 17-vuotis syntymäpäiväni jälkeen synnytin maailman kauneimman tytön joka vei ensisilmäyksellä sydämeni.
Vauva-arki ja kaksi teini-ikäistä vanhempina on jotain niin hurjaa ettei sitä riitä sanat kuvaamaan. Siitä huolimatta me selvisimme. Minusta kasvoi nuori nainen ja äiti, poikaystävästäni nuori mies ja isä, tyttärestämme uskomaton pikkutyttö ja tytär.
Tällä hetkellä minä ja poikaystäväni opiskelemme yliopistossa ja olemme osa-aika työssä.
Yhteistä taivalta meillä on takana 6 vuotta. Parisuhteemme voi hyvin ja olemme kiitollisia siitä kaikesta mitä olemme saaneet kokea, ennen kaikkea siitä mitä meillä on.
Jostain syystä niin minä kuin poikaystävänikin saamme kuulla jatkuvasti arvostelua ja suorastaan haukkumista siitä miten olemme huolettomia ja huonoja teinivanhempia. Annamme tuollaisten kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos sillä tiedämme itse ettei asia ole niin. Ironisinta on se että minua haukkuvat ovat itse useimmiten yhteiskunnan varoilla eläviä yh-äitejä. Ei sillä ettäkö he olisivat jotenkin huonompia ihmisiä mutta tuollaisessa asemassa ei ehkä ole se paras arvostelija ja puhuja.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:18"]Tätä se valitettavasti on... Itse sain esikoiseni 18-vuotiaana, nyt olen 24. Kerran eräs neiti juuri papatti siitä, kuinka vastuutonta sun muuta hankkia lapsi tuon ikäisenä. Silloin hänellä oli ikää 22 vuotta. Ihmettelin ja kysyin, miksi hän arvostelee minua. Rivien välistä sain ongittua vastaukseksi sen, että hän on jollain tapaa kateellinen, kun minulla onkin ikään kuin kaikki jo noin nuorena, mutta hänellä ei ollut tuolloin edes poikaystävä etsinnöistä huolimatta. Kait se huoli omista lapsista oli hänellä päällimmäinen syy arvostella. En toisaalta ymmärrä mitä kadehdittavaa teiniäideissä on, mutta kateudestahan sitä yleensä arvostellaan ja ilkeillään.
[/quote] Mä ainakin nauraisin sulle päin naamaa. Teiniäidit ovat S-Ä-Ä-L-I-T-T-Ä-V-I-Ä horoja, ja sitten vielä kokevat ylemmyydentunnetta ja kuvittelevat kaikkien olevan kateellisia. Ei jumalauta.
[/quote]
Jumalauta vain itsellesi! Väitinkö jossain kohtaa, että MINÄ olisin millään tapaa ylpeä siitä, että tulin raskaaksi noin nuorena!?! Kyllä luulen, että sinäkin olet niitä haarojasi levitellyt teininä! Vastasin vain OMAN kokemukseni perusteella ap:lle. Jos lapseni tulisi teininä raskaaksi, en TODELLAKAAN olisi ylpeä siitä. Minulle vain kävi niin, ehkäisystä huolimatta, että tulin raskaaksi tuon ikäisenä. Teiniäitiydestäni en todellakaan ole ylpeä, lapsestani kyllä. Oletko sinä lapseton ja siksi katkera? Jos sinulla taas on lapsi, toivottavasti lapsesi pamahtaa paksuksi 15-vuotiaana niin voit sitten häntä ihan kasvotusten sättiä säälittäväksi.
[/quote] Ite oot, itelles vaan, ite oot mämämä haluun!!! Aikuisuus oikein huokuu :) Ensinnäkään en lainannut aloitustasi vaan toisen ihmisen tekstiä, mikäli et esiinny täällä monena eri ihmisenä ja yläpeukuttele omia viestejäsi.
Se että toivot ihmisille pahaa, esimerkiksi juuri tuo "Toivottavasti lapsesi pamahtaa paksuksi 15-vuptiaana" on todella lapsellista. Selvästi sinulla on ongelmia itsesi kanssa ja paha olla kun toisille täytyy pahaa toivoa.
Jos et kerta ollut ylpeä teininä raskaaksi tulemisestasi, olisiko abortti ollut mitään?
Olen TÄLLÄ hetkellä lapseton ja tyytyinn siihen. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö myöhemmällä iällä, JÄRKEVÄNÄ AIKUISENA vosi lapsia saada.
Oletko katkera siitä, ettet voinut viettää normaalia nuoruutta sen sijaan että kakara oki lutkuttamassa tisiä? Mutta eihän se haittaa, kunhan pääsit jakorasiana levittelemään haaroja ja hinkkaamaan pillua. Minäminäminä, minä kaiken edelle, eikö totta? Aikuista käytöstä, eikö totta?
Itse en keksi syitä, miksi olisin katkera siitä etten teininä tullut raskaaksi, keksitkö sinä?
[/quote] Pahoittelen kirjoitusvirheistä, ennen kuin sinä, aikuisuutta huokuva esikuva tulet niistä huomauttelemaan.
Minä olen yh-äiti. Ap: nielestä en siis ole oikeutettu millään lailla koskaan kritisoimaan kenenkään muun vanhemmuutta.
Ap oli ehdottoman varma siitä, että muut ovat harrastaneet samassa isässä seksiä kuin hän. Ei pidä paikkaansa. Oma vastuuntuntoni aiheutti nuorena sen, että en lähtenyt aikaisiin seksikokeiluihin, osaksi siitä syystä, että hyvinkin käytetty ehkäisy voi pettää.
Ap ei sitä kerro, että miten vauvavaihe on ollut hurjaa, mutta ist teimme ex- miehen kanssa lapset vasta siinä vaiheessa, kun tiesimme, että voimme tarjota vauvoillemme rauhallisen, turvallisen alun, niin fyysisesti, sosiaalisesti kuin taloudellisestikin.
Lapsia olisimme halunneet aikaisemmin, mutta todellakin odotettiin muutama vuosi, jotta lapset saisivat hyvän alun.
Mistäköhän ne ap:n halveksimat yh- äidit sitten ap:ta kritisoivat? Yhdyssanavirheistäkö? Meidän useasti käymässa leikkipuistossa on ap:n ikäinen äiti, jolla on 4-vuotias lapsi. Tämä omasta mielestään täydellinen äiti huutaa lapselleen krapulassa, käy viikottain tuulettumassa baarissa, lapsi on päiväkodissa ja viikoloppuisin yleensä 2 yötä mummoloissa, lapsella on likaiset, liian pienet vaatteet, ruokasi on aina einestä, äiti tupakoi raskaanaollessa ja lapsenläheisyydessä jne. Isä on samanmoinen. Lastensuojeluun on otettu monta kertaa yhteyttä.
Kummatkin haukkuvat siellä puistossa ääneen yksinhuoltajia kavereilleen, jotka ovat vain tehneet lapsia sen takia, että saisivat tukia. ja tässä meidän puistossa käyvät yh:t ovat kaikki töissä :)
Tämä keskustelu vain vahvisti ap:n tarkoittamaa asiaa. Teiniäidit=paskaa rupusakkia ilman poikkeuksia. Tämäkin keskustelu on pelkästään ap:n ja teiniäitien haukkumista. En tajua miten joku viitsiikin mollata toisia sen takia että on vahingossa tullut raskaaksi nuorena ja siitä huolimatta saanut elämänsä järjestykseen.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:37"]Tämä keskustelu vain vahvisti ap:n tarkoittamaa asiaa. Teiniäidit=paskaa rupusakkia ilman poikkeuksia. Tämäkin keskustelu on pelkästään ap:n ja teiniäitien haukkumista. En tajua miten joku viitsiikin mollata toisia sen takia että on vahingossa tullut raskaaksi nuorena ja siitä huolimatta saanut elämänsä järjestykseen.
[/quote] Jos on vahingossa tullut raskaaksi (ei ehkäisyä, mikä on jo tyhmää) niin typeryyden huippu on vieläpä PITÄÄ lapsi, vaikka abortinkin voisi tehdä. Kun sitö tulee sitten yhtäkkiä niin vauvakuume, ihana söpö vauva, heöppohoitoinen, voi että mä haluu, MÄ HALUUN lapsen kyl mä sen kans pärjään, näin ajattelevat tyhmät teiniäidit. Sitten katkeroidutaan kun tajutaanettei se vauvanhoito mitään helppoa olekaan eikä enää huvittaiskaan.
Kirjoitus oli hyvä ja mukaansa tempaava, kunnes yhteiskunnan tuilla elävät yksinhuoltajat alkoi pilata yliopistossa opiskelevien ahkerien ja rakastavien teinin elämän.
Voe hyvää päivää! Niin on taas ikivanha trolli puettu uusiin vaatteisiin. Enpä ihmettele ilkeitäkään kommentteja, sitä saa mitä tilaa.
Unohdit, että yksinhuoltajat ovat myös siiderivalaita.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:37"]Tämä keskustelu vain vahvisti ap:n tarkoittamaa asiaa. Teiniäidit=paskaa rupusakkia ilman poikkeuksia. Tämäkin keskustelu on pelkästään ap:n ja teiniäitien haukkumista. En tajua miten joku viitsiikin mollata toisia sen takia että on vahingossa tullut raskaaksi nuorena ja siitä huolimatta saanut elämänsä järjestykseen.
[/quote] Jos on vahingossa tullut raskaaksi (ei ehkäisyä, mikä on jo tyhmää) niin typeryyden huippu on vieläpä PITÄÄ lapsi, vaikka abortinkin voisi tehdä. Kun sitö tulee sitten yhtäkkiä niin vauvakuume, ihana söpö vauva, heöppohoitoinen, voi että mä haluu, MÄ HALUUN lapsen kyl mä sen kans pärjään, näin ajattelevat tyhmät teiniäidit. Sitten katkeroidutaan kun tajutaanettei se vauvanhoito mitään helppoa olekaan eikä enää huvittaiskaan.
[/quote] Ja haluttaiskin käydä baareissa ja bilettämässä kavereiden kanssa, kaikki on vauvan syytä, voi tyhmää vauvaa miksen piti ikinä tulla. Kaikki on lapsen syytä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:18"]Tätä se valitettavasti on... Itse sain esikoiseni 18-vuotiaana, nyt olen 24. Kerran eräs neiti juuri papatti siitä, kuinka vastuutonta sun muuta hankkia lapsi tuon ikäisenä. Silloin hänellä oli ikää 22 vuotta. Ihmettelin ja kysyin, miksi hän arvostelee minua. Rivien välistä sain ongittua vastaukseksi sen, että hän on jollain tapaa kateellinen, kun minulla onkin ikään kuin kaikki jo noin nuorena, mutta hänellä ei ollut tuolloin edes poikaystävä etsinnöistä huolimatta. Kait se huoli omista lapsista oli hänellä päällimmäinen syy arvostella. En toisaalta ymmärrä mitä kadehdittavaa teiniäideissä on, mutta kateudestahan sitä yleensä arvostellaan ja ilkeillään.
[/quote] Mä ainakin nauraisin sulle päin naamaa. Teiniäidit ovat S-Ä-Ä-L-I-T-T-Ä-V-I-Ä horoja, ja sitten vielä kokevat ylemmyydentunnetta ja kuvittelevat kaikkien olevan kateellisia. Ei jumalauta.
[/quote]
Jumalauta vain itsellesi! Väitinkö jossain kohtaa, että MINÄ olisin millään tapaa ylpeä siitä, että tulin raskaaksi noin nuorena!?! Kyllä luulen, että sinäkin olet niitä haarojasi levitellyt teininä! Vastasin vain OMAN kokemukseni perusteella ap:lle. Jos lapseni tulisi teininä raskaaksi, en TODELLAKAAN olisi ylpeä siitä. Minulle vain kävi niin, ehkäisystä huolimatta, että tulin raskaaksi tuon ikäisenä. Teiniäitiydestäni en todellakaan ole ylpeä, lapsestani kyllä. Oletko sinä lapseton ja siksi katkera? Jos sinulla taas on lapsi, toivottavasti lapsesi pamahtaa paksuksi 15-vuotiaana niin voit sitten häntä ihan kasvotusten sättiä säälittäväksi.
[/quote] Ite oot, itelles vaan, ite oot mämämä haluun!!! Aikuisuus oikein huokuu :) Ensinnäkään en lainannut aloitustasi vaan toisen ihmisen tekstiä, mikäli et esiinny täällä monena eri ihmisenä ja yläpeukuttele omia viestejäsi.
Se että toivot ihmisille pahaa, esimerkiksi juuri tuo "Toivottavasti lapsesi pamahtaa paksuksi 15-vuptiaana" on todella lapsellista. Selvästi sinulla on ongelmia itsesi kanssa ja paha olla kun toisille täytyy pahaa toivoa.
Jos et kerta ollut ylpeä teininä raskaaksi tulemisestasi, olisiko abortti ollut mitään?
Olen TÄLLÄ hetkellä lapseton ja tyytyinn siihen. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö myöhemmällä iällä, JÄRKEVÄNÄ AIKUISENA vosi lapsia saada.
Oletko katkera siitä, ettet voinut viettää normaalia nuoruutta sen sijaan että kakara oki lutkuttamassa tisiä? Mutta eihän se haittaa, kunhan pääsit jakorasiana levittelemään haaroja ja hinkkaamaan pillua. Minäminäminä, minä kaiken edelle, eikö totta? Aikuista käytöstä, eikö totta?
Itse en keksi syitä, miksi olisin katkera siitä etten teininä tullut raskaaksi, keksitkö sinä?
[/quote]
Aborttia en tehnyt, koska koin jo teininä, että jokaisella elämällä on arvo. :) en jaksa alkaa perustelemaan sinulle yhtään mitään, mutta totean vain sen, että onko minun haukkumiseni säälittäväksi horoksi sitten aikuismaista? :) en ole vielä kolmeakymmentä, joten pitäisikö minun edes olla vielä yhtään aikuismaisempi, mitä 24-vuotias on? Luulen, että sinä olet elämäsi aikana haarojasi levitellyt enemmän kuin minä. Nykyisin naimisissa lapsen isän kanssa ja hän on samalla ainut kenen kanssa olen edes sänkyyn mennyt. Nyt opiskelen ammattikorkeassa. Siinäpä sinulle lapsellisuutta. Toivottavasti itse tajuat kuka tässä se lapsellinen on. Enää en vaivaudu vastaamaan säälittäviin haukkumaviesteihisi.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:42"]Kirjoitus oli hyvä ja mukaansa tempaava, kunnes yhteiskunnan tuilla elävät yksinhuoltajat alkoi pilata yliopistossa opiskelevien ahkerien ja rakastavien teinin elämän.
Voe hyvää päivää! Niin on taas ikivanha trolli puettu uusiin vaatteisiin. Enpä ihmettele ilkeitäkään kommentteja, sitä saa mitä tilaa.
Unohdit, että yksinhuoltajat ovat myös siiderivalaita.
[/quote] Alapeukutus tuli vahingossa. Olen täysin samaa mieltä!
Minusta ikä ei ole ongelma lapsien tekemisessä. Ongelma on se onko kypsä ottamaan vastuuta lapsesta. Aika luonnollista on myös se että nuoret vanhemmat joutuvat turvautumaan tukiin. Eihän siinä ole vielä hankittu ammatteja. Valitettavan usein vaan nuoret vanhemmat ovat sellaisia, että lapsen kasvatukseen joutuvat puuttumaan isovanhemmat. Eli vastuuta ei osata ottaa itse, ei siis olla kypsiä siihen. Ja Se on kyllä tosi kurja tilanne lapselle. Olen läheltä nähnyt parin teinivanhemman käyttäytymisen ja Se on kyllä kaukana siitä mitä vastuullinen vanhemmuus on. Lapset viettää puolet ajasta mummolassa vaikka vanhemmillakin olisi aikaa olla oman lapsensa kanssa. Sitten jos ollaan lapsen kanssa, niin koskaan jutella hänelle, kuunnella häntä. Keskitytään vain omii, juttuhin, kavereita koko ajan ympärillä. Surullista katseltavaa. Jos ap saa koko ajan kritiikkiä, niin katsokaapas vessan peiliin ja miettikää millaisen vastuun lapsestanne otatte, vai ottaako sen vastuun isovanhemmat. Ihan tyhjästä ei jatkuva kritiikki voi tulla.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:37"]Tämä keskustelu vain vahvisti ap:n tarkoittamaa asiaa. Teiniäidit=paskaa rupusakkia ilman poikkeuksia. Tämäkin keskustelu on pelkästään ap:n ja teiniäitien haukkumista. En tajua miten joku viitsiikin mollata toisia sen takia että on vahingossa tullut raskaaksi nuorena ja siitä huolimatta saanut elämänsä järjestykseen.
[/quote]
Kaikki tässäkin keskustelussa kommentoineet äidit ovat käyttäneet ehkäisyä, joka on pettänyt. Lukutaito? Vai ovatko kaikki teiniäidit niin tyhmiä etteivät käytä sinusta ehkäisyä?
Mistä asioista siis saat kritiikkiä ja missä tilanteissa?
Joo toi lopun yh-äitien haukkuminen pilasi kyllä muuten fiksun ja asiallisen tekstin. Olet joutunut yleistämisen uhriksi (monet teiniäidit todella nuoren iän vuoksi eivät vielä sovi vanhemmiksi) mikä on ikävää, mutta vielä ikävämpää on ettet tästä ole oppinut että ihmiset ovat yksilöitä eikä mitään ihmisryhmää pitäisi tuomita huonoiksi vanhemmiksi. Se että on yh-äiti/isä, teiniäiti/isä, tuilla elävä perhe, ydinperhe, uusperhe, vanha äiti/isä (saanut lapsen +40) ei vaikuta vanhemmuuteen. Kuka vaan voi olla hyvä vanhempi statuksestaan riippumatta ja suurin osa näistä kaikista ryhmistä hoitaakin vanhemmuuden hyvin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:18"]Tätä se valitettavasti on... Itse sain esikoiseni 18-vuotiaana, nyt olen 24. Kerran eräs neiti juuri papatti siitä, kuinka vastuutonta sun muuta hankkia lapsi tuon ikäisenä. Silloin hänellä oli ikää 22 vuotta. Ihmettelin ja kysyin, miksi hän arvostelee minua. Rivien välistä sain ongittua vastaukseksi sen, että hän on jollain tapaa kateellinen, kun minulla onkin ikään kuin kaikki jo noin nuorena, mutta hänellä ei ollut tuolloin edes poikaystävä etsinnöistä huolimatta. Kait se huoli omista lapsista oli hänellä päällimmäinen syy arvostella. En toisaalta ymmärrä mitä kadehdittavaa teiniäideissä on, mutta kateudestahan sitä yleensä arvostellaan ja ilkeillään.
[/quote]
[/quote]
Aborttia en tehnyt, koska koin jo teininä, että jokaisella elämällä on arvo. :) en jaksa alkaa perustelemaan sinulle yhtään mitään, mutta totean vain sen, että onko minun haukkumiseni säälittäväksi horoksi sitten aikuismaista? :) en ole vielä kolmeakymmentä, joten pitäisikö minun edes olla vielä yhtään aikuismaisempi, mitä 24-vuotias on? Luulen, että sinä olet elämäsi aikana haarojasi levitellyt enemmän kuin minä. Nykyisin naimisissa lapsen isän kanssa ja hän on samalla ainut kenen kanssa olen edes sänkyyn mennyt. Nyt opiskelen ammattikorkeassa. Siinäpä sinulle lapsellisuutta. Toivottavasti itse tajuat kuka tässä se lapsellinen on. Enää en vaivaudu vastaamaan säälittäviin haukkumaviesteihisi.
[/quote] Ihmetten että sinä, ihana ja viisas ammattikorkeassa opiskeleva aikuinen et tiennyt, että sikiö ei ole vielä ihminen eikä uusi elämä. Raiskauksen uhrienko pitäisi myös pitää lapsi, koska uutta "ihmistä ei saa tappaa"?
Mistä keksit tai päättelit, et olisin levitellyt elämäni aikana enemmän haarojani kuin sinä? Olen nuorempi kuin sinä ja silti ajattelen järkevämmin ja tiedän enemmän kuin sinä. Paitsi ehkä tiedät paremmat seksiasennot, miten miehet saadaan sänkyyn ja miten huoran maine saadaan.
Voin lyödä vaikka vetoa, että vastaat tähänkin viestiin ja kiehut sotkuisessa ykiössäsi rääkyvä kakara pukluvaatteinen sylissäsi.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:37"]Tämä keskustelu vain vahvisti ap:n tarkoittamaa asiaa. Teiniäidit=paskaa rupusakkia ilman poikkeuksia. Tämäkin keskustelu on pelkästään ap:n ja teiniäitien haukkumista. En tajua miten joku viitsiikin mollata toisia sen takia että on vahingossa tullut raskaaksi nuorena ja siitä huolimatta saanut elämänsä järjestykseen.
[/quote]
Kaikki tässäkin keskustelussa kommentoineet äidit ovat käyttäneet ehkäisyä, joka on pettänyt. Lukutaito? Vai ovatko kaikki teiniäidit niin tyhmiä etteivät käytä sinusta ehkäisyä?
[/quote] Vaikka ehkäisy olisi ollutkin mukana niin abortin voi aina tehdä. On pelkästään typerää pitää teininä lapsi, sanoitte mitä sanoitte ja alapeukutitte niin paljon kuin halusitte.
Syökää pillereitä ja kondomi toiselle niin ei tule nk vahinkoraskauksia. Opiskelkaa ensiksi ammatti ja nauttikaa nuoruudesta. Lapsen ennättää hankkia myöhemminkin ja silloin on jo paljon viisaampi.
Kehuu vaan itteensä ja perhettään. Oma kehu haisee. Muut ilmeisesti realistisempia.